sologsommer Skrevet 9. mars 2013 #1 Skrevet 9. mars 2013 Er ikke vokst opp med påskeegg, så aner ikke hva som er vanlig? Når gir man det? Er der både godteri og gaver i? Ellers noe jeg må vite?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #2 Skrevet 9. mars 2013 Man putter i hva man vil, og her leter vi etter dem på påskeaften:) Jeg gjemmer, og lager kart og hint til hvor de er. Kjempemoro! Anonym poster: ef9002d5f2e80e6f901ab59417fed93d
Gjest sussie77 Skrevet 9. mars 2013 #3 Skrevet 9. mars 2013 Man putter i det man vil. Gjerne sjokolade og marsipan. Jeg har pleid å gi det på påskeaften. Men har vokst opp med å få det når påsken begynte.
Annikenb Skrevet 9. mars 2013 #4 Skrevet 9. mars 2013 Smågodt og en liten pose potetgull er fint:) det kommer igrunn litt Ann på hva barna eller de voksene liker:) men det me og gjemme egget så de som skal ha det må finne det er en veldig fin tradisjon vi altid har hatt værtfall:)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #5 Skrevet 9. mars 2013 Hos oss så putter vi oppi sjokolade og marsipan og så gjemmer Pappa dem for oss på påskemorgen. Og ja, jeg er 29 og får egg enda.. Anonym poster: 8aa11b72cfef61de5815101c33e25146
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #6 Skrevet 9. mars 2013 Tror det finnes mange tradisjoner ang. påskeegg, men jeg er vokst opp med at vi fant egget under hodeputen når vi våknet på påskeaften (sikkert fordi det var lørdag uansett:P) I DAG skjønner jeg ikke hvordan påskeegget fikk plass under puten, uten at jeg våknet, men det var stor stas. Fikk smågodt i egget. Min sønn får ikke egget under hodeputen, men jeg gjemmer det en plass i huset, og må til med "tampen brenner" om han ikke finner det før middag. (Er ikke alltid han husker at det er påskeaften, så vi hinter mer og mer om det utover dagen) Han får smågodt, en sjokolade eller to og en liten leke. Anonym poster: 377cf1cb4d27a3d179851092adb795a2
sologsommer Skrevet 9. mars 2013 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2013 Takk for svar! Da er det bare og komme i butikken etter egg og få startet en tradisjon
4Nøtter Skrevet 9. mars 2013 #8 Skrevet 9. mars 2013 Jeg vokste opp med å få litt godteri her dag helligdagene i påska, mamma gjemte det før jeg stod opp, også lette jeg etter det med en gang jeg våkna. Veldig stas!! Mannen har annen tradisjon, det deler fam et diiiigert egg på kvelden påskeaften.
*desemberbaby* Skrevet 9. mars 2013 #9 Skrevet 9. mars 2013 Nille selger forresten egg til 1,- stk ;-)
Gjest yrild Skrevet 9. mars 2013 #10 Skrevet 9. mars 2013 Lørdag morgen (påskeaften) var det påskeeggjakt i hele huset (eller ofte på hytta da) da jeg var liten. Noen sjokoladeegg og noen fargede kokte egg.
Musemorbr / Skrevet 9. mars 2013 #11 Skrevet 9. mars 2013 Påskeeggene skal gjemmes ja, men ikke for godt. Det skal være godter i egget, gjerne spesielt påskegodt, men også vanlig smågodt. Gaver har jeg aldri hørt om. En koselig tradisjon er å skrive årstall inni eggene. Vi tar ikke vare på alle, men noen av de flotteste. Enkelte gjenbrukes. Noen lagres på i årevis før de tas frem igjen. Jeg har et egg fra da jeg var to. Det er litt gøy. Jeg er vant med at eggene ikke skal være så store. Man kan tross alt få godter utenom også.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #12 Skrevet 9. mars 2013 Egget skal være fylt med godteri; gjerne litt sjokolade og marspian. Fox og karameller er også godt. Da jeg var barn måtte vi gå på skattejakt etter eggene våre, vi våket med en lapp med et hint på på rommene vårt (min bror jeg jeg). Så var det noen runder med nye lapper med gåter eller rebuser før vi til slutt fant egget gjemt et sted. Mange har fått egget på påskeaftens morgen, men hos oss var det alltid om morgenen på søndagen 1. påskedag (det er da påskehøytiden offisielt starter). Anonym poster: 6b88c52fcf99cdb9fc13163614e6295c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå