To ute! :) Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har brukt den multivitaminpakka fra apoteket til gravide i 1.trimester og har tatt siste pille nå. Den er litt dyr, men jeg har ikke klart å spise så sunt og variert som jeg bruker, så den har vel dekket det meste. Lurer litt på behovet fremover. .
jentene på haugen Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Jeg tar bare tran. Resten får jeg fra normal og variert kost. Grunnen til tran, er at jeg ikke spiser fisk -og fiskeprodukter. Jeg har stor tro på det vi trenger er enklest å få gjennom sunt kosthold, men forstår at det ikke er like enkelt for alle. Jeg for min del er veldig glad i grønnsaker, frukt og magre grove produkter. Men elsker også søtsaker dessverre
Håpefull77 Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Jeg tar tran med d a og evitamin. Har fått konstantert d vitamin mangel, så tar i tillegg dobbel dose d vitamin. Dvs 3 ganger anbefale dose. Tar også kalsium siden jeg ikke drikker melk. Vet ikke helt om jeg trenger tran. Spiser 2 knekkebrød med godt lag makrell i tomat 5 ganger i uka. Pluss fisk en gang i uka.
robot Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 En hestedose d-vitaminer og B12-injeksjoner, men det tar jeg utenom svangerskap også. Ellers ingenting.
FruJ Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Tar heller ikke noe, føler jeg får det jeg trenger gjennom varierer kosthold. Ikke påvist mangler av verken det ene eller det andre.
yogajente Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Jeg tar tran (ekstra sterk fra Møller's), D-vitamin og probiotika, altså det samme som jeg ville tatt om jeg ikke var gravid. Sørger også for et litt høyere fett-inntak enn ellers, så har ekstra mye hampolje (veldig bra omega3:omega6 forhold) i morgensmoothien og sørger for å få i meg minst en halv avokado i løpet av dagen. Ellers prøver jeg å få i meg en ferskpressa grønnsaksjuice i løpet av dagen, og masse varmt vann med sitron og ingefær. Prøver også å spise en del grønnsaker til hvert måltid. Men det blir jo litt salt lakris hist og pist, mye vanskeligere å motstå lakrissuget nå enn ellers :/ Anbefaler alle å ta en titt på innlegget til Linn om gravidmat. Hun er utdannet ernæringsfysiolog og nettopp blitt mamma til en søt liten gutt http://sprudlendesunn.no/blogg/?p=1761 Endret 6. mars 2013 av yogajente
DaTuMa Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 Jeg får ikke i meg nok mat. Tar det legen min har sagt er viktigst. B-vitamin, d-vitamin og kalsium. Prøvde meg på den gravidpakka men når man er konstant kvalm er det bar å glemme å få ned de store pillene som er i den...
Luddes mamma Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Tar multivitamin for gravide, B-vitamin samt ekstra folsyre.
GeekGirl81 Skrevet 6. mars 2013 #10 Skrevet 6. mars 2013 Jeg tar også multivitamin beregnet på gravide, Pregnacare. Jeg trodde det holdt å ta ekstra vitaminer i 1.trimester, men i følge pakningsvedlegget og jordmor som jeg går til så er det visstnok anbefalt i hele svangerskapet.
Gjest Trulte med to små Skrevet 7. mars 2013 #11 Skrevet 7. mars 2013 Jeg tar bare sanasol en gang iblandt jeg...! NAM! sanasol kunne jeg drukket som lørdagskos
Gjest Trulte med to små Skrevet 7. mars 2013 #12 Skrevet 7. mars 2013 Jeg tar folinsyre fremdeles, multivitaminer, d-vit og tran, men ikke like flink til å huske de hver dag nå.
Mor08 Skrevet 7. mars 2013 #13 Skrevet 7. mars 2013 Spis sunt og ta tran! Tenk deg om og planlegg så er det ikke vanskelig å få i seg det man trenger, og man slipper å bruke masse ekstra penger på tilskudd man fint klarer seg uten!!
Julibaby 2013 Skrevet 8. mars 2013 #14 Skrevet 8. mars 2013 Jeg har mer tro på å få i meg vitaminer gjennom mat enn piller. Så jeg spiser masse grønt, og regner med jeg får i meg det jeg trenger da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå