Gå til innhold

Kan en gi nan pulver til de aller minste? (1 uke gammel)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"EFSA (European Food Safety Autorithy) anbefaler at man bare gir ferdigblandet MME til babyer under en måned, særlig hvis de er født for tidlig, har lav fødselsvekt eller har problemer med immunforsvaret."

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/140326342-ferdigblandet-mme/

Har lest dette før også. Finner ikke link til de offesielle sidene hvor Norske myndigheter også anbefaler dette men mener å ha lest det. Vet at de bruker pulver på sykehusene men vet ikke om de også har bokser.

Skal selv ha med bokser til barsel denne gangen i tilfelle behov.

Vi ga, og gir ennå nan ha1. Men på sykehuset sa de at vi kunne gi vanlig nan når vi dro hjem. Han hadde til da fått nutramigen.

Har gitt han ferdigblandet nan på pakke en gang da han var 5 uker, han fikk fryktelig vondt i magen og gråt utrøstelig i flere timer. Det har hverken skjedd før eller siden... Han gråter selvsagt avogtil, men lar seg alltid roe ned med bæring/byssing/trilling -men ikke da! Tenker at det må jo være noe i den melka, siden den har så lang holdbarhet, som han reagerte på. Skal forsøke igjen når han er 3 mnd.

Hva fikk din baby på sykehuset da? Greit å begynne med det merke som er mest likt. For oss var det nan som er mest likt nutramigen (iflg de på sykehuset). Så kan du bytte, dersom du ønsker det, når baby er blitt litt eldre.

Annonse

Hva fikk din baby på sykehuset da? Greit å begynne med det merke som er mest likt. For oss var det nan som er mest likt nutramigen (iflg de på sykehuset). Så kan du bytte, dersom du ønsker det, når baby er blitt litt eldre.

Fikk nan på sykehuset, men vet ikke om det var kartong eller pulver.. Kunne selvfølgelig plukka opp telefonen! :P

Takk for svar ;)

Klart du kan! Det står fra fødsel.

Men Nan kan være litt hard for magen til mange de første ukene, ville heller prøvd Hipp eller Collett :)

Kanskje jeg heller skal gå til innkjøp av en av de når jeg går over til pulver..

Førstemann tålte ikke nan her i huset så brukte da Hipp.

Er det noen av de som kan blandes ut i 40 grader? (synest det er mest lettvint)..

Mye jeg har glemt fra forrige flaskeperiode gitt!

Fikk nan på sykehuset, men vet ikke om det var kartong eller pulver.. Kunne selvfølgelig plukka opp telefonen! :P

Takk for svar ;)

Det var helt sikkert pulver. Både fordi det er økonomisk og fordi pulver er trygt så lenge man oppbevarer og håndterer det hygienisk. Samt bruker anbefalt temp på vannet.

På sykehuset jeg var på, blandet de pulveret ved 100 grader, til tross for at det står 40 grader på pakken. Melka kan tape noe vitaminer da, men kanskje greit å gjøre det slik de første dagene...? Og så blande det ut i 40 grader etter et par uker...? Har ikke noe fasit her, bare tanker omkring det.

Klart du kan! Det står fra fødsel.

Men Nan kan være litt hard for magen til mange de første ukene, ville heller prøvd Hipp eller Collett :)

Kanskje jeg heller skal gå til innkjøp av en av de når jeg går over til pulver..

Førstemann tålte ikke nan her i huset så brukte da Hipp.

Er det noen av de som kan blandes ut i 40 grader? (synest det er mest lettvint)..

Mye jeg har glemt fra forrige flaskeperiode gitt!

Hipp var tidligere 50 grader men nå står det 40-50 grader på pakkene i butikken.

Syntes også det er mest lettvindt med ca 40 grader, lett å beregne på håndleddet og etter pulver og risting er tempen som oftest spiseklar :)

Vi blandet Hipp ved 40 grader for 2 år siden også, selv om det da stod 50....

Annonse

Ser det er enkelte som skriver at man ikke kan gi pulvermelk fra fødselen? Nå føler jeg meg som dårlig mor, for det har jeg gjort... Det står jo fra fødselen på pakken!

Man kan det, bare enkelte som har missforstått ;) de gir jo pulver på sykehus tilogmed, til dag-gamle babyer! :)

Babyen min reagerte på pulver-NAN da hun var tre uker gammel.

Vi hadde til da gitt den ferdigblandede når hun fikk flaske, og den gikk helt fint:) Byttet tilbake fra pulver, og først nå som hun nærmer seg tre måneder forsøker vi oss på pulver igjen. Blir innmari dyrt med de ferdigblandede i lengden!! Så håper jeg hun tåler pulver bedre nå som hun er eldre:)

Vi hadde til da gitt den ferdigblandede når hun fikk flaske, og den gikk helt fint:) Byttet tilbake fra pulver, og først nå som hun nærmer seg tre måneder forsøker vi oss på pulver igjen. Blir innmari dyrt med de ferdigblandede i lengden!! Så håper jeg hun tåler pulver bedre nå som hun er eldre:)

er innholdet i pulver og ferdigblandet, forskjellig?

hvorfor tåler din den ferdige og ikke pulveret? har du funnet ut noe om det?

Her var det motsatt. Merkelig! Skjønner det med at ferdigblandet er helt steril, men tenker at NOE mer må det jo være i den, til forskjell fra pulver, men en slik holdbarhet. Skal teste ferdigblandet igjen når minsten er 3 mnd, det er jo veldig praktisk! :)

Ser det er enkelte som skriver at man ikke kan gi pulvermelk fra fødselen? Nå føler jeg meg som dårlig mor, for det har jeg gjort... Det står jo fra fødselen på pakken!

Man kan det, bare enkelte som har missforstått ;) de gir jo pulver på sykehus tilogmed, til dag-gamle babyer! :)

Vet ikke om det er meg du sikter til ift det å ha misforstått men det er ingen misforståelse, EFSA anbefaler faktisk ferdigblandet MME:

http://web.archive.org/web/20070107222508/http://www.efsa.europa.eu/en/press_room/press_release/2004/696.html

Har likevel ikke lest at de fraråder bruk av pulver. Såvidt jeg kan se er grunnlaget for anbefalingen å redusere risiko for div. smitte.

Anbefalingen har vært gjeldende siden 2004/06 så det er ikke noe nytt. Tror ikke det er vanlig at helsepersonell i Norge anbefaler dette om ikke det er helt spesielle grunner, så tenker at man generelt kan følge pulverpakkenes anbefalinger med god samvittighet :)

Personlig kommer jeg til å gi (dersom behov) MME fra pulver så fort vi er hjemme fra sykehuset. Vil bruke bokser på sykehuset bl.a. fordi det er lettere.

Her var det motsatt. Merkelig! Skjønner det med at ferdigblandet er helt steril, men tenker at NOE mer må det jo være i den, til forskjell fra pulver, men en slik holdbarhet. Skal teste ferdigblandet igjen når minsten er 3 mnd, det er jo veldig praktisk! :)

Det er ikke tilsatt noe i den ferdigblanda! Den er bare aseptisk pakket og hermetisk lukket. Så ikke noe mer hokkus pokkus en god gammeldags hermetiseringsprinsipp. Når det ikke utsettes for luft så kan heller ikke bakterier overleve. Den har jo like kort holdbarhet som pulvermelk så straks den er åpnet!

Slutter meg vel stort sett til det som skrives her ang pulvermelk fra fødselen. EU sitt mattilsyn annbefaler kun ferdigblandet til svake babyer under 1 mnd. I Norge har vi ikke tilsvarende annbefaling, så her annses det som trygt å bruke pulver (på rett måte!).

Årsaken tror jeg ligger i at de i bl.a Frankrike og Belgia har registrert spedbarnsdød pga melkebakterier. Det er ikke registrert slike tilfeller her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...