Gå til innhold

8 mnd og skal ha melk 3-4 ganger om natta...Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Ja, sånn har det vært hele tiden og jeg begynner å bli tullerusk sliten av å aldri få sove mer enn max 2 timer. Omtrent på slaget to timer etter forrige ammerunde er det en ny. Hun gir seg ikke før hun får pupp. På helsestasjonen har de sagt at jeg ikke bør gjøre noe med det før hun er stor nok til å skjønne litt mer. Men det er hun vel nå? En baby skal kunne klare seg natten igjennom uten melk når hun er åtte måneder vet jeg. Hun spiser godt om dagen, grøt og middag og drikker masse vann og pupp selvsagt.

Mister litt motet egentlig.Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få litt bedre netter. Det virker ikke som om det er tennene som plager henne nevneverdig heller, hun har fått noen allerede.

Noen som kan gi meg litt håp om at det kan plutselig bli bedre av seg selv?

Fortsetter under...

De skal vel egentlig klare seg gjennom natten når de får 3-4 måltider med fast føde. Jeg personlig syns man skal tåle å mate 1-2 ganger om natten så lenge man er i permisjon, syns mange på død og liv skal avvenne for egen komfort. Men din vil altså ha mat 3-4 ganger, det syns jeg er mye når hun er så stor og får så mye fast føde. Så jeg syns absolutt du har grunn til å lete etter en løsning, når du ikke får hjelp på helsestasjonen.

Mange vil vel anbefale skrikekur/Ferber-metode o.l, men jeg personlig er ikke helt der, men det er kanskje nødvendig i enkelte tilfeller. Du kan jo gi vann, men det har du sikkert allerede prøvd? Har ikke noen geniale tips, jeg tror man enten må kjøre slike kurer (og det må man jo kjenne på selv hva syns er riktig) eller bare la babyen styre selv, men det er jo veldig slitsomt for foreldrene, og ikke optimalt for babyen å ikke ha gode søvnperioder. Det kan jo gå seg til av seg selv. Er det mulighet for å øke matmengden på dagen, eller får hun mye allerede? Det viktigste er hvertfall å sørge for at babyen føler seg trygg, samtidig som at mor ikke blir HELT utslitt.

Ja, vi er ganske enige! Jeg skulle gjerne ammet en eller to ganger jeg, men fire er ikke helt optimalt.....Har prøvd med vann om natta ja, hun drikker masse da, men skal ha like mye melk så...og hun spiser masse om dagen, så mye hun vil, fire måltider, det siste like før sengetid.

Har vel en følelse at ferber ikke funker på henne, for hun er veldig målrettet! vil hun noe, ja da skal hun. hun er helt klar i hva hun vil og det er ikke til å misforstå! Men så er hun jo så snill og da...hun vil jo bara ha pupp liksom, "slik som jeg pleier vet du". Men jeg skal da prøve....og går det ikke, får vi ta tiden til hjelp. En gang må det jo bli bedre? Jeg ønsker så for henne at hun skal sove dypt og godt og det synes jeg er litt rart om hun får til med så korte lurer.

Føler heftige med deg. Mi på snart åtte har akkuratt sluttet å få pupp hver time om natten. Slik holdt hun på i mange måneder. Det som har funket best her har vært å gi henne masse mat. Minst fire måltider mat til dagen. "Dessert" etter hvert måltid. Masse vann. Sen leggetid og hun sover i sengen med oss. Nå er hun nede i to ganger pluss klaging om nettene. Dette er vel stikk i strid med alle kurer men det er d som har fungert hos oss.

Akkurat sånn var min eldste på samme tid, og lillebror på snart 7,5 mnd tegner til å bli på samme måte... Jeg tror vi kommer til å sette av en helg (eller lenger) hvor pappaen tar han på nettene: gir smokk, vann (selv om jeg tror det kommer til å provosere den lille noe voldsomt) og bærer og bysser når det er nødvendig. Dette er selvfølgelig forutsatt at han spiser godt på dagen. Vi kommer ikke til å la han skrike alene. Han begynner å vise tegn til separasjonsangst,og da blir det ekstra feil for meg å kjøre noe liknende Ferber. Det strider mot alle mine instinkter.

Med storebror gjorde vi noe tilsvarende, Han sluttet ikka å våkne om nettene, men han var ikke lenger bare mitt ansvar, og vi kunne dele 50/50 på å stå opp og gi smokk. Han var vel rundt 1,5 år da vi kunne regne med at han sov natta gjennom...

Er du sikker på hun er sulten da? men bare vil ha kos,og heller ikke helt har sjønt at det er natt?

har du henne på eget rom eller sover hun inne hos dere? duller du og prater du med henne om nettene? hvordan er temperaturen i rommet hun sover? (jeg sover hvertfall dårlig i varmt rom)

viss hun sover på eget rom og sover urolig ville jeg testet ut å gå inn til henne uten å slokke på noe lys, ikke prate eller noe, bare liksom vise at jeg er der- kanskje hun har en koseklut, eller har behov for en, gå tilbake til egen seng og viss gråten fortsetter gjentar du det til hun sovner.

Medisin for urolig søvn: bland 50/50 kamillete og melk (etter fyllte 1 år kan du ha i en barnesje honning) på tåteflaske før leggetid.

Annonse

Da jeg startet i jobb etter permisjon og ungen 'plutselig' skulle ha pupp 4-6 ganger om natta tryglet jeg faren om å ta nattavvennig. Han ville ikke gjøre det, mente det var min jobb. Så da tok jeg han med til hs (mannen altså!) og fortalte hvor ofte guttungen fikk pupp på natta. Hs henvendte seg til mannen med en gang og sa at det var hans jobb og at jeg helst skulle reise bort ett par netter men evt sove i ett annet rom.

Mannen fikk så velge å gjøre det i en friperiode hvor jeg kunne ta guttungen på dagen og han kunne sove litt, eller vente å ta det alene ;)

Det tok kanskje fire netter før han sov igjennom natta. Faren bysset, strøyk og roet. Gav vann, skiftet bleie og alle slike ting - så det var ingen skrikekur hvor han lå alene og gråt. Etter dette trengte han kun en hånd gjennom sprinklene i sengen og ett sjjjh det er natta før han sovnet igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...