Gå til innhold

Ammehjep søkes til baby 6 måneder

Anbefalte innlegg

Tar gjerne i mot tips her - litt usikker på hva jeg synes om utviklingen.

På den ene siden ELSKER jeg at vesla har lagt seg til 13-timers nattesøvn. Det å avvenne nattammingen gjorde susen. Ulempen er at introduseringen av fast føde/grøt, har gjort henne uinteressert i pupp. Det begynte med at hun ikke "gadd" ta den puppen med minst melk (har alltid hatt en favoritt som slipper melka først) - men nå er hun lite interessert alt i alt. Vi får til litt amming på morgenen, og litt etter formiddagsluren - men ellers blir hun bare sinna. Og vi snakker skikkelig sinna! Drar i puppen, suger et-par-tre ganger og spytter ut, klager og etterhvert hyyyyyler av irritasjon. Hun har ikke tid til å vente på utdrivingsrefleksen. Jeg har forsøkt "stillerom", gi litt grøt først, og så amme (for at hun ik

ke skal være for sulten og utålmodig), jeg har forsøkt det motsatte - og vente til hun er skikkelig sulten - men ikke noe ser ut til å hjelpe. Hun ligger og kveiler seg som en orm, kikker rundt seg og har overhode ikke tid. Jeg pumper litt nå for å opprettholde produksjonen og har gitt henne melka rett fra kopp.

Så, what to do? Kaste inn håndklet? Ammet første barnet i 14 måneder (der måtte jeg avvenne barnet), andre i ni måneder (hun ville ikke mer), og nå er jo lille bare drøye seks... Blir litt lei meg om dette ikke går lenger - men kjenner jeg blir motløs og mister motivasjonen når hun så til de grader viser aversjon mot ammingen. Har hørt noen sier det er en fase - noen som har erfaring eller råd?

Fortsetter under...

Har du forsøkt å sette igang utdrivingsrefleksen før amming ved å gni brystvorta? Funket her, iallefall :)

Ja, jeg har jo pumpet i forkant. Alt "renner" for å si det sånn, men ikke fort nok for veslemor. Synes det er vanskelig nå.

Åå, tenkte ikke på det. Du kan jo pumpe og gi på flaske eller kopp, selvsagt, men tror ikke hun blir mer glad i puppen av den grunn. Vi hadde en vanskelig periode etter at hun var godt vant til fast føde, rundt 7 måneder. Men så begynte jeg å jobbe noen timer på kvelden et par ganger i uka, og da ble hun supermammaete da jeg var hjemme på dagen, og ville gjerne ha pupp, plutselig. Men så ammet jeg noen ganger på natta også, var nok med på å holde interessen for pupp oppe.

Åå, tenkte ikke på det. Du kan jo pumpe og gi på flaske eller kopp, selvsagt, men tror ikke hun blir mer glad i puppen av den grunn. Vi hadde en vanskelig periode etter at hun var godt vant til fast føde, rundt 7 måneder. Men så begynte jeg å jobbe noen timer på kvelden et par ganger i uka, og da ble hun supermammaete da jeg var hjemme på dagen, og ville gjerne ha pupp, plutselig. Men så ammet jeg noen ganger på natta også, var nok med på å holde interessen for pupp oppe.

Ja, jeg er "redd" det handler om innsats fra min side for å holde dette i gang. Selv om jeg er erfaren, kjenner jeg at jeg blir litt motløs når hun virker så uinteressert.

Annonse

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Har dette pågått lenge? Har du forsøkt andre ammestillinger enn "den vanlige"? Det kan være mange grunner til dienekt, bla. tenner, sykdom og utviklingssprang ("alt annet" er det mest spennende i hele verden). Ammehjelpen har en artikkel om brystvegring, har du sett den? http://ammehjelpen.no/artikkel/18/Brystvegring

Å opprettholde produksjonen med pumping er jo lurt, kanskje kan du også øke produksjonen litt - mange barn spiser best når det kommer mye melk, og det er typisk i starten av ammingen. Hyppig amming kan derfor hjelpe, slik at hun får i seg mer melk. Om du pumper mange ganger om dagen, ikke nødvendigvis så lenge hver gang, får du den samme effekten. (Du kan feks pumpe inntil den første utdrivingen er ferdig og melka bare pipler, så gjentar du dette 20-30 minutter senere.) Husk at pumpeutstyr ikke trenger kokes mer enn en gang i døgnet.

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Har dette pågått lenge? Har du forsøkt andre ammestillinger enn "den vanlige"? Det kan være mange grunner til dienekt, bla. tenner, sykdom og utviklingssprang ("alt annet" er det mest spennende i hele verden). Ammehjelpen har en artikkel om brystvegring, har du sett den? http://ammehjelpen.n...18/Brystvegring

Å opprettholde produksjonen med pumping er jo lurt, kanskje kan du også øke produksjonen litt - mange barn spiser best når det kommer mye melk, og det er typisk i starten av ammingen. Hyppig amming kan derfor hjelpe, slik at hun får i seg mer melk. Om du pumper mange ganger om dagen, ikke nødvendigvis så lenge hver gang, får du den samme effekten. (Du kan feks pumpe inntil den første utdrivingen er ferdig og melka bare pipler, så gjentar du dette 20-30 minutter senere.) Husk at pumpeutstyr ikke trenger kokes mer enn en gang i døgnet.

Takk, jeg skal kikke på videoen. Det har pågått drøye to uker, i takt med mer fast føde. Var nettopp på seksmånederskontroll, og alt var i skjønneste orden. En sterk og våken jente, godt fremme mht utvikling. Ingen tenner på gang som jeg kan se. Hun sover også veldig godt nå, fra sju til sju hver natt uten å våkne. Virker superfornøyd og glad - men vil ha mat fort. Hun roper mellom hver skje med grøt, får det ikke fort nok ned. Jeg skal ikke gi meg riktig enda, men føler jeg har prøvd det meste av stillinger/ro osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...