♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 25. mai 2013 #1276 Del Skrevet 25. mai 2013 Lykke til Helle_Høygir! Bra du dro inn ja! Spent på oppdatering! Og Jentene på haugen: du har helt rett i at det er vanskelig å sove når man ligger på obs post. For første gang i mitt liv måtte jeg få piller å sove på når jeg lå der (jeg er egentlig en ordentlig sovegris), men fant ut at det var bedre å ta en pille og få sove ordentlig, enn å ligge å vri seg i flere dager. Så jeg fant ut at jeg rett og slett ikke klarer å sove på sykehus! Men håper du klarte å sove til slutt Helle_Høygir! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mavat Skrevet 25. mai 2013 #1277 Del Skrevet 25. mai 2013 Off.. kjedelig med evt. setefødsel da :/ Godt de da vil ta rtg. for å sjekke at du faktisk får fødd på den måten. Men jeg visste ikke at steeerke smerter i lysken kunne vise seg å være at babyen ligger i seteleie?! Jeg har hatt vondt i lysken noen dager også.. men jeg tenker det er vanlig bekkenløsning?! Har du ikke kjent spark oppe mot ribbeina i det siste da?! LYKKE TIL ihvertfall Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆Zassy☆ Skrevet 25. mai 2013 #1278 Del Skrevet 25. mai 2013 Lykke til Helle, veldig bra at du ringte og fikk sjekket, spent på å høre fra deg. 2010Mammaen er nok fortsatt babykul her ja Kynnerne har roet seg veldig ned etter jeg begynte på medisin mot gbs så kan hende det hele roer seg ned igjen, var fortsatt litt rosa når jeg tørket meg etter dobesøk i morges, men nå har det forsvunnet igjen så kan rett og slett bare være pga kraftig urinveisinfeksjon, formen er i alle fall veldig dårlig og antibiotikaen gjør meg også dårlig tror jeg, gleder meg til å være ferdig med kuren, men godt å ha fått startet på den! Ønsker3gull jeg ble testet for gbs regelmessig ettersom jeg hadde det i forrige svangerskap, men er ikke noe de rutinemessig sjekker tror jeg. Det er visst en veldig vanlig bakterie mange har i normalfloraen, men den blusser ikke opp til infeksjon til alle, men det kan bli ganske skummelt hvis det er uoppdaget og barnet blir smittet, så er heldigvis mye tryggere nå når vi vet om det og da får jeg antibiotika under fødsel uansett og ekstra oppfølging og sjekk av barnet etterpå. Ganske vanlig at det trigger til tidlig fødsel har jeg inntrykk av, og jeg tror kynnerne i går hadde en viss virkning før jeg fikk startet på medisin for kjentes veldig sånn ut..men så lenge jeg ikke merker noe mer videre nå så kontakter jeg ikke føden enda i alle fall Men må innrømme at jeg føler på meg at jeg ikke kommer til å gå helt til termin, men hvem vet! Enda en hel måned igjen så mye kan jo skje. De fleste av dere har jo termin før meg også, synes det er veldig spennende framover nå, mye som skjer virker det som og ikke mange dagene til juni starter nå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomstogbier Skrevet 25. mai 2013 Forfatter #1279 Del Skrevet 25. mai 2013 Lykke til, Helle Går så fint! 39 uker på vei idag. JEG VIL HA BABY Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaiBaby13 Skrevet 25. mai 2013 #1280 Del Skrevet 25. mai 2013 Lykke til Helle! Er 39+1 og vil også ha baby Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junimage Skrevet 25. mai 2013 #1281 Del Skrevet 25. mai 2013 Akkurat nå vil jeg ha mat, ligger på sofa'n og kjenner sulten gnager. Kanskje på tide å gjøre noe med det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helle_Høygir Skrevet 25. mai 2013 #1282 Del Skrevet 25. mai 2013 Vet ikke helt hvor jeg skal begynne:) det var faktisk bra at jeg tok kontakt igår siden det var mer alvorlig enn jeg trodde. Jeg dro opp alene med bare håndveska mi; det at jeg skulle bli lagt inn var helt fjernt der og da. Kom raskt inn og ble satt på ctg. Hyggelig jordmor som satt med meg og som kjente på magen når vondten kom. Så var det inn til legen som tok både utvendig og innvendig ul (utvendig for å måle lillegutt, sjekke at alt var ok og innvendig for å sjekke livmorhalsen). Husker ikke om jeg skrev noe om dette i stad:) legen tok en vekstestimering og landet på ca 2,2 kg, dvs et avvik på minus 11,4%. Og han har lagt seg i seteleie. Hun begynte så å sjekke retningslinjer osv fordi hvis vondtene ikke gav seg og dette bar ut i fødsel, så måtte jeg ha akutt måling av bekken. Førstemann var under 3 kg og det er visst en slags magisk grense på om du kan ha setefødsel eller ikke. Så var det å ta blodprøver for å sjekke om smerten kunne komme av infeksjon - den satt utelukkende på ett sted hele tiden, men hadde begynt å avta. Fikk rom og beskjed om å prøve å sove. Kunne få smertestillende om jeg ville. Men soving var tydeligvis ikke noe interessant da- ble liggende og tenke, gruble og tenke mer. Sov innimellom, men bare med korte intervaller. Stod opp i 4 tiden og hentet litt frukt. Morsomt å se de to rekkene med plastbokser med sovende nurk som stod der:) La meg igjen og sov innimellom frem til frokost. Klarte så vidt en halv skive- da tok følelsene fullstendig overhånd og jeg bare gråt. Så redd, så alene, så forvirret akkurat da. Jordmor kom inn for å sette meg på ctg, men ble sittende å prate. Veldig koselig dame. Ctg viste bra med liv og noe de kunne tolke som rier, men som ikke var tydelig nok særlig siden jeg ikke hadde mye vondt da. Legen gav meg lov til å reise hjem, men jeg skal inn om halvannen uke for ny ul og måling av bekken osv. Etter at jeg kom hjem, så har jeg lett etter informasjon. Alt jeg kan finne om seteleie, setefødsel og keisersnitt. Det skremmer vettet av meg både tanken på å føde slik og ta ks. Jeg vet ikke hva som er verst siden det er risiko med begge deler. Heller mot ks hvis det blir sånn siden jeg vet ikke om jeg hadde klart å leve med meg selv om noe skjer og beslutningen om fødsel er min. En sete fødsel er jo tøffere enn andre og sjansen for hastesnitt er svært tilstede. Dette kommer til å kverne rundt i hodet lenge... Var det noen som spurte om jeg hadde kjent spark oppe etter han hadde snudd seg? Jeg har ikke merket så mye- jeg har kjent hikkingen hans veldig godt langt nede i bekkenet og helt normale bevegelser. Ikke noe som skulle tilsi hode eller rumpe på feil sted.. Nå er jeg hvertfall hjemme og jeg skal bare slappe av ut helgen. Spurte legen og jeg fikk lov å gå på jobb som vanlig på mandag. Skulle bare følge med og ringe om jeg fikk mer vondt eller slikt. Håper jo at lillegutt snur seg selv igjen innen kontrollen, men mistenker at slik flaks har jeg ikke. Tror det er bedre å være forberedt på sete og noe annet blir bonus. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆Zassy☆ Skrevet 25. mai 2013 #1283 Del Skrevet 25. mai 2013 åh Helle skjønner godt at følelsene tar overhånd, må være vanskelig å ha havnet i en slik situasjon der du må velge mellom setefødsel eller ks, er jo ingen lett avgjørelse og ikke det man helst vil eller er det slik at du ikke får velge selv?. Håååper for din skyld at han plutselig snur seg selv, men skjønner at sjansen kanskje er liten? Uff sender deg masse gode klemmer! Dette skal gå bra uansett! Håper du har noen å snakke med når det blir så mye tanker <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helle_Høygir Skrevet 25. mai 2013 #1284 Del Skrevet 25. mai 2013 Tusen takk Zassy:) Jeg vet ikke helt hvordan det blir enda mtp valg siden det er en sjans for at han snur seg. Det er fordi han er såpass liten at det er plass til det. Skal snakke med legen på vanlig kontroll til uka og så er det sjekk på ahus uka etter. Da må beslutningen tas i og med planlagte ks tas før termin. Jeg heller vel mest mot ks, men samtidig så er det skremmende. Uff nei det er som å velge mellom pest eller kolera akkurat nå det hjelper jo ikke med masse hormoner som suser rundt og gjør meg følsom så det holder også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆Zassy☆ Skrevet 25. mai 2013 #1285 Del Skrevet 25. mai 2013 Det skjønner jeg godt, både ks og setefødsel høres jo skremmende ut synes jeg, men vet jo også at mange har veldig gode opplevelser med begge deler også, og kanskje særlig ks av de to, er vel flere inne på denne tråden som har hatt det før og som kanskje kan berolige deg litt (ønsker3gull?) Får bare krysse fingrene for at han plutselig skjønner at den rumpa skal opp! Sitter du fortsatt å googler masse eller? Det gjør jeg med gbsinfeksjon..vet jeg ikke burde for jeg skremmer meg selv opp med å lese om alt som kan gå galt, men klarer ikke la vær likevel..uff..gleder meg sånn til jeg har lillegutt ute her hos oss og vet at alt har gått bra..virkelig skummelt å tenke på at noe kan gå galt! Men så er de veldig flinke i dag på sykehusene så vi får satse på at alt går bare fint uansett, det skal det! godklem! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 25. mai 2013 #1286 Del Skrevet 25. mai 2013 Wow så spennende denne tråden plutselig ble, og så kom det gode nyheter og jeg blir jo så emosjonell selv at jeg sitter med tårene i øynene selv jeg nå Helle! Skjønner godt at du ble redd og på gråten! Huff, for en litt for spennende fredagskveld og helt alene! Men jeg er veldig glad for at det gikk over og at du nå blir fulgt godt opp. Det er ikke så hyggelig å føde et prematurt barn (for det ville vel vært det per def) som i tillegg er liten. Jeg tror den bittelille babyen kommer til å snu seg Tenk så god plass han har der inne og tenk så flinke disse er til å vite hvordan de skal legge seg til og komme ut! Jeg har en god følelse på at det vil ende godt for deg og baby! Skal krysse alt jeg har for dere og du må love å holde oss oppdatert om hva som skjer! Selv om ikke seteleie har noe å si for å jobbe er det kanskje lurt å ta det litt rolig og bli helt sykemeldt? Jeg tenker at hvis det var rier så er det nok lurt å la kroppen hvile, samt at denne opplevelsen setter jo en støkk i en så det kan være greit å få litt tid å fordøye opplevelsen og tankene du vil nå ha fremover? Det er slitsomt å gå og tenke, være usikker og kanskje bekymret for hva som skjer? Dette er i alle fall hva jeg tenker. For noen er det kanskje godt å få ha tankene på jobb, men det er nok veldig lurt å samle overskudd og krefter til det som skal komme. Det kan jo skje brått igjen. Uansett en varm god klem til deg og de beste ønsker for noen rolige uker (utenom litt kravling i magen i det lillegutt finner ut at hodet er best å ha ned)! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 25. mai 2013 #1287 Del Skrevet 25. mai 2013 Veldig godt å høre at det roet seg for deg også Zassy! Håper det blir noen rolige uker fremover, at medisinen virker og at du blir frisk og får overskudd før det braker løs igjen Hos meg er det modning på gang. I natt kjente jeg et par skikkelige tak (med såpass vondt at minnene fra forrige fødsel plutselig er der, og man lurer på hvorfor man frivillig har gått med på å ha det så vondt igjen ) I morges var det litt kynnere og mensmurringer som holdt på en stund før det dabbet av igjen. Har litt murringer nå og kjenner når jeg går at det murrer og presser ned. Godt å vite at kroppen har skjønt hva som skal skje om ikke så fryktelig lenge! Har i dag fått pakket ned litt klær til baby i sykehusbagen og lagt frem rent sengetøy på gjesterommet i fall barnevakt skulle ha behov for seng så nå blir det mer og mer klart for hver dag som går her. I kveld blir det avslapping med reker og krabbe Skal bli deilig etter en dag på sjøen! Ha en fin lørdagskveld jenter! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145376980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
norwegianchick Skrevet 25. mai 2013 #1288 Del Skrevet 25. mai 2013 Vet ikke helt hvor jeg skal begynne:) det var faktisk bra at jeg tok kontakt igår siden det var mer alvorlig enn jeg trodde. Jeg dro opp alene med bare håndveska mi; det at jeg skulle bli lagt inn var helt fjernt der og da. Kom raskt inn og ble satt på ctg. Hyggelig jordmor som satt med meg og som kjente på magen når vondten kom. Så var det inn til legen som tok både utvendig og innvendig ul (utvendig for å måle lillegutt, sjekke at alt var ok og innvendig for å sjekke livmorhalsen). Husker ikke om jeg skrev noe om dette i stad:) legen tok en vekstestimering og landet på ca 2,2 kg, dvs et avvik på minus 11,4%. Og han har lagt seg i seteleie. Hun begynte så å sjekke retningslinjer osv fordi hvis vondtene ikke gav seg og dette bar ut i fødsel, så måtte jeg ha akutt måling av bekken. Førstemann var under 3 kg og det er visst en slags magisk grense på om du kan ha setefødsel eller ikke. Så var det å ta blodprøver for å sjekke om smerten kunne komme av infeksjon - den satt utelukkende på ett sted hele tiden, men hadde begynt å avta. Fikk rom og beskjed om å prøve å sove. Kunne få smertestillende om jeg ville. Men soving var tydeligvis ikke noe interessant da- ble liggende og tenke, gruble og tenke mer. Sov innimellom, men bare med korte intervaller. Stod opp i 4 tiden og hentet litt frukt. Morsomt å se de to rekkene med plastbokser med sovende nurk som stod der:) La meg igjen og sov innimellom frem til frokost. Klarte så vidt en halv skive- da tok følelsene fullstendig overhånd og jeg bare gråt. Så redd, så alene, så forvirret akkurat da. Jordmor kom inn for å sette meg på ctg, men ble sittende å prate. Veldig koselig dame. Ctg viste bra med liv og noe de kunne tolke som rier, men som ikke var tydelig nok særlig siden jeg ikke hadde mye vondt da. Legen gav meg lov til å reise hjem, men jeg skal inn om halvannen uke for ny ul og måling av bekken osv. Etter at jeg kom hjem, så har jeg lett etter informasjon. Alt jeg kan finne om seteleie, setefødsel og keisersnitt. Det skremmer vettet av meg både tanken på å føde slik og ta ks. Jeg vet ikke hva som er verst siden det er risiko med begge deler. Heller mot ks hvis det blir sånn siden jeg vet ikke om jeg hadde klart å leve med meg selv om noe skjer og beslutningen om fødsel er min. En sete fødsel er jo tøffere enn andre og sjansen for hastesnitt er svært tilstede. Dette kommer til å kverne rundt i hodet lenge... Var det noen som spurte om jeg hadde kjent spark oppe etter han hadde snudd seg? Jeg har ikke merket så mye- jeg har kjent hikkingen hans veldig godt langt nede i bekkenet og helt normale bevegelser. Ikke noe som skulle tilsi hode eller rumpe på feil sted.. Nå er jeg hvertfall hjemme og jeg skal bare slappe av ut helgen. Spurte legen og jeg fikk lov å gå på jobb som vanlig på mandag. Skulle bare følge med og ringe om jeg fikk mer vondt eller slikt. Håper jo at lillegutt snur seg selv igjen innen kontrollen, men mistenker at slik flaks har jeg ikke. Tror det er bedre å være forberedt på sete og noe annet blir bonus. Hei vil bare råde deg til å ta keisersnitt i det tilfellet. Setefødsel er ikke noe verre for de som har hatt både vanlig og sete. Men som oftest ender fødselen i keisersnitt og skuffelsen samt smertene man har vært igjennom er liksom ikke verdt det. Det gjør jo ikke vondt å få keisersnitt men man må være forsiktig i etterkant og noe smerter i fhld til arret/oprasjonen er det. Man kommer seg raskere etter en fødsel normalt sett. Men rift/klipp skadene kan være vel så ille ved en setefødsel. Dessuten vil helsepersonellet være så strenge med deg i forhold til at de må ha stålkontroll på situasjonen at jeg selv ikke hadde orket det. Uansett hva du velger- lykke til. Ønsker at du får en fødselopplevelse som skal være fin. Min venninne fikk blindtarmbetennelse som sprakk under uke 34 og måtte legges i narkose. Når hun våknet var hun mor. Hun syntes smertene fra blindtarmen var ille. Men hun syntes ikke smertene fra keisersnittet var dominerende. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145377006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junimage Skrevet 25. mai 2013 #1289 Del Skrevet 25. mai 2013 Hvor langt er du på vei nå Helle? Leser jo her inne om mange babyer som snur seg i siste lita, så krysser alt jeg har for at det skjer med deg oxo. Ellers tror jeg oxo at jeg ville sykemeldt meg helt den lille tiden som er igjen, det kan jo ikke være lenge til du skal ut i permisjon uansett? Hvis du har hatt rier, så ville jeg nok tatt det veldig med ro, for å ikke trigge noe mer Men man kjenner jo kroppen sin best selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145377363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helle_Høygir Skrevet 25. mai 2013 #1290 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg er 35+5 idag, så det er knapt 2 uker igjen. Jobber bare 50%, så det blir tilsammen 6 arbeidsdager. Jeg får se an litt imorgen- orker ikke gå hjemme hele dagen- da kommer bare tankene til å kverne noe så sinnsykt. Tenkte kanskje at hvis jeg er på jobb så får jeg hodet et annet sted, men kroppen får styre det En ting er sikkert - jeg skal ikke lese mer på nett om dette, det kommer ikke noe bra ut av det:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145377415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
doble Skrevet 25. mai 2013 #1291 Del Skrevet 25. mai 2013 Ja nå er det mye spennende som skjer her! Gøy å følge med alle junimammaene Jeg har selv to uker til termin idag. Fødselen kan starte når som helst liksom!! :0 Har hatt endel slimete utflod, og mye nedpress. Kynnere som jeg hadde så mye av for noen dager siden har roet seg..så lurer på om det er stille før "stormen" ;P Sover lettere, er kalm og løs i magen. Noe begynner å skje iallefall. Hodet hadde ikke festet seg da jeg var på kontroll onsdag. Har ultralyd til onsdag, for å se at alt er bra med lillemann;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145377568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Super_betta Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 25. mai 2013 #1292 Del Skrevet 25. mai 2013 Hei Helle_høygir! Huff, skjønner godt at du følte deg ensom og redd på sykehuset. Jeg har også en luring i seteleie og har også googlet en del om det..og ja, jeg har verken blitt roligere eller klokere på hva jeg ønsker om han ikke snur seg. Jeg heller vell også mer mot ks en setefødsel. Jeg jobber selv i helsevesnet og synes det er betenkelig at mange leger/sykepleiere ikke selv ville forsøkt setefødsel eller latt sin kone gjennomgå det i sær med tanke på barnets risiko. Men om jeg velger ks vil det bli mitt andre snitt, og jeg vil da aldri føde vaginalt samt at jeg ikke var begeistret for ks sist (men hadde ikke noe valg da). Det at jeg ikke har hatt en vaginal fødsel fra før gjør også slik at jeg er skeptisk til å forsøke setefødsel denne gangen etter ks. Jeg skal på mandag eller tirsdag til akupunktur/moxa behandling for å se om han snur seg da :-) Ingenting skal være uprøvd hehe Er vist både vitenskapelige og gode resultater på den behandlingen faktisk. Er foresten 36+2 i dag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145377611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helle_Høygir Skrevet 25. mai 2013 #1293 Del Skrevet 25. mai 2013 Super_betta -hva er moxa behandling? Selv om jeg har store nåleproblemer, så er jeg villig til å teste! Jeg er så redd for at de skal forsøke å presse meg til vaginal fødsel, så tror jeg vil ha med mannen som støtte når jeg skal på sjekk. Det hjelper ikke med lite søvn og lite mat på en sliten kropp.. Så får prøve å få i meg noe og så ta tidlig kvelden. Og ikke minst hver gang jeg går i "katastrofe modus", så må jeg si til meg selv " skjerp deg- dette kommer det ikke noe bra ut av". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145377628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
norwegianchick Skrevet 25. mai 2013 #1294 Del Skrevet 25. mai 2013 Helle! Jeg vet ikke hvordan person du er men i utgangspunktet så kan ingen bestemme over din kropp til syvende og sist. Legene kan være belærende og autoritære, men sett ned foten og ja ha gjerne med deg mannen din. Jeg er alene om det meste, er selv sp, men ingen får bestemme over min kropp- men kom gjerne med anbefalinger. Det er faktisk sånn også at selv om mange ikke tror på det, så slår man seg totalvrang og ikke vil ha vaginal fødsel så slipper man selv om man er frisk. Jeg skal føde vaginalt, men i ditt tilfelle hadde jeg valgt ks. Det er din kropp, din baby og du som bestemmer- alle andre er synsere- men bestemmer ingenting. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145377683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ønsker3gull Skrevet 25. mai 2013 #1295 Del Skrevet 25. mai 2013 Nå vet jeg ikke helt hvor du skal føde Helle. Husker ikke det i farten, men på de aller fleste sykehus så er det ingen som tvinger en kvinne gjennom en setefødsel. Stort sett overalt får kvinnen velge ks eller vaginal fødsel selv da! Så vil jeg bare fortelle deg, om det er noen trøst, at jeg selv tok keisersnitt hvor barnet lå i seteleie.Det var et planlagt snitt. Jeg sier bare "fantastisk" !! Jeg er sååå glad for det. Joda, det tok litt tid før jeg var helt ok igjen, men etter at stingene var tatt etter 8 dager så hadde jeg ingen nevneverdige smerter nei. Det er klart det er skremmende når man tenker "operasjon" osv..jeg var også svært engstelig, ikke for smertene etterpå,.. men mest for selve operasjonen, om jeg tålte det osv, osv. Men det gikk superfint!! jeg skal ha det nå igjen denne gangen om straks en uke og håååper jeg får en like fin opplevelse og kan komme hit inn igjen og fortelle deg det Det jeg derimot har fått med meg er at ved setefødsel hvor man forsøker vaginalt først, så ender 40% opp i keisersnitt.. og da hastesnitt, som visstnok skal være endel verre å komme seg etter samt medfører endel mer risiko enn ved et planlagt snitt. Så jeg sier: ikke vær redd for keisersnitt, men vær heller mer betenkt med vanlig fødsel når babyen ligger i seteleie! Zassy.. jeg ble plutselig veldig bekymret for om jeg har gbs jeg nå da Har googlet symptomer og risikoer og har skjønt såpass at dette er svært alvorlig dersom man har det under fødsel! Men så lurer jeg på.. er det samme risiko hvis man har keisersnitt? jeg skal jo ha det.. og tenker kanekje litt teit når jeg tenker at hun ikke skal gjennom fødselskanalen hvor denne bakterien er, så er det ikke farlig for mitt barn. Eller tenker jeg feil?!? Dessuten synes jeg det var vanskelig å finne noe om symptomer. Det svir litt når jeg tisser og har gjort det i en ukes tid nå. Samtidig så er ikke soppinfeksjon noe ukjent fenomen for meg, det er jeg plaget av innimellom.. og tenker det kan være det når canesten-salven faktisk hjelper(noe den har gjort litt i grunn). Jeg har også mye hyppigere kynnere nå enn tidligere. Så skal jeg ha keisersnitt om 10 dager og lurer på om dersom jeg får medisin nåå.. om den vil få tid til å virke?!? Hva bør jeg lete etter av symptomer egentlig? kan det ikke være en soppinfeksjon eller begynnende uvi med samme symptom som gbs.. eller?!? jeg skal til jordmor på onsdag, og levere urinprøve da.. og kommer til å spørre henne om hun kan sjekke urinen for gbs. Men så er jeg igjen så engstelig for om fødselen kommer til å starte av seg selv før det og jeg ikke får testet for gbs.. og da heller ikke får medisin for det. Huff... jeg kjenner jeg blir kjempe-engstelig!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145377729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 25. mai 2013 #1296 Del Skrevet 25. mai 2013 Nå som vi alle nærmer oss, så merker man at det brått blir litt mer virkelig det som snart skal skje, og at det plutselig oppstår både det ene og det andre med flere. Skal bli deilig når vi alle er vel i mål, krysser fingrene for at alle kommer seg gjennom fødsel og tiden frem til fødsel uten alt for mye trøbbel! Håper du finner ut av hva du vil gjøre Helle_Høygir. Er sikkert helt annerledes når du er i situasjonen, men jeg har alltid tenkt at hvis jeg fant ut at babyen lå i seteleie, så hadde jeg valgt ks, fordi jeg tror det rett og slett psykisk for meg hadde vært mye verre bare det å TENKE at babyen lå i seteleie.. at jeg hadde fått skikkelig angst for å presse.. Håper du finner ut av det som er rett for deg! Google og nettet er ikke alltid så kjekt å ha nei, jordmor har også sagt det til meg at som regel er det lurt å ikke sjekke så mye på nett når det gjelder gravid ting Og, "velmenende eldre damer" kan jo også slire av seg både det ene og det andre.. Er jo veldig kjekt å fortelle meg som har svangerskapsforgiftning om skrekkhistorier om "babyer som har dødd pga det".. jo takk skal du ha Når det gjelder gravide så er det mange som mangler ett lite filter.. Men, jeg bare tenker at heldigvis så går det helst bra for de aller aller fleste av oss! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145377888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomstogbier Skrevet 25. mai 2013 Forfatter #1297 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Tror slimproppen har gått her Endret 25. mai 2013 av Blomstogbier Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145378020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junimage Skrevet 25. mai 2013 #1298 Del Skrevet 25. mai 2013 Kan jeg spørre om hva gbs er? Jeg liker ikke å google sykdommer, sist gang jeg gjorde det var for å finne kjerringråd mot magesmerter (hadde i perioder i over 1 år så smerter at jeg lå på gulvet og vrei meg) når jeg endelig fikk det mens jeg var i skien, googlet mannen det og opp dukket gallestein. Når jeg da dristet meg til legevakt, viste det seg at jeg hadde det, og en betent galleblære. Måtte inn å operere ikke lenge etter. Så liker ikke google sykdommer Jeg bruker canesten krem innimellom i frykt for at jeg har en soppinfeksjon. Det er jo så mye rart som kommer ut derfra om dagen Og noen ganger svir det når jeg smører på kremen, litt usikker på hva det kommer av. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145378048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆Zassy☆ Skrevet 26. mai 2013 #1299 Del Skrevet 26. mai 2013 <p>Absolutt ikke min mening å skremme opp noen her! Kan komme med litt kort info om gbs, jeg er ingen ekspert, men dette er hva jeg har forstått: ca 30% av alle gravide har bakterien naturlig i tarmfloraen sin, det er sjeldent at den gir komplikasjoner, altså infeksjon, når den først gir infeksjon så er det ca 50% som smitter ungen videre under fødsel og av disse igjen er det utrolig få som får syke barn, mener det er bare 0,5-1 % eller noe sånt, altså en veldig veldig liten risiko (men den er der og det er jo derfor jeg som vet jeg er smittet blir bekymret). Når infeksjonen er oppdaget er det også igjen enda mindre risiko for smitte for da er man klar over det og får behandling under fødsel. Det er ikke alle som får behandling heller fordi det er når det blir påvist gbs i urinen at det virkelig er rikelig med oppvekst (både i skjede, endetarm og urin) og det gir da urinveisinfeksjon også, de som får dette - som meg - får uansett behandling under fødsel. De som bare tar en test i skjede og som ikke har det påvist i urin er ikke alltid de får behandling (som jeg har skjønt) fordi oppveksten da ikke er så stor eller ikke trenger å ha blitt infeksjon, men altså er naturlig bakterieflora (håper det jeg sier er rett nå, men det er slik jeg har skjønt det). </p> <p> </p> <p>Man trenger ikke ha noen symptomer, men kan ha f.eks økt utflod, gå oftere på do, svie økte kynnere osv, men tror dette er kun hvis det har gått så langt at det har blitt uvi. Det testes ikke for dette på "vanlige" gravide, men jeg ble testet fordi jeg fødte prematurt sist og fordi jeg hadde det sist. Ofte er det heller ikke vits i å gi antibiotika fordi det er veldig vanlig at infeksjonen kommer tilbake etter endt kur, det som er viktig er å vite om det og gi behandling ved fødsel. Har også forstått det sånn at barnet ikke kan bli smittet (eller iallefall sjelden) før vannavgang. </p> <p> </p> <p>Ønsker3gull ta en urinprøve evt skjedeprøve hvis du er veldig bekymret? Men har også lest at det er via skjeden dette smittes og så lenge vannet ditt ikke går og du skal ha ks så tror jeg sjansen for at du skal smitte barnet er minimal (om den finnes?) og at det eneste er at man kan få infeksjon i ks-såret evt, men det går da bare ut over deg. Hvis du ikke har hatt utslag på urin til nå så har du det antagelig ikke eller veldig lite (normalt). </p> <p> </p> <p>Håper dette beroliget litt, det hjelper meg å vite at det tross alt er veldig få som blir syke og at dette er en ganske vanlig bakterie, selvfølgelig i verste fall og der barn blir syke kan det få katastrofale utfall, men dette går det nesten ikke an å tenke på, man må bare håpe på det beste og tenke på de utrolig mange som er gbsbærere som føder friske barn, noe jeg selv gjorde sist gang og dette til tross for at jeg fødte tidlig og vannet gikk osv (som kan gi økt risiko). </p> <p> </p> <p>Sånn! Da trenger jeg ikke skrive mer om sykdom osv, men ville bare avklare litt, hos meg blir jeg iallefall tryggere jo mer kunnskap jeg har om noe, og jordmoren jeg snakket med på sykehuset var veldig opptatt av at dette skulle jeg ikke bekymre meg for i det hele tatt. </p> <p> </p> <p>Junimage jeg bruker også canesten og plages en del med soppinfeksjon, kjempekjedelig, at det svir når du bruker kremen kanskje det kommer av at du er sår eller noe? </p> <p> </p> <p>Ha en fin dag alle sammen </p> Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145378449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Super_betta Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 26. mai 2013 #1300 Del Skrevet 26. mai 2013 Helle du har sikkert googlet moxa allerede, men det er en slags urt som varmes og som anvendes til å trykke på akupunktur punkter (yttersiden av lilletåa i dette tilfelle tror jeg). Man får med seg en moxa sigar hjem og fortsetter behandlingen hjemme. Tror også man får en øvelse man skal gjøre etter første behandling når man er på klinikken for å åpne bekkenet. Her er f.eks info fra en nettside: http://ajk.no/2012/04/ligger-babyen-din-i-seteleie/ Skal prøve å få kontrollert leie på nytt før jeg starter behandling. Tar en ringerunde til de private ul klinikker på mandag tenker jeg. Vil jo ikke starte beh og så har han plutselig snudd seg selv fra før..det ville jo da vært krise om han snudde seg tilbake hehe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027525-junimagene-i-3-trimester/page/52/#findComment-145378493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå