Ung kvinne Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Har du beholdt / tenkt å beholde eller skaffe nytt hjem til katten? Det som gjør meg skaptisk er at de legger seg i sengene (!), legger fra seg mus i stuen og spaserer over kjøkkenbordet. Dette stresser meg. Klarer ikke finne ut hva som er best eller verst å gjøre.
MaybeAgain Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Har beholdet alle kattene våre - men de bor ute og gubben har fått jobben med foring. Så da regner jeg med det er greit. Katter som er i seng og på kjøkkenbenk ille jeg vært skeptisk til......
MaybeAgain Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Ps. Lukke soveromsdøra + antibakk på kjøkkenbenk???
Ung kvinne Skrevet 3. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2013 Har beholdet alle kattene våre - men de bor ute og gubben har fått jobben med foring. Så da regner jeg med det er greit. Katter som er i seng og på kjøkkenbenk ille jeg vært skeptisk til...... Hvordan klarer du å få de til å bo kun ute? Er de aldri inni? Spiser de ute? Ene katten vår er mest ute, går på do ute og kommer kun hjem for å spise og sove. Nr to som er sønnen til den første er mest inne og har kattedo.
Ung kvinne Skrevet 3. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2013 Har beholdet alle kattene våre - men de bor ute og gubben har fått jobben med foring. Så da regner jeg med det er greit. Katter som er i seng og på kjøkkenbenk ille jeg vært skeptisk til...... Hvordan klarer du å få de til å bo kun ute? Er de aldri inni? Spiser de ute? Ene katten vår er mest ute, går på do ute og kommer kun hjem for å spise og sove. Nr to som er sønnen til den første er mest inne og har kattedo.
minni09 Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Vi har katt under ett år. Så går på do inne fremdeles. Den er mest innekatt, men går ute i hagen. Har ikke spist mus eller fugl enda, men jeg sluttet å mate fuglene- da katten hoppet opp på brettet- og sikkert tråkket i fugle-bæsj ( æsj). Ligger i sengene, sniker seg sikkert på kjøkkenbenken og bord når vi ikke er hjemme;( Gubben tar nå kattedo etter en del surmuling, er jo helt nødt!!!! Jeg venter på toxo svar etter første kontroll. Bekymrer meg litt for dette, men heldigvis er det lite utbredt. Tipset er : god håndhygiene før du putter fingre i munnen ( biter negler f.eks) og når du lager mat!!! Har lest det er større sjanse for å få toxoplasmose smitte av jord på salat....
Februargullet2013 Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 beholdt han men han har aldri fått lov til og være på soverommet,så det gjør han ikke heller og han har sluttet med kassa si.. og er mest kattunger det er fare med som jeg har skjønt andre her inne
Ung kvinne Skrevet 3. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2013 Jeg er ikke så redd for toxo... Men allergi... Og at de ligger i sengene er ikke noe kjekt. Nyfødt baby og kattehår er vel ingen god kombinasjon
Foccacia Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Vi har kroker på dørene, kattene skal ikke inn på soverom her i huset.
moccamo Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 vi har beholdt begge to. det eneste jeg passer på er å lokke dørene til soverommene og at mannen tar doen så ser jeg ikke noe problem.. har også en flaske med get off spray som jeg sprayer der jeg ikke vil ha dem og den er kjempe fin siden det er bare de som lukter det.
Trimsi Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Hmmm noen rare ideer om katt og baby her.... Katter er IKKE farlige for hverken gravide eller babyer for dens saks skyld, hvis man tar noen forhåndsregler. Har dere kattedo, la mannen ta seg av den, evt bruk hansker. Toxoplasmose kan man også bli smittet av ved å spise kjøtt som ikke er gjennomstekt (sau/gris). Vask frukt, grønnsaker og bær godt og bruk hansker ved hagearbeid, evt vask hendene godt etter å ha vært i kontakt med jord.Har man den store skrekken kan man be legen om å skjekke om man er immun mot sykdommen, i såfall trenger man ikke bekymre seg. Greit¨å informere om at studier viser at det å ha katt (eller hund) ikke fremmer allergi hos barn. Det er også en utbredt myte at katter kan kvele barn. Man har ikke funnet bevis for at dette har skjedd. Kattebitt og hundebitt kan derimot være farlig, men er heldigvis veldig skjeldent. Ser noen snakker om å evt. ha katten som utedyr. Dette er ikke en god ide. Katter er i utgangspunktet tropiske husdyr og er ikke egnet som utedyr i Norge. De må ha mulighet å ha et trygt varmt sted inne, spesielt vinterstid.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 4. mars 2013 #12 Skrevet 4. mars 2013 Her behandles katten som før, har innekatt på ett og et halvt år. Eneste forskjell er at mannen tar kattedoen. Blir litt sjokkert når folk kan vurdere å ta livet av katten sin fordi de skal ha baby... Eller ferie eller hva annet som skjer. Katten er et levende vesen, når man skaffer seg en katt, eller en hund for den saks skyld, så tar man på seg et ansvar for et liv som kommer til å vare i 10 - 20 år. Kan man ikke si man klarer det på forhånd, ja da skal man heller kjøpe et kosedyr i stoff!! Nå kan det selvfølgelig skje ting man ikke kan forutse, som alvorlig sykdom etc. som gjør at man ikke kan beholde et dyr, men fordi man får baby?? Nei, den blir for tynn! Ikke er de beregnet på å bo ute hele tiden heller. De er tross alt nakne på potene sine.. Og de har behov for å komme inn i varmen, og setter pris på kjærlighet og omsorg.
trallatausa Skrevet 4. mars 2013 #13 Skrevet 4. mars 2013 Med oss er kattane ein del av familien vår, me har to steriliserte jentepusar som no er 8 og 7 år. Eg har aldri vurdert å kvitte meg med pelsbarna fordi me venta baby inn i huset. Merkelig hysteri kring dette med graviditet og kattar. God handhygiene er viktig uansett om ein er gravid eller ei, men særs viktig no. Med oss får ikkje kattane vere på soverommet, nokon grenser må ein då sette. Kattar er eigenrådige dyr og får dei sjansen sjekkar dei gjerne kjøkkenbenken for godsaker,dette er sjølvsagt i vårt hovud ikkje lov,men det tenkjer ikkje dei på.. Vask godt og ofte ! Då eg venta førstemann reagerte begge kattane med å heile tida skulle ligge på fanget mitt, dei dilta etter meg kor enn eg gjekk. Yngstepus ligg aldri på fang, med nokon. No er eg gravid igjen og dei har byrja på akkurat same vis. Dei er i mine auge fantastiske skapningar som sansar det mest utrulige. Feks at matmor er gravid(før ho visste det sjølv).. Så ta forholdsreglar som alle skriv over her, god handhygiene, mann lyt ta kattedo, eller bruk hanskar. Lykke til, håpe pus får bli i heimen..
smilejenta84 Skrevet 4. mars 2013 #14 Skrevet 4. mars 2013 vi har beholdt begge to. det eneste jeg passer på er å lokke dørene til soverommene og at mannen tar doen så ser jeg ikke noe problem.. har også en flaske med get off spray som jeg sprayer der jeg ikke vil ha dem og den er kjempe fin siden det er bare de som lukter det. Hvor får du kjøpt denne sprayen? Hadde vært veldig praktisk her også
MaybeAgain Skrevet 4. mars 2013 #15 Skrevet 4. mars 2013 Kattene våre er født ute og bor ute hele året. De har et eget kattehus foret med tykt lammeskinn på terrassen, så de lider på ingen måte noe nød selv på kaldeste vinter. En skål med varm melk hver kveld gjør også susen Kjenner jeg er litthysterisk ift å håndtere dem.... Sikkert overkant.... Men better safe than sorry....
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 4. mars 2013 #16 Skrevet 4. mars 2013 Var også opptatt av dette med toxo med førstemann. Snakket med vetrinær og JM om dette. De antydet ved å ta visse forhåndsregler skulle det ikke være noe problem (noen garanti finnes jo aldri) Poenget er at toxo smittes gjennom kattens avføring som du på ett eller annet vis må få i deg gjennom munnen. Altså, om du lar mannen ta seg av kattedoen, vasker hendene før du spiser eller har hendene i munnen (feks bite negler?) reduserer man sjansen vesentlig. Er katten på bordet/kjeøkenbenk må du vaske den skikkelig før bruk, men det er kanskje lurt uansett? En annen smittekilde er via jord (du må fortsatt få det i deg via munnen) Jeg fikk beskjed om at det var like viktig å bruke hansker ved hagearbeid, vaske grønsaker og annen mat som har vært i kontakt med jord. Kjøtt skal være gjennomstekt. Ettersom jeg er vokst opp med katter, har spist min del av sand og jord da jeg var litenog sikkert ikke alltid vasket rotgrønsaker fra hagen tenkte jeg at jeg sikkert har vært utsatt for toxo smitte før jeg ble gravid. Men toxo testen var negativ. Tenker dette sier litt om hvor liten sjansen er for å bli smittet. Jeg vil for all del ikke bagatellisere farene ved toxo, men tenker at man ikke kan bli helt hysterisk fordi man er gravid. Skal man begynne å tenke på alt som kan være farlig vil man jo ikke kunne kose seg med graviditeten og tiden etter. Tror du med god samvittighet kan beholde katten bare du tar dine forhåndsregler!
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 9. mars 2013 #17 Skrevet 9. mars 2013 Har ikke gjort noe spesielt jeg! De gjør fra seg ute, er såpass mye ute eller sier fra om de må ute! Hadde kattedo inne i mitt første svangerskap, men da vasket jeg jo bare hendene godt etterpå, og jeg var jo ikke borti avføringen! Er også nøye med å vaske hender etter å ha koset med dem, men er absolutt ikke bekymret overhode. Tror nok mange er skremt av det de hører og leser, bare vær nøye med hygienen!
magica fra tryll Skrevet 10. mars 2013 #18 Skrevet 10. mars 2013 Har ikke gjort noe annerledes. Har flere katter, også med kasse inne:)
3 små skatter Skrevet 10. mars 2013 #19 Skrevet 10. mars 2013 Er strenge og dytter de ned fra benken. Har soveromsdørene lukket. Vasker ofte...ellers går det helt greit med katter og barn.
Ulver Skrevet 10. mars 2013 #20 Skrevet 10. mars 2013 Hva jeg gjorde? Ingenting, vi levde som normalt sammen:)
Trimsi Skrevet 13. mars 2013 #21 Skrevet 13. mars 2013 Ekstremt liten sjanse for å bli smittet av toxo av katter her i Norge. Det er veldig få katter som er smittefarlige, og da kun gjennom avføringen. Det er derimot mye større fare for å bli smittet hvis du skal reise til utlandet f.eks Spania, Frankrike, Italia og Portugal. Her er faktisk opptil 80 % av befolkningen smittet mot ca 10% her i Norge. Ta forhåndsregler, vask grønnsaker, unngå kattedo og unngå rått kjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå