Gå til innhold

Baby urolig om natten - hvordan unngå dyne over hodet?

Satya

Anbefalte innlegg

Mini på to mnd har begynt å kave veldig om natten og jeg har flere ganger våknet og funnet ham med hodet under dyna helt nederst i senga. Det er skummelt, så jeg har latt ham sove noen netter i vognbagen med skinnposen. Legger jeg skinnposen i senga kravler han seg ned i den og får den over hodet.

Jeg vil jo gjerne at han skal sove i sengen sin, men tør ikke så lenge han risikerer å havne helt under dyna. Kjøpte en sånn sovepose i ull som vi prøvde i natt, men den var ikke varm nok til å bruke alene, så da er vi like langt.

Moren min snakker om at jeg lå i pose som ble bundet fast når jeg var baby. Er det løsningen for oss? Noen med erfaring eller ideer fra samme problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker sovepose til babyen på 7 mnd, han har lagt i den siden han var 3,5 mnd. Han sparket av seg dynen om natten og var helt vill med dynen, dro den over hodet osv. Men hvis det blir kaldt med pose, kan du jo ta et lite teppe/helseteppe rundt han inni posen?

Hvis du har på pysj og ullpose er det vel ikke for kaldt? (eventuelt ta på ullpysj? Her sover baby i pysj + pose, han er passelig varm. Vi har ca 18 grader på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå at han havner nederst i senga, kan du legge en stor pute der. Da får han ikke sparket seg lenger ned enn den:-) Funket som bare dethos oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mamma'n din snakker om er en slags lakenpose som gjør det vanskelig å sparke av seg dynen, og om barnet klarer det så vil det allikevel holde varmen i posen. Disse får du kjøpt for en billig penge på f.eks IKEA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 2 netter nå har min 10uker gammel jente holdt på med det samme, HI. jeg skal gå over til sovepose. mulig jeg syr meg noen i tillegg til de to jeg skal kjøpe, så jeg har noe å bytte på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det brukt sånn sovepose fra ikea siden mini var ca 8uker gammel. En fantastisk oppfinnelse som gjorde at jeg kunne sove utrolig mye bedre om natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte også sovepose fra Ikea når jenta vår drev med det samme. Jeg brukte ullpysj og så hadde jeg et helseteppe i alpakka over (utenpå posen). Teppet lå over slik at når hun akte seg nedover så ble det med, endte altså ikke under det. Funket veldig fint lenge her. Ei stund syntes jeg hun også ble så kald på hendene, så jeg brukte rett og slett votter på. Nå er vi tilbake med dyne, nå styrer hun oppover om hun begynner å kave, så nå er det trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker sovepose til babyen på 7 mnd, han har lagt i den siden han var 3,5 mnd. Han sparket av seg dynen om natten og var helt vill med dynen, dro den over hodet osv. Men hvis det blir kaldt med pose, kan du jo ta et lite teppe/helseteppe rundt han inni posen?

Hvis du har på pysj og ullpose er det vel ikke for kaldt? (eventuelt ta på ullpysj? Her sover baby i pysj + pose, han er passelig varm. Vi har ca 18 grader på soverommet.

Vi har det visst kaldere enn dere, ca 15 grader (gammelt, glissent hus!).Kan jo prøve å skru opp temperaturen litt, og da regner jeg med at foreldrene kommer til å koke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det visst kaldere enn dere, ca 15 grader (gammelt, glissent hus!).Kan jo prøve å skru opp temperaturen litt, og da regner jeg med at foreldrene kommer til å koke!

Skjønner :-)

Men du kan ta et teppe rundt han inni posen, eller ett teppe over posen? Eventuelt body under pysj? Mange muligheter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også ca 15grader og det funker helt fint med ullpysj og sovepose. Finnes soveposer på Ikea i fleece. De første 4-5mnd så hadde vi lammeskinn under han i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 7 måneder senere...

Eldstejenta var en aktiv liten baby som stadig sparket av seg dyna eller fikk den over hodet. Løsningen  ble  en sovepose som ble festet med knapper over barnets skuldre og lukket med glidelås. Armene var fri. Brukte den i to år til den omtrent falt fra hverandre. Så da Lillebror kom, måtte vi finne en erstatning. Den fant vi her: www.dungo.no 

Fantastisk pose, utrolig varm og god i kalde norske vinternetter. Den har ekte gåsedun og er like varm som en dyne. Liker at den holder babykroppen jevnt god og varm samt at jeg slipper å stå opp for å sjekke dynesituasjonen i løpet av natten. Da jeg nattammet, løftet jeg bare tassen ut av vuggen i posen sin, og la ham tilbake etterpå, god og varm. Han sovnet med en gang.

Har brukt denne fra han var nyfødt siden den har spesialknapper for å sitte godt på bittesmå kropper. Lillebror elsker den. Også er den jo veldig fin, da:)

En vinner her i huset, anbefales sterkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker sovepose fra IKEA. Har enten body eller pysj under. Har det veldig kaldt på soverommet så babyen må sove med votter. Men det er varmt nok med posen og et tynt strikketeppe over. Klarer ikke sparke teppet over seg når man har posen på. Før vi begynte med sovepose sparket hans eg under dyna og nesten ut av senga si hver natt. Hadde både bein og rumpe halvveis utenfor kanten, det er ikkeno problem lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har også gjort dette de siste nettene og igår kveld la jeg pute over dyna i fotenden:-) funka bra det! !

Anonymous poster hash: d73f1...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...