Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har født 11/2 gang i badekar, det kan absolutt anbefales! Første gang ble jeg beordret opp mot slutten fordi jordmor trodde snuppa har snudd seg til sete i siste liten (men hun var "bare" stjernekikker...), andre gang kom bassen svømmende til meg, det var fabelaktig, da jeg fikk litt panikk i fødeseng med lakenet og plast som sklei og ikke ville ligge der det burde. Vannet er også smertelindrende, og kanten er fin å henge over i knestående :)

Jeg vil denne gangen også, såfremt jeg får lov :)

Jeg synes i utgangspunktet at det høres herlig ut, men har slått det fra meg pga venninner som påstår at de fikk strekkmerker av at de gikk opp fra vannet under fødselen.

De måtte av forskjellige grunner ut av vannet for å presse ut babyen, og kjente da hvordan den fuktige huden "revnet" i møte med luften.

Jeg har ingen dokumentasjon som bekrefter at det er noe i det, og jeg tipper jordmødrene ville nektet uansett om det var sant eller ikke.

Hadde forresten vært interessant å høre om andre har like/ulike erfaringer?

Annonse

Det høres utrooooolig merkelig ut at man får strekkmerker av å gå ut av badekaret under fødselen. Det klarer jeg ikke å tro på. Hva alle de andre gangene de går ut av dusjen feks? Hva er det som er annerledes under fødselen? Pga hjerterytmen og stressfaktoren til ungen, kan man vel ikke ha så veldig varmt vann en gang...

Jeg har selv tenkt på vannfødsel, men er litt usikker på om jeg "orker". Forrige gang var det veldig godt å få ligge litt i ro med babyen på brystet etter fødselen. Jeg var dødssliten, og selv om det tok laaaaang tid før jeg måtte gå i dusjen, føltes det som en stor belastning. Føder man i vann, må man vel gi fra seg babyen, gå ut av karet etc med en gang? Ser for meg at jeg ikke har lyst på så mye aktivitet med en gang tulla er ute. Noen tanker rundt dette dere som har prøvd vannfødsel?

det jeg har lest å sett så trenger man ikke gå ut av karet med en gang... men når jeg tenker på det VIL jeg kanskje ut av det så fort som mulig? hehe :) tanken på at smertene ETTERPÅ er kanskje mindre pga vannet? føler det er bedre å høre fra noen som har prøvd eller kjenner folk enn å spørr jordmor som bare er der liksom...

Jeg har født to ganger i vann. Har planer om å gjøre det med 3 og siste også. Jeg er kjempe fornøyd. Har ikke syd et eneste sting og ingen strekkmerker. Vannet blir tappet ut kort tid etter babyen har kommet ut. Har hatt babyen på brystet til morkaken har kommet ut. Da har far fått babyen i armene og jeg har fått hjelp til en rask dusj. Før jeg la meg i sengen og sjekkes for evnt rifter. Deretter har babyen blitt lagt til brystet igjen. Vi har hatt familierom begge gangene. så jeg, babyen og far har ligget å koset oss sammen i dobbelsengen i et par timer. Før vi ble flyttet til et annet familierom med dusj og ikke badekar.

Endret av Neffi78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...