Gå til innhold

Dere som lager maten fra bunnen av..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lager jeg kraft så er det jo greit å fryse ned i isbitbokser med lokk. Da får man små gelekuber som er supre til supper og gryteretter :)

Skriver som regel bare opp en middagsliste som gjør at vi bruker de samme råvarene til flere retter.

Brød, enkelte gryteretter og den slags lager jeg litt store posjoner av og fryser ned.

Andre ting lager jeg litt "halvstore" til lunch dagen etter. Jeg er ikke så glad i å fryse for mye, for da blir det ofte til at det kastes... Vi er heller flinke til å lage i de posjonene vi trenger, og som sagt heller planlegge godt :)

Pastasaus/pizzasaus med kjøttdeig lager jeg stor panne av og flatpakker i plastposer, sparer plass i fryser + enkelt å tine :)

Fiskegrateng og lasagne fryser jeg også i pose, da kan jeg enkelt stable de i fryseren :)

I starten fryste jeg ned i isterning brett da lillegutt ikke spiste mye. Lagde feks et brett med potet, et med brokkoli, et med gulrot osv. Også introduserte jeg hver enkeltvis først også begynte jeg å blande. Feks 1terning gulrot, 1 potet og 2 brokkoli.

Etterhvert laget jeg store posjoner og fordelte i Avent bokser. Slik at en boks tilsvarte ca 1 middagsglass.

Grønnsaker og litt torsk. Bare grønnsaker. Grønnsaker, pasta og kjøttdeig. Osv.

Tar ofte en potet, en bit kål, litt erter, litt kylling og skjærer i biter (skreller først selvfølgelig) Koker dette med så lite vann som mulig i 10 min (erter bare det siste min) Setter dette litt til side og tar oppi en dæsj med usaltet smør før jeg moser det med stavmikser. Heller det så i to kopper. En til i dag og en i kjøleskapet til i morgen. Tar ikke mere enn 15 min.

Endret av hun&henne+en liten skatt

Annonse

I starten fryste jeg ned i isterning brett da lillegutt ikke spiste mye. Lagde feks et brett med potet, et med brokkoli, et med gulrot osv. Også introduserte jeg hver enkeltvis først også begynte jeg å blande. Feks 1terning gulrot, 1 potet og 2 brokkoli.

Etterhvert laget jeg store posjoner og fordelte i Avent bokser. Slik at en boks tilsvarte ca 1 middagsglass.

Grønnsaker og litt torsk. Bare grønnsaker. Grønnsaker, pasta og kjøttdeig. Osv.

Dette hørtes kjempelurt ut - takk! :)

Basis (alle tall er cirka!):

- 2 kyllingfileter/2 pk naturell kalkunpålegg/2 fileter med fisk (kjøper frossen torsk, laks etc)/1 filet ytrefilet av okse e.l

- 7 poteter/3 porsjoner ris/2 porsjoner spaghetti

- 2 gulrøtter/ 1/2 brokkoli/kålrabi/ 1/2 sellerirot/ 1/2 blomkål

Her er det bare å mikse, jeg pleier å lage opp stooore porsjoner så jeg koker en del forskjellige ingridienser og mikser litt etterpå. Bruker som regel 1/4 kjøtt/fisk/fugl, og resten 50% med grønnsaker og 50% potet, ris eller spaghetti.

Alle grønnsakene skrelles og kuttes opp. Putter kålrabi og blomkål oppi gryta ca 10 min før resten også koker alt leeeenge og mørt.

Hvis jeg bruker kyllingfilet eller oksekjøtt, kutter jeg de opp i biter og koker ca 15 min med grønnsakene. Fisken putter jeg i folie og damper oppå potetene i ca 15 min. (Husk sjekk nøye for bein) Kalkunen gjør jeg ingenting med.

Når alt er kokt, mikser jeg litt forskjellige blandinger, moser i blender/stavmikser. Kokevannet til grønnsaker og potetene tar jeg vare på og har oppi når det moses. Så veier opp ca 180 g og fryser ned i bokser. som merkes Når jeg tar opp for tining (dagen før) tilsetter jeg ofte litt NAN for konsistensens skyld.

Jeg moser rester av vår mat og fryser ned i avent kopper, hun er ti mnd nå og en full avent kopp er passe porsjon. Lager sjelden en full gryte med mat bare til henne, er mere enn nok å lage mos av det som er igjen av vår mat. Men som oftest spiser hun det samme som vi har til middag, men kjekt å ha litt i bakhånd til taco kvelder å sånn ;)

Når baby var liten lagde jeg også mos av grønnsaker .. lilegull elsket søtpotet så det ble mye av det.. passet på å tilføye litt olje/smør.. laget maten i en avent barnematlager(vet ikke hva den heter) som både damper og moser. Frøs så ned i avent glass. Tar opp dagen før og setter i kjølen. Lager også sviskemos, elplemos mm. Veldig kjekk :) Nå lager jeg litt i denne og lagrer litt av maten vår(rester som kjøttkaker f.eks). baby er snart 10 mnd :) gav også mye bannan og most avokade i begynnelsen og det får han enda ( litt hver for seg og banan og avdokadomos er også kjempepopulært :)

her er en link til den barnematmikseren til avent :) Jeg er super happy med denne. skal finnes en video av hvordan den fungerer , søk litt og sjekk det ut :)

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/babyutstyr/SCF870/philips-avent-dampenhet-og-hurtigmikser-scf870-20

Jeg lagde litt her og litt der, og frøs ned i isbitformer som jeg så knakk ut i Zip-lock-poser. Da kunne jeg bare hente en terning her og en terning der og putte i aventboks som jeg tok med på tur. Jeg sparte så utrolig mye penger på å lage maten selv, ikke bare er det godt for barnet men du vet også at ungen ikke får i seg all den (unnskyld uttrykket) driten som er i barnematen. Smaker vondt, eller ingenting) gjør den også.

Jeg lagde alt mulig i terninger, tre basis-sauser, to-tre typer kjøtt/fisk, most ris, most pasta, potetmos, grønnsaker. La spesielt vekt på jernrike grønnsaker og D-vitaminholdige matvarer.

Jeg lagde litt her og litt der, og frøs ned i isbitformer som jeg så knakk ut i Zip-lock-poser. Da kunne jeg bare hente en terning her og en terning der og putte i aventboks som jeg tok med på tur. Jeg sparte så utrolig mye penger på å lage maten selv, ikke bare er det godt for barnet men du vet også at ungen ikke får i seg all den (unnskyld uttrykket) driten som er i barnematen. Smaker vondt, eller ingenting) gjør den også.

Jeg lagde alt mulig i terninger, tre basis-sauser, to-tre typer kjøtt/fisk, most ris, most pasta, potetmos, grønnsaker. La spesielt vekt på jernrike grønnsaker og D-vitaminholdige matvarer.

Hva slags "dritt"er det i den ferdige barnematen da? Det der er jo kjempe strengt her i Norge.

Annonse

Jada, det er strenge regler for hva barnematen skal inneholde, men det betyr ikke at det er verken god smak/konsistens/kvalitetsingredienser.

Smaker ingenting nei, men når d kommer til næring er de proppfulle... Dette har jeg diskutert med ernæringsfysiolog... Beste uansett er jo å lage maten selv for at de skal få bli vandt med ulike smaker. Men at det er dritt med glass er feil!

Jada, det er strenge regler for hva barnematen skal inneholde, men det betyr ikke at det er verken god smak/konsistens/kvalitetsingredienser.

Smaker ingenting nei, men når d kommer til næring er de proppfulle... Dette har jeg diskutert med ernæringsfysiolog... Beste uansett er jo å lage maten selv for at de skal få bli vandt med ulike smaker. Men at det er dritt med glass er feil!

Mulig det var feil ordbruk, men personlig ville jeg aldri gitt ferdigmat på glass til barnet mitt. Spiller ingen rolle hvor mye næing det er i dem, jeg vil ikke fore barnet mitt med industrimat.

Sikkert litt prippen:-)

viss du unngår salt og krydder så spiser de det meste.....ta litt av det dere spiser selv før dere kryddrer og salter....gulrøtter, kjøtt, fisk, brokkoli, kålrot, mango, avakado, potet....bruk ikke salt saus, bruk usaltet grønnsakskraft og\eller olivenolje, bruk en blender og mos. Starte selvsagt med små smaks posjoner....men trenger ikke være en uoverkommelig sermoni og lage mat til hjerteknusen:)

Hvordan gjør dere det sånn praktisk? Lager store porsjoner og fryser ned (i hva)? Tar det opp dagen før for tining? Hva pleier dere å lage? :-) Osv. Takknemlig for tips!!

Lager store porsjoner, og fryser ned i sånne Avent-beger som man egentlig bruker til å lagre melken i når man pumper :) Syns de er veldig grei, de har skrulokk og kan fryses. Vi lager litt forskjellig, men yndlingsretten så langt er kylling, poteter og gulrøtter! Koker de sammen og moser med stavmikser. Har ofte kjøpt kylling som jeg har skåret i passe store biter og frosset ned porsjonsvis. Bruker for tiden endel frossengrønnsaker, siden de trenger mye kortere koketid.

Ps. Oppdaget at det ikke er lurt å prøve å mose poteter med blender/stavmikser mens de er varme! Det gjør noe med stivelsen i poteten, og den blir som lim :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...