Gå til innhold

Noen andre som har morkake foran i magen?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde det med nr 2 og fikk beskjed av jordmor at man må være forsiktig for slag mot magen for da kan morkake løsne!

Jeg var på oul igår i fikk beskjed at morkake ligger foran, spurte om jeg skal være forsiktig med slag, men jordmor svarte med at det skal mye til før morkaken tar skade av det.

Noen andre som har erfaring?

Fortsetter under...

Jeg har morkaken på fremsiden og hadde det også med førstemann. Aldri hørt om det med slag! Det er jo like vanlig at den er foran som bak, kan aldri tenke meg at dette er noe å tenke på. Spent på å høre mer om dette om andre har hørt noe om det!

Jeg fikk også beskjed om det da jeg var på OUL, men fikk ingen beskjed om at jeg måtte være ekstra forsiktig. Eneste jordmor sa var at det kunne ta lengre tid før jeg kjente bevegelse utvendig. Dette er første graviditet, så jeg har ikke annen erfaring å sammenligne med.

Fikk beskjed om morkake på framsiden på ul alt i uke 13, men ingen beskjed om å være ekstra forsiktig på noe vis. Fikk heller ingen tilbakemelding om at det ville ta lengere tid før jeg kjente liv heller, men så er jo jeg førstegangs også da:P

Her vet jeg det er mye forvirring over begrepene. Du blander ikke foranliggende (fremme på magen) med forliggende (under barnet, over åpningen) morkake nå?

Jeg har forliggende morkake (dette er ikke spesielt vanlig). Da må man være forsiktig med å feks ikke løfte tungt, ikke trene hardt/løpe, dype støt ved sex etc. ettersom deler av morkaken lettere kan løsne da den sitter fast i et mer 'rørlig' område. Fikk ikke noe beskjed om slag/støt dog.

Hadde foranliggende morkake forrige gang og fikk ingen beskjed om å være forsiktig da.

Endret av Kanelbulle

Jeg har morkaken på fremsiden. Har fått beskjed om at jeg kunne kjenne mindre liv. Men har kjent daglig liv siden uke 13. Kjenner også mer liv nå enn første gang. Da hadde jeg den bak. Opplever at lege og jordmoren har mer problemer med å finne hjerte lyden. Og det skyldes morkakens plassering.

Utover det har jeg ikke fått noen beskjeder.

Annonse

Her vet jeg det er mye forvirring over begrepene. Du blander ikke foranliggende (fremme på magen) med forliggende (under barnet, over åpningen) morkake nå?

Jeg har forliggende morkake (dette er ikke spesielt vanlig). Da må man være forsiktig med å feks ikke løfte tungt, ikke trene hardt/løpe, dype støt ved sex etc. ettersom deler av morkaken lettere kan løsne da den sitter fast i et mer 'rørlig' område. Fikk ikke noe beskjed om slag/støt dog.

Hadde foranliggende morkake forrige gang og fikk ingen beskjed om å være forsiktig da.

må bare si meg enig med KanelBulle her, at det er en vesentlig forskjell mellom disse beregepene her. Det fins flere tråder på foreliggende/ lavtliggende morkake her :)

Hvis du mener foran som i rett bak magen, har jeg det og. Jeg spurte jordmor om akkurat det med støt mot magen da jeg har en toåring som til stadighet skal klatre på mamma. Hun sa det ikke var noe problem og skal mye til for at det har noe å si. Men ja, jeg kjenner jeg er litt ekstra varsom likevel..

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...