Gå til innhold

Allergisk reaksjon på penecilin/antibiotika.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først må jeg få spør om det er det samme, eller kan det være at noen tåler det ene, men ikke det andre?

Når man ikke tåler det, hvordan merker man det?

Min 4 mnd gamle baby fikk antibiotika pga for høg crp, og vi skulle være obs på tegn på at hun ikke tålte det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antibiotika er en paraply-betegnelse som omfavner alle medisiner mot bakterier. Så en kan reagere på en eller flere, samtidig som en kan tåle andre.

Ville vært oppmerksom på utslett.

Anonym poster: 6b916b319450becf28cc43cc1cf25974

Skrevet

Glemte å si at penicillin er en undergruppe antibiotika.

Skrevet

Jeg er allergisk mot apocillin. Mener legen sa at dette var gruppe A.

Fikk overfølsom kløende hud som hovner opp allerede ved lett berøring. Måtte bruke allergimedisin i 3 mnd og må aldri bruke det igjen.

Kan bruke annen type penicillin

Anonym poster: 86e9a5ab46e9c971c7a6d9356e140c39

Skrevet

Du kan tåle en type, men ikke en annen type antibiotika. Penicilin er en undergruppe av antibiotika. Appocilin er forholdsvis trygg, og ganske vanlig å gi som bredspektret antibiotika. Men likevel kan det oppstå reaksjoner.

Rød hud med hevelser og kløe, som i elveblest, er en vanlig reaksjon om man ikke tåler antibiotikaen man har fått. Da må man få allergimedisin, og evt bytte antibiotika.

Anonym poster: 6239daeb26f8a91648c5e7db2393bd5d

Skrevet

Forresten - hvor høy var CRP'en?

Under 50-70 er vanligvis virus, mens alt over der er bakterier hvor antibiotika virker. Har de målt senkningen? Har babyen vært syk lenge?

Jeg syns det er rart dere kun har fått AB(antibiotika) til en baby på kun 4 måneder......

Hilsen #5, Helsesekretær med laboratorie som arbeidsplass.

Skrevet

Du kan tåle en type, men ikke en annen type antibiotika. Penicilin er en undergruppe av antibiotika. Appocilin er forholdsvis trygg, og ganske vanlig å gi som bredspektret antibiotika. Men likevel kan det oppstå reaksjoner.

Rød hud med hevelser og kløe, som i elveblest, er en vanlig reaksjon om man ikke tåler antibiotikaen man har fått. Da må man få allergimedisin, og evt bytte antibiotika.

Apocillin er pencillin til per os bruk. Pencillin/Apocillin er ikke bredspektret, men smalspektret. Pencillin "gruppen" er den antibiotikagruppen (betalaktamer) som er årsak til flest allergiske reaksjoner, mye av grunnet til dette er at de er mest utbredt og brukes over en lav sko.

Skrevet

Jeg er allergisk mot penicillin. De merket det da jeg var to år og fikk min første kur, jeg hovnet opp i tannkjøtt, tunge og svelg, begynte å blø masse fra tannkjøttet for det rivnet av hevelsen. Jeg kan ikke under noen omstendigheter få penicillin og har aldri fått det siden.

Jeg får antibiotika men kun når det er tvingende nødvendig.

Anonym poster: 679269e3653c57eea83809153b0a0418

Skrevet (endret)

Forresten - hvor høy var CRP'en?

Under 50-70 er vanligvis virus, mens alt over der er bakterier hvor antibiotika virker. Har de målt senkningen? Har babyen vært syk lenge?

Jeg syns det er rart dere kun har fått AB(antibiotika) til en baby på kun 4 måneder......

Hilsen #5, Helsesekretær med laboratorie som arbeidsplass.

Han har fått Apocilin. Jeg husker ikke nøyaktig crp verdien, men den var på tjuetallet, mener det var 27.

Legen kikket såvidt på han og jeg måtte be om at han sjekket ører og hals - han kom på å lytte på han helt av seg selv :/ de målte ingenting. Hvordan måler de senkningen?

Han har hoster i en uke, men ikke feber før på mandag. Almenntilstanden ble verre i dag, derfor lege.

Han reagerer bra på paracet og akkurat nå er han ganske pigg.

Hva mener du han burde hatt i tillegg da?

Kjenner at jeg ikke stoler helt på den legen. Han snakket gebrokkent og jeg følte at vi kommuniserte dårlig :(

Endret av *Teoline*
Skrevet

Takk for svar til alle forresten!

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Jeg tåler ikke pencilin, men kan fint bruke annen antibiotika.

Sist gang jeg fikk pencilin kastet jeg opp blod og hadde blod i avføringen, og ble innlagt på sykehuset i nesten en uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...