Catlady Skrevet 4. mars 2013 #26 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra ..
CaptainHindsight Skrevet 4. mars 2013 #27 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels.
Catlady Skrevet 4. mars 2013 #28 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels. Det er ganske så groteskt. Den videoen har etset seg inn på netthinnen min for alltid .. Noe av det verste er at det virker ikke som enkelte vet/skjønner hvor pelsen kommer fra og hvor mye jævelskap og ledelse som ligger bak ..
Catlady Skrevet 4. mars 2013 #29 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels. Det er ganske så groteskt. Den videoen har etset seg inn på netthinnen min for alltid .. Noe av det verste er at det virker ikke som enkelte vet/skjønner hvor pelsen kommer fra og hvor mye jævelskap og ledelse som ligger bak .. Lidelse åff kårs ..
CaptainHindsight Skrevet 4. mars 2013 #30 Skrevet 4. mars 2013 Det er ganske så groteskt. Den videoen har etset seg inn på netthinnen min for alltid .. Noe av det verste er at det virker ikke som enkelte vet/skjønner hvor pelsen kommer fra og hvor mye jævelskap og ledelse som ligger bak .. Grusomt, jeg orker ikke se på. Var så dum å se dokumentaren "Skinned Alive", om såkalt fuskepels fra Asia som i virkeligheten er hunder og katter, og det var så ille at jeg aldri har kommet over det. Blir uvel om jeg tenker på det, selv om det sikkert har vært 6-7 år siden nå.
Catlady Skrevet 4. mars 2013 #31 Skrevet 4. mars 2013 Det er ganske så groteskt. Den videoen har etset seg inn på netthinnen min for alltid .. Noe av det verste er at det virker ikke som enkelte vet/skjønner hvor pelsen kommer fra og hvor mye jævelskap og ledelse som ligger bak .. Grusomt, jeg orker ikke se på. Var så dum å se dokumentaren "Skinned Alive", om såkalt fuskepels fra Asia som i virkeligheten er hunder og katter, og det var så ille at jeg aldri har kommet over det. Blir uvel om jeg tenker på det, selv om det sikkert har vært 6-7 år siden nå. Samme greiene på den videoen her .. Flådde dyr som ligger å vrir seg i smerter før de dør .. Er så jævlig så jævlig. Men likevel viktig å se, så man vet hvor fullstendig jævlig og grusomt det er. Dessverre lukker de fleste øynene og sier de ikke orker å se for det er så grusomt, og så går de like glade og fornøyde å kjøper jakke med pels....
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #32 Skrevet 4. mars 2013 Skremmende å lese om hvor stor uvitenhet det er ang pelsdyr, dyr for matproduksjon og ville dyr. Er ikke rart det går så ille når man ikke tar seg tid til å finne ur hvor maten og klærne deres kommer fra! Er selv utdannet innen landbruk og naturforvaltning. Noen ganger så tenker jeg at det jeg lærte der skulle vært med i pensum for ALLE, Feks på ungdomsskole eller vgs. Pelsdyroppdrett = dyreplageri. Ville dyr som blir skutt ute i skogen blør ikke i hjel. Jegeren er trent til å skyte dødelige skudd. Dyr som storfe og gris har det ikke særlig bra med mindre de kommer fra en økologisk gård. (økologiske griser får gå ut og inn som de vil) Sauer har det supert i Norge, og å klippe ullen er ikke dyreplageri. Kjøttdyr (storfe) kan ha et greit liv. Melkekyr har en litt tristere tilværelse, men har fått flere rettigheter de senere år. Kyllinger og høns til eggproduksjon har det IKKE bra, verken burhøns eller såkalt frittgående.... Hvordan slakteprosessen er hos de nevnte gårdsdyrene er heller ikke mye å skryte av. Skal ikke komme med detaljer, men her burde kanskje flere sette spørsmålstegn til hvordan maten deres ender sitt (ofte triste) liv. Jeg er ikke vegetarianer, men velger helt klart økologisk og spiser mye elg. (skriver fra mobil og ser derfor ikke alt jeg skriver, beklager manglende avsnitt.) Siden jeg kommer fra ikke økologisk gård så må jeg få lov å legge til Grisene våre har 4 mål hage som de kan bruke når de ønsker. Kyrene blir melket på beite om sommeren, om vår og høst tar vi de inn for melking. Vinteren er de på bås. Høns har vi kun til eget forbruk og de har 1 mål hage.... Er allikevel enig i at mange mat dyr vankjøttes... Anonym poster: e24433986abbbbf9f0a7f3f6f250aed4 Det er et godt poeng, for det er ikke slik at ikke økologisk nødvendigvis er slemt. Men problemet er at forbukeren ikke kan skille på om han kjøper melk du har levert til Tine, eller den melka som nabobonden som kun oppfyller de stusselige minstekravene sin melk. Med andre ord støtter man også dårlig dyrehold. Hadde foretrukket å kjøpe kjøtt og melk direkte fra deg, jeg betaler gjerne mer for en garanti for god dyrevelferd. (bortsett fra at bås døgnet rundt om vinteren er helt grusomt i mine øyne, og skulle vært ulovlig) I økologisk landbruk er det av en eller annen merkelig grunn også større krav til dyrevelferd. Derfor velger jeg økologisk, hvis jeg ikek kan kjøpe direkte fra bonden. Bryr meg ikke om det med spreøytemidler egentlig, men kjøper jeg økologisk vet jeg i hvert fall at dyrene har hatt det LITT bedre. Anonym poster: 7c2f6281c449d8e77f77574401907b3c
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #33 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels. Det er ganske så groteskt. Den videoen har etset seg inn på netthinnen min for alltid .. Noe av det verste er at det virker ikke som enkelte vet/skjønner hvor pelsen kommer fra og hvor mye jævelskap og ledelse som ligger bak .. Jeg vet hvor pelsen på skinnlua mi kommer fra, den kommer fra reven som en bekjent har skutt på kvota, slik at vi brukte pelsen til å sy lue. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #34 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels. Jeg antar at du verken spiser egg, ost, rømme, drikker melk, bruker smør i stekepanna osv. Og ikke spiser smågodt fordi det inneholder gelatin som stammer fra gris. Jeg synes det er dobbeltmoralsk å ikke spise kjøtt fordi dyrene har det så fælt, men samtidig drikke melk og spise egg, selv om det stammer fra akkurat de samme dyrene. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #35 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels. Jeg antar at du verken spiser egg, ost, rømme, drikker melk, bruker smør i stekepanna osv. Og ikke spiser smågodt fordi det inneholder gelatin som stammer fra gris. Jeg synes det er dobbeltmoralsk å ikke spise kjøtt fordi dyrene har det så fælt, men samtidig drikke melk og spise egg, selv om det stammer fra akkurat de samme dyrene. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Det stammer ikke fra de samme dyrene... Men melkekveg har stort sett et mye verre liv enn kjøttkveg, så streng tatt er det mer uetisk å spise meieriprodukter enn ku-kjøtt. Gris og kylling er stort sett enda mer uetisk, lam er det beste (om vi tenker landbruk). Anonym poster: 7c2f6281c449d8e77f77574401907b3c
CaptainHindsight Skrevet 4. mars 2013 #36 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels. Jeg antar at du verken spiser egg, ost, rømme, drikker melk, bruker smør i stekepanna osv. Og ikke spiser smågodt fordi det inneholder gelatin som stammer fra gris. Jeg synes det er dobbeltmoralsk å ikke spise kjøtt fordi dyrene har det så fælt, men samtidig drikke melk og spise egg, selv om det stammer fra akkurat de samme dyrene. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Joda, jeg spiser ost, smør og rømme. Mye får jeg fra lokale gårder som jeg er så heldig å ha rett rundt hjørnet nå, resten kjøper jeg økologisk fra butikken. Egg spiser jeg ikke, men det gjør mannen. Vi kjøper egg fra de samme gårdene, eventuelt Holte Gård. Gelatin spiser jeg ikke. Det er overhodet ikke noe dobbeltmoralsk over det i mine øyne. Jeg gjør mitt for at dyr skal ha det bedre, og jeg er klar over hva jeg støtter når jeg støtter det. For min del er det ikke slik at man MÅ gjøre alt eller ingenting. Jeg gjør mitt, og holder meg unna ting som er definitivt dyremishandling, som f.eks pels fra pelsfarmer, mascara fra dyretesting, og billig kylling fra varmdisken. Endret 4. mars 2013 av CaptainHindsight
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #37 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels. Jeg antar at du verken spiser egg, ost, rømme, drikker melk, bruker smør i stekepanna osv. Og ikke spiser smågodt fordi det inneholder gelatin som stammer fra gris. Jeg synes det er dobbeltmoralsk å ikke spise kjøtt fordi dyrene har det så fælt, men samtidig drikke melk og spise egg, selv om det stammer fra akkurat de samme dyrene. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Joda, jeg spiser ost, smør og rømme. Mye får jeg fra lokale gårder som jeg er så heldig å ha rett rundt hjørnet nå, resten kjøper jeg økologisk fra butikken. Egg spiser jeg ikke, men det gjør mannen. Vi kjøper egg fra de samme gårdene, eventuelt Holte Gård. Gelatin spiser jeg ikke. Det er overhodet ikke noe dobbeltmoralsk over det i mine øyne. Jeg gjør mitt for at dyr skal ha det bedre, og jeg er klar over hva jeg støtter når jeg støtter det. For min del er det ikke slik at man MÅ gjøre alt eller ingenting. Jeg gjør mitt, og holder meg unna ting som er definitivt dyremishandling, som f.eks pels fra pelsfarmer, mascara fra dyretesting, og billig kylling fra varmdisken. Jeg ser heller ikke hva som er dobbeltmoralsk med det? Man kan ikke gjøre alt perfekt, men man får velge sine kampsaker. For meg er det viktigere å ikke kjøpe kylling som lider, enn å ikke støtte barnearbeid på H&M, for andre kan det være motsatt. Hva er dobbeltmoralsk med å velge sine kamper? Anonym poster: 7c2f6281c449d8e77f77574401907b3c
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #38 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels. Jeg antar at du verken spiser egg, ost, rømme, drikker melk, bruker smør i stekepanna osv. Og ikke spiser smågodt fordi det inneholder gelatin som stammer fra gris. Jeg synes det er dobbeltmoralsk å ikke spise kjøtt fordi dyrene har det så fælt, men samtidig drikke melk og spise egg, selv om det stammer fra akkurat de samme dyrene. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Joda, jeg spiser ost, smør og rømme. Mye får jeg fra lokale gårder som jeg er så heldig å ha rett rundt hjørnet nå, resten kjøper jeg økologisk fra butikken. Egg spiser jeg ikke, men det gjør mannen. Vi kjøper egg fra de samme gårdene, eventuelt Holte Gård. Gelatin spiser jeg ikke. Det er overhodet ikke noe dobbeltmoralsk over det i mine øyne. Jeg gjør mitt for at dyr skal ha det bedre, og jeg er klar over hva jeg støtter når jeg støtter det. For min del er det ikke slik at man MÅ gjøre alt eller ingenting. Jeg gjør mitt, og holder meg unna ting som er definitivt dyremishandling, som f.eks pels fra pelsfarmer, mascara fra dyretesting, og billig kylling fra varmdisken. Som ei over påpeker, lever melkekyr under verre forhold enn kjøttkveg. Hvorfor velger du å skåne dyrene som har det bedre, og utnytte dem som har det verre? Merkelig prioritering. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b
CaptainHindsight Skrevet 4. mars 2013 #39 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Som ei over påpeker, lever melkekyr under verre forhold enn kjøttkveg. Hvorfor velger du å skåne dyrene som har det bedre, og utnytte dem som har det verre? Merkelig prioritering. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Som sagt så prøver jeg kun å kjøpe fra lokale gårder hvor jeg vet dyrene har det fint. Kjøper økologisk til tider også, det sender et signal til produsenter. Hvorfor er det merkelig prioritering av meg å leve på en måte som skåner både dyr og natur for veldig mye? Er det slik at det bare er lov å spise ost om man samtidig spiser kjøtt? Kan man ikke kutte ut kjøtt uten å kutte ut melk? For min del er DET en merkelig innstilling. Jeg gjør det beste jeg kan. Så enkelt er det. Endret 4. mars 2013 av CaptainHindsight
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #40 Skrevet 4. mars 2013 Se hele og si igjen at dere ikke har problemer hvor jakka deres kommer fra .. Det var faktisk en stor grunn til at jeg kuttet ut kjøttet. Jeg klarer ikke se på at dyr blir skutt/slaktet/flådd/mishandlet/hva som helst. Og klarer jeg ikke det, så føler jeg det blir helt feil å skulle spise dem og bruke skinn og pels. Jeg antar at du verken spiser egg, ost, rømme, drikker melk, bruker smør i stekepanna osv. Og ikke spiser smågodt fordi det inneholder gelatin som stammer fra gris. Jeg synes det er dobbeltmoralsk å ikke spise kjøtt fordi dyrene har det så fælt, men samtidig drikke melk og spise egg, selv om det stammer fra akkurat de samme dyrene. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Joda, jeg spiser ost, smør og rømme. Mye får jeg fra lokale gårder som jeg er så heldig å ha rett rundt hjørnet nå, resten kjøper jeg økologisk fra butikken. Egg spiser jeg ikke, men det gjør mannen. Vi kjøper egg fra de samme gårdene, eventuelt Holte Gård. Gelatin spiser jeg ikke. Det er overhodet ikke noe dobbeltmoralsk over det i mine øyne. Jeg gjør mitt for at dyr skal ha det bedre, og jeg er klar over hva jeg støtter når jeg støtter det. For min del er det ikke slik at man MÅ gjøre alt eller ingenting. Jeg gjør mitt, og holder meg unna ting som er definitivt dyremishandling, som f.eks pels fra pelsfarmer, mascara fra dyretesting, og billig kylling fra varmdisken. Som ei over påpeker, lever melkekyr under verre forhold enn kjøttkveg. Hvorfor velger du å skåne dyrene som har det bedre, og utnytte dem som har det verre? Merkelig prioritering. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Som sagt så prøver jeg kun å kjøpe fra lokale gårder hvor jeg vet dyrene har det fint. Kjøper økologisk til tider også, det sender et signal til produsenter. Hvorfor er det merkelig prioritering av meg å leve på en måte som skåner både dyr og natur for veldig mye? Er det slik at det bare er lov å spise ost om man samtidig spiser kjøtt? Kan man ikke kutte ut kjøtt uten å kutte ut melk? For min del er DET en merkelig innstilling. Jeg gjør det beste jeg kan. Så enkelt er det. Du kutter ut kjøtt fordi du ikke liker det så godt, ellers kunne du også kjøpt det fra nærliggende gårder. Du spiser ost og drikker melk fordi du antagligvis synes det er sunt med kalsium og at det smaker godt. Kan ikke forstå at man ikke kan spise kjøtt hvis man skaffer det fra de samme "humane" gårdene som man kjøper melk fra. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b
CaptainHindsight Skrevet 4. mars 2013 #41 Skrevet 4. mars 2013 Du kutter ut kjøtt fordi du ikke liker det så godt, ellers kunne du også kjøpt det fra nærliggende gårder. Du spiser ost og drikker melk fordi du antagligvis synes det er sunt med kalsium og at det smaker godt. Kan ikke forstå at man ikke kan spise kjøtt hvis man skaffer det fra de samme "humane" gårdene som man kjøper melk fra. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Da jeg kuttet ut kjøtt i min ungdom så gjorde jeg det for dyrene. Så ble jeg eldre og innså at bare å kutte ut kjøtt ikke vil gjøre særlig forskjell. Men på det tidspunktet så hadde min innstilling til kjøtt forandret seg. For MEG blir det å spise et lam eller en ku omtrent som å skulle spise katten min. Jeg føler meg også mye friskere og bedre uten kjøtt, så kjøtt kommer jeg nok aldri til å gå tilbake til, selv om kjøtt kan være kjempegodt. Savner tradisjonsmat så det er nok ikke så enkelt som at jeg "ikke liker kjøtt". Jeg bruker mye tid og penger på dyrevelferd, samt prioriterer på en måte som ikke alltid er enkelt for meg, men bedre for miljø og dyrevelferd. Jeg har derfor få skrupler ved å spise ost, siden jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde hatt det fint som veganer. Litt egoistisk, javel, men merkelig å skulle hakke på meg for at jeg faktisk gjør det beste jeg kan.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #42 Skrevet 4. mars 2013 Reis og besøk en pelsdyrfarm så skjønner du kanskje. Når det er sagt så er jeg ikke imot pels, men jeg imot måten pelsdyrnæringen i norge holder på. Reis selv og besøk en pelsdyrfarm. Du generaliserer. Alle pelsdyroppdrettere mishandler ikke dyrene. Anonym poster: 642325a2a888d23750564f9b5c21f5af
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #43 Skrevet 5. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs. "Levd et liv i tortur" - alle pelsdyrfarmer er ikke like. Alle pelsdyrfarmerer er ikke sadister. Anonym poster: 642325a2a888d23750564f9b5c21f5af
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #44 Skrevet 5. mars 2013 At man oppbevarer dyr som egentlig er vandrere i små bur helle livet. Vandrere? Javel! Anonym poster: 642325a2a888d23750564f9b5c21f5af
nagini Skrevet 5. mars 2013 #45 Skrevet 5. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs. "Levd et liv i tortur" - alle pelsdyrfarmer er ikke like. Alle pelsdyrfarmerer er ikke sadister. Anonym poster: 642325a2a888d23750564f9b5c21f5af Sadister? Nei, selvsagt ikke., jeg tror de aller færreste er sadister, som i at de får tilfredsstillelse ved på åføre andre smerte. Det er nok heller i mangelen på empati problemet ligger. Likgyldighet er noe helt annet enn sadisme, men for dyret som er sperret inne i et lite bur hele livet og aldri får bevege seg fritt noen gang er det nok helt likgyldig om motivasjonen er at en sadist liker å se på at det lider, eller at en kapitalist driter i om det lider bare vedkommede tjener penger.
Gjest Nerdens'mus Skrevet 5. mars 2013 #46 Skrevet 5. mars 2013 At man oppbevarer dyr som egentlig er vandrere i små bur helle livet. Vandrere? Javel! Anonym poster: 642325a2a888d23750564f9b5c21f5af Ja dyr som vandrer over store teritorier når de lever i frihet.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #47 Skrevet 6. mars 2013 Skremmende å lese om hvor stor uvitenhet det er ang pelsdyr, dyr for matproduksjon og ville dyr. Er ikke rart det går så ille når man ikke tar seg tid til å finne ur hvor maten og klærne deres kommer fra! Er selv utdannet innen landbruk og naturforvaltning. Noen ganger så tenker jeg at det jeg lærte der skulle vært med i pensum for ALLE, Feks på ungdomsskole eller vgs. Pelsdyroppdrett = dyreplageri. Ville dyr som blir skutt ute i skogen blør ikke i hjel. Jegeren er trent til å skyte dødelige skudd. Dyr som storfe og gris har det ikke særlig bra med mindre de kommer fra en økologisk gård. (økologiske griser får gå ut og inn som de vil) Sauer har det supert i Norge, og å klippe ullen er ikke dyreplageri. Kjøttdyr (storfe) kan ha et greit liv. Melkekyr har en litt tristere tilværelse, men har fått flere rettigheter de senere år. Kyllinger og høns til eggproduksjon har det IKKE bra, verken burhøns eller såkalt frittgående.... Hvordan slakteprosessen er hos de nevnte gårdsdyrene er heller ikke mye å skryte av. Skal ikke komme med detaljer, men her burde kanskje flere sette spørsmålstegn til hvordan maten deres ender sitt (ofte triste) liv. Jeg er ikke vegetarianer, men velger helt klart økologisk og spiser mye elg. (skriver fra mobil og ser derfor ikke alt jeg skriver, beklager manglende avsnitt.) Siden jeg kommer fra ikke økologisk gård så må jeg få lov å legge til Grisene våre har 4 mål hage som de kan bruke når de ønsker. Kyrene blir melket på beite om sommeren, om vår og høst tar vi de inn for melking. Vinteren er de på bås. Høns har vi kun til eget forbruk og de har 1 mål hage.... Er allikevel enig i at mange mat dyr vankjøttes... Anonym poster: e24433986abbbbf9f0a7f3f6f250aed4 Det er et godt poeng, for det er ikke slik at ikke økologisk nødvendigvis er slemt. Men problemet er at forbukeren ikke kan skille på om han kjøper melk du har levert til Tine, eller den melka som nabobonden som kun oppfyller de stusselige minstekravene sin melk. Med andre ord støtter man også dårlig dyrehold. Hadde foretrukket å kjøpe kjøtt og melk direkte fra deg, jeg betaler gjerne mer for en garanti for god dyrevelferd. (bortsett fra at bås døgnet rundt om vinteren er helt grusomt i mine øyne, og skulle vært ulovlig) I økologisk landbruk er det av en eller annen merkelig grunn også større krav til dyrevelferd. Derfor velger jeg økologisk, hvis jeg ikek kan kjøpe direkte fra bonden. Bryr meg ikke om det med spreøytemidler egentlig, men kjøper jeg økologisk vet jeg i hvert fall at dyrene har hatt det LITT bedre. Anonym poster: 7c2f6281c449d8e77f77574401907b3c Om du bor på Vestlandet er det steder med gårdsbutikker. Joda det høres kanskje jævlig ut å stå på bås hele vinteren. Men... Når det er tid til det blir de luftet, grunnen til at de ikke kan gå ute om vinteren er rett og slett fordet det er for kalt for de. Når de luftes er de ute ca1-2 timer om været tillater det får de være ute lenger. Siden de ikke går fritt ute vil jeg da kalle det å stå på bås :-) Vi vurderte økologisk men pga at store deler av gården da må stå brakk i flere år ble det uaktuelt. Dette selv om vi ellers oppfyller kravene. Naturlig gjødsel og ikke farlige sprøytemidler osv.... Mine foreldre er hippier så de var nok bare forut sin tid når de overtok gården. Anonym poster: e24433986abbbbf9f0a7f3f6f250aed4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #48 Skrevet 6. mars 2013 Du kutter ut kjøtt fordi du ikke liker det så godt, ellers kunne du også kjøpt det fra nærliggende gårder. Du spiser ost og drikker melk fordi du antagligvis synes det er sunt med kalsium og at det smaker godt. Kan ikke forstå at man ikke kan spise kjøtt hvis man skaffer det fra de samme "humane" gårdene som man kjøper melk fra. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Da jeg kuttet ut kjøtt i min ungdom så gjorde jeg det for dyrene. Så ble jeg eldre og innså at bare å kutte ut kjøtt ikke vil gjøre særlig forskjell. Men på det tidspunktet så hadde min innstilling til kjøtt forandret seg. For MEG blir det å spise et lam eller en ku omtrent som å skulle spise katten min. Jeg føler meg også mye friskere og bedre uten kjøtt, så kjøtt kommer jeg nok aldri til å gå tilbake til, selv om kjøtt kan være kjempegodt. Savner tradisjonsmat så det er nok ikke så enkelt som at jeg "ikke liker kjøtt". Jeg bruker mye tid og penger på dyrevelferd, samt prioriterer på en måte som ikke alltid er enkelt for meg, men bedre for miljø og dyrevelferd. Jeg har derfor få skrupler ved å spise ost, siden jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde hatt det fint som veganer. Litt egoistisk, javel, men merkelig å skulle hakke på meg for at jeg faktisk gjør det beste jeg kan. Ost er stortsett kommet til pga kalvemage :-) Anonym poster: e24433986abbbbf9f0a7f3f6f250aed4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #49 Skrevet 6. mars 2013 At man oppbevarer dyr som egentlig er vandrere i små bur helle livet. Og som gnager på egne bein av ren galskap... Anonym poster: 56589e956b8b34cbade7e47d567b3fe5
Gilette Skrevet 6. mars 2013 #50 Skrevet 6. mars 2013 Reis og besøk en pelsdyrfarm så skjønner du kanskje. Når det er sagt så er jeg ikke imot pels, men jeg imot måten pelsdyrnæringen i norge holder på. Reis selv og besøk en pelsdyrfarm. Du generaliserer. Alle pelsdyroppdrettere mishandler ikke dyrene. Anonym poster: 642325a2a888d23750564f9b5c21f5af Jeg har vært på en 8 pelsdyrsfarmer.... Ble ikke imponert over hvor bra dyrene hadde det snarere omvendt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå