Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg må ta smertestillende som ikke er forenlig med amming, og skal derfor prøve å kutte ut en amming pr dag, og heller gi flaske. Men hvordan er det med å kutte ut en amming? Jeg vil helst slippe å pumpe til det måltidet, men ønsker heller ikke brystspreng, evt mindre melk. Må jeg pumpe til flaskemåltidet, eller er det "bare" å kutte ut en amming, så vil produksjonen regulere seg selv?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144025576-kutte-ut-en-amming-pr-dag-hvordan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil altså droppe en amming, og gi mme til det måltidet i stedet, og ikke pumpe i stedet for den amminga?

Hvor gammelt er barnet, dvs hvor lenge er det siden fødselen? Hvordan ammer du i dag?

Du må nesten prøve deg litt frem. For å opprettholde produksjonen bør du nok forsøke å amme så mye som mulig, gjerne litt hyppigere i den delen av døgnet du ammer (tilby brystet). I starten når du kutter ut en amming så kan det hende du får spreng, i såfall kan du pumpe eller håndmelke nok til å lindre sprengen. Om du merker tilløp til tilstoppinger så må du pumpe mer.

Jeg anbefaler også at du spør om medisinen du brukes er forenlig med amming på http://www.tryggmammamedisin.no !

Du vil altså droppe en amming, og gi mme til det måltidet i stedet, og ikke pumpe i stedet for den amminga?

Hvor gammelt er barnet, dvs hvor lenge er det siden fødselen? Hvordan ammer du i dag?

Du må nesten prøve deg litt frem. For å opprettholde produksjonen bør du nok forsøke å amme så mye som mulig, gjerne litt hyppigere i den delen av døgnet du ammer (tilby brystet). I starten når du kutter ut en amming så kan det hende du får spreng, i såfall kan du pumpe eller håndmelke nok til å lindre sprengen. Om du merker tilløp til tilstoppinger så må du pumpe mer.

Jeg anbefaler også at du spør om medisinen du brukes er forenlig med amming på http://www.tryggmammamedisin.no !

Stemmer, ref første avsnitt. Jeg fullammer ca hver 2-3 time og sønnen min er 4 mnd. Som November-spire-79 også skriver, er det kanskje lurt å håndmelke litt. Å skulle pumpe ut melken har jeg ikke tid til på dagen når det bare er meg og mini hjemme, men jeg ønsker heller ikke redusere melken. Jeg får nok bare prøve meg litt frem:) Det er etter avtale med fastlegen at jeg skal ta smertestillende, men kun 2-3 tabletter i uken (Jeg har også sendt inn spm til tryggmammamedisin). Takk for svar!

Husk å ta deg tid til å pumpe dersom du opplever tilstoppinger eller det blir veldig ømt, for om det får utvikle seg videre til brystbetennelse kan jeg love at det tar MYE tid ;-)

Om du ikke skal bruke melka til noe så trenger du jo ikke vaske og styre særlig mye med pumpeutstyret, da holder det i massevis å skylle det godt etter bruk. (Men husk for all del å vaske det skikkelig godt og koke det om du senere skal pumpe for å gi til babyen.) Samtidig er håndmelking ofte mer effektivt uansett, så om du får til det bra er det bare å håndmelke i stedet :-)

Om du merker at produksjonen går ned, sånn at babyen blir misfornøyd til ammemåltidene, så kan du feks. håndmelke et minutt eller to hver time du ikke ammer, i tillegg til å amme hyppigere i "ammeperioden". (Evt så kan du spørre her på nytt om du trneger råd ifht produksjon som har gått ned, eller sende meg en epost på ammehjelper.lillenims at gmail.com. Du trenger ikke bekymre deg for det før det eventuelt blir et problem :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...