Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Hva som er galt med det egentlig? Ingenting varmer så godt som pels, og de dyrene hadde ikke levd uansett om det ikke var for pelsindustrien. Anonym poster: c55696f8c33a4738a72bee67c44309c8
Gilette Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Reis og besøk en pelsdyrfarm så skjønner du kanskje. Når det er sagt så er jeg ikke imot pels, men jeg imot måten pelsdyrnæringen i norge holder på.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Hva som er galt med det egentlig? Ingenting varmer så godt som pels, og de dyrene hadde ikke levd uansett om det ikke var for pelsindustrien. Anonym poster: c55696f8c33a4738a72bee67c44309c8 Artig forsøk på å provosere "hadde ikke levd uansett..." Hahahaha.... Anonym poster: c723de2e7ecab221ee3c74abe8f1341d
tante grusom master of law Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs.
Elina Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Hva er flott med pels? Se deg selv i speilet! For er det egentlig flott med pels?
Gjest Nerdens'mus Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 At man oppbevarer dyr som egentlig er vandrere i små bur helle livet.
LuiLii Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Det er ikke noe galt med pels. Det er noe galt med plasseringen av den og hvordan/hvorfor den havnet der.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs. Omg, tuller du med meg eller? det står i norsk lov at dyrene skal være utendørs.. Anonym poster: c55696f8c33a4738a72bee67c44309c8
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs. Blir de drept på en så mye mer human måte da? ser ikke forskjellen på et dyr som har blitt skutt og blødd ihjel i skogen enn et som har blitt avlivet på en pelsfarm. Anonym poster: c55696f8c33a4738a72bee67c44309c8
LuiLii Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs. Omg, tuller du med meg eller? det står i norsk lov at dyrene skal være utendørs.. Anonym poster: c55696f8c33a4738a72bee67c44309c8 Hvilke dyr snakker du om som står omtalt på den måten i norsk lov? At pelsdyrene skal ha utendørs bur?
tante grusom master of law Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs. Blir de drept på en så mye mer human måte da? ser ikke forskjellen på et dyr som har blitt skutt og blødd ihjel i skogen enn et som har blitt avlivet på en pelsfarm. Anonym poster: c55696f8c33a4738a72bee67c44309c8 Jeg mener det er mer humant å bli drept med et skudd enn å bli drept med strøm via munn og anus.
LuiLii Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs. Blir de drept på en så mye mer human måte da? ser ikke forskjellen på et dyr som har blitt skutt og blødd ihjel i skogen enn et som har blitt avlivet på en pelsfarm. Anonym poster: c55696f8c33a4738a72bee67c44309c8 Man forsøker som jeger å unngå at dyr blør ihjel i skogen etter skudd. Det er en del av jegeropplæringen.
tante grusom master of law Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs. Omg, tuller du med meg eller? det står i norsk lov at dyrene skal være utendørs.. Anonym poster: c55696f8c33a4738a72bee67c44309c8 Ja burhøns og griser er sikkert ute kjempemye. Samme med sk frittgående høns som lever i en stor låve sammen med tusenvis av andre høner. Kyra er ikke heller mye. Selv om noen bønder er flinkere enn andre. Dessverre så står dyr innendørs på betonggulv mestparten av sine liv.
nagini Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Det hadde nok vært bedre for dyrene å ikke ha levd enn å leve et liv i tortur slik de har det i pelsfarmene. Da er det mye bedre å bruke pels fra dyr som har levd i det fri for så å bli drept på en human måte. Jeg mener det samme om kjøttindustrien. Spiser helst kjøtt fra gårder der dyrene får være utendørs. Blir de drept på en så mye mer human måte da? ser ikke forskjellen på et dyr som har blitt skutt og blødd ihjel i skogen enn et som har blitt avlivet på en pelsfarm. Anonym poster: c55696f8c33a4738a72bee67c44309c8 Forskjellen er at et oppdrettsdyr har lidd groteskt hele livet, innesperret i et lite bur, redd og stresset, mens et vilt dyr har levd fritt, og så pang er det dødt. Hvis du ikke klarer å se forskjellen på det skylder du empati. Det er ikke det å ta et liv de fleste av oss har problem med, men torturen før avlivingen. Det er ikke noe galt med pels, men det er etisk forkastelig med oppdrettspels.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #15 Skrevet 3. mars 2013 http://www.pelsut.no/pelsfakta/pelfarmen/ Gå inn der å se, så skjønner du kanskje litt mer. Hvis du etter dette ikke skjønner hva som er galt med pelsindustrien så er du bare vrang. Anonym poster: 2ae66059d2b6e3bc110ab6539c4e4f6f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #16 Skrevet 3. mars 2013 Dersom du setter deg inn i hodet på "kjæledyrkaniner" og "kjæledyrhamstere" og mer til som blir holdt i bur, så har alle det grusomt. Og jeg må si at vi mennesker har det ikke mye bedre, med tanke på tvangen om å måtte jobbe for å få penger til å overleve. Tenk å leve i den frie naturen, og bruke jakt, fangst og fiske for å overleve. Og pelsen fra dette til hus og klær. Jeg har selv en gammel ulvepelsjakke. Jeg bruker den ikke, for finner ikke anledningen og det er ikke min stil. Men å kaste den, bare fordi enkelte ikke liker pelsdyrindustrien, er for meg sløseri. Anonym poster: e6e58d6165aaf111face67cd08a7c735
LuiLii Skrevet 3. mars 2013 #17 Skrevet 3. mars 2013 Dersom du setter deg inn i hodet på "kjæledyrkaniner" og "kjæledyrhamstere" og mer til som blir holdt i bur, så har alle det grusomt. Og jeg må si at vi mennesker har det ikke mye bedre, med tanke på tvangen om å måtte jobbe for å få penger til å overleve. Tenk å leve i den frie naturen, og bruke jakt, fangst og fiske for å overleve. Og pelsen fra dette til hus og klær. Jeg har selv en gammel ulvepelsjakke. Jeg bruker den ikke, for finner ikke anledningen og det er ikke min stil. Men å kaste den, bare fordi enkelte ikke liker pelsdyrindustrien, er for meg sløseri. Anonym poster: e6e58d6165aaf111face67cd08a7c735 Hva er det du prøver å si med dette? At alle har det fælt på sin måte og sånn er det bare? Det er bedre å ha en ulvepelsjakke hengende i skapet til evig tid enn å kaste den? Ja, jeg fikk litt å tenke på her...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #18 Skrevet 3. mars 2013 Pels er rett og slett stygt. Lange pelskåper ser utrolig dumt ut Anonym poster: 8278b9b9e36981e4b0e4053063f507ed
Pixy Skrevet 3. mars 2013 #19 Skrevet 3. mars 2013 Skremmende å lese om hvor stor uvitenhet det er ang pelsdyr, dyr for matproduksjon og ville dyr. Er ikke rart det går så ille når man ikke tar seg tid til å finne ur hvor maten og klærne deres kommer fra! Er selv utdannet innen landbruk og naturforvaltning. Noen ganger så tenker jeg at det jeg lærte der skulle vært med i pensum for ALLE, Feks på ungdomsskole eller vgs. Pelsdyroppdrett = dyreplageri. Ville dyr som blir skutt ute i skogen blør ikke i hjel. Jegeren er trent til å skyte dødelige skudd. Dyr som storfe og gris har det ikke særlig bra med mindre de kommer fra en økologisk gård. (økologiske griser får gå ut og inn som de vil) Sauer har det supert i Norge, og å klippe ullen er ikke dyreplageri. Kjøttdyr (storfe) kan ha et greit liv. Melkekyr har en litt tristere tilværelse, men har fått flere rettigheter de senere år. Kyllinger og høns til eggproduksjon har det IKKE bra, verken burhøns eller såkalt frittgående.... Hvordan slakteprosessen er hos de nevnte gårdsdyrene er heller ikke mye å skryte av. Skal ikke komme med detaljer, men her burde kanskje flere sette spørsmålstegn til hvordan maten deres ender sitt (ofte triste) liv. Jeg er ikke vegetarianer, men velger helt klart økologisk og spiser mye elg. (skriver fra mobil og ser derfor ikke alt jeg skriver, beklager manglende avsnitt.)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #20 Skrevet 4. mars 2013 Skremmende å lese om hvor stor uvitenhet det er ang pelsdyr, dyr for matproduksjon og ville dyr. Er ikke rart det går så ille når man ikke tar seg tid til å finne ur hvor maten og klærne deres kommer fra! Er selv utdannet innen landbruk og naturforvaltning. Noen ganger så tenker jeg at det jeg lærte der skulle vært med i pensum for ALLE, Feks på ungdomsskole eller vgs. Pelsdyroppdrett = dyreplageri. Ville dyr som blir skutt ute i skogen blør ikke i hjel. Jegeren er trent til å skyte dødelige skudd. Dyr som storfe og gris har det ikke særlig bra med mindre de kommer fra en økologisk gård. (økologiske griser får gå ut og inn som de vil) Sauer har det supert i Norge, og å klippe ullen er ikke dyreplageri. Kjøttdyr (storfe) kan ha et greit liv. Melkekyr har en litt tristere tilværelse, men har fått flere rettigheter de senere år. Kyllinger og høns til eggproduksjon har det IKKE bra, verken burhøns eller såkalt frittgående.... Hvordan slakteprosessen er hos de nevnte gårdsdyrene er heller ikke mye å skryte av. Skal ikke komme med detaljer, men her burde kanskje flere sette spørsmålstegn til hvordan maten deres ender sitt (ofte triste) liv. Jeg er ikke vegetarianer, men velger helt klart økologisk og spiser mye elg. (skriver fra mobil og ser derfor ikke alt jeg skriver, beklager manglende avsnitt.) Siden jeg kommer fra ikke økologisk gård så må jeg få lov å legge til Grisene våre har 4 mål hage som de kan bruke når de ønsker. Kyrene blir melket på beite om sommeren, om vår og høst tar vi de inn for melking. Vinteren er de på bås. Høns har vi kun til eget forbruk og de har 1 mål hage.... Er allikevel enig i at mange mat dyr vankjøttes... Anonym poster: e24433986abbbbf9f0a7f3f6f250aed4
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #21 Skrevet 4. mars 2013 Her jeg bor har vi kvoter på elg, rev, jerv osv, regulert av staten. Folk tar jegerprøven og skyter kvotedyrene i skogen. Ingen burdyr, ingen flås levende osv. Men hvorfor mener dere at man heller skal KASTE pels av skutte dyr, istedet for å bruke den til lue og slike ting? Eller kaste elgkjøttet istedet for å spise det? Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b
Cruella De Vil Skrevet 4. mars 2013 #22 Skrevet 4. mars 2013 Her jeg bor har vi kvoter på elg, rev, jerv osv, regulert av staten. Folk tar jegerprøven og skyter kvotedyrene i skogen. Ingen burdyr, ingen flås levende osv. Men hvorfor mener dere at man heller skal KASTE pels av skutte dyr, istedet for å bruke den til lue og slike ting? Eller kaste elgkjøttet istedet for å spise det? Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Jeg tror de færreste mener at man skal kaste pels av skutte dyr, det er selve pelsindustrien de fleste er motstandere av. På lik linje som at de fleste synes det er greit å ha et saueskinn på gulvet/i godstolen på hytta. Hvis man først skal drepe et dyr, er det jo bedre å bruke så mye av det man kan, å kaste f.eks. pelsen blir jo bare meningsløst.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #23 Skrevet 4. mars 2013 Kan dere som er i mot pels svare meg på følgende: Spiser dere kjøtt fra kuer, griser og sauer? Bruker dere sko, lommebøker eller vesker i skinn?Hvordan vet dere at ikke disse dyrene også har lidd? Anonym poster: 84e8f9ed06f9aeb892b6cf77fa4e9dd2
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #24 Skrevet 4. mars 2013 Her jeg bor har vi kvoter på elg, rev, jerv osv, regulert av staten. Folk tar jegerprøven og skyter kvotedyrene i skogen. Ingen burdyr, ingen flås levende osv. Men hvorfor mener dere at man heller skal KASTE pels av skutte dyr, istedet for å bruke den til lue og slike ting? Eller kaste elgkjøttet istedet for å spise det? Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b Jeg tror de færreste mener at man skal kaste pels av skutte dyr, det er selve pelsindustrien de fleste er motstandere av. På lik linje som at de fleste synes det er greit å ha et saueskinn på gulvet/i godstolen på hytta. Hvis man først skal drepe et dyr, er det jo bedre å bruke så mye av det man kan, å kaste f.eks. pelsen blir jo bare meningsløst. Ja, det vet jeg. De jeg siktet til var "dyrevernere" uten peiling på noe som helst, som slipper ut mink i den sikre død i byene, og mener at ALL pels er fælt, uansett hvilke dyr den stammer fra. Anonym poster: 42617d718c93c35c35d14623a9a3cc0b
CaptainHindsight Skrevet 4. mars 2013 #25 Skrevet 4. mars 2013 Kan dere som er i mot pels svare meg på følgende: Spiser dere kjøtt fra kuer, griser og sauer? Bruker dere sko, lommebøker eller vesker i skinn?Hvordan vet dere at ikke disse dyrene også har lidd? Anonym poster: 84e8f9ed06f9aeb892b6cf77fa4e9dd2 Spiser ikke dyr og bruker ikke noe fra dyret. Så slipper jeg å fundere på om jeg støtter dyrelidelser eller ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå