Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #26 Skrevet 5. mars 2013 Haha! Jeg dauer: "...assosierer hunder med KREKAR som tisser hjemme hos meg!" Ja, da skjønner jeg at du er forbanna!!! Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e
ellen-propellen Skrevet 5. mars 2013 #27 Skrevet 5. mars 2013 Slik går det desverre når dyr er blitt accessorie
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #28 Skrevet 5. mars 2013 Skjønner problemet. Vanskelig å "plutselig" be dem om å holde hunden hjemme når de er vant med å ha dem med. Har selv stor hund og har ham aldri med noe sted, om ikke de selv spesifikt spør om jeg kan ta ham med. (spesielt familie som pleier å passe ham om vi er bortreist) Han blir hjemme eller ligger i bilen om været/plasseringen tillater det. Ei venninne hadde med sin lille hund inn en gang til oss etter at jeg insisterte. (min store var ikke hjemme) Det er ikke noe jeg vil en annen gang... Syntes det var ekkelt hvordan den satt rundt i sofaen vår etter å akkurat ha bæsjet på verandaen vår (hvorfor går ikke folk med små hunder UT med hundene sine?!) så jeg vasket alle putene og rundt i sofaen etter at de hadde gått. Syntes ikke hunder skal være i sofaer jeg da... Om hun skal hit igjen og har hunden med seg vil jeg bare at den skal ligge i bilen eller så går vi en tur ut istedet. Noen som har tips til hvordan man på en god måte avviser en hund? (tenker spesielt i sofaen for mitt vedkommende...) Anonym poster: 190ecd0da9a8b8ae09ed10b6b3f442e4
Pinnus Skrevet 5. mars 2013 #29 Skrevet 5. mars 2013 Signerer de fornuftige svarene her, hunder skal ikke gjøre fra seg inne om det ikke er noe medisinsk galt. Hunden vår får ikke gå i sofa, senger, på kjøkkenet, på soverom eller på tepper hjemme, av åpenbare hygeniske årsaker. Det går helt fint å trene hunder opp til slikt! Hadde han gjort fra seg inne vet jeg ærlig talt ikke hvordan jeg skulle reagert, det skjer bare ikke. Da går han til døren og gir beskjed om at han vil ut. Det samme gjør alle andre hunder jeg kjenner til. Som hundeeier har man som regel en noenlunde oversikt over når hunden trenger å gå ut. Ved nærmere ettertanke kjenner jeg vel ingen som har sånne små "veskehunder", så kanskje det er en sammenheng. Vår blir kun med på besøk til min foreldre, som forguder ham, og til folk som spør spesielt. Det er direkte frekt å anta at det er greit å bare ta med seg hund, uten å avklare på forhånd. Spesielt hunder uten normal oppdragelse. Nei, ble helt overgitt jeg nå. Trodde ærlig talt ikke slikt gikk an.
Gjest sug lut Skrevet 5. mars 2013 #30 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #31 Skrevet 5. mars 2013 Det eneste stede man tar med seg en hund som skvetter eller bæsjer inne er til dylegen. Da er det enten noe alvorlig feil med hundeholdet eller med hunden. Anonym poster: a364147e32d4f6afa3d5be81fe610b1c
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #32 Skrevet 5. mars 2013 Huff... Jeg er ikke overstadig begeistrer for hunder. Er småredd dem pluss at jeg er allergisk mot alt med pels på seg. Likevel presterer min venninne å ta med seg hunden sin inn i mitt hus Den løper rundt, ruller seg i stueteppet mitt og kaster opp fordi den er så stresset. Jeg hater det max, men er så konfliktsky at jeg ikke tør ta det opp. Men tenker samtidig at det er respektløst overfor min venninne, siden hun vet hvor allergisk jeg er. Anonym poster: 877e8119a743669254fd3351cdc91e57
Bustetroll Skrevet 5. mars 2013 #33 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt. Nei, det er ikke meningen. Det er ikke normalt, men han gjør det, desverre. jobber med saken.
Fomle84 Skrevet 5. mars 2013 #34 Skrevet 5. mars 2013 (endret) Mannen har en kamerat som av og til tar med hunden, stas for jentene, men den får ikke lov å hoppe opp i sofaen av verken eier eller oss og hun er ennå valp... Selv er jeg allergisk men det går stort sett greit. Heldigvis bare et par av vennene våre som har hund.., så vi slipper det problemet. Men hadde gitt beskjed hvis og når det bør et problem... Endret 5. mars 2013 av Fomle84
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #35 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt. Nei, det er ikke meningen. Det er ikke normalt, men han gjør det, desverre. jobber med saken. En sannsynlig årsak til at han skvetter inne er usikkerhet. Han skvetter da for å omgi seg med egen lukt for det kjennes tryggere. "Hjemme". Du kan 1: sette kommando på tissing: si "tisse" (el et annet valgfritt ord) når han gjør det ute. Ros avmålt. ha en fast tisseplass utenfor huset. 2: Kutte ut all markering ute på tur, be han gå å tisse når han skal gjøre fra seg. Kutt ut snusing og markering overalt, det er helt unødvendig. Gå rett og slett lenger unna grøftekantene. 3: Inne er det ro. Tren han på å ligge på plassen sin, evt få utvalgte plasser. Da har du kontroll på han. Samtidig er du flink hundeeier som aktiviserer hunden din mentalt og fysisk UTE. Slik at inne er en plass for kun å slappe av. Innendørs mental trening kan du gjøre såfremt du markerer tydelig at øvelsene/treningen er ferdig med at han får gå å legge seg. Vask alle områder han har tisset med eddik, eneste som tar vekk lukten for hundens del. Ser du sier du jobber med det, men slengte på noen gratistips som du kan vurdere i tilfelle;) Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e
ellen-propellen Skrevet 5. mars 2013 #36 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt. Nei, det er ikke meningen. Det er ikke normalt, men han gjør det, desverre. jobber med saken. En sannsynlig årsak til at han skvetter inne er usikkerhet. Han skvetter da for å omgi seg med egen lukt for det kjennes tryggere. "Hjemme". Du kan 1: sette kommando på tissing: si "tisse" (el et annet valgfritt ord) når han gjør det ute. Ros avmålt. ha en fast tisseplass utenfor huset. 2: Kutte ut all markering ute på tur, be han gå å tisse når han skal gjøre fra seg. Kutt ut snusing og markering overalt, det er helt unødvendig. Gå rett og slett lenger unna grøftekantene. 3: Inne er det ro. Tren han på å ligge på plassen sin, evt få utvalgte plasser. Da har du kontroll på han. Samtidig er du flink hundeeier som aktiviserer hunden din mentalt og fysisk UTE. Slik at inne er en plass for kun å slappe av. Innendørs mental trening kan du gjøre såfremt du markerer tydelig at øvelsene/treningen er ferdig med at han får gå å legge seg. Vask alle områder han har tisset med eddik, eneste som tar vekk lukten for hundens del. Ser du sier du jobber med det, men slengte på noen gratistips som du kan vurdere i tilfelle;) Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e En enda større sannsynlighet er at hunden markerer fordi han ligger i sofa,seng og eier ting på lik linje med mennesket. Antagelig eier den mennesket også. Hunden vil ikke slutte å markere før mennesket blir flokkleder
PRobert Skrevet 5. mars 2013 #37 Skrevet 5. mars 2013 Jeg hadde stoppet bikkja i døra om noen var frekke nok til å dra med beistet sitt hit. Ellers mange takk.
Gjest sug lut Skrevet 5. mars 2013 #38 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt. Hvor får du det fra at du kan ha med hunden hvis ikke det blir sagt fra ettertrykkelig at det ikke er greit, forresten?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #39 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt. Nei, det er ikke meningen. Det er ikke normalt, men han gjør det, desverre. jobber med saken. En sannsynlig årsak til at han skvetter inne er usikkerhet. Han skvetter da for å omgi seg med egen lukt for det kjennes tryggere. "Hjemme". Du kan 1: sette kommando på tissing: si "tisse" (el et annet valgfritt ord) når han gjør det ute. Ros avmålt. ha en fast tisseplass utenfor huset. 2: Kutte ut all markering ute på tur, be han gå å tisse når han skal gjøre fra seg. Kutt ut snusing og markering overalt, det er helt unødvendig. Gå rett og slett lenger unna grøftekantene. 3: Inne er det ro. Tren han på å ligge på plassen sin, evt få utvalgte plasser. Da har du kontroll på han. Samtidig er du flink hundeeier som aktiviserer hunden din mentalt og fysisk UTE. Slik at inne er en plass for kun å slappe av. Innendørs mental trening kan du gjøre såfremt du markerer tydelig at øvelsene/treningen er ferdig med at han får gå å legge seg. Vask alle områder han har tisset med eddik, eneste som tar vekk lukten for hundens del. Ser du sier du jobber med det, men slengte på noen gratistips som du kan vurdere i tilfelle;) Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e En enda større sannsynlighet er at hunden markerer fordi han ligger i sofa,seng og eier ting på lik linje med mennesket. Antagelig eier den mennesket også. Hunden vil ikke slutte å markere før mennesket blir flokkleder Tuller du, eller?? Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #40 Skrevet 5. mars 2013 Hunder dominerer og tror selvsagt de er sjef hvis de ikke får beskjed om annet.. Anonym poster: a581ef70ed6d93ec1a6bb789c6a5faba
Gjest sug lut Skrevet 5. mars 2013 #41 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt. Nei, det er ikke meningen. Det er ikke normalt, men han gjør det, desverre. jobber med saken. En sannsynlig årsak til at han skvetter inne er usikkerhet. Han skvetter da for å omgi seg med egen lukt for det kjennes tryggere. "Hjemme". Du kan 1: sette kommando på tissing: si "tisse" (el et annet valgfritt ord) når han gjør det ute. Ros avmålt. ha en fast tisseplass utenfor huset. 2: Kutte ut all markering ute på tur, be han gå å tisse når han skal gjøre fra seg. Kutt ut snusing og markering overalt, det er helt unødvendig. Gå rett og slett lenger unna grøftekantene. 3: Inne er det ro. Tren han på å ligge på plassen sin, evt få utvalgte plasser. Da har du kontroll på han. Samtidig er du flink hundeeier som aktiviserer hunden din mentalt og fysisk UTE. Slik at inne er en plass for kun å slappe av. Innendørs mental trening kan du gjøre såfremt du markerer tydelig at øvelsene/treningen er ferdig med at han får gå å legge seg. Vask alle områder han har tisset med eddik, eneste som tar vekk lukten for hundens del. Ser du sier du jobber med det, men slengte på noen gratistips som du kan vurdere i tilfelle;) Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e En enda større sannsynlighet er at hunden markerer fordi han ligger i sofa,seng og eier ting på lik linje med mennesket. Antagelig eier den mennesket også. Hunden vil ikke slutte å markere før mennesket blir flokkleder Tuller du, eller?? Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e Hvem svarer du egentlig? For Ellen-propellens innlegg er hundre prosent fornuftig.
LuksusLiv Skrevet 5. mars 2013 #42 Skrevet 5. mars 2013 Hos oss blir hunder stoppet i døren. Takk gud for allergi!
frk Nilsen Skrevet 5. mars 2013 #43 Skrevet 5. mars 2013 Kjenner jeg er veldig glad for at de få jeg kjenner med hund har hunder som gjør fra seg ute og holder seg i ro. En skvettlapp av en veskehund hadde ikke kommet inn hit! (da hadde jeg invitert nabons store bikkje inn på snacks )
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #44 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt. Nei, det er ikke meningen. Det er ikke normalt, men han gjør det, desverre. jobber med saken. En sannsynlig årsak til at han skvetter inne er usikkerhet. Han skvetter da for å omgi seg med egen lukt for det kjennes tryggere. "Hjemme". Du kan 1: sette kommando på tissing: si "tisse" (el et annet valgfritt ord) når han gjør det ute. Ros avmålt. ha en fast tisseplass utenfor huset. 2: Kutte ut all markering ute på tur, be han gå å tisse når han skal gjøre fra seg. Kutt ut snusing og markering overalt, det er helt unødvendig. Gå rett og slett lenger unna grøftekantene. 3: Inne er det ro. Tren han på å ligge på plassen sin, evt få utvalgte plasser. Da har du kontroll på han. Samtidig er du flink hundeeier som aktiviserer hunden din mentalt og fysisk UTE. Slik at inne er en plass for kun å slappe av. Innendørs mental trening kan du gjøre såfremt du markerer tydelig at øvelsene/treningen er ferdig med at han får gå å legge seg. Vask alle områder han har tisset med eddik, eneste som tar vekk lukten for hundens del. Ser du sier du jobber med det, men slengte på noen gratistips som du kan vurdere i tilfelle;) Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e En enda større sannsynlighet er at hunden markerer fordi han ligger i sofa,seng og eier ting på lik linje med mennesket. Antagelig eier den mennesket også. Hunden vil ikke slutte å markere før mennesket blir flokkleder Tuller du, eller?? Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e Hvem svarer du egentlig? For Ellen-propellens innlegg er hundre prosent fornuftig. Ja, da gjelder svaret mitt deg også! Like før hunden går på jobb istedenfor deg eller?? Det er det minste den bør gjøre med de holdningene der Det skulle ikke gå an å være så lite opplyst med så mye ny informasjon lett tilgjengelig... *rister på hodet* Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #45 Skrevet 5. mars 2013 Vi har heldigvis bare ei venninne som spør om hun kan ha med seg sitt mopsedyr når hun en sjelden gang kommer på besøk. Hun er veldig ydmyk hver gang og sier at han godt kan være hjemme hos foreldrene hennes så lenge. Han får lov å bli med siden han er liten og ikke lager merker i gulvet (svigers sin store hund får av samme grunn ikke komme lenger enn gangen - men det er de klar over og tar aldri med seg hunden såfremt de ikke går tur innom her). Han får heller ikke lov å være i sofaen, verken av meg eller eier. De passer veldig på at han ikke markerer inne - de har hatt litt problemer med det og jobber derfor med det. Han har enda ikke markert hos oss, de få gangene han har vært her. Jeg trodde det var vanlig folkeskikk å holde bikkjer unna andres sofaer og å passe på at de ikke gjør fra seg inne. Men jeg hadde ikke hatt noe problemer med å nekte hunden i sofaen hvis eieren ikke gjorde det. Skulle bare mangle! Anonym poster: 613f00d4d2890f6e760be834eee5715a
nagini Skrevet 5. mars 2013 #46 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt. Nei, det er ikke meningen. Det er ikke normalt, men han gjør det, desverre. jobber med saken. En sannsynlig årsak til at han skvetter inne er usikkerhet. Han skvetter da for å omgi seg med egen lukt for det kjennes tryggere. "Hjemme". Du kan 1: sette kommando på tissing: si "tisse" (el et annet valgfritt ord) når han gjør det ute. Ros avmålt. ha en fast tisseplass utenfor huset. 2: Kutte ut all markering ute på tur, be han gå å tisse når han skal gjøre fra seg. Kutt ut snusing og markering overalt, det er helt unødvendig. Gå rett og slett lenger unna grøftekantene. 3: Inne er det ro. Tren han på å ligge på plassen sin, evt få utvalgte plasser. Da har du kontroll på han. Samtidig er du flink hundeeier som aktiviserer hunden din mentalt og fysisk UTE. Slik at inne er en plass for kun å slappe av. Innendørs mental trening kan du gjøre såfremt du markerer tydelig at øvelsene/treningen er ferdig med at han får gå å legge seg. Vask alle områder han har tisset med eddik, eneste som tar vekk lukten for hundens del. Ser du sier du jobber med det, men slengte på noen gratistips som du kan vurdere i tilfelle;) Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e En enda større sannsynlighet er at hunden markerer fordi han ligger i sofa,seng og eier ting på lik linje med mennesket. Antagelig eier den mennesket også. Hunden vil ikke slutte å markere før mennesket blir flokkleder Dette er kanskje det dummeste jeg har lest, faktisk dummere enn Skeptisimo sitt innlegg. Det er HELT unaturlig at en hund markerer inne fordi den får ligge i sofaen og sengen, og markering har ingenting med om den ser på mennesket som flokkleder eller ikke. De aller fleste hunder jeg kjenner får ligge i sofaen når de er hjemme, mange i sengen også innimellom, deriblant min egen, men ingen av dem er da urenslige av den grunn, ærlig talt! En hund som markerer inne bør man ta med til dyrlegen, det er unormal sykelig adferd.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #47 Skrevet 5. mars 2013 Ble så glad da jeg så denne tråden og alle svarene! Vi har nylig fått samme problemstilling, etter at svigermor skaffet seg valp i høst. Hun bor et par timer unna og er alene, så hvis ikke hunden skal være med på besøk, må den være hjemme alene i ganske mange timer. Det er tydeligvis ikke aktuelt ennå, men vi håper det blir regelen underveis. Hun har tatt med seg hunden hit to ganger hittil, og sist tisset den inne to-tre ganger og bæsjet en gang. Takk og lov at ingen av gangene var på noen av teppene! Hun skryter av at den er (nesten) renslig hjemme, men at den ikke er det på besøk ennå. Første gang hun tok med hunden hit, sa samboeren min at han ikke ville ha hunden i leiligheten. Da kastet hun bare et blikk på personen hun kom sammen med og spurte "Skal vi gå igjen?". Det er jo moren hans, så han sa det var greit. Hvordan kan vi på en pen måte få frem at hvis hunden skal være her, får han ligge i buret? Når han er stueren også på besøk, og lydig nok til å følge beskjeder, kan han få ligge på gulvet utenfor gulvteppene. Skjønner at vi "må" godta litt ekstra så lenge han er valp, men når kan vi stille krav? Har ikke lyst på tiss og bæsj rundt omkring, og ikke hår i sofaen og på teppene (samboeren min er allergisk, men moren mener det er innbilning). Vi vil heller ikke at han skal være på kjøkkenet. Er dessverre bare vant til store hunder, og de er selvsagt aldri med eierne på besøk. Denne lille hunden er visst eierens baby, og man ber ikke noen legge igjen babyen i bilen liksom. Bah, måtte bare få ut litt frustrasjon.. Siden bikkja er nyanskaffet, vil ikke problemet forsvinne med det første.. Anonym poster: 3a5f7c72c7e287c630f75909e280dab4
Bustetroll Skrevet 5. mars 2013 #48 Skrevet 5. mars 2013 Det er vel ikke verre enn å be dem om å holde bikkjene hjemme? Jeg har bikkja mi med meg overalt, om ikke jeg får beskjed om å la han bli hjemme. Han sover i senga mi og eier sofaen like mye som meg. Men det er forskjell på oss. Noen forguder dyra våre, andre har dem som pynt og for å ha noe å kontrollere, og noen er ikke glad i dem i det hele tatt. Jeg forguder! Men enig at det er ekkelt hvis bikkja tisser inne hos andre... Hunden min kan skvette her og der her hjemme, men borte hos andre holder jeg han alltid i nærheten av meg, så jeg vet at han ikke stikker rundt hjørnet og skal markere seg,.for Jeg vet det KAN skje. Du godeste. Og du presenterer det som normalt. Nei, det er ikke meningen. Det er ikke normalt, men han gjør det, desverre. jobber med saken. En sannsynlig årsak til at han skvetter inne er usikkerhet. Han skvetter da for å omgi seg med egen lukt for det kjennes tryggere. "Hjemme". Du kan 1: sette kommando på tissing: si "tisse" (el et annet valgfritt ord) når han gjør det ute. Ros avmålt. ha en fast tisseplass utenfor huset. 2: Kutte ut all markering ute på tur, be han gå å tisse når han skal gjøre fra seg. Kutt ut snusing og markering overalt, det er helt unødvendig. Gå rett og slett lenger unna grøftekantene. 3: Inne er det ro. Tren han på å ligge på plassen sin, evt få utvalgte plasser. Da har du kontroll på han. Samtidig er du flink hundeeier som aktiviserer hunden din mentalt og fysisk UTE. Slik at inne er en plass for kun å slappe av. Innendørs mental trening kan du gjøre såfremt du markerer tydelig at øvelsene/treningen er ferdig med at han får gå å legge seg. Vask alle områder han har tisset med eddik, eneste som tar vekk lukten for hundens del. Ser du sier du jobber med det, men slengte på noen gratistips som du kan vurdere i tilfelle;) Anonym poster: 84ddc1ad9445819e48c136b4fd6fdc8e En enda større sannsynlighet er at hunden markerer fordi han ligger i sofa,seng og eier ting på lik linje med mennesket. Antagelig eier den mennesket også. Hunden vil ikke slutte å markere før mennesket blir flokkleder Dette er kanskje det dummeste jeg har lest, faktisk dummere enn Skeptisimo sitt innlegg. Det er HELT unaturlig at en hund markerer inne fordi den får ligge i sofaen og sengen, og markering har ingenting med om den ser på mennesket som flokkleder eller ikke. De aller fleste hunder jeg kjenner får ligge i sofaen når de er hjemme, mange i sengen også innimellom, deriblant min egen, men ingen av dem er da urenslige av den grunn, ærlig talt! En hund som markerer inne bør man ta med til dyrlegen, det er unormal sykelig adferd. Hm, skjønte ikke helt alle svarene her.. Men, jeg vet at hunden min markerer hjemme når han er alene fordi han er nervøs. Han var vant til å være slene 8 t om dagen da jeg jobbet, aldri vært noe problem. inntil jeg bodde hos foreldre og besteforeldre en periode... Der ville ikke besteforeldre høre på hva jeg sa, og lot ALDRI hunden min være alene. Ba jeg dem sette han i buret, nektet de for det var så "synd" på han. ++ Så nå har han blitt helt nervøs for å være alene og skvetter fra seg på ting og tang. Det er ikke noe fysisk galt med hunden min, så noe dyrlegetur pga dette trengs nok ikke Og at jeg har han i sofaen har absolutt ingenting med tissinga inne å gjøre. Han vet godt hvem som er lederen i huset, men jeg behandler ikke hunden min som en liten dritt som "SKAL VÆRE NEDERST PÅ RANGSTIGEN", som så mange skal fremheve her inne alltid i disse diskusjoner. Har er en del av familien som alle oss andre. Men vi trener, og tissinga inne skal det bli slutt på Og skjønte ikke spm ditt sug lut, men jeg tar ikke med hunden min hjem til andre hvis jeg ikke får lov..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #49 Skrevet 5. mars 2013 Her kommer ingen innafor porten med hund. Det er fordi vi har hund selv og denne er ikke så veldig glad i hunder selv. Tar den aldri med når vi skal på besøk til andre. Før vi fikk hund selv hadde vi stoffsofa med tilhørende paller. Min noe egoistiske svigerinne hadde sitt skikklende monster av en hund med. Hadde bikkjesikkel i hele sofaen og på pallene etterpå. Under samme besøket lot min svigerinne barnet gå rundt og spise og kline med mat og drikke til tross for at jeg sa at det ikke var greit. Så da hadde vi bikkjesikkel og matsøl i sofae, pallene, gardiner og vinduer (vinduer fra gulv til tak). Svigerinnen fikk klar beskjed om at hunden IKKE var velkommen igjen og at barnet heretter skulle sitte rolig og spise hos oss. Noe annet var ikke aksptabelt. Problemet løste seg da :-) Du må si i fra til eieren av disse hundene. Det er det eneste som hjelper Anonym poster: 0a655264d93cf8b26fcff56860fcd439
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #50 Skrevet 5. mars 2013 Skjønner deg godt jeg! Jeg har selv nære som drar med seg bikkjene sine, lar de gå OVERALT. Til og med i sengene til ungene mine. Jeg har og en liten en på 8 mnder som krabber rundt, så det er naturlig nok at jeg ikke vil ha skitne hundelabber som har labbet i møkk, drit og annet skit forså og gi det rundt på gulvet, i sofaene og i sengene våre. + bjeffing og svetting og driting inne. Vi har selv hatt hund, og spurte alltid om vi kunne ta han med. Var nøye med potevask når de eldste da krabbet. Jeg syns alle hundeeiere burde spørre om de kan ta med bikkjen(e) sine når de skal bort. Det er på sin plass! Som du sier, ikke aller som liker og måtte ta rundvask etter å ha hatt besøk.. Anonym poster: 8a5e5b6362fcbf03e52ac7980d1ce9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå