Gå til innhold

Livmorframfall....??

Anbefalte innlegg

For 11 år siden gikk jeg gjennom en tøff fødsel som endte med at barnet ble tatt med sugekopp, og jeg revnet mye både innvendig og utvendig. Legen forsøkte å sy på fødestuen, men pga meget store smerter ble jeg sendt inn på operasjon etter 1 times sy-forsøk. De sydde visstnok masse! Jeg har i alle årene etter fødselen hatt et dårlig forhold til mitt underliv (om jeg kan si det på den måten). Sexlivet er ikke noe å skryte over og jeg har etter fødselen følt at jeg har vært for vid. Har også blitt veldig våt, noe som har gjort at jeg omtrent ikke har kjent at mannen har vært inni meg.

Nå i det siste året har ting forverret seg....jeg får ikke på plass ob og det er noe som er i veien der inne. Har lest en del og funnet ut at det kanskje kan være livmorframfall.... ? Når jeg kjenner innvendig kjenner jeg noe ruglete, og det kjennes rett innenfor skjedeåpningen. Noen ganger kjennes det ut som jeg må tisse hele tiden, også rett etter at jeg har vært på do. Dersom jeg er tissetrengt hender det noen ganger at jeg ikke greier å,holde meg helt.

Dette plager meg VELDIG og nå har jeg bestemt meg for å oppsøke gynekolog. Ønsker ikke å gå til fastlegen min, da jeg har en gammel gubbe. Ønsker en kvinnelig lege og noen som har god peiling på dette problemet.

Noen som har forslag til kvinnelig gynekolog i Trondheim som man ikke trenger henvisning til?

Hvis jeg f.eks går til en gynekolog på Aleris og hun finner ut at dette bør opereres, må man da betale selv for å få det gjort på Aleris eller må man på St.Olav for å få dette dekket?

Dette er en stort problem for meg nå, sex har ikke vært en del av hverdagen på snart 1 år.....stakkars mannen i huset!! Har prøvd lenge med knipeøvelser, men merker null forskjell.

Håper noen har gode råd ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144025221-livmorframfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er flere, jeg sliter med akkurat det samme og sexlivet er ødelagt for lenge siden, i en alder av 26! Har vært 7 ganger hos offentlig gynekolog uten at de tar meg på alvor, de ser problemet (vid og fremfall), men de vil ikke gjøre noe med det... Fordi jeg er ung..

Har derfor bestemt meg for å oppsøke privt klinikk og betale alt selv! For nå orker jeg ikke flere avvisninger fra det offentlige helsesvesenet og hele ekteskapet kommer til å ryke snart pga min dårlige selvtillit og tre år med avvisninger til mannen min.

I første omgang kan du bare bestille time hos Aleris, så kan du ta spørsmålet om privat eller offetlig senere hvis operasjon er aktuelt. Du får nok beskjed om å knipeøvelser i første omgang, senere tabletter (vaginal stikkpiller) og kanskje deretter evt. operasjon, så forbered deg på en lang prosess!

Lykke til:)

Anonym poster: c5b0afd085fa3c7f171da0f9dded4f94

Det ruglete er bare en del av den fremre sjedeveggen. Alle har det.

Høres ut som du har litt urge-inkontinens. Det finnes piller som kan hjelpe. Kniping kan hjelpe. Og det hjelper også å ikke tenke på det. Jeg hadde urge i noen måneder. Måtte lære opp blære mi til å vente 4 timer mellom hver tissing.

Ellers synes jeg det høres veldig rart ut at du nr to her er for ung for operasjon. Min unge alder var nettopp en av grunnene til at jeg ble operert. Legen mente jeg var alt for ung til å ha sånne problemer.

Om det er pga riving under fødselen, så må det da være mulig å få dekket av det offentlige.

Men de vurderer som regel ut ifra funksjon (dvs smerter, problemer med tissing, bæsjing osv.) Men om du ikke merker noe som helst under samleie tror jeg en god lege vil sende deg til operasjon.

Lykke til!!!

Anonym poster: 927148783bd8a914683727792064dabe

Da har jeg fått time til gynekolog på Medicus om en uke. Han er en av legene som utfører slike operasjoner på St.Olavs, så greit å få en spesialist til å vurdere meg ;) Fant ut at det var like greit å betale litt ekstra for å slippe å gå via fastlege for å få henvisning.

Nr 3: hva er du operert for?

Fremfall av bakre skjedevegg. Bakre plastikk heter det visst. Sydd sammen litt muskler og forsterket perineum ( mellomkjøttet).

( men jeg sleit veldig med å gå på do, så hadde litt flere argumenter for å gjøre noe...)

Jeg kjente heller ingenting ved samleie før operasjon. Nå er det mye bedre, men ikke som før barn altså.

Anonym poster: 927148783bd8a914683727792064dabe

• 2 uker senere...

Da har jeg vært til legen og fått dommen. Det var livmortappen som hadde sunket/strekt seg, så det er den som er i veien der nede. Så nå blir jeg henvist til operasjon for det han kalte "amputasjon av livmortappen". Et relativt enkelt inngrep som gjøres på dagkirurgi, og så blir man sykemeldt 1-2 uker etterpå. Med det samme kan de gjøre noe med det at jeg har blitt så vid etter fødselen også. Ahhh, er så glad for at det går an å få gjort noe med det!! Gleder meg faktisk ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...