Gå til innhold

Junimagene i 3. trimester

Anbefalte innlegg

Jeg skrev ikke noe sist eller noe nå, hva har du ført opp da, hvis du vil dele? Har liksom ikke noe spesielt ønske om noe som helst, hehe, tar det som det kommer. Men mener det sto i mitt brev at det skulle leveres ved UL ? ellers kan man sikkert bare ta det med ved fødsel? Kanskje like greit det, så er du sikker på at det blir lest når du er der, med mindre det er noe spesielt de må vite om på forhånd. Spør jordmor du ;)

Fortsetter under...

Har bla skrevet at jeg vil bli informert og delta i bestemmelser, at jeg ønsker mannen min til stede under fødsel og tiden etter (får enmannsrom :) ), at jeg ikke ønsker keisersnitt om ikke nødvendig (her gjør de det litt for fort), ønsker å unngå å bli klippet, ønsker å presse spontant og la kroppen få jobbe enn å presse under hver rie når jordmor sier jeg må. At jeg ikke vil at barnet skal få annet enn brystmelk. Hva jeg ønsker av smertestillende. At jeg ønsker max en student til stede under fødsel. At jeg ønsker dempet belysning (husker fra tidligere innleggelse at dette føltes beroligende). At jeg ønsker å unngå å føde på rygg. At jeg ønsker at jordmor bruker finsketeknikk for å unngå at jeg revner. Det var vel det meste i korte trekk :)

oi så masse du har tenkt på :)

Her syns jeg det gikk veldig greit sist og fikk veldig god veiledning av jordmor når jeg skulle presse osv så satser på at det går bra denne gangen også, håper det iallefall :P Håper også jeg er like heldig som sist da revnet jeg ikke noe, krysser fingrene ;)

men er nok uansett greit å ha tenkt gjennom ting slik du har gjort, da er man vel mer bevisst på hva man i utgangspunktet ønsker selv om det kan bli endringer underveis. Sist fødte jeg på rygg og syntes det gikk bare fint. Det eneste som bekymrer meg litt denne gangen er at jeg ikke får bruke lystgass, men får håpe det går bra uten også :)

Blir spennende å lese fødehistoriene til alle etterhvert, håper det går bare fint for oss alle sammen.

Vil helst unngå en jordmor som maser og kommanderer meg til å presse, ønsker helst at det skjer naturlig. Men vil jo ha veiledning om når jeg skal presse dersom trykketrangen uteblir. Også skrevet at jeg ønsker at de venter noen minutt med å klippe navlestrengen, slik at det som er av ekstra blod går til barnet for å unngå anemi :)

Jeg har også hørt at på vekstkontroll kan man virkelig få feil mål. Da jeg tok den på sykehuset nå sa jordmoren der at de hadde en feilmargin på 400 gram! Jeg syntes det hørtes veldig mye ut i feilmargin jeg da men.

Men en annen ting.. jeg tror ikke de sjekket morkaka eller gjennomstrømmingen mellom navelsnor, morkake og foster da vi var der. Skal de egentlig det?

Uansett.. vi har fått time hos Dr. Lundring på Jessheim neste uke for vekstkontroll. Irriterende å ta det privat, men likevel... kanskje jeg blir betrygget da! Han er jo spesialisten over spesialister har jeg skjønt på ultralyd så.

Da får vi vel kanskje 3D som en bonus også, og det skal bli litt fint å se frøkna i magen på 3D så sent i svangerskapet.

Det blir godt å få alt ordentlig sjekket og sett hvor mye hun veier nå!

Nå har jeg tatt frem babytøyet og skal vaske det. Blir koselig å gjøre klart bagen til meg og frøkna nå kjenner jeg:) Snart kan vi skru opp både sprinkelseng og stellebordet også ser det ut som:)

Annonse

Gjest Totoaa

Jeg slipper det stresset med å få pengene til å vare til august igjen da av den ene grunnen at jeg blir alenemor. Jeg tok derfor bare 100%dekning i 47 uker, og etter den tid får jeg mer i overgangsstønad. Pluss at jeg får studielån (som ikke er inntekt da, jeg skal jo faktisk betale det tilbake en gang i tiden....). Men neste sommer må jeg klare meg på kun overgangsstønad i juni og juli før skolen begynner i august igjen, så jeg bør jo absolutt sette unna endel penger underveis! Og spesielt viss jeg skal på ferier osv. Skal også på studietur til New York i begynnelsen av april neste år, og da er det jo stas å ha endel penger å bruke. Men jeg må si jeg bekymrer meg mer for å reise fra en 10 måneder gammel baby i nesten en uke enn å ha masse penger å bruke mens jeg er der, hehe...

Endret av Totoaa

Jeg har også hørt at på vekstkontroll kan man virkelig få feil mål. Da jeg tok den på sykehuset nå sa jordmoren der at de hadde en feilmargin på 400 gram! Jeg syntes det hørtes veldig mye ut i feilmargin jeg da men.

Men en annen ting.. jeg tror ikke de sjekket morkaka eller gjennomstrømmingen mellom navelsnor, morkake og foster da vi var der. Skal de egentlig det?

Uansett.. vi har fått time hos Dr. Lundring på Jessheim neste uke for vekstkontroll. Irriterende å ta det privat, men likevel... kanskje jeg blir betrygget da! Han er jo spesialisten over spesialister har jeg skjønt på ultralyd så.

Da får vi vel kanskje 3D som en bonus også, og det skal bli litt fint å se frøkna i magen på 3D så sent i svangerskapet.

Det blir godt å få alt ordentlig sjekket og sett hvor mye hun veier nå!

Nå har jeg tatt frem babytøyet og skal vaske det. Blir koselig å gjøre klart bagen til meg og frøkna nå kjenner jeg:) Snart kan vi skru opp både sprinkelseng og stellebordet også ser det ut som:)

Jeg går til ul sjekk hver 2-3 uke pga tvillingene, og her sjekker de blodgjennomstrømningen gjennom navlesnor samt morkaka hver gang.

Fikk også vite at det kan være vekstavvik på mellom 100-250 gram. men da ofte i favør til barna.

Blir spennende nå på torsdag å se hvor mye de faktisk har lagt på seg siden sist. Håper også at jeg kan presse på KS dato. Merker at jeg bare vil vite når de planlegger at jentene skal se dagens lys.

Gleder meg så masse til å hilse på dem.

var faktisk på rema i dag og kjøpte 2 pakker med bleier hihi, bare måtte ta det med meg merket jeg :)

Ellers begynner det så smått å komme i orden her. Bilseter på plass, og rommet klart for hjertene mine :)

Nå må jeg vel også starte med NAV styret. merker jeg kvier meg til det. Synes det er så ork med den papirmølla :( men men må jo gjøres

Jeg har skrevet fødebrev, og sendte det med papirene til sykehuset. Jeg er da registrert hos to forskjellige sykehus, siden jeg ikke vet om jeg er her eller der når ting setter igang.

Jeg følte meg totalt overkjørt av jordmor første fødsel, og fikk ingen informasjon, så det er viktig for meg denne gang. Pga bekken plager var det vanskelig å føde i stillinger som innebar å måtte stå av alle slag, og har samme bekken plager denne gang, så ser for meg liggende nå oxo. Ønsker ikke smertelindring så langt det går, annet enn badekar, varmeposer osv. Og at jeg vil mannen skal bli holdt informert underveis og ikke glemt.

Første fødsel opplevdes ikke noe spesielt alright, så håper på en bedre opplevelse denne gang.

Ønsker3gull, så du nevnte noe med termin i ett innlegg over her: Jeg har termin 12 juni :) Akkurat 7 uker og 1 dag til idag. Høres veeeldig lite ut! :) Får litt sånn "aha opplevelse" innimellom, når jeg faktisk ser hvor fort en uke går.. syns nettopp det var mars, og neste uke er det MAI allerede.. Så 7 uker er jo faktisk ingenting! Akkurat 6 uker idag til KS du da! Spennende!! :)

Oiii, stemmer! Det er mai neste uke! Tenk på det.. så deilig når gresset blir grønt og blomstene springer ut. Blir så koselig!

6 uker til min termin idag ;) Jippi! Håper på å ikke gå over tida i allefall..

Hun kan gjerne komme ut om 3-4 uker :P

Jeg er 32+2 uker idag, og har nå fått 100% sykmelding frem til midten av mai, men har gitt beskjed til jobb at de ikke skal regne med at jeg kommer tilbake. Nå skal det bli godt å bare kunne tenke på meg selv ( er jo heldig og kan det med førstefødte :o) Så det skal jeg benytte meg av. Sliter med forkjølelse som gjør at jeg går RETT i kjelleren. Så godt å vite at jeg nå ikke har noe slags "press" på meg!

Ellers sendte jeg papirer til NAV igår. Fikk beskjed på tlf idag at det var 2 mnd. behandlingstid i akershus, så det var visst bra jeg hadde fått de avgårde.

Lite energi om dagen, vond hals og hodepine.. men ellers så er det mye liv i frøkna i magen :) Det er morro!

Annonse

Jeg har skrevet fødebrev, og sendte det med papirene til sykehuset. Jeg er da registrert hos to forskjellige sykehus, siden jeg ikke vet om jeg er her eller der når ting setter igang.

Jeg følte meg totalt overkjørt av jordmor første fødsel, og fikk ingen informasjon, så det er viktig for meg denne gang. Pga bekken plager var det vanskelig å føde i stillinger som innebar å måtte stå av alle slag, og har samme bekken plager denne gang, så ser for meg liggende nå oxo. Ønsker ikke smertelindring så langt det går, annet enn badekar, varmeposer osv. Og at jeg vil mannen skal bli holdt informert underveis og ikke glemt.

Første fødsel opplevdes ikke noe spesielt alright, så håper på en bedre opplevelse denne gang.

Huffda Junimage :( så trist å høre at forrige fødsel var en dårlig opplevelse... Trist når jordmor ikke informerer om hva hun gjør eller hva som skjer. Jeg er av typen som vil vite alt og ha kontroll, vil ikke at de f.eks gir meg noe jeg ikke vet hva er, eller at babyens hjerterytme faller uten at de sier fra til meg. Takler smerte bedre når jeg får vite hva som skjer.

Så bra du fikk med at de skal informere og ivareta den kommende pappaen også, det må jeg få ned i brevet mitt. Takk for tipset!

Blomstogbier: hvilken uke er du i? Jeg hadde det sånn i uke 33 og 34. Fra å sparke hardt og nesten hele tiden, ble han disse ukene roligere og sparket mindre og svakere. Fikk sjekk på sykehuset, og hjerterytmen var fin. Noen dager etter var han tilbake igjen til å være spinnvill :)

Men greit å få tatt en sjekk om du er bekymret. Jeg sov nesten ikke de ukene han var rolig, for jeg lå bare og kjente etter spark og var engstelig

Gjest Totoaa

Jeg føler litt på det samme Blomstogbier! Har vært sånn en ukes tid nå, og kjenner bare bevegelser innimellom, og da mer at hun roterer, og ikke direkte sånn herjing sånn som det pleier. Var litt det samme i påsken også, og da kviknet det til igjen etter en uke. Om det ikke stopper helt opp tenker jeg å nevne det på neste kontroll som er om en uke.

Virker som det kan variere litt det med bevegelser å sånn. Men, man skal jo såklart være obs, og følge magefølelsen (bokstavlig talt). Er ikke noe deilig når man må kjenne etter hele tiden.. Babyen her hadde en ganske rolig periode i påsken, men tror det var fordi vi reiste litt rundt, og det var litt mer stress enn vanlig. Men, nå den siste uken har det vært mer bevegelse enn noen gang. Virker virkelig som om h*n trener for babyolympiaden. Håper din lille tulle bestemmer seg for å slenge seg med på olympiaden hun også blomsterogbier :)

Siot: Med første så hadde jeg med en venninde, siden bf ikke var i bildet. Jm snakket veldig lite til meg under hele fødselen, venninden fikk heller ingen info. De gangene hun snakket til med var det kommandoer om hva hun mente var best, prøvde jeg å protestere så kuttet hun meg bare av med at det var til det beste for barnet.

Masse mennesker inn og ut av rommet og jeg skjønte ikke at det var unormalt. Fikk tilslutt med meg at han fikk svak hjerterytme når jeg presset, men ikke så mye mer info enn det. Tilslutt ble det tatt en avgjørelse på at han skulle tas med vakum, og da han kom ut pustet han ikke.

Følte meg totalt overkjørt både ang fødestillinger, info til både meg og venninda mi, oksygen maske, ja egentlig det meste. Jeg hater å bli kommandert til noe jeg ikke føler er riktig selv, man skal liksom føle seg komfortabel og avslappet med det som skjer.

Ja det håper jeg oxo :)

Nå skal jeg komme meg ut av senga, og lage litt frokost. Begynner ikke på jobb før kl 12, så vurderer om jeg skal gidde å kjøre guttungen i bhg før det :) vi bor 1.5 mil fra bhg, så blir jo egentlig bare stress, hvis ikke jeg tar en tur på senteret og titter litt da :) hmmm

Ser dere snakker om lite og mye liv i magen. Helt siden tulla her snudde seg med hodet ned i uke 29 har hun vært mye roligere. Hun har rotert litt med kroppen til høyre og venstre, men hodet har ligget støtt(dog ikke festet, noe hun mest sannsynlig ikke gjør siden jeg er 3. gangs-fødende). Men igår kjente jeg særdeles lite liv. Jeg har pleid å kjenne at hun er aktiv på morgenen, midt på dagen, på kveldstid og/eller når jeg skal legge meg. Utenom det har hun vært veldig rolig inni der. Men igår satt jeg leeenge på sofaen( og da snakker vi et par timer) og kjente derimot overhodet ingenting. Jeg drakk kald cola, spiste to sjokolader, dyttet og maste litt på magen og lille inni, men det var overhodet ingen respons. Kjempeskummelt!

Så jeg ringte A-hus(selv om jeg ikke skal føde der, så er det mye kortere vei) og jeg og mannen fikk komme inn med en gang. Det tar ca 1 time å kjøre til A-hus, og jeg kjente fortsatt i bilen overhodet ikke noe liv. Jeg var en eneste nervebunt da vi kom frem, selv om ingen så det heldigvis;) FOR en herlig gjeng med jordmødre og vakthavende lege!! Jeg tok en CTG først.. og fikk sterk rød saft å drikke. Blodttrykket mitt var 109/45 og de trodde nesten ikke på det.. men jeg har jo hatt lavt hele veien så. De lo godt og sa at.. "ja, her er det ivertfall ikke snakk om svangerskapsforgiftning!" :)

CTG var fin,babyen begynte å hikke så fort jeg fikk på meg stroppene rundt magen:) så vi kunne ha reist hjem etter det, men snille legen hun ville ta en ultralyd for å sjekke at alt stod bra til med baby, morkake og gjennomstrømmingen i navelsnor og ta en vekstestimering siden jeg har gått ned i vekt b.l.a.

Alt var i skjønneste orden og hun sa til og med at det er en aktiv baby!! Jeg sa jeg ikke kjente at det var en aktiv baby, og da sa hun at det var helt normatl at de endret mønster så sent. Det jeg skulle passe på fremover var at det skulle være liv på DE TIDENE jeg ellers er vant med å kjenne liv. Hun ville at jeg heller skulle komme tilbake igjen dersom jeg følte det samme igjen.

Helt knall gjennomstrømming i navelsnor osv., og tulla veier nå 1850 gram. - 3% vekstavvik, og det var helt ok. Hun tippet at frøkna kommer til å være ganske så lik de to andre jentene mine ved fødsel, altså ca 3,5 kg.. eller kanskje litt mer.. nærmere 4 kg. På et tidspunkt der lo hun da hun målte magen og sa at hun fant en fin "fettring" rundt magen, noe som var et sunnhetstegn sa hun.. "for nå skal den bare legge på seg".

Jeg kjente igjen sparkene, hvor frøkna sparker i magen liksom, og legen så at hun lå i helt perfekt fosterstilling og med armene mye foran ansiktet.

Det var sååå deilig å få sjekket dette dere! SOM man kan bekymre seg når man ikke kjenner liv!

Endret av Ønsker3gull

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...