Gå til innhold

Tjener du mellom 25.000 og 30.000 (utbetalt!) og ikke har utdanning?

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Sånne tall provoserer meg overhodet ikke når jeg ser på hva folk må gjøre for sin lønn, og sammenlikner det med hva jeg får gjøre for min og alt jeg har hatt gleden av å lære og vite.

Den var litt arrogant eller?

Man kan fremdeles lære og vite ting uten skolegang.

Anonym poster: f383109693cc7ee4013b60e2265c00ed

Det er forskjell på kunnskap.
Skrevet

Sånne tall provoserer meg overhodet ikke når jeg ser på hva folk må gjøre for sin lønn, og sammenlikner det med hva jeg får gjøre for min og alt jeg har hatt gleden av å lære og vite.

Det ene er ikke bedre enn det andre.

Skrevet

Selv har jeg utbetalt i snitt 40.000 per mnd som selger. Ingen utdannelse. Og kun 6 timer arbeidstid man-fre.

Men når perm er over skal jeg bytte jobb, og tenker at minstekravet mitt er 25.000 per mnd. Så veldig ok å vite hva andre jobber med som har ca den lønna :)

HI

Anonym poster: 4e1c5183d9cc69a1af6575ada6947d0b

Hvordan er det å jobbe som selger?

Hva selger du, og hvordan?

Er det lav fastlønn og mye provisjon?

Er det vanskelig?

Hvorfor vil du bytte jobb?

Håper du vil ta deg tid til å svare, er veldig nysgjerrig på selgeryrket, men vet ingenting om det! :)

Å jobbe som selger er gøy, men slitsomt i lengden synes jeg. Du bør være "den type person" for å trives innen salg. Jeg har jobbet med ulike typer salg, nå som forsikringsselger. Trives desidert best med det da forsikring er viktig for folk, og man selger noe de trenger, man må ikke jobbe for å overtale de hvis du skjønner (type: det er den beste fuktighetskremen ever, du bare mååå prøve :P ).

Selger via telefon, har eget kontor. Mange jobber på felleskontor med 20 andre. Stor forskjell. Noen hjemmebesøk hvis jeg ønsker. Stands og messer hvis jeg ønsker.

Har hatt jobber uten fastlønn, kun provisjon. Nå har jeg fastlønn på 25.000 og provisjon. Men har stort sett tjent like bra i alle jobber. Tjente en mnd 80.000, en annen mnd 40.000, en mnd 30.000, og neste mnd 60.000. Varierer veldig, men har aldri vært borti å bare få utbetalt fastlønna mi på 25.000. Bakdelen kan være at du ikke får lønn når du er hjemme fra jobb (se bort fra sykmelding ol), men samtidig tjener jeg så godt at jeg tar ofte en fredag fri :) var i dårlig form på nyåret, så da jobbet jeg hjemmefra en uke.

Det er ikke vanskeligere å være selger enn å sitte i kassen på rimi. I mine øyne da. Som selger må du lære deg produktene, du får kurs. Sitter du i kassa på rimi må du lære hvordan kassa funker, koder på en million ulike varer osv. Du skjønner, alt er vanskelig hvis man aldri har prøvd ;)

Jeg vil bytte jobb pga jeg straks får min første baby, og jobben er rett og slett for langt unna til at jeg orker å fortsette å pendle. Men med tanke på lønna skulle jeg aldri sluttet :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Selv har jeg utbetalt i snitt 40.000 per mnd som selger. Ingen utdannelse. Og kun 6 timer arbeidstid man-fre.

Men når perm er over skal jeg bytte jobb, og tenker at minstekravet mitt er 25.000 per mnd. Så veldig ok å vite hva andre jobber med som har ca den lønna :)

HI

Hvordan er det å jobbe som selger?

Hva selger du, og hvordan?

Er det lav fastlønn og mye provisjon?

Er det vanskelig?

Hvorfor vil du bytte jobb?

Håper du vil ta deg tid til å svare, er veldig nysgjerrig på selgeryrket, men vet ingenting om det! :)

Å jobbe som selger er gøy, men slitsomt i lengden synes jeg. Du bør være "den type person" for å trives innen salg. Jeg har jobbet med ulike typer salg, nå som forsikringsselger. Trives desidert best med det da forsikring er viktig for folk, og man selger noe de trenger, man må ikke jobbe for å overtale de hvis du skjønner (type: det er den beste fuktighetskremen ever, du bare mååå prøve :P ).

Selger via telefon, har eget kontor. Mange jobber på felleskontor med 20 andre. Stor forskjell. Noen hjemmebesøk hvis jeg ønsker. Stands og messer hvis jeg ønsker.

Har hatt jobber uten fastlønn, kun provisjon. Nå har jeg fastlønn på 25.000 og provisjon. Men har stort sett tjent like bra i alle jobber. Tjente en mnd 80.000, en annen mnd 40.000, en mnd 30.000, og neste mnd 60.000. Varierer veldig, men har aldri vært borti å bare få utbetalt fastlønna mi på 25.000. Bakdelen kan være at du ikke får lønn når du er hjemme fra jobb (se bort fra sykmelding ol), men samtidig tjener jeg så godt at jeg tar ofte en fredag fri :) var i dårlig form på nyåret, så da jobbet jeg hjemmefra en uke.

Det er ikke vanskeligere å være selger enn å sitte i kassen på rimi. I mine øyne da. Som selger må du lære deg produktene, du får kurs. Sitter du i kassa på rimi må du lære hvordan kassa funker, koder på en million ulike varer osv. Du skjønner, alt er vanskelig hvis man aldri har prøvd ;)

Jeg vil bytte jobb pga jeg straks får min første baby, og jobben er rett og slett for langt unna til at jeg orker å fortsette å pendle. Men med tanke på lønna skulle jeg aldri sluttet :)

Tusen takk for utfyllende svar! :)

Hva mener du med at du ikke får betalt hvis du er borte fra jobb...ved egenmelding o.l? Eller når du bare tar en fridag? For det er jo likt overalt.

Det er mange selgerstillinger ledig, i hvertfall her i Østfold, og jeg er åpen for nye yrkesretninger. Så jeg har tenkt litt på dette...men jeg er redd jeg ikke er selgertypen om du skjønner...så tenk om jeg bare blir sittende med fastlønna, og den er vel ikke alltid så høy som din? Og i mange annonser står det at noe reisevirksomhet må påregnes, er dette vanlig? Vil helst ikke være borte flere døgn...f

Har du noen tips til meg hvis jeg velger å se nærmere på denne typen jobb? Sikkert smart å velge velkjente firmaer, men det virker som det er mange firmaer med godt renommé som ikke er så kjente for oss vanlige folk uten kjennskap til bransjen?

Håper du gidder å svare en gang til, det betyr mye for meg!

Masse lykke til med å finne ny jobb, og kos deg med babyen :)

Gjest sug lut
Skrevet

Det ene er ikke bedre enn det andre.

Joda. Det finnes grenser for relativistisk tilnærming.
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! :)

Hva mener du med at du ikke får betalt hvis du er borte fra jobb...ved egenmelding o.l? Eller når du bare tar en fridag? For det er jo likt overalt.

Det er mange selgerstillinger ledig, i hvertfall her i Østfold, og jeg er åpen for nye yrkesretninger. Så jeg har tenkt litt på dette...men jeg er redd jeg ikke er selgertypen om du skjønner...så tenk om jeg bare blir sittende med fastlønna, og den er vel ikke alltid så høy som din? Og i mange annonser står det at noe reisevirksomhet må påregnes, er dette vanlig? Vil helst ikke være borte flere døgn...f

Har du noen tips til meg hvis jeg velger å se nærmere på denne typen jobb? Sikkert smart å velge velkjente firmaer, men det virker som det er mange firmaer med godt renommé som ikke er så kjente for oss vanlige folk uten kjennskap til bransjen?

Håper du gidder å svare en gang til, det betyr mye for meg!

Masse lykke til med å finne ny jobb, og kos deg med babyen :)

Bare hyggelig :)

Jeg mener bare at dersom du ønsker best mulig lønn så må du også dukke opp på jobb ;) har du kun provisjon er dette viktigere såklart. Tar du for mye fri så tjener du ikke penger. Tar jeg mye fri er jeg jo likevel sikret 25.000, men kan ikke oppnå en mnd-lønn på 60.000 om jeg tar langhelg hver helg :) men med tanke på sykdom er det jo vanlige regler :) folk med "vanlige jobber" får jo heller ikke lønn ved ugyldig fravær, men er lettere å bruke egenmelding ved fastlønn enn når du kun har provisjon. Min erfaring er at det er mindre fravær i selgerjobber, men det kan jo være tilfeldig :)

Er du ikke en selgertype så kan det hende du aldri får mer enn fastlønna ja, og den kan like godt være 10.000 i mnd. Men har du mulighet til å prøve så ser du fort om det er noe for deg :) det er lett å få jobb som selger har jeg inntrykk av, men det er også maaange som slutter kjapt. Mye gjennomtrekk.

Reising kommer litt an på hva du selger. De jobbene jeg har hatt har vært typiske kontorjobber. Jeg har aldri reist. Så det må du bare undersøke på forhånd.

Tips ja, hmmm... Hvis jeg tar utgangspunkt i meg selv:

- velg en jobb som betyr noe, ellers blir du fort lei. Da mener jeg feks at å selge forsikring som folk faktisk trenger betyr mer for meg enn å ringe å pushe folk til å kjøpe blekkpatroner...

- sjekk ut lønnsvilkår, arbeidstid (noen må jobbe kveldstid, andre jobber kun dagtid), reisevirksomhet, om du må benytte egen bil osv osv...

- ved et evt intervju er min erfaring at dersom du har stå-på-vilje og er interessert i å tjene godt så er jobben din :P de driter stort sett i erfaring osv, for du får god opplæring. De er interessert i folk som virkelig vil selge mye, det tjener både de ansatte og firmaet på.

- du trenger ikke være redd for å søke jobber i mindre firma, men er de totalt (!) ukjente så styr unna hvis du har andre alternativer. Hvis jeg tenker egen bransje så er folk mer "ivrige" hvis man ringer fra gjensidige, if osv enn om de ringer fra et selskap man ikke har hørt om. Dette fordi forsikring er såpass viktig at man kanskje er redd for å bli lurt...?

- hvis dette er noe du virkelig ønsker å prøve, så gi det tid! Gi det fels 3 mnd før du bestemmer deg (da tenker jeg på lønn, du slutter såklart hvis du mistrives). Den ene jobben der jeg hadde kun provisjon tjente jeg usle 5000 første mnd. Andre mnd var jeg oppe i nesten 20.000, og tredje mnd hadde jeg utbetalt ca 37.000. Så du blir ikke rik før du har prøvd litt ;) mange sluttet første mnd fordi de mente de ikke klarte det, men jeg er sikker på at flere hadde gjort det like bra som meg om de hadde prøvd litt til.

Jeg var forresten langt ifra noen selgertype. Men er det nå ;) angrer ikke på at jeg prøvde :)

Lykke til hvis du prøver :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Igjen, tusen takk for svar! Kjenner jeg blir litt gira hehe...men er gravid nå, og skal etterhvert ut i permisjon, så det er vel et år til det eventuelt blir aktuelt. Men her tenkt veldig mye på det i det siste, godt å få litt klarhet i det! Takk takk :D

Skrevet

Kjenner det plager meg litt at jeg med 5 års utdannelse tjener likt eller mindre enn dere som ikke har noe.

Spesielt når jeg som advokatfullmektig får ca like mye utbetalt som advokatsekretæren.

Jeg har utbetalt ca 25 000.

Jeg må dessverre si meg enig i dette. Hilsen en annen med enda lengre utdannelse. Dessverre er det slik at høyere utdanning ikke lønner seg. :(

Anonym poster: 7cee6377a4cd1d88234a157a1bb05f56

Skrevet

Igjen, tusen takk for svar! Kjenner jeg blir litt gira hehe...men er gravid nå, og skal etterhvert ut i permisjon, så det er vel et år til det eventuelt blir aktuelt. Men her tenkt veldig mye på det i det siste, godt å få litt klarhet i det! Takk takk :D

Da har du god tid til å tenke deg om ;) bruke litt tid på slutten av permisjonen på å undersøke litt :)

En kollega av meg jobber vanlig arbeidstid (i vårt tilfelle 10.00 til 16.00), pluss en dag overtid til 19-20, pluss at han noen ganger jobber hjemmefra i helger. Han er kjempeflink, og bare de 3-4 ekstra timene i uka samt et par timer noen helger så tjener han sjelden under 60.000 i mnd (utbetalt). Han har hatt både 80 og 100, så han har helt ville lønninger!

Så muligetene er der hvis man gidder :) jeg hadde nok tjent enda mer selv om jeg jobbet ekstra, men jeg elsker fritiden min, og tjener mer enn nok som det er :)

Gruer meg litt til å søke ny jobb kjenner jeg :P å få feriepenger er en ny opplevelse for meg. Skal sies at jeg jobbet innen helsevesenet før, og hadde utbetalt ca 18.000 i mnd. Stor forskjell.

Skrevet

Dytter :) litt interessant dette her :)

Anonym poster: 20ae13346561ce5b1f574b0bdeeee3b8

Skrevet

Blir litt uvel av dere her med høyere utdanning som sier dere blir provosert over at ufaglærte tjener mer enn dere.

Skjerp dere. Værsåsnill.

Hvorfor blir du uvel av det? Man blir jo oppfordret til og ta utdanning, men man får ikke så mye igjen for det alltid.

Anonym poster: 1cdf56db10b2130a5db6c58159f2c182

Skrevet

Blir litt uvel av dere her med høyere utdanning som sier dere blir provosert over at ufaglærte tjener mer enn dere.

Skjerp dere. Værsåsnill.

Hvorfor blir du uvel av det? Man blir jo oppfordret til og ta utdanning, men man får ikke så mye igjen for det alltid.

Anonym poster: 1cdf56db10b2130a5db6c58159f2c182

Hvorfor skal vi skjerpe oss? Vi tar mange år utdanning og ender opp med mindre. Ikke bare i tapt arbeidsfortjeneste og pensjon. Men også fordi vi betaler studielån. Det handler ikke så mye om hva deuten utdannelse tjener. Det handler om hva utdannelse er og bør være verdt.

Anonym poster: 8c0a52aa21b06b721e31e883ccc88c7c

Skrevet

Tatt flere forskjellige utdannelser, men jobber ikke som noe av det.

Gikk etter mye om og men inn i "familie bedriften" og tjener litt etter hvor mye jeg jobber.

Skrevet

Nå stagnerer ofte de uten utdannelse på et visst nivå. Mens de med utdannelse har større karrieremuligheter. Men mange nyutdanna tror de kan begynne på topp.

Anonym poster: 43f2283ce80d6ae18335b65c43878604

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...