Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har i perioder slitt med depresjon og nå der det tilbake. Jeg bare gråter hele tiden. Når babyen i magen sparker så gråter jeg bare enda mer (vi har ventet på dette barnet i mange år, virkelig et ønskenarn). Jeg vet at dere ikke er leger/eller psykologer men nå er jeg desperat. Er min sinnstilstand skadelig for babyen i magen? Jeg er redd for at hvis/når jeg tar kontakt med lege at de ser på meg som en som kan klare å ta vare på barnet mitt? Er det noen her inne som har liknende opplevelser? Jeg trenger hjelp! Anonym poster: ff44fdc5f3ed160d074ef9f95c4d7fe1
<3 2G <3 Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Snakk med lege elle jordmor! Dette er viktig å ta tak i for begge sin del. Bedre å snakke med noen om det å få hjelp. Om du sier fra at du har vært deprimert tidligere er det som regel forståelse for at det kan blusse opp i svangerskap, og at det da er greit å ha litt ekstra kontakt så en kanskje slipper at set blir for ille etter fødsel også. Har litt å si for fødselen også vil jeg tro.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Snakk med jordmoren din, eventuelt legen. Dette er viktig å ta tak i, før det forverres. Svangerskapsdepresjon skal bli tatt alvorlig. Om det er skadelig eller ikke, vet man vel ikke, men jeg tror barnet blir påvirket av dine følelser. Ikke dermed sagt at barnet har dine følelser, men jeg tror det kan merke at mor ikke har det bra. Snakk med noen, og lykke til videre! Anonym poster: 63a7174e38ca3578c69a9b2b3e8a17ce
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Hei, det her kan ikke være lett. Uavhengig om hvordan det påvirket barnet i magen så skal ikke du gå rundt å ha det sånn. Jeg tror det er viktig at du går til fastlegen og ber om henvisning til psykolog. Du kan også snakke med jordmor hvis du har et godt forhold til henne. Jeg skjønner at det er en skremmende tanke at noen skal tenke at du ikke skal kunne ta være på barnet, men de aller fleste vil nok tenke omvendt. At det er flott at du sier noe om det du sliter med, og at du jobber for å være den beste mammaen du kan være. Det finnes mange mødre som sliter med depresjon som klarer seg veldig bra, men det er viktig å søke hjelp, og helst før babyen kommer. Det går nok ikke over av seg selv, og ikke blir det lettere når det kommer en liten en heller. Det er en vanskelig jobb, men det er det beste både for deg og barnet. Lykke til hvertfall, og flott at du tør å si noe om det! Anonym poster: 8652d8fc90bab9de83b4ae6a8362cecc
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Tusen takk til dere som svarte. Jeg kommer nok til å ringe legen i morgen, selv om jeg ikke vil. Livredd for hva slags reaksjon jeg får. Jeg må ha noe hjelp, det ser jeg selv Hi Anonym poster: ff44fdc5f3ed160d074ef9f95c4d7fe1
Audix78 Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Hør med legen din om det finnes et spedbarnsteam i kommunen din. Jeg har tidligere slitt med depresjon og når jordmor leste det på helsekortet fortalte hun om spedbarnsteamet. Man kunne få henvisning selv før barnet var født. Jeg har ikke hatt behov for det selv. Men fikk inntrykk av at dette var profesjonelle som ville kunne hjelpe dersom man fikk depresjon etter fødsel og oppfølging før fødsel ved behov. Mye mer vet jeg ikke... dessverre. Ønsker deg alt godt det er ikke noe stas å gå rundt å ha det slik med seg selv.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har også tilbakevendende depresjoner, i tillegg til en del annet psykisk "grums" som følge av en herjet barndom. Det er ikke min opplevelse at verken fastlege eller psykiater tenker på meg som ute av stand til å ivareta barn. Det er i grunn jeg selv som har uttrykt mest bekymringer i forhold til dette. Jeg kommuniserer godt med begge behandlerne. Det er en statistisk sammenheng mellom angst og depresjon hos mor og risikoer hos fosteret. Dette dreier seg særlig om lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. Samtidig er det vanskelig å si noe helt konkret om årsakssammenhengen, siden mange som lider av depresjoner også har andre faktorer i livet sitt som kan påvirke fosterets helse. Jeg vil absolutt anbefale deg å søke hjelp. Dersom du får god støtte nå, er sannsynligheten mye større for at du skal fungere godt etter fødsel. Ubehandlet depresjon i svangerskapet gir en økt risiko for at du vil streve også etter fødsel, noe som blant annet kan vanskeliggjøre tilknytningen til barnet. Anonym poster: 3ce4c530012afc22ba85a23b064adb0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå