Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 Det er hvit panel (ikke ekte tre) på veggene, noe som gjør at panelet må skiftes om man skal få bort hull etter spiker og skruer. Derfor ønsker jeg ikke at leieboer skal henge opp noe. Men er det for mye av meg å forlange? (har ikke leieboer enda) Anonym poster: fe611c2b55755478a1e35a1912e0b8a6
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Det er hvit panel (ikke ekte tre) på veggene, noe som gjør at panelet må skiftes om man skal få bort hull etter spiker og skruer. Derfor ønsker jeg ikke at leieboer skal henge opp noe. Men er det for mye av meg å forlange? (har ikke leieboer enda) Anonym poster: fe611c2b55755478a1e35a1912e0b8a6 Nei det er ikke greit, ihvertfall ikke hvis du vil ha langtidsleieboer. Du må huske på at at det skal være hjemmet til leieboeren din Anonym poster: 94ed70abca05e0bb2500c4d8cd734d2b
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 4. mars 2013 #3 Skrevet 4. mars 2013 Hadde du orket å bo med sterile vegger i hele huset i lang tid? Antagligvis ikke? Tror ikke at du kommer til å finne noen folk som er interessert i langtidsleie der veggene i huset ligner på et sykehus.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #4 Skrevet 4. mars 2013 Nei, synes ikke det er akseptabelt. Når man betaler for å bo i et hjem er det drøyt å kreve at veggene skal være nakne. Er så masse forbud leietakere innfører, er ikke lett å være leieboer gitt.. Anonym poster: 6cf2ebbb879f31469d14483ca80163be
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #5 Skrevet 4. mars 2013 Såklart kan du nekte. Men ville du bodd med nakne vegger selv? Det eneste jeg forlanger av leieboerene er at de bruker skikkelige gipsplugger hvis de skal henge opp noe. Anonym poster: e28da77a7e99bed49c9447c2b12f5d55
BareMas Skrevet 4. mars 2013 #6 Skrevet 4. mars 2013 Absolutt ikke! Dette skal være hjemmet til en person/familie for en kortereeller lengre periode, og da mener jeg at de må få skape sitt eget hjem. Anbefaler deg å finne en mer slitasjevennlig løsning når du må skifte dette panelet om du har tenkt å leie ut flere ganger.
Gulljnta Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 Du kan da bare sparkle disse hullene etterpå og få fargekoden til panelet om du har kjøpt sånne ferdigmalte plater. Ser ikke problemet. Kommer jo til å bli noen bittesmå hull bare.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #8 Skrevet 4. mars 2013 Jeg lover deg, du kommer til å få større slitasjeskader enn noen små hull i veggen etter at du leier ut;) Anonym poster: 6cf2ebbb879f31469d14483ca80163be
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #9 Skrevet 4. mars 2013 Det er faktisk ganske vanlig å ha som klausul at man ikke får bore eller spikre i vegger. Du kan f.eks velge å montere en bildelist slik at de kan få lov å henge bilder fra denne. Alternativt kan man henge opp lettere ting med "lærertyggis" Selv om intensjonen er langtidsleie, så vet man jo aldri hvor lenge folk blir.....Og etter noen leieboere har du potensielt en vegg full av hull. Selvfølgelig kan man sparkle og male, men det er ikke alltid et ser så fint ut etterpå Anonym poster: 5c3707c23c6e1658f233f9cf5adba998
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #10 Skrevet 4. mars 2013 Jeg synes det er for mye forlangt. Avtalt heller at de selv må sparkle og helmale vegger senere. Anonym poster: 62c60d872b05e3e9e4814f562b06a7ca
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #11 Skrevet 4. mars 2013 Hva med å heller lage noen hull på en skikkelig måte på egen hånd og be leieboeren holde seg til de? Anonym poster: 5a65eb9fc7decaf900671ace01dc17cb
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #12 Skrevet 4. mars 2013 Du kan såklart nekte, men hvem som vil bo en plass hvor man ikke kan gjøre det til sitt eget? Om du er så nøye på det, kan du henge opp noen spikrer selv rundt omkring, så gir du beskjed om at de ikke kan spikre opp noe utenom de spikrene som allerede er der. Synes du høres vanskelig ut altså. Anonym poster: 3502422bfe06557192a2ec6101aed48c
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #13 Skrevet 4. mars 2013 Du burde vel tenkt på det før du leide ut...? Det er ingen glattcelle! Fordrar ikke huseiere som ikke tenker før de leier ut og deretter syter.. Hadde f.eks en huseier som hadde valgt ubehandlet treverk i absolutt hele leiliheten! Taket, veggene, gulvet og til og med kjøkkenbenkene!! Det var et helsike å vaske der... Vår hybelnabo var så uheldig å knuse et glass med rødbeter på sitt kjøkkengulv... Du kan tro det ble lite populært.. Så nei.... Tenk deg litt om her.. Anonym poster: 7731af5a8950a7e3c16b7dd701719785
Gjest Antarctica Skrevet 4. mars 2013 #14 Skrevet 4. mars 2013 Jo, selvsagt kan du nekte dem å ødelegge veggene dine. Men du kan ikke nekte dem å innrede sitt hjem. Det du må gjøre er å tilby løsninger som ikke innebærer boring/spikring i vegger. Her som jeg bor er det nesten bare gipsvegger, så det å slå inn en spiker og henge opp et bilde er umulig. Men forklar dem hvordan du vil ha det, eller be dem si fra hver gang de vil henge opp noe, så du kan gjøre det ordentlig. Det er f eks en god løsning å feste krokene/spikrene i lista oppunder taket, og la bildet henge fra to fiskesnører i ønsket høyde. Eller fest bildelister på de plassene som er mest aktuelle, som noen her nevner. Det er en menneskerett å innrede sitt hjem, men det innebærer ikke å ha rett til å ødelegge andres ting...
Kamomille Skrevet 5. mars 2013 #15 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har leid flere steder hvor det ikke er lov å bode/spikre i veggene, og for meg har det aldri vært problematisk:) Ikke har hyblene/leilighetene vært så store at det har vært enormt med ledig veggplass heller, så det har kanskje noe med det å gjøre........ Er det virkelig vanlig med haugevis av bilder (eller andre ting) spikret opp på veggen da? Jeg har ikke egentlig så mye spikret opp på beggen i huset nå heller.....Har noen bilder av ungene stående på en sjenk og massevis festet med magnet på kjøleskapet:) Selvfølgelig må de få innrede hybelsen, men de trenger ikke nødvendigvis ødelegger vegger av den grunn. Ideen med fiskesnøre synes jeg var god. Eller bildelist som en her sa.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #16 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har leid ut i mange år og har alltid klausul om at det ikke er lov til å male, spikre el skru i leiligheten. Dette fordi leiligheten på kort tid blir helt ødelagt og det medfører masse arbeid for meg å ordne opp i det igjen. Min erfaring er at folk ikke er så nøye med ting de leier, og å prøve og få leietakere til å male og sparkle før de flytter er vanskelig. Gjøre de det så gjør de en dårlig jobb, da de på det tidspunktet er mest opptatt av dit de skal flytte til. Jeg har løst problemet med å sette opp bildelister i de fleste rom og å sette opp mange knagger på f.eks bad og gang. Jeg opplyser om dette i annonsen, men har ingen problemer med å få leid ut. Leier ut i Oslo. I annonsen er det lurt å bare sette kontakt kun pr E-post, hvis du bruker finn, ikke oppgi telefonnr. Detter vil gjøre hele utleiprosessen enklere for deg. Så kan du vise leiligheten til de som virker interessante uten masse stress. Håper du får brukt for noen av disse rådene :-) Anonym poster: 00183bbe523310018e02f9ff0055c20d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #17 Skrevet 5. mars 2013 Er veggene kledd med rosa diamanter eller? Jesus Kristus... Anonym poster: 84e4892624defe5aa2452585dff8c31a
PaprikaPotetegull Skrevet 5. mars 2013 #18 Skrevet 5. mars 2013 Leieboerne kan feste ting frå listen i taket. Den er lettere å bytte ut, en. Veggplatene eller tapen. Det skal vi gjøre når vi skal leie ut kjelleren vår;)
DaTuMa Skrevet 5. mars 2013 #19 Skrevet 5. mars 2013 Syns det er helt greit å nekte de å lage hull. Skjønner virkelig ikke hva folk skal med alle disse bildene? Jeg bor i ett 3etasjes hus og har ETT bilde i stua. Eneste grunnen til at jeg har hengt det opp er at de vi kjøpte av hadde 12 små bilder på et lite sted og det såvikke så pent ut med 12 hull. Hadde det ikke vært for det ville jeg ikke hengt opp noe bilde. Hva er det dere henger opp egentlig?
BareMas Skrevet 5. mars 2013 #20 Skrevet 5. mars 2013 Syns det er helt greit å nekte de å lage hull. Skjønner virkelig ikke hva folk skal med alle disse bildene? Jeg bor i ett 3etasjes hus og har ETT bilde i stua. Eneste grunnen til at jeg har hengt det opp er at de vi kjøpte av hadde 12 små bilder på et lite sted og det såvikke så pent ut med 12 hull. Hadde det ikke vært for det ville jeg ikke hengt opp noe bilde. Hva er det dere henger opp egentlig? Ei lita hylle, noe få bilder og ei klokka. Har også to lamper på veggen. Bor i ei leilighet med flere meter med hvite vegger, både på langs og tvers, så uten noe på veggene hadde det blitt for sterile til å drive sykehus, samt at jeg ville aldri følt meg alene pga ekkoet. Men enhver skaper jo sin egen hjemmekos og det mener jeg bestemt man burde få også.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #21 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har leid flere steder hvor det ikke er lov å bode/spikre i veggene, og for meg har det aldri vært problematisk:) Ikke har hyblene/leilighetene vært så store at det har vært enormt med ledig veggplass heller, så det har kanskje noe med det å gjøre........ Er det virkelig vanlig med haugevis av bilder (eller andre ting) spikret opp på veggen da? Jeg har ikke egentlig så mye spikret opp på beggen i huset nå heller.....Har noen bilder av ungene stående på en sjenk og massevis festet med magnet på kjøleskapet:) Selvfølgelig må de få innrede hybelsen, men de trenger ikke nødvendigvis ødelegger vegger av den grunn. Ideen med fiskesnøre synes jeg var god. Eller bildelist som en her sa. Hvem sa noe om haugevis? HI sa hun vil nekte dem å henge opp noe i det hele tatt, ikke at hun ikke vil ha ti hull på stueveggen. Syns det er helt greit å nekte de å lage hull. Skjønner virkelig ikke hva folk skal med alle disse bildene? Jeg bor i ett 3etasjes hus og har ETT bilde i stua. Eneste grunnen til at jeg har hengt det opp er at de vi kjøpte av hadde 12 små bilder på et lite sted og det såvikke så pent ut med 12 hull. Hadde det ikke vært for det ville jeg ikke hengt opp noe bilde. Hva er det dere henger opp egentlig? Hvem har sagt noe om mange bilder? Du har ett, hvorfor skulle ikke leieboer også få ha det? Anonym poster: b87bae12db5647dbc7aaf4ccd9197783
Heltefrøken Skrevet 5. mars 2013 #22 Skrevet 5. mars 2013 Herregud så idiotisk! Jeg leier ut hybelen i huset mitt. Vi har bygd helt nytt og selvfølgelig får leieboeren henge opp det han måtte ønske. De skal jo trives , og jeg foretrekker heller en som trives og bor der lenge enn gjennomtrekk pga sære regler! Og ser man litt ann hvem man leier ut til er det faktisk mulig å finne noen som er "nøye" med ting ! Ble antydet over her at de som leier ikke er så nøye siden det ikke er deres! Det problemet har vi aldri hatt! Vår leieboer er en skilt mann på 55! Vår erfaring er at enslige mennesker i 50 årene er de beste leietakerne . Leier man ut til et ungt par i 20 årene eller single på samme alder er det større sjans for at man angrer!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #23 Skrevet 5. mars 2013 Hva med å sette opp noen bildelister da, og be leieboerne holde seg til disse? Anonym poster: f4a121e84bef766e3207ee29adb74789
Countess Skrevet 5. mars 2013 #24 Skrevet 5. mars 2013 Jeg synes ikke dere skal ha slike regler. Direkte ukoselig for de som leier. Man skaper sitt hjem, også ønsker jo gjerne å få ha det slik man selv synes er pent. Det dere heller kan gjøre er å ha noen regler da. Skal de skru noe skal det brukes minst mulige skruer, og det skal gjøres pent både når de setter det opp og når de tar det ut. Du kan jo også si at du ønsker sted henger opp så lite som mulig. De betaler store summer hver mnd, som går rett i deres lomme eller som betaler ned på deres huslån. Det er da mulig at de også skal få skape noe fint i sitt hjem Man kommer alltid lengre med å møtes på halvveien og gjøre avtaler som passer begge, enn å nekte..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #25 Skrevet 5. mars 2013 Klart det er lov, det er ikke helt uvanlig heller, ikke i nye/nyoppussede leiligheter vertfall. Allikevel er det kjedelig for leietaker å ikke få henge opp noe, så enten bør du revurdere at de kan få bruke små bildespiker (den avtalen har vi) eller at de kan spikre i listen. Det er ikke noe hyggelig å ikke ha mulighet til å henge noe som helst på veggene. Anonym poster: c12527f37009e33d2baaf7184ef285a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå