Gå til innhold

Omgangssyke hos 8 mnd ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da klarte jeg å poste det før jeg ble ferdig, lenge leve iPhone :-(

Tilbake til saken: syk siden mandag, kastet opp etter hver måltid, men drakk litt saft og ville ikke ta noe annet enn mme med grøtt opp i det .hadde også 2-3 bæsje bleier med svær innhold samtidig. Tok han til lege i går for å sjekke om han ikke mistet for mye væske , men det så fint ut.

Så i dag ( eller i går egentlig ) sluttet han å ta mme også , spiste sist ca 100 ml kl 17, som han kastet opp igjen , og ville ikke ha noe siden . Nekter alt somkommer i nærheten av munnen hans . I ren desperasjon klarte vi å tvinge i han ca 100 ml vanlig voksen husholdning saft , dette etter store kamper da gutten protesterer vilt . Han kastet opp natt til tirsdag , så var det lang pause på nesten 36 timer uten oppkast men også uten særlig væskeinntak , og så kastet opp kl 18 torsdag, og dette tror jeg han provoserte frem da han satt fingrene for dypt i munnen ( tenner på vei). Wg holder som sagt på å bli gal, veldig bekymret da han drikker nærmestingenting lenger og tisser minimalt . Han er samtidig blid og aktiv ellers, turbo på gulvet og holder på å lære seg å krabbe . Så allmentilstand ser ok ut, men tisser veldig , veldig lite ( kjøpte spesielt billige rema bleier for å ha kontroll på det ). Heldigvis diareen ser ut til å ha gitt seg ,i dag bæsjet han faktisk kun en gang dette riktignok gullfarget,men nesten normal konsistens.

Han er bli og glad og leker og alt dette her, må tvinge ha for å få i han saft med sprøyte ,men tisser veldig , veldig lite . Fastlegen sa i går at jeg skulle se først og fremst på allmentilstand , det som jeg trodde var tørre lepper og lite urin vurderte hun som masse spytt i munnen , fuktige slimhinner og masse tiss i bleie . Så jeg klarer tydeligvis ikke se på det på riktig måte , hun er spesialist i allmennmedisin og virkelig super lege .

Hva synes dere, skal jeg slå meg til ro og bare følge med siden han er i fin allmentilstand , og satse på at han kommer seg snart og begynne å ta inn noe ? Eller burde vi ta han til lege enda en gang ?

Mat trenger du ikke og tenke på, det viktigste er å få i han drikke. Har du engangssprøyte kan du sprøyte litt vann/saft eller juice med vann i munnen. Ofte og lite så det ikke kommer opp igjen. Du kan også bruke en liten skje. Du kan prøve og gi litt hvert 15. minutt når han er våken.

God bedring :-)

Stakkars liten! De to eldste mine hadde også spysjuken som babyer, grusomt!!

Noen tips :)

* Fruktpure - det inneholder litt væske

* La han patte på en våt vaskeklut

* Fruktis

* Gi væske fra t-skje - tar lang tid med da får han i seg noen ml iallefall

* Saft, juice ++ samme det bare han er villig til å ta noen slurker nå og da

* Kanskje kald melk fra flaske frister? Prøv alt!

Er tissebleiene mørke og sparsommelige? Regner med legen har fortalt hva du må se etter før det begynner bli farlig og dere må legges inn på sykehuset for å få væske?

God bedring så mye!! Her hadde vi tlf kontakt med lege ofte og de tar dette alvorlig. Heldivis løsnet det plutselig hos begge og de klarte holde ned drikke og eldste klarte spise fruktpure før han drakk Nan fra flaske.

Takker for alle svar ! Nå har ham faktisk blitt mye bedre , men må innrømme jeg var ganske bekymret. I går var det så pass lite urin at jeg vurderte å dra til legevakt , det eneste dom holdte meg igjen var at han var blid og glad og full av energi og latter, merkelig nok . Ringte til venninne som er barnelege og hun sa jeg skulle gi han paracet . At han ikke klager trenger ikke bety at han ikke har vondt = vil ikke spise eller drikke . Og det hjalp faktisk ! Ca en time etter stikkpillen drakk han opp en hel flaske mme med grøtt, og sov uten å klage gjennom hele natten . Gjett om jeg er lettet ;-)

Takk for tipsene om fruktpure og is, skal prøve det hvis situasjonen gjentar seg . Må forresten anbefale dere tran-sprøyte , tror det heter easy tran , fåes på apotek . Engangssprøyte blir fort utslitt når man skal gi drikke på denne måte , då vi fikk brukt det masse , både nå og tidligere når han var forkjølet . Myye enklere enn vanlig sprøyte.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...