Gå til innhold

Junimagene i 3. trimester

Anbefalte innlegg

Når jeg ser dere snakker om melk. Jeg har jo fått melk i brystene.. og igår skifta vi på senga, deeeilig å legge seg nydusja i nytt sengetøy. Men hva ser jeg når jeg våkner? En sirkel med tørka råmelk! Trivelig :P Jeg lekker titt og ofte. Andre som gjør det samme?

Og det med babyshower.. er det noe man kan ønske seg? Jeg tenker at det er ikke opp til meg å bestemme om venninnne mine ønsker det.. Føler ihvertfall det hadde vært litt rart/frekt av meg å spørre..

Men jeg har laget guttekveld for samboeren i all hemmelighet da! Gutta kommer en fredagskveld - overraskende. Så får de kose seg med øl og pizza (pizzaen står jeg for). En kveld der de kan kose seg uten oss damene! For jeg rømmer huset etter at pizzaen er bestilt ;o)

Og til slutt.. er det andre som sliter med forkjølelse/vond hals om dagen? Føler det tar så lang tid før jeg blir bedre..

Fortsetter under...

Oi så mye det var skrevet siden sist :D skravlejenter, det er bra!

Vil bare si at uke 34 på en måte er en milepæl for etter den uka kommer de ikke til å stoppe fødsel hvis den skulle sette i gang sa de til meg sist, jeg gleder meg veldig til å være forbi den uka for da føler jeg meg litt "tryggere" hvis dere skjønner (med tanke på å ha fortid med å føde tidlig).

Vet ikke om det er så mye vits i å "herde" puppene..? Har hørt at de fleste blir litt såre i begynnelsen uansett, jeg ble det sist, men jeg lufttørket dem mye og brukte ikke salve i det hele tatt faktisk så ble ikke så ille heller. Tror jeg leste tips om å smøre brystvortene litt inn med morsmelk (det er et universalmiddel!!) og la lufttørke når man hadde mulighet hvis man var sår, ellers var rett sugeteknikk alfa omega, så det er viktig å ha fokus på.

Jeg brukte bare vanlig singlet sist som jeg dro ned og hadde en litt løs genser over som jeg dro opp, da var det nesten ingenting som vistes mens babyen fikk mat, veldig greit for ammet jo overalt og hele tiden! :) Men kanskje jeg skal sjekke ut en sånn ammesinglet denne gangen, merker at jeg tenker myye mer på komfort denne gangen enn sist..hehe, f.eks har jeg lyst på en ammestol for å sitte godt, lyst å bygge opp med mer puter i senga til amming om natta pga jeg slet mye med ryggen sist, vi skal ha barneseng som vi setter inntil senga i samme høyde som vår seng (istedet for vugge som vi hadde sist som jeg måtte bøye med ned i om natta, vugga skal stå i stua nå) så kan jeg bare flytte baby over i egen seng etter natteamming, osv osv, denne gangen prioriterer jeg små ting som vil gjøre alt litt lettere :)

Jeg hadde faktisk bare 2 ammeBHer sist leeenge kjøpte to til etter nesten 10 mnd :P byttet med andre ord ikke så ofte, men hadde ammeinnlegg i som ble byttet hele tiden, kjøpte sånne engangs på rema de var helt supre! Hadde også veldig mye melk, håper det går like greit med amminga denne gangen også, det vet man jo aldri, men håper!

Puh skravler minst like mye som dere ;) nå skal jeg dra på butikken og handle for uka, klem til dere!

Jeg likte oxo godt de fra swegmark sist, veldig behagelige. Så må nok kjøpe de denne gangen oxo. Har kjøpt noen amme t-skjorter og singleter fra hm, jeg er veldig fornøyd med de. Men etterhvert så brukte jeg vanlig klær med knepping f.eks, så man slapp å dra av alle klærne :)

Det hjalp desverre ikke å smøre morsmelk på brystvortene sist for meg. Hadde såre og vonde pupper hele veien:(

Men jeg skal prøve alle råd denne gangen. Jeg liker forresten heller ikke å amme offentlig. Liker ikke å vise puppen for andre liksom. Derfor har jeg gått til innkjøp av em amme t-skjorte. Må nok ha flere, men.. jeg også håper på kanskje heller å kunne kneppe opp. Idag kjøpte jeg en billig amme-bh fra H&M. Aner jo ikke str. etter fødsel og når melken kommer, så kjøper heller et par dyre etter et par uker når melka har kommet for fullt.

Var innom Noa Noa idag og så på babytøyet der også forresten. Sååå søtt:) Noe som jo er kjemepbra, er at de har korallfarget tøy. (nå har de bare jenteklær da desverre), og jeg har gått bittelitt lei av rosa. Kommer til å ha noe rosa.. kommer ikke utenom det siden det ikke er så mye annet i butikkene.. men ble veldig glad for å se korallfargede bodyer og sommerdrakter med korte bein osv:) Blir nok noe derfra. Ja, kjøpte en body da.. men blir nok noe mer i den fargen kan jeg med sikkerhet si:)

Så etter tøfler til å ha med på sykehuset.. men det er det jo ikke sesong for da, så var ikke mye å finne i det gitt;) Tror jeg må bestille noen fine fra Ugg eller Hush Puppies på nettet istedet.

Har kjøpt noen billige på HM jeg å, så får jeg heller se etter fødsel hva som funker og ikke :) Blir spennende å se hvordan det blir med amming osv, håper det går seg til uten aaaltfor mye vondter :)

Idag har vi hatt middagsgjester, og JR som som regel er rolig og ligger å lytter i magen (sånn jeg tolker det ihvertfall ;) ) når vi har gjester, viste seg fra sin viltre side :) Holdt DET showet og magen veltet seg fra side til side og opp og ned LENGE. Morro at noen andre endelig fikk se det og, for er vel nesten ingen som tror det når jeg sier at det alltid er så mye liv inni der, siden babyen som regel er rolig når det er andre rundt :P

Annonse

Jeg elsker Noa Noa butikken! Nesten :P Liker den i allefall veldig godt, har kjøpt 3 luer til jenta mi derfra. Ingen klær, men om jeg får penger til overs, løper jeg nok inn dit en tur :P

Det er Noa Noa outlet butikk i vestby, for hvis jeg husker rett bor vel du ikke så veldig langt unna? :) Kan spare litt der :)

Jeg elsker Noa Noa butikken! Nesten :P Liker den i allefall veldig godt, har kjøpt 3 luer til jenta mi derfra. Ingen klær, men om jeg får penger til overs, løper jeg nok inn dit en tur :P

Det er Noa Noa outlet butikk i vestby, for hvis jeg husker rett bor vel du ikke så veldig langt unna? :) Kan spare litt der :)

Jepp, stemmer det :) Har vært der 1 gang, kjøpte bare en strømpebukse da.. men må nok ta meg en tur innom snart ;) !

Jeg og mannen tok oss en dagstur en gang til den outlet` en i Vestby. Er litt langt å kjøre for oss. Men den gangen var jeg også innom Noa Noa sin butikk og handlet mye fint.. den gangen til meg selv og et fint skjørt til vesla.

Hadde vært fint å ta seg en tur igjen.. og hatt tid til flere butikker, men det går bort så mye tid til kjøring at vi må liksom rushe gjennom butikkene og da blir det ikke like moro;)

Må ivertfall passe på å få handlet en del når jeg først skal dit i det minste :D

Ja, lurt det :) Jeg bor rett i nærheten. Eller, kanskje 30 min unna med bil.. Men det må i så fall bli en lørdag eller noe. Det er vel kanskje polarn o pyret outlet der og?

Ja, er polarn der å :) Var innom forrige uke, kjekt å ha outlet i nærheten :) Og barnas hus outleten i ski er jo og veldig kjekk ha!

Gjest Helle_Høygir

Akk skulle aldri begynt å lese tråden om å dele rom på barsel.. Kjenner jeg sliter skikkelig med tanken på å skulle komme på et slikt fellesrom; har bekjente som har opplevd litt av hvert også.

Håper så inderlig at fødselen går greit så jeg kan dra hjem etter mine tilmålte 4-5 timer.

Sist var vi på hotell og det var jo rimelig intetsigende å sitte der i 3 dager med en nyfødt, vonde senger og enda vondere mat. Så hadde jeg tenkt meg om så hadde jeg dratt før faktisk. Men den gang da:)

Merker jeg er så lei av å ha vondter hele tiden - en ting er hodet, men det er jeg vant med nå, men det stikker noe så voldsomt i lyskeområdet; stråler nedover beinet og er ikke noe ok. Og da når legen mente jeg var en som bekymret meg så fælt, så er terskelen rimelig høy for i det hele tatt å ta kontakt..

Nei det skal bli godt å få tilbake kroppen min og slippe vondter hele tiden!

Annonse

Huff Helle_ Høygir, synes han legen din er en skikkelig dust!! Har du vondt, så har du vondt!! Det er jo bare DU som vet hvor vondt det er!! Grrr... kunne vri om halsen på enkelte helsepersonell noenganger jeg altså!

Men nå er det heldigvis ikke lenge igjen for noen av oss. Hvilken uke er du i nå da Helle?

Husker ikke alles termindato jeg må jeg innrømme. Godt at dere innimellom skriver det i innleggene deres, så klarer jeg å følge med også:) Eneste jeg husker hele tiden er Makuahines.. som i første omgang hadde samme termindato som meg.. men som ble flyttet tilbake noendager.. og nå har 14. juni, eller?!? .. ja, og Blomstogbier som har 4. juni, samme dag som jeg skal ha KS:)

Ellers er det supert om dere skriver hvilken uke dere er i altså:)

Jeg kommer om et par dager til å runde uke 33:)

Forresten... dere snakket om polarn o pyret. Det var faktisk DER jeg fant en helt hvit bomullslue som jeg har lett etter en god stund nå! Kjøpte to stk. Èn til nyfødt str. 36/38 i hodeomkrets som sikkert ikke varer mer enn 1 mnd maks. Så en litt annen variant som var kjempefin, i helt hvit den også i str. 40/42 synes jeg å huske, som nok varer resten av sommeren og mest sannsynlig september også. I oktober begynner jeg med ull jeg tenker jeg. Og der har jeg allerede strikket en hvit i ull, samt har en fra før av i hvit og rosa striper som vesla brukte da hun var bitteliten:)

Nei.. nå må jeg kaste meg over heklekanten på bomullsjakka jeg dere:) Husker jo ikke fastmasker og luftmasker lenger så må sette meg litt inn i det først;)

Junimage, her skjer akkurat det samme... Baby er spinnvill og en ser iblant svært godt på magen fot, armer og rumpe. Men med en gang min mann skal se, blir han helt rolig... Legger jeg hånda på magen, sparker han masse. Legger min mann hånda på, blir han rolig. Lurer fælt på hvorfor... Hehe, håper ikke det bare blir han som klarer roe lillegutt ned etter han er født :P

Ellers går jeg og lurer på om jeg må ut på babyklær shopping igjen... Har kjøpt inn nesten alt i str 56, da jeg har fått høre at str 50 nesten alltid er for smått. Men nå har jeg fått beskjed at lillegutt er liten av vekst, så da blir vel 56 for stort? Noen med erfaringer? :)

Junimage, her skjer akkurat det samme... Baby er spinnvill og en ser iblant svært godt på magen fot, armer og rumpe. Men med en gang min mann skal se, blir han helt rolig... Legger jeg hånda på magen, sparker han masse. Legger min mann hånda på, blir han rolig. Lurer fælt på hvorfor... Hehe, håper ikke det bare blir han som klarer roe lillegutt ned etter han er født :P

Ellers går jeg og lurer på om jeg må ut på babyklær shopping igjen... Har kjøpt inn nesten alt i str 56, da jeg har fått høre at str 50 nesten alltid er for smått. Men nå har jeg fått beskjed at lillegutt er liten av vekst, så da blir vel 56 for stort? Noen med erfaringer? :)

Mine to jenter har ligget på 3049 g og 48 cm og 3350 g og 49 cm., og jeg brukte str 50 lenge. Hadde nesten litt for lite i den strørrelsen egentlig. Lurt å ha et par/tre skift i str 50 tenker jeg :) Er ikke greit når klærne er for store. Men det kommer jo litt an på hvordan klær det er snakk om og utformingen på de da;)

Har du vært på vekstkontroll siot? Jeg skal på det neste uke så er spent på om lillegutt er liten av vekst her også eller om jeg får en mer normalstor baby denne gangen. Sist var jenta lita så da var tilogmed 50 for stort og vi brukte strl 44. Men da kom hun for tidlig også da. Men har hørt at de vekstkontrollene kan bomme veldig også så er usikker på hvor mye man kan stole på dem, hvor mye avvik hadde han?

Også går det jo fint å kjøpe klær etter fødsel også, kan jo være litt koselig det og :) Vi kjørte rett fra sykehuset på barnas hus sist, hehe, var sååå stas å kjøpe bittesmå bodyer i strl 44 <3 + at vi fikk slike små størrelser i barselgaver av familien da vi ønsket oss det da vi enda lå på sykehuset, så ordnet seg :)

Gjest Totoaa

Puh, da har jeg også fått søkt om foreldrepenger! Må si det var litt av en opptur å finne ut at jeg får litt over 70 000 mer iløpet enn et år enn jeg trodde! Og det at det faktisk va nav som gjorde meg obs på det var jo enda mer fantastisk :P Og siden jeg får sykepenger derifra hadde de visst allerede den infoen de trenger angående det, og det var bare å sende inn en utfylt søknad. Så håper jeg det er riktig, ellers blir det vel mer stress :) Uke 32+0 på fredag, så skal vel i teorien ikke vere for sent ute, men går ut i permisjon fra jobb den 3 juni da.... For nesten bare vente og se :P

Også går det jo fint å kjøpe klær etter fødsel også, kan jo være litt koselig det og :) Vi kjørte rett fra sykehuset på barnas hus sist, hehe, var sååå stas å kjøpe bittesmå bodyer i strl 44 <3 + at vi fikk slike små størrelser i barselgaver av familien da vi ønsket oss det da vi enda lå på sykehuset, så ordnet seg :)

Jeg må nok ut og handle mer babyklær da... :)

Var på ul for å beregne størrelse. Da jeg møtte jordmor da svarene lå klar, var hun bekymret og sa han var mindre enn han burde være... Hun ville ikke si målene, men heller gi meg ny ul for å måle på nytt i håp om at de forrige målingene var feil. De kunne heldigvis ikke se noe feil med baby, morkake eller navlestreng. Så føles leeeenge å vente til ul og svar neste uke...

Åh jeg sitter med søknaden akkurat nå Totoaa og skulle inn her og spørre hvordan dere andre har gjort det ;) For en opptur at du får så mye mer enn antatt! Er spent på hva jeg ender på..

Men jeg synes det er sååå vanskelig å få permisjonen lang nok altså, skal dere andre ha mye ulønnet permisjon eller hvordan gjør dere det? Her blir det 35 uker på meg først og så maks 12 uker ulønnet og så samboer 12 uker og i TILLEGG må vi ta ferie begge to etterpå, og likevel er det såvidt det strekker til bhgstart i august, er superstressa om vi skal greie å spare nok til at jeg kan ha 12 uker ulønnet også, vi greide å spare sist men da hadde jeg bare 2 måneder ulønnet.

ååhh blir litt sliten i hodet av dette. Får jammen håpe jeg ikke føder for tidlig for da blir det ENDA vanskeligere! Skjønner ikke at folk vil ha sommerbaby jeg, hehe, var mye lettere med fødsel i august.

Endret av zassy ☆

skjønner bekymringen siot, her var vesla -8% i avvik, var ikke såå mye da, men litt og nok til at jeg ble litt bekymra. Må si jeg er veldig spent på målingen denne gangen, men føles liksom som at gutten er større enn det jenta var, men mulig jeg bare innbilder meg det :P Godt at de ikke så noe feil på baby eller noe rundt, håper det går fint på neste måling!

Zassy: vi tar 80 % dekning, og jeg tar ut 4 uker ferie i år og 4 uker ferie neste år. Da skulle jeg være tilbake i beg av juli. Regner med at mannen går ut i permisjon mai/juni og da skal det holde til bhg start uten ulønna perm.

Siot: Ja er det ikke rart hvordan den blir helt rolig inni der når mennene kommer.. :) og litt irriterende kjenner jeg, skulle jo så gjerne ønske at han fikk kjenne på rabalderet.

Har dere skrevet fødebrev forresten? Ble nettopp ferdig med mitt :)

Vet at en fødsel ikke går ann å planlegge, men fikk hvertfall satt meg mer inn i ting og føler meg mer klar nå. Leverer en brevet på forhånd, eller tar en det bare med seg når en kommer på fødeavdelingen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...