Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilke symptomer har dere? Er det sånn at dere kan gå å småblø i flere uker, eller mister dere mensen helt?

Har dere fått noen behandling for det?

Er så lei av å gå og småblø hele tiden.. Prøver å bli gravid, men har jo trolig ikke eggløsning siden jeg går å småblør. Har vært til gynekolog flere ganger, men får aldri en endelig "diagnose". Får bare høre at alle blodprøver er fine, men at på eggstokkene så ser det ut som at jeg har pco.

Anonym poster: f849142121afcb353b72d77080a08c9b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144026613-noen-som-har-pco-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg har slitt en del med småblødninger. Blødningene trenger ikke være mer enn rosa utflod som kommer og går. Dette er veldig frustrerende. Jeg og mannen min har vært prøvere ca et år nå, og uten hell. Har hatt regelmessig mens, men på nyåret forsvant den helt uten grunn. De siste mnd har jeg også testet for eggløsning uten hell. Var til gyn i dag og han sa jeg hadde PCO. Han satte meg på primolut kur først for så en dobbel pergotime kur når mensen kommer igang. Håper dette gjør susen! :-)

Hvordan går det med deg?

hei :)

jeg har pco, og alle prøvene mine var fine :)

så da er det jo det "bare" de cystene igjen :P

jeg har ganske så uregelmessige sykluser, men bruker som regel å ligge på mellom 50-70 dager.. nå er jeg på dag 102, fått provera kur og enkel pergokur.. skal ta blodprøve for å se om jeg har hatt el på dag 21.. om det ikke funker har jeg dobbel og trippelkur til gode :)

har du fått pergo? eller noe til å sette igang tr?

Jeg er litt ny i dette. Hva er cyster og hvordan blir du kvitt de da?

Jeg fikk beskjed om at alt så fint ut, men jeg har som sagt ikke hatt mensen på over to mnd. Han såg med innvendig ul at jeg hadde over tjue eggposer med masse egg.. Noen var større enn andre. Dette var grunnen til jeg fikk primolut som jeg skal ta for å få igjen mensen.

Også skal jeg begynne på pergotime når den kommer igjen. Fikk resept for tre kurer. Da skal jeg ta to tabletter pr dag i fem dager. Dvs dobbelkur om jeg ikke har misforstått.

Jeg fikk ikke beskjed om å sjekke med blodprøver om jeg faktisk har el. Men jeg har kjøpt meg enn del tester på billige-tester.no. Så får jeg se om det blir positivt resultat. Skal tilbake til gyn om gode to mnd.

Noen som har erfaring med primolut for så pergotime etterpå? Hvor mange ganger med pergo gikk dere på før en evt graviditet? Er det større sjanse for spontanabort? :-/

Hvor mange pergo kurer har du hatt til nå?

Hej!

Jeghar også pco med sykluser på 35-70 dg. Fikk i november enkel Pergotime-kur (1 tbl x1 i 5 dg) på spontanmens, kontroll av hvorvidt eggposene vokste på ca syklusdag 12-13 (med innvendig UL), og satte deretter Ovitrelle inj for å utløse eggløsning da jeg hadde en flott stor eggpose. Eggposene må være av en viss str før man setter Ovitrelle, i tillegg er det ikke gunstig å ha flere enn EN moden eggpose, da risk for flerlingesvangerskap da øker :-( Tok Progesteron blodprøve på ca dag 21 gor å kontrollere om Ovitrelle hadde gitt eggløsning, hvilket den hadde. Progesteron skal være over 20 for å være positiv på eggløsning. Ventet så to uker etter at at Ovitrelle var satt, på mensen, og da den ikke kom ventet jeg en uke til og tok en gravitest som utrolig nok var positiv. Hadde aldri trodd det skulle lykkes så "lett" å bli gravid på første forsøk. Dessverre endte dette med en SA i uke 10, og nå har jeg gått og ventet på gyn time, på å få unnagjort kurs og tung jobb og på mensen, som selvsagt ikke dukker opp. Så nå har jeg akkurat gjennomført Primolut-kur (3 tbl x 1 i 10 dg) for å "nullstille" systemet med å utløse blødning, for deretter å kjøre samma opplegget som sist med Pergotime fra dag 5 osv. Enkel kur er planen, siden jeg fikk eggløsning på det sist. Er helt fra meg av utålmodighet!!!!

Når det gjelder risk for spontanabort er jo denne økt både for oss med pco og ved bruk av pergotime og ovitrelle, så her har vi nok noen odds mot oss, gitt... :-(

Hej!

Jeghar også pco med sykluser på 35-70 dg. Fikk i november enkel Pergotime-kur (1 tbl x1 i 5 dg) på spontanmens, kontroll av hvorvidt eggposene vokste på ca syklusdag 12-13 (med innvendig UL), og satte deretter Ovitrelle inj for å utløse eggløsning da jeg hadde en flott stor eggpose. Eggposene må være av en viss str før man setter Ovitrelle, i tillegg er det ikke gunstig å ha flere enn EN moden eggpose, da risk for flerlingesvangerskap da øker :-( Tok Progesteron blodprøve på ca dag 21 gor å kontrollere om Ovitrelle hadde gitt eggløsning, hvilket den hadde. Progesteron skal være over 20 for å være positiv på eggløsning. Ventet så to uker etter at at Ovitrelle var satt, på mensen, og da den ikke kom ventet jeg en uke til og tok en gravitest som utrolig nok var positiv. Hadde aldri trodd det skulle lykkes så "lett" å bli gravid på første forsøk. Dessverre endte dette med en SA i uke 10, og nå har jeg gått og ventet på gyn time, på å få unnagjort kurs og tung jobb og på mensen, som selvsagt ikke dukker opp. Så nå har jeg akkurat gjennomført Primolut-kur (3 tbl x 1 i 10 dg) for å "nullstille" systemet med å utløse blødning, for deretter å kjøre samma opplegget som sist med Pergotime fra dag 5 osv. Enkel kur er planen, siden jeg fikk eggløsning på det sist. Er helt fra meg av utålmodighet!!!!

Når det gjelder risk for spontanabort er jo denne økt både for oss med pco og ved bruk av pergotime og ovitrelle, så her har vi nok noen odds mot oss, gitt... :-(

Så utrulig leit! :-( Skjønner godt at du er tolmodig. kjenner meg godt igjen der. Har ventet å ventet på tr i flere uker og mnd. Nå ser det endelig ut som om tr kommer!! :-D Lenge si jeg har vært så glad for tr!! ;-)

Har du begynt på pergotime kuren? Er det andre kuren din? Har dere vært prøvere lenge?

Krysser fingrene for deg :-*

Annonse

Vi begynte vel å "prøve" for et år siden da jeg slutta med prevensjon, men jeg visste jo at det ikke kom til å skje noe uten hjelpemidler. Planen var etter sommeren å vente på menstruasjon for å ta noen blodprøver for å sjekke om jeg hadde sykluser med eggløsning, men det viste det seg såklart at jeg ikke hadde. så når blodprøvene var tatt, ventet vi på neste spontanmens og begynte med Pergotime da. Har fått mensen i dag etter Primolut (OMSIDER!!!), og skal begynne på Pergotime igjen på syklusdag 5.

hvordan ligger du an? Blir spennende å se hva som skjer framover ;-)

Godt vi er flere i samme utålmodige situasjon... Fikk i går dessuten vite at ei venninne er gravid igjen (uten å gjøre så veldig mye for det, såklart...), passa jævlig dårlig å høre. Brøyt helt sammen, og fikk ikke så inmari mye forståelse fra typen min...

Håper på det beste for deg og!

Litt rart, men skjønner akkuratt hva du mener. Vi har også flere vennepar som er gravide. Dette har de egentlig blitt gjennom hele perioden vi har prøvd. Et par etter et annet. Føler vi har et slags press på oss. Vi er i grunnen siste par ut. Men heldigvis så klarer vi å ikke stresse så mye med det. Men skjønner hva du mener med at du brøyt sammen. Jeg har også trengt litt tid for meg selv etter hvert par som har blitt gravide. :-/ Tungt og sårt når enn selv prøver og prøver men så skjer det ingen resultater, selv ikke etter flere mnd.

Nå skal jeg begynne med pergotime i morgen. Jeg skulle begynne på min 4. syklusdag. Har det noe å si siden du skulle begynne på din 5.?

Må innrømme at jeg er redd for en spontanabort. Vet ikke hvordan jeg skal evt klare å takle det på toppen av det hele. Må bare ta det med ro og slappe av. Håper så at denne dobble pergokuren gir en spire!!!! Men er det stir forskjell på enkel å dobbel? Siden jeg fikk dobbel med en gang.

Det høres ut som vi er i akkurat samma situasjon... Vi er også siste par ut så å si. Godt det er noen som forstår.

Jeg vet ikke hvorfor du skulle begynne på dobbel pergotimekur, vanligste er å begynne med enkel og så ta dobbel hvis den enkle ikke funker. Iflg felleskatalogen skal man begynne "på eller rundt 5. syklusdag ved spontanmenstruasjon, forøvrig når som helst", så det skulle vel ikke ha så mye å si om du begynner på dag 4 eller 5 ;-)

Jeg er også veldig redd for spontanabort igjen. Tror liksom ikke håpe på noe. Da vi prøvde sist, hadde jeg jo ikke troa på at Pergotimen skulle funke, så jeg blei så overraska da det var positivt resultat. Mens nå er jeg mer desperat etter at det skal funke, og kommer til å bli så inmari skuffa hvis vi ikke blir gravide nå :-( Eller hvis vi blir gravide og mister IGJEN.

Skal du på noe kontroll for å sjekke om Pergotimen funker? hvordan blir videre opplegg for deg? er så spent på å høre!

Når du fikk mensen etter primolut, hvor lenge varte det? kom det mye? Jeg hadde det i maks 4 dager. Å det kom veldig lite. Redd for om dette kan ha noe å si :-/

Huff... det er så mange bekymringer i møte! :-(

Begynte i dag å teste el. er på dag 12 nå. Har vært på hytta til i dag så kunne ikke begynne før nå. Tenkte egentlig å begynne dag 10. Men kanskje like greit siden testen i dag var negativ. Hvordan går det med deg?

Jeg fikk ikke beskjed om noe da jeg var på GU og fikk disse tablettene..men har kjøpt inn enn del hjemmetester og går ut i fra det tenker jeg. Har en digital el test jeg vil ta når de billige viser positiv, bare for å bekrefte det. Er rimelig lei av å teste negativt, både el og graviditet. :-( Håper det klaffer denne gangen!! :-)

Hvis det ikke klaffer på første pergotime, så har jeg resept på to kurer til. Skal tilbake til GU i mai en gang. Så vet ikke hva planen blir da evt.

Hva er deres plan? Må du inn å sjekke til legen om du har el.?

jeg er akkurat ferdig med proverakur for å få tr på besøk.. så innen fredag neste uke er tanta på plass og da skal jeg begynne å gle meg til pergokur og håper at den virker :D

jeg skal begynne å tempe, slik at jeg får kontrollen over syklusen min der, itillegg til at jeg skal teste etter el.. kjøpte billige tester på ebay!! :)

lykke til :D

Spennende! :-) Jeg har så forskjellig temp på morningene føler jeg at jeg tror det blir vanslelig å tempe:-/ Du må fortsette å oppdatere!!:-D

Jeg har fått sterkere strek på el testen i dag enn i går. Men den er ikke fult så sterk som kontrollstreken. Det betyr vel at det nærmer seg en eggløsning :-D

Annonse

Mensblødningen etter Primolut var ganske så sparsom sammenliknet med spontanmensene mine. 4 dg og veldig lite. Jeg begynte med Pergotime enkel kur 26/3, 5 dg behandling. Var til UL ktr hos privat gyn på tirsdag, syklusdag 12, for å sjekke om eggposene hadde vokst, dvs respondert på Pergotimen. Hadde en eggpose, men den var foreløpig ikke stor nok til å brukes, så skal på ny ktr med UL i morra. Regner med at eggposen skal være stor nok da (sånn var det iaf sist), og at jeg kan sette Ovitrelle inj og kjøre på i helga ;-) Kontroll med blodprøve (progesteron) på syklusdag 21-23 for å sjekke om ovitrelle har gitt eggløsning.

Synes det høres rart ut at du ikke har noe skikkelig kontrolopplegg, men må drive på på egen hånd. Jeg blir iaf fulgt veldig godt opp av min gynekolog. Hvordan ligger du an, Pippa2? Er spent på å høre ;-)

Jeg er iaf veldig tålmodig og litt stresa... Er så engstelig for ikke å lykkes den gangen her. For noe drit, altså....

Jeg tester en gang til dagen. :-) Det står jo at den viser 12-24 timer frem så det burde vel holde? Kan heller teste som en gal da jeg får positiv el test ;-P Men i dag fikk jeg lik strek som i går. Hmmmm... Håper så virkelig at denne gangen klaffer! :-)

Jeg tester en gang til dagen. :-) Det står jo at den viser 12-24 timer frem så det burde vel holde? Kan heller teste som en gal da jeg får positiv el test ;-P Men i dag fikk jeg lik strek som i går. Hmmmm... Håper så virkelig at denne gangen klaffer! :-)

det er noen som får positiv el test bare på et kort tidspunkt.. tester derfor to ganger om dagen, bare for å være sikker :P

takk gud for ebay og billigtester ;)

jeg venter fortsatt på tr, etter provera kur.. skal komme på dag3-7, og jeg er på dag 5 nå.. så den er vell rett rundt hjørnet.. men har plutselig fått veldig ømme brystvorter, småkvalm og slikt.. noe som jeg ikke bruker å være før mens.. men får se hva som skjer :)

leste en plass at en kan få spontan el av provera.. men har ikke testa etter el.. tappen er høy også, og det bruker den ikke å være rett før tr..

Ja, takk gud for billigtester! Har kjøpt mine på billigetester.no :-)

Begynte å teste dag 12. Alle testene til nå har hatt en svak strek. Men i dag var den veeldig positiv! Helst mørkere enn kontroll streken så d betyr POSITIV EL test i dag morres :-D

Er på dag 19 i dag. Har såå virkelig lyst at det skal klaffe! Skal teste igjen i ettermiddag og i kveld for å sjekke hvordan jeg "ligger an".. :-) Vi får kose oss godt om noen timer ;-) la inn aksjer veldig sent i gårkveld så satser på det også hjelper ;-P hihi :-)

Det er så lenge siden at jeg har hatt el, så vet liksom ikke helt hvor jeg skal gjøre meg av. Har plutselig så mye energi til overs! :-P

Hvordan går det med deg? Har tr kommet? :-)

tr kom i går, trodde jeg..

var blod på papiret når jeg sto opp, så brukte tampong og det var noe der hver gang jeg skiftet.. idag var det mer brunlig som gammelt blod og blodspor, litt mer nå på kvelden.. men ikke mye..

så er som om tr ikke kommer ordentlig i gang! skikkelig irriterende!!

• 2 uker senere...

Jeg gikk lenge med småblødningene før jeg endelig fikk legen til å henvise meg til gyn.pol. på St. Olav's Hospital.. Der viste det seg at jeg hadde små cyster på begge eggstokkene, og at det forklarte blødningene..

Legen tok flere hormontester på meg, og til slutt slo det ut at hormonene mine var i ubalanse, og da fikk jeg beskjed om at jeg hadde PCO.. Jeg ble veldig lei meg da legen fortalte at jeg kunne få vanskeligheter med å bli gravid på egenhånd, men at om jeg ikke klarte det innen 1-2 år, så skulle jeg komme tilbake og snakke med henne om alternaltiver :)

Jeg har fortsatt brunlig småblødninger, selv om jeg går på p-plaster.. Har hatt disse blødningene i flere uker sammenhengende nå..

Om du er skikkelig i tvil, så anbefaler jeg at du kontakter din fastlege :)

Hei! Da er min første og doble pergotime kur ovet. Jeg fikk el på dag 19, men blødningene begynte bare 8dpo. Altså dag 27.Og skikkelig dag 28. Er det i tillrgg enda vanskeligere å bli gravid da mensen kommer så tidlig etter el.?Blødningene er langt i fra det jeg pleier å ha en vanlig mens. Men såpass mye at jeg ikke tror det er grsviditet. Men det jeg lurer på... jeg får masse store mørke klumper i mensen. Akkuratt som om det er gammelt stivnet blod. Er det normalt? Har aldri fått sånn før.

Er min 4. Blødningsdag i dag. Så starter ny dobbel pergotimekur. Håper denne funker.

• 3 uker senere...

Jeg kan jo egentlig bare oppdatere... Har passert eggløsningstidspunktet denne andre mnd med pergotime. Fikk ingen utslag på eggløsning. Men har siden dag 10 t.o.m i dag 22 hatt blødninger og stikkninger i livmoren. Blødningene har egentlig vært lys lys rosa utflod, mye tynnere enn vanlig utflod. Men i dag gikk det over til brun/mørk rød. Skyldes dette bivirkninger eller hva skjer?

Stikkningene varierer. Det er mest intenst om kvelden og om dagen er det litt murring bare. Føler meg veldig øm, det er veldig ubehagelig til tider. Tapper mye energi og jeg klarer ikke slutte å tenke på det å være prøver og div når jeg hele tiden blir minnet på det. At jeg ikke kan ha en "normal" dag om dere skjønner.

Andre symptomer fra pergoen er at jeg er veldig oppblåst og føler med trøtt døgnet rundt.

Er veldig lei, og synes det er veldig trist at vi ikke får dette til. Det er snart gått et år siden vi begynte å prøve. Skal inn til ny time hos gynokolog i slutten av mai. Så får vi se.

Har dere vært borti noe lignende?

Hej igjen! Fint med oppdateringer :-)

Jeg har skrevet det før, og gjør det igjen; skjønner ikke hvorfor du ikke får noen SKIKKELIG oppfølging på de Pergo-behandlingene dine?! Virker helt meningsløst å skulle drive å ta eggløsningstester sjøl. Som jeg har skrevet tidligere, så har jeg blitt kontrollert med UL av gynekologen min på dag 12 for å se om Pergoen har modnet eggposene, og hvis de har vært store nok (sånn som ved første forsøk), har jeg satt Ovitrelle inj for å gi eggløsning. Hvis man bare går og venter og krysser fingra, er det jo ikke sikkert at eggposenen er store nok til å gi en eggløsning engang. Jeg syns du burde fått litt bedre oppfølging enn at du bare skal til ktr i slutten av mai.

Hva den blødningen er, er litt vanskelig å si iom at den har kommet på dag 10 i syklusen. Jeg har ingen gode tips.

Hvis det hjelper deg noe, kan jeg fortelle at jeg er DRITTLEI hele dette opplegget selv også, og spesiellt lei av å være så enspora som jeg er nå. ALT dreier seg om dette med å prøve å bli gravid, telle dager og piller og utsette ting. ÅH! Hadde forrige Pergotime kur i slutten av mars, og på kontrollen i begynnelsen av april, viste det seg at den utrolig nok ikke hadde fungert denne gangen. Da rakna det helt for meg. Fikk spontanmens utrolig nok, og begynte på ny DOBBELT kur, var til kontroll onsdag, og det så ikke ut til at det funka nå heller... Skal på ny ktr mandag, har et håp om at eggposene mine bare er inmari langsomme i å utvikle seg...

Har dessuten time til oppstartsamtale for IVF behandling i Haugesund torsdag, men så har det kommet noe i veien for mannen min, som gjør at ikke begge kan dra, og det er jo helt meningsløst å skulle dra dit aleine! Så nå må jeg prøve å bytte den timen, og det går vel neppe. Må sikkert vente til langt over sommeren eller noe. Jeg blir helt tappa av dette, og det gjør mannen min også som må leve sammen med meg for tida...

Hei!

Fikk i sist uke konstantert at jeg hadde pco(s).Ble overrasket, men på en annen side ikke....

Har 1 barn, hvor prøvetiden gikk som normalt- noen mnd. Før graviditet hadde jeg normal syklus! Etter amming, begynte jeg på pillen, og gikk på den i 2 år. Sluttet i september 2012, og har ikke fått mens siden. Tenkte som så at det var pga pillen.... Men bestemte meg likevel bare for å ta en gyn.undersøkelse, bare for å utelukke. Viste seg da at jeg hadde problemer med å frigi eggene.. Gyn. mente at det var en mild form for pco(s), huske faktisk ikke om det var pco eller pcos- trolig sistnevnte:( får høre mer neste gang jeg skal på undersøkelse.

Før jeg viste ordet av det satt jeg med primolutt, prego kur, eggløysnings sprøyte og det hele. Litt skummelt, men håper selvfølgelig at dette gjør underverker, altså det blir et barn i magen ;) begynte på første tablett i dag! Spennende;-)

Hvordan går det med dere andre? :-)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...