Gå til innhold

Bekkenløsning allerede?

Anbefalte innlegg

Gjest StineTh

Jeg er gravid i uke 14, og har allerede i flere uker hatt sterke smerter i korsryggen, øverst på baken, i lysken og nedover lårene. Kan det være bekkenløsning som har kommet så tidlig?

Dette gjør at jeg sliter med å klare jobben min. Har en kontorjobb og det å sitte på en stol i 8 timer er utrolig vondt. Jeg klarer rundt en time i strekk, også må jeg opp å strekke litt og gå meg en runde. Dette gjør også at jeg er helt ferdig når jeg drar hjem for dagen. Da er det sofaen resten av kvelden. Klarer ikke å gå tur med hunden en gang. Husarbeid og rydding blir det ingenting av heller :(

I tillegg til dette sliter jeg med migrene som har blitt verre under graviditeten. Det var veldig bra i en lengere periode, men nå har det kommet tilbake for fullt, og migrenemedisinen tør jeg ikke å ta.

Jeg har egentlig høy terskel for å være borte fra jobb. Føler at det er et nederlag å bli sykmeldt. Spesielt når de andre på avdelingen som nettopp har vært gravide har jobbet helt til permisjonen startet.

Hva hadde dere gjort i min situasjon? Burde jeg bare innse at "slaget" er tapt, og høre med legen om hva han tror om sykmelding?

Hvis det er bekkenløsning, hva skjer om jeg ikke tar hensyn til denne og bare kjører på med jobb? Kan det bli verre? Eller i verste fall, ikke gå over etter fødsel?

Skulle så gjerne ønske at jeg var en av de heldige som ikke hadde noen plager. Det hadde vært en drøm!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144025426-bekkenl%C3%B8sning-allerede/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bekkenløsning er jo veldig hormonelt utløst, jeg var i jobb og dro meg selv altfor langt med begge barna. Legen ville sykemelde men jeg følte det var ett nederlag. Resultatet er at jeg ikke har vært i jobb på snart fire år da med kronisk bekkenledd syndrom, låsninger i bekkenet osv osv går til behandling og vært igjennom mye utredning i denne tiden. Jeg vil råde deg til å snakke med lege og sjefen din. Alternativet er jo gradert sykemelding og tilrettelegging på arbeidsplass. Det beste er jo og kunne regulere stilling ved behov. Kansje det er mulig og arbeide litt kortere dager, ofte pauser el. Vil i hvertfall anbefale deg fysio som har bekken som spesial felt. Jeg er så heldig å ha en fantastisk fysioterapeut som driver egen gruppe trening for gravide :) Men husk at alle gravide er forskjellig og ja noen er heldig å gå igjennom ett svangerskap uten noen plager men det skal da ikke være til noe nederlag for oss ;) Jeg har igjen blitt verre men gjør det jeg kan og er stolt over det :) Er selv 20 uker på vei så halvveis nå og siste gang for min del ;) Kan også nevne at noen har hatt effekt av kiropraktor men ikke alle og akupunktur. Lykke til!!

Gjest StineTh

Bekkenløsning er jo veldig hormonelt utløst, jeg var i jobb og dro meg selv altfor langt med begge barna. Legen ville sykemelde men jeg følte det var ett nederlag. Resultatet er at jeg ikke har vært i jobb på snart fire år da med kronisk bekkenledd syndrom, låsninger i bekkenet osv osv går til behandling og vært igjennom mye utredning i denne tiden. Jeg vil råde deg til å snakke med lege og sjefen din. Alternativet er jo gradert sykemelding og tilrettelegging på arbeidsplass. Det beste er jo og kunne regulere stilling ved behov. Kansje det er mulig og arbeide litt kortere dager, ofte pauser el. Vil i hvertfall anbefale deg fysio som har bekken som spesial felt. Jeg er så heldig å ha en fantastisk fysioterapeut som driver egen gruppe trening for gravide :) Men husk at alle gravide er forskjellig og ja noen er heldig å gå igjennom ett svangerskap uten noen plager men det skal da ikke være til noe nederlag for oss ;) Jeg har igjen blitt verre men gjør det jeg kan og er stolt over det :) Er selv 20 uker på vei så halvveis nå og siste gang for min del ;) Kan også nevne at noen har hatt effekt av kiropraktor men ikke alle og akupunktur. Lykke til!!

Takk for svar! :)

Jeg er redd for at jeg er litt som deg, presser meg for hardt med tanke på jobb. Er vant til å være den som kommer først og går sist, jobber også gjerne noen timer i helgene. Dette er jo ikke noe problem når man ikke er gravid, men nå må jeg bare innse at jeg er nødt til å tenke på min egen helse og kropp, og lille baby i magen!

På jobb har jeg sagt i fra at formen begynner å bli dårlig. Har sagt jeg kan jobbe hjemmefra hvis jeg får en pc,men dette skulle de tenke på. Skal også høre om jeg kan si i fra meg en del av mitt ekstra ansvar og bare ha hovedarbeidsoppgaven å utføre. Det gjør hvertfall at jeg kan jobbe i mitt eget tempo og ikke være avhengig av møter og presentasjoner og sånt...

Jeg skal prøve å holde ut 100 % til neste legetime 19 mars, også høre med han da. Jeg kunne tenke meg å prøvd fysio, eller svømming i varmt vann hvis det hjelper noe? Kiropraktor har jeg brukt så uendelig mye penger på i fjor, at det frister så lite å starte med det igjen :(

Jeg vet, jeg burde nok tatt meg en tur til kiropraktor. Det eneste er at jeg gikk til kiropraktor i over 6 måneder i fjor pga migrene (og da to ganger i uken). Er lei av å betale 700,- pr uke :( Hva med fysio eller svømming/egentrening?

Jeg ville ikke gitt det mer enn 3 behandlinger hos kiropraktor, det er ikke noe som skal være langtidsbehandling. Kiropraktor først for å avgjøre om det er bekkenlåsning eller bekkenløsning, evt to-tre behandlinger der, så følge opp med fysio og evt noe egentrening, det kan nok fysio hjelpe deg med.

Annonse

Fysio er også gratis når man er gravid, og veldig greit så lenge det ikke er en låsning du har.. Gå til Kiropraktor for å få det utredet også kan de evt skrive en henvisning til fysio til deg :)

har gjort det denne gangen selv ;) fikk bekkenløsning ca uke 14 og gikk til en Kiropraktor som er spesialist på bekkenproblemer hun fant ut at det ikke er noen låsning og skrev en henvisning til fysio. Så nå går jeg til fysio en gang i uken og gjør øvelser og blir "klemt" på ;) jeg jobber 80% somfrisør, så da er det greit å ha et bekken som virker ;)

Jeg fikk bekkenløsning i uke 9 og er sykemeldt. Min mor fikk rundt uke 12 når hun var gravid med broren min og jobbet hardt hele tiden. Hun brukte rullestol på jobben og var alene om ansvaret hjemme så hun presset seg veldig hardt fordi hun måtte.

Resultatet? Hun har fremdeles smerter, over 20 år etterpå...

Det er ikke nederlag å sykmelde seg når man faktisk er syk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...