Gå til innhold

Junimagene i 3. trimester


Blomstogbier

Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir

Det er skikkelig ekkelt når det blir endringer og så rolig - jeg hadde det slik i helgen og jeg er 31 + 2 nå, så tydeligvis har endringen kommet her.

Han er jo aktiv, men det har vært helt annerledes - kunne fint vekke meg om natta bare med turning og spark.

 

Det har skjedd mye her siden jeg var innom igår; skal vi se :)

Jeg måtte ut og handle dagen etter hjemkomst fra sykehuset - junior var under 3 kg og bitteliten, så alle klær i 56 var altfor store. Har derfor noe i 50, så jeg ser heller an litt i og med jeg har termin så nærme juli og jeg håper jo det er litt varmere da! Men siden førstemann er vinterbarn, så er endel av klærne feil mtp sesong.

 

Zassy - dette med permisjon er vanskelig, men hvis du legger ferie til røde dager så skal du vel få de dagene igjen?Kan du få noe hjelp av hr avdeling eller sånt?

Mulig jeg er litt heldigere stilt mtp sånt fordi jeg jobber i det offentlige. Har fått hjelp til å legge perm, ferie og avspasering til strategiske tider, så vi slipper ulønnet perm. Jeg går ut den 6 juni og blir hjemme til nyåret og så tar mannen sine 12 (jeg jobber med ammeperm) og så fra vårparten tar jeg resten av perm, ferie og slikt - blir hjemme til august. Men hadde jo vært kjekt med de 2 bonusukene vi får om jeg går til 1juli, så det er jo lov å håpe!

 

Tenkte skrive et fødebrev selv - jeg sliter veldig med nåler og sykehus, så derfor har jeg noen hjelpemidler (emla plaster og sånt). Pluss brevet kan si noe om hvordan de skal roe meg ned dersom panikken setter inn for fullt - jeg kan fint finne på å stikke av fordi det er da rommet i seg selv som er "farlig". Totalt urasjonelt, men sånn er nå en frykt.

 

Godt å høre så positivt om Ahus Ønsker3gull :) og at alt er ok !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at du fikk en så god mottakelse! Jeg har til tider selv føltlite liv, men redsel for å bli dårlig mottatt på føden har gjort at jeg har ekstrem høy terskel for å kontakte dem. Godt å se at det ikke trenger å være det!

Og veldig bra at alt var bra med babyen din Ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare si at jeg er mye mer aktiv her inne enn hva det ser ut som. Jeg er stadig inne og leser hvordan det går med dere, men som regel er det fra telefonen, og da er det så kronglete å skrive selv, at det orker jeg sjelden. Nå er jeg på pc'en, så nå tenkte jeg å ta meg litt sammen og bidra litt (i den grad jeg har noe å bidra med :) ).

 

For noen dager siden diskuterte dere ammebh'er. Jeg har fått store pupper i svangerskapet, eller egentlig begynte det vel før, mens jeg gikk på hormonkurer (prøverør), og så har det bare fortsatt. Jeg har i alle fall kjøpt ammet-skjorte og ammeganser på H&M, og de passet godt over puppene. Singletene prøvde jeg ikke, for da tenker jeg som dere, at en vanlig kan dras ned.

Ammebh'er er ikke like lett å finne. Jeg var på Lindex, men der var den største de hadde i DD, og det blir for lite. På Kappahl hadde de i E, men de var for små. Kanskje jeg må prøve en annen Lindexbutikk. Det hadde vært kjekt med et par billige til å begynne med.

 

Jeg merker også mindre liv i magen nå, fra full rulle i forrige uke, til flere rolige perioder denne uka. Bevegelsene er også roligere og større, men heldigvis kjenner jeg dem til faste tidspunkt. Og så har hun seg en ordentlig turnrunde innimellom, så da satser jeg på at ting er som de skal være. På ultralyden i uke 32 hadde hun lagt seg med hodet ned. Jeg er 34+2 i dag.

 

Ultralyden viste også at hun er litt stor, var ca 2400 når hun etter termindato skulle vært rundt 2100. Hun lå ca ei uke før sin tid. Jeg lurer derfor også på det med størrelse på klær. Nå har vi vært heldige og arvet mye, så jeg har en del klær i størrelse 50, og mye i 56 og 62, noe som selvfølgelig både er praktisk og fint. Men så er det det med hentesett da, jeg vil gjerne kjøpe noe nytt for å ha på henne når vi skal hjem fra sykehuset. Jeg har ikke strikket noe, da jeg håper det er for varmt i begynnelsen av juni til strikka klær.

Har dere ordnet med hentesett? Hvilken størrelse har dere på det?

Jeg lurer på om det må bli 56, siden hun tydeligvis er stor. Men hvor mye kan man egentlig stole på den vekstestimeringen i uke 32? Ikke lett dette...

 

Jeg sendte inn papirene til nav rett før påske, men har ikke hørt noe enda. De har sikkert lang behandlingstid her også. Vi har gjort det slik at vi tar 80 % dekning, og så tar jeg ulønnet permisjon i ca tre måneder (en av de månedene får jeg forresten feriepenger, så da blir det to måneder uten lønn, og de to månedene får vi kontantstøtte), så tar jeg to uker med ferie, og da har vi kommet til 11. august. Da tar mannen sin permisjon, men han skal ta den gradert, så han er hjemme i tre dager, og så skal jeg være hjemme ulønna i to dager. Sånn skal vi ha det fram til nytt år, så da behøver vi ikke å ha barnet i barnehage før i januar.

Det blir en omstilling økonomisk, men vi har begynt å spare, så det skal gå bra :)

Jeg synes det er litt deilig å tenke på at vi ikke behøver å bruke barnehagen før jenta er over ett og et halvt år. Vi må jo ha plassen fra høsten av, så vi kan ta en rolig tilvenning på seinhøsten.

 

Fødsel og fødselsbrev og sånt har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg gruer meg også til å dele rom på barsel, men det er vel bare noe vi må gjennom. Her blir enkeltrommene brukt til de som har hatt keisersnitt, og det er jo forståelig...

Ellers har jeg begynt å tenke mye på hvem det er som er inne i magen min. Jeg har jo hele tiden gledet meg til å bli mor og til å få henne ut, men nå har jeg begynt å tenke mer på henne som et menneske og ikke bare som en baby. Jeg er kjempenysgjerrig på hvordan hun ser ut og hvordan hun er.

 

Det ble langt dette, jeg får bli flinkere til å finne fram pc'en oftere, så slipper dere slike langt innlegg fra meg.

 

Nå skal jeg hekle de siste lappene på lappeteppet jeg holder på med. Jammen er det litt godt å være sykemeldt også, når jeg bare fikk vendt meg til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ammeBH på babyshop for under 200,- nå nylig..Var tilbud.

Tok strl XL som vil si F/G i cup :) Passet fint, den! Skal kanskje kjøpe en til eller to til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt ammebh på mothercare, vattert men uten spiler. Så den så faktisk ok ut og veldig behagelig på. Orker ikke å gå i disse slappe bestemorbh-ene som jeg kaller det, hehe :)

Liker å føle meg vel i tillegg til at det skal være praktisk :) kostet ca 200 per stykk, men vet ikke om de selges i Norge.

 

Etter min periode med lite spark, går jeg og kjenner etter hele tiden. Gleder meg til han er ute og jeg faktisk kan se at han har det bra!

 

Hvis ungen er stor er det mulig 50 blir for lite. Jeg fikk høre av de rundt meg at jeg burde kjøpe inn klær i 56. Så det har jeg gjort. Men så får jeg beskjed etter vekstestimering at han er mindre enn normalt av vekst, så nå må jeg ut og handle igjen. Men stoler ikke helt på denne vekstestimeringen i uke 32. Flere jeg kjenner som har fått en unge som har vært nesten 1 kg -/+ av det de hadde forventet ut fra estimering. Så kanskje lurt å ha med hentesett både i 50 og 56? Skulle jeg valgt kun en str om jeg hadde visst at baby antakelig er stor, hadde det blitt 56. Bedre med for stort enn for lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ja da er kanskje ikke min baby stor i det hele tatt da. Jordmor og lege på vekstestimeringen inatt (32+5)sa hun er ca 1850 gram nå og tippet at hun er ca 3,5 kg når hun kommer. Akkurat som de to andre jentene mine altså:) Jeg brukte klær i 56 i starten, tror jeg hadde èn body i 50 og en kjole i det også, som jeg ikke hadde kjøpt selv.. men fikk i gave før fødsel.Brukte dem litt også.. og hun var 52 lang og 3640 gram. Satt liksom akkurat.. og varte i et par, tre uker kanskje. Men her har jeg kjøpt litt Absorba og Petit Bateau, franske klær, og de er ca en str. mindre enn det som står på, så jeg har nok.. tja, tre bodyer i str. 50 og èn sparkedress. Det får bli med i bagen til føden, men jeg sikrer jeg også og tar med noen litt større klær i tillegg.. kanskje mest hvis hun er lang(54 eller 56 cm f.eks. Både jeg og mannen er lange).. ikke så mye fordi hun er tykkere liksom.

Hentesett synes jeg har vært vanskelig i og med at hun blir født på sommeren. Men jeg har strikket en bomullsjakke til henne, og hvis det ikke er veldig varmt så blir den brukt hjemover. Men klart.. hvis jeg svetter og sitter i T-skjorte hjemover, så skal da hun slippe å sitte med en jakke!! :D Så ser det hele litt an:)

 

Hadde jeg vært deg siot, så hadde jeg kanskje ikke kjøpt noe mer enn en body og en sparkedress i str. 50 til å begynne med.. så har du noe å starte med HVIS han er liten. Så slipper du å sitte med en haug med fine og nye babyklær som du ikke får brukt. Du kan jo bare melde ifra til familie og venner at du ikke har noe i str. 50 dersom han kommer ut og viser seg å måtte bruke den str. en tid... eller du kan handle det selv. Ingen krise å bruke 56 en ukes tid med sokker på beina og oppbrett på ermene heller:)

 

Jeg skal også sørge for skikkelige og fine amme-bh`er denne gangen. De to jeg kjøpte forrige gang ble liksom litt lurvete(kanskje ikke så rart siden det bare var to) fra Lindex synes jeg å huske.

Får bare ut og teste noen etterhvert tror jeg. Se hva som passe når melken er skikkelig på plass etter et par uker.

 

Jeg har også sendt inn søknad om foreldrepenger til NAV. Har i grunn bare fått en bekreftelse på at de har mottatt søknaden og at det tar dem ca 2 mnd. å behandle. Jeg kunne ønske jeg fikk svar før jeg går ut i permisjonen, men 3 uker til er vel kanskje litt for mye å håpe på!

 

Her kommer vi til å ta 100%. Vi har rett og slett ikke råd til at mannen, når han tar sin permisjon, bare får 80% lønn. Han har rett og slett for godt betalt og det vil bli altfor tøft for oss:( Så vi er vel ferdige med permisjon i april en gang tror jeg det blir. Så kommer jeg heller til å ta ulønnet permisjon frem til august, bortsett fra litt ferie her og der som vi sper på permisjonen.. og så får vi vel kontantstøtte fra frøkna er 1 år.. så fra juni eller juli da.. en måned eller to før barnehagestart.

 

Så flink du er med lappeteppe Leb76!:) Hvilke farger har det? er det et teppe til babyen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar bare med klær i str. 50 :) Satser på en baby på ca 3,5kg og 49-50 cm. hehe. Så får vi se hvor mye jeg har bommet ;) Trenger jeg str. 56, så ber jeg heller besteforeldre ta det med på sykehuset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med i både 50 og 56 :P Men jeg har masse plass i bagen :) ! Tar bare med bodyer da, og sokker i to forskjellige strl. Synes den minste strl var så liten.. :)

Og tar også med et helseteppe og hentesettet til bebisen :) Nå teller jeg ned, nå.. :D 35 uker til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med i både 50 og 56 :P Men jeg har masse plass i bagen :) ! Tar bare med bodyer da, og sokker i to forskjellige strl. Synes den minste strl var så liten.. :)

Og tar også med et helseteppe og hentesettet til bebisen :) Nå teller jeg ned, nå.. :D 35 uker til helgen.

 

Helseteppe og hentesett tar jeg med og :)

 

Nedtellingen kan fint begynne nå ja! :) Du er vel høygravid om bare ett par dager du nå!? :D Tiden flyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var 3600 og 50 cm men 56 var akkurat passe. Så satser på (6 denne gangen oxo, gyn regnet med at hun kom til å bli 3500-3700.

Hentesettet er en kjole, tights, body og strikket jakke i bomull, og jeg hekler ballerinasko til det. Så tar vi av/på alt etter hvor varmt det er.

Er igang med å hekle et teppe til, det blir ganske lite, men vil nok passe perfekt oppi bagen. Så får jeg hekle noen større senere, når jeg går hjemme i perm. :)

Fikk en pakkeske med klær idag av ei på jobben, så nå må jeg sortere og pakke ned. Syns hele leiligheten ser kaotisk ut om dagen, sorterer papirer, klær etter storebror, det nye som blir kjøpt inn står i poser enda. Nå er det på tide å få oversikt, og orden :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med i både 50 og 56 :P Men jeg har masse plass i bagen :) ! Tar bare med bodyer da, og sokker i to forskjellige strl. Synes den minste strl var så liten.. :)

Og tar også med et helseteppe og hentesettet til bebisen :) Nå teller jeg ned, nå.. :D 35 uker til helgen.

 

Helseteppe og hentesett tar jeg med og :)

 

Nedtellingen kan fint begynne nå ja! :) Du er vel høygravid om bare ett par dager du nå!? :D Tiden flyr!!

Hvilket hentesett skal dere ha? :) Er så mange fine å velge mellom.. :) !

Jeg er høygravid i morgen :D !! Spennende.. tenk.. 41 dager til termin, helt rart.

Vips så er babyene våre her! Men du skal ikke se bortifra at jeg går over tiden, som førstegangs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det med str. på klærne. Men, har vel med hvordan lengde og vekt er fordelt på babyen osv :P Noen passer jo i str 50 lenge selvom de har veid 3,5 ved fødselen, og andre går rett inn i 56. Men, ser jo at det er VELDIG stor forskjell fra butikk til butikk og. Noen av klærne vi har i str. 56 er mindre enn de som er str. 50, og omvendt. Så man må vel bare se det an :)

 

Hentesettet her blir en stripete lysegrå/beige body, og en lysegrå bukse, siden vi ikke vet kjønn :) Og en søt lue. Hva med deg da blomsterogbier? :)

 

41 dager til termin er ikke mye :o Men, både du og jeg går nok over siden vi er førstegangs ja ;) Jeg bør vel innfinne meg med at jeg sikkert føder om 9 uker.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk kjøpt et sett med 8 deler i dag i str 50, så har hvertfall litt :)

Bor i utlandet, så blir lite med gaver og klær fra familie og venner. I tillegg er det fryktelig varmt, så vil heller kjøpe inn alt nå enn å dra med baby ut i varmen...

 

Er høygravid i dag så jeg plutselig. Rar følelse! Nå løper tiden fra meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha dette settet

_DSC9522_medium.jpg

Bare i en annen farge :) !

 

Og ja; det er visst vanlig å gå over tiden som førstegangsfødende. Tror gjennomsnittet er 6 dager over tiden (dvs på bursdagen min ;) ). Men både min mor og søster fikk rundt termin.. så vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fint hentesett! :D

 

Kan få baby nesten på bursdagen min jeg også :) Min mor gikk 2 uker over med meg, men det er vel ikke akkurat arvelig det der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha dette settet

_DSC9522_medium.jpg

Bare i en annen farge :) !

 

Det settet der strikker min mor til babyen. Hun bruker den fargen også, kanskje litt mer rosa enn hva jeg hadde valgt, men det blir fint likevel.

 

Teppet jeg hekler er også til babyen, tenkte det som et vognteppe. Det er i dus rosa og lysebrun/beige. Nå har jeg begynt å feste trådene, fy søren for en jobb, tror jeg kommer til å bruke like lang tid på det, som på selve teppet...

 

Takk for størrelsetips. Tror jeg kjøper et sett i 56 og tar med et i 50 som vi har arvet. Ser liksom ikke for meg at jenta kommer til å bli så lita, med tanke på hva ul viste.

Endret av Leb76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Nydelig hentesett!!

 

Siot- mothercare sender til Norge :) sånn i tilfelle det er andre ting du liker der også. Jeg bestilte derfra forrige gang og de klærne er like gode enda.

 

For meg er det viktig at stroppene på bh'en er gode; at de gir god støtte. Merket det var rart å gå tilbake til spilebh etter å ha brukt ammebh en stund. Det betyr også litt at det ser pent ut under klær. Jeg brukte ammesingletene til hm om natten- de var fine til amming og sånt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Vet at noen av dere har vært alenemødre en gang i tiden, så lurte på om noen av dere kan å bruke dette skjemaet her:

 

http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsstønad+og+særtillegg+fra+1.+mai+2012.311015.cms

 

Jeg får penger utifra at jeg har 110 000 i inntekt, er det da så enkelt som at jeg får 11389 utbetalt i overgangsstønad? Mye mer enn jeg har forventet å få, så tør ikke regne med at det blir utbetalingen min før jeg er litt mer sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut overgangsstønaden når jeg begynte å jobbe igjen, jobbet da 60%, og hadde han i bhg 60%. Så jeg mistet jo noe av overgangsstønaden pga at jeg hadde lønn itillegg. Så jobbet redusert i 3 år men overgangsstønad oppå.

Kjempe flott hentesett :)

Jeg kjøpte mitt fra newbie serien til kappahl, i en gammelrosa farge :)

Og en hvit body fra lindex, og hvite sokker med blondekant på nameit.

Huff dette kommer til å bli en skikkelig prinsesse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settet der strikker min mor til babyen. Hun bruker den fargen også, kanskje litt mer rosa enn hva jeg hadde valgt, men det blir fint likevel.

Så morsomt! :) Vi skal ha en helt annen farge, siden vi har så mye i rosa. Kunne tenkt meg blå, men fikk beskjed om at "nei, da tror folk det er gutt". Hvaa såå? :P

Jeg valgte grønn da :)

 

Synes det settet var så søtt :) Vurderte å kjøpe noen plagg fra nøstebarn, men litt fint med hjemmestrikket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Hehe dere setter tanker i et hode her altså - godt mulig det blir noe nytt til lillegutt her også. Får ta meg en runde og kikke litt.

 

Måtte opp en tur i natt og brukte evigheter på å sovne igår, så i dag er det ikke en god dag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig hentesett du har valgt deg ut Blomstogbier:)

Du satte meg på tanken om jeg kanskje skulle strikke en bitteliten jakke i tynn ull til bruk nå i sommer.. enda jeg har jo allerede strikket en i bomull som jeg liker veldig godt.

Har bare heklekanten igjen, så skal jeg prøve å få lagt den ut her så dere får se:)

 

Inatt våknet jeg av SKIKKELIG halsbrann! :( Det var sååå vondt og det ble ikke bedre av hverken Love Hearts eller banan. Det tok vel en time før det hele roet seg, og da, når jeg skulle snu meg i senga.. ja, da fikk jeg en lammende følelse mellom beina på venstre side. Bekkenløsning! Tenkte jeg og var såvidt jeg fikk med meg beinet over da jeg skulle snu meg frem og tilbake inatt. Ikke noe ok:(

Men nå idag er alt over og jeg skal straks på kontroll hos jordmor igjen.

 

Åh.. det er så kjedelig å våkne om natten og slite med å sovne igjen Helle_Høygir:( man blir sååå sliiiiten dagen etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...