Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #1 Skrevet 8. mars 2013 Omsorgsopptjening er de pensjonsopptjeningen du ville fått av en inntekt på 4,5 ganger grunnbeløpet. Når det diskuteres om det er lurt av kvinnene å jobbe redusert for å ta bedre vare på barna (la oss være ærlige), blir denne vesentlige opplysningen utelatt. Hvorfor det? Slutt å fore staten med to fulle stillinger, for at staten skal ha råd til å skaffe deg barnehageplass. Det hjelper ikke å få ros av statsministeren på nyttårsaften for at kvinnene er like verdifulle som oljeformuen. Ja, mente ikke i penger da, huff, det hadde jo blitt litt voldsomt. Dagens råd på 8.mars er: Jobb deltid, ta vare på barna og gjør nytte av de stakkars omsorgspoengene som tidligere kvinner har kjempet frem. Anonym poster: 92a1a03e18f64dd3a720f18ac0ee165f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #2 Skrevet 8. mars 2013 der tar du grundig feil Anonym poster: 19683bfb23b1d39b5779488625f37b32
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #3 Skrevet 8. mars 2013 Det du skriver HI er ikke helt korrekt § 3-16. Godskriving av pensjonspoeng for omsorgsarbeid a)Medlemmet har minst halve året hatt den daglige omsorgen for et barn som ikke har fylt seks år innen årets utgang. For barnets fødselsår godskrives tre og et halvt pensjonspoeng selv om omsorgen har vart mindre enn et halvt år. Pensjonspoengene godskrives den som mottar barnetrygd for barnet etter barnetrygdloven, dersom ikke noe annet er bestemt i forskrift. Anonym poster: a0efe4cfa269d913b0b11138de438b49
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #4 Skrevet 8. mars 2013 der tar du grundig feil Anonym poster: 19683bfb23b1d39b5779488625f37b32 Hva mener du? Anonym poster: 92a1a03e18f64dd3a720f18ac0ee165f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #5 Skrevet 8. mars 2013 Det du skriver HI er ikke helt korrekt § 3-16. Godskriving av pensjonspoeng for omsorgsarbeid a)Medlemmet har minst halve året hatt den daglige omsorgen for et barn som ikke har fylt seks år innen årets utgang. For barnets fødselsår godskrives tre og et halvt pensjonspoeng selv om omsorgen har vart mindre enn et halvt år. Pensjonspoengene godskrives den som mottar barnetrygd for barnet etter barnetrygdloven, dersom ikke noe annet er bestemt i forskrift. Anonym poster: a0efe4cfa269d913b0b11138de438b49 Det jeg skrev var: Omsorgsopptjening er de pensjonsopptjeningen du ville fått av en inntekt på 4,5 ganger grunnbeløpet. Dette er korrekt. Inntekt på 4,5 G = 3,5 i poeng. Jeg hevder fortsatt det er en fordel å basere seg på fakta for å kunne ta fornuftige valg. Har omsorgspoengene forsvunnet i alle følelsene? Anonym poster: 92a1a03e18f64dd3a720f18ac0ee165f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #6 Skrevet 8. mars 2013 Ser at ikke mange svarer på denne. Det bekrefter vel bare mistanken om at en del kvinner synes det er vel så vikitig å forsvare sitt valg om heltidsarbeid utenfor hjemmet ut fra en følelsesmessig vinkel og ikke fakta. 4,5 ganger grunnbeløpet tilsvarer en inntekt på kr 369.549 pr år. Hvor smart er det å jobbe fulltid for å tjene litt mer enn dette, for å få minimalt ekstra med pensjonspoeng? Blir du glad av det? Blir barna glade av det? Omsorgspoeng er fint det sier du kanskje, men de kan jo ikke brukes til å kjøpe Iphone med. Anonym poster: 92a1a03e18f64dd3a720f18ac0ee165f
HvittHus Skrevet 8. mars 2013 #7 Skrevet 8. mars 2013 En faktor er jo alderspensjonspoengene, men like så viktig er faktoren sykdom/skade og AAP/uførepensjon. Hvis man velger deltidsarbeid, slår det hardt ut økonomisk den dagen man evnt blir syk/skadet og trenger ytelser fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #8 Skrevet 8. mars 2013 Ser at ikke mange svarer på denne. Det bekrefter vel bare mistanken om at en del kvinner synes det er vel så vikitig å forsvare sitt valg om heltidsarbeid utenfor hjemmet ut fra en følelsesmessig vinkel og ikke fakta. 4,5 ganger grunnbeløpet tilsvarer en inntekt på kr 369.549 pr år. Hvor smart er det å jobbe fulltid for å tjene litt mer enn dette, for å få minimalt ekstra med pensjonspoeng? Blir du glad av det? Blir barna glade av det? Omsorgspoeng er fint det sier du kanskje, men de kan jo ikke brukes til å kjøpe Iphone med. Anonym poster: 92a1a03e18f64dd3a720f18ac0ee165f Omsorgspoeng gir dessverre ikke barna mine tak over hodet, mat på bordet, klær på kroppene, tørre sko til vinteren, fritidsaktiviteter eller gave til bursdag. Det er realiteten for mange. For svært få handler det om å kunne kjøpe seg en iphone eller dyre merkeklær, men om å kunne forsørge barna sine på en forsvarlig måte og at man har en arbeidsmoral, som man gjerne vil videreføre til ungene. Anonym poster: a0efe4cfa269d913b0b11138de438b49
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #9 Skrevet 8. mars 2013 Ser at ikke mange svarer på denne. Det bekrefter vel bare mistanken om at en del kvinner synes det er vel så vikitig å forsvare sitt valg om heltidsarbeid utenfor hjemmet ut fra en følelsesmessig vinkel og ikke fakta. 4,5 ganger grunnbeløpet tilsvarer en inntekt på kr 369.549 pr år. Hvor smart er det å jobbe fulltid for å tjene litt mer enn dette, for å få minimalt ekstra med pensjonspoeng? Blir du glad av det? Blir barna glade av det? Omsorgspoeng er fint det sier du kanskje, men de kan jo ikke brukes til å kjøpe Iphone med. Anonym poster: 92a1a03e18f64dd3a720f18ac0ee165f Omsorgspoeng gir dessverre ikke barna mine tak over hodet, mat på bordet, klær på kroppene, tørre sko til vinteren, fritidsaktiviteter eller gave til bursdag. Det er realiteten for mange. For svært få handler det om å kunne kjøpe seg en iphone eller dyre merkeklær, men om å kunne forsørge barna sine på en forsvarlig måte og at man har en arbeidsmoral, som man gjerne vil videreføre til ungene. Anonym poster: a0efe4cfa269d913b0b11138de438b49 Hva om barna hadde satt pris på arbeidsmoral ikke bare i forhold til arbeid utenfor hjemmet, men også i forhold til arbeid i hjemmet? Hvorfor trekke inn et begrep som arbeidsmoral? Vi diskuterer jo ikke arbeid i forhold til latskap. Vi diskuterer arbeid utenfor hjemmet i forhold til arbeid i hjemmet. Anonym poster: 92a1a03e18f64dd3a720f18ac0ee165f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #10 Skrevet 8. mars 2013 Ser at ikke mange svarer på denne. Det bekrefter vel bare mistanken om at en del kvinner synes det er vel så vikitig å forsvare sitt valg om heltidsarbeid utenfor hjemmet ut fra en følelsesmessig vinkel og ikke fakta. 4,5 ganger grunnbeløpet tilsvarer en inntekt på kr 369.549 pr år. Hvor smart er det å jobbe fulltid for å tjene litt mer enn dette, for å få minimalt ekstra med pensjonspoeng? Blir du glad av det? Blir barna glade av det? Omsorgspoeng er fint det sier du kanskje, men de kan jo ikke brukes til å kjøpe Iphone med. Anonym poster: 92a1a03e18f64dd3a720f18ac0ee165f Omsorgspoeng gir dessverre ikke barna mine tak over hodet, mat på bordet, klær på kroppene, tørre sko til vinteren, fritidsaktiviteter eller gave til bursdag. Det er realiteten for mange. For svært få handler det om å kunne kjøpe seg en iphone eller dyre merkeklær, men om å kunne forsørge barna sine på en forsvarlig måte og at man har en arbeidsmoral, som man gjerne vil videreføre til ungene. Anonym poster: a0efe4cfa269d913b0b11138de438b49 Men alvorlig talt. Hvor mange velger heller å sulte enn å jobbe? Jeg tror at det er snakk om veldig veldig få. De som velger å være hjemme hel eller deltid prioriterer nok annerledes rent økonomisk, men jeg kan aldri tenke meg at barna sulter. Problemstillingen for mange er jo at det er kvinnene (i de familiene som har mulighet til å jobbe redusert) som slutter å jobbe i stedet for mennene. For øvrig håper jeg at mine barn (som er gutter) ønsker å prioritere familie så langt de kan når de blir voksne. For meg er det viktigere enn "arbeidsmoral" Anonym poster: 8f697a3ac7b4eba5c9beec2becc403c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå