førskolelæreren Skrevet 28. februar 2013 #1 Skrevet 28. februar 2013 Nei nå er både far og jeg kjempe slitne-og for å ikke snakke om mini i huset. Stakkars liten. Tett i nesa, vond i halsen og nå i tillegg feber 39,1 Så dere erfarne mammaer: hva gjør jeg nå? Han har fått en paracett stikkpille kl 7-men feberen har bare sunket til 38.7? Han sover nå-men våkner ofte. Hvordan skal jeg sjekke han i natt? er SÅ redd for feber krampe
fredkris Skrevet 28. februar 2013 #2 Skrevet 28. februar 2013 Er nok ikke vanlig med feberkrampe ved så lav feber. Skjer vel også hvis feberen stiger raskt. Husk at det er helt vanig at små barn bikker 40 i feber. Vi har alltid fått beskjed om at man ikke skal gi paracet før 39,5, fordi det ikker å regne som høy feber på små barn.
førskolelæreren Skrevet 28. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2013 Såpass? Kanskje bare meg som er litt hysterisk her.. Er så redd for at det skal skje noe med mini.
Gjest Kira bjeffer Skrevet 28. februar 2013 #6 Skrevet 28. februar 2013 Så lenge feberen går litt ned ville jeg ikke bekymret meg. Og som hun over sier får de små fort høy feber. Mine kan løpe rundt med over 40 i feber Vår eldste hadde en gang 41,2 i feber, og da ble vi sendt rett til sykehuset. Legen sa den gang at så lenge allmenntilstanden er fin og barnet ikke er dehydrert, så er det ingen fare før temperaturen kommer opp mot midten/slutten av 40-tallet. Selv om det er skremmende for oss. Jeg gir forøvrig paracet før leggetid hvis tempen nærmer seg 39, men det er fordi da vet jeg av erfaring at den blir høyere på natten. God bedring til den lille!
Hringariki Skrevet 28. februar 2013 #7 Skrevet 28. februar 2013 Allmenntilstand er MYE viktigere enn hvor høy feberen er! Om han spiser, har våte bleier, er interessert i omgivelsene, våken og "seg selv", puster normalt o.s.v.... God bedring til gutten din!
førskolelæreren Skrevet 28. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2013 Så lenge feberen går litt ned ville jeg ikke bekymret meg. Og som hun over sier får de små fort høy feber. Mine kan løpe rundt med over 40 i feber Vår eldste hadde en gang 41,2 i feber, og da ble vi sendt rett til sykehuset. Legen sa den gang at så lenge allmenntilstanden er fin og barnet ikke er dehydrert, så er det ingen fare før temperaturen kommer opp mot midten/slutten av 40-tallet. Selv om det er skremmende for oss. Jeg gir forøvrig paracet før leggetid hvis tempen nærmer seg 39, men det er fordi da vet jeg av erfaring at den blir høyere på natten. God bedring til den lille! Tusen takk for din erfaring. Han er nok litt slapp-det merker jeg. Ellers er han en liten rakett. Men jeg skal følge med på han nå i natt. (Bare litt vanskelig når han sover-dette med tempen..)
førskolelæreren Skrevet 28. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 28. februar 2013 Allmenntilstand er MYE viktigere enn hvor høy feberen er! Om han spiser, har våte bleier, er interessert i omgivelsene, våken og "seg selv", puster normalt o.s.v.... God bedring til gutten din! Han er litt sånn midt på treet. Ikke helt den samme vi er vandt til, mye grining og klaging. Men han har spist okej idag og drikker litt-vil ikke ha melk idag. men har gitt han grøt og middag på glass. Ellers drikker han vann ok. Tusen takk for innlegget
Puppen og lillemor Skrevet 28. februar 2013 #10 Skrevet 28. februar 2013 Jeg synes det er tull å ha en bestemt grense for når man skal gi paracet. Barn er forskjellige, og reagerer forskjellig på feber og sykdom. Jeg har ei som ikke er påvirket av feberen før den er tett oppunder 40, mens lillebror er slått ut på 38,5.. I tillegg så vil jo paraceten hjelpe mot ting som 'influensaverk' i kroppen osv.. En paracet ved leggetid for å hjelpe barna til å sove godt synes jeg ofte er greit.. Ingenting som kurerer sykdom bedre enn en god natts søvn Hvis jeg var deg ville jeg: - gitt en paracet til ved 3-4tiden i natt hvis han fortsatt er varm - sover han på samme rom som deg - hvis ikke ville jeg ha vurdert å sove inne hos han eller flytta han inn til dere i natt! Jeg har til og med hatt de sovende i senga sammen med meg når de har vært syke.. Men dette er egentlig ikke anbefalt, siden det gjerne blir ganske varmt.. - sørg for at han får i seg nok væske - er han tett? Hev sengeenden littegranne - gjør underverker for en liten tett nese Gi han masse kos og omsorg, og før du vet ordet av det er han frisk igjen god bedring
førskolelæreren Skrevet 28. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 28. februar 2013 Jeg synes det er tull å ha en bestemt grense for når man skal gi paracet. Barn er forskjellige, og reagerer forskjellig på feber og sykdom. Jeg har ei som ikke er påvirket av feberen før den er tett oppunder 40, mens lillebror er slått ut på 38,5.. I tillegg så vil jo paraceten hjelpe mot ting som 'influensaverk' i kroppen osv.. En paracet ved leggetid for å hjelpe barna til å sove godt synes jeg ofte er greit.. Ingenting som kurerer sykdom bedre enn en god natts søvn Hvis jeg var deg ville jeg: - gitt en paracet til ved 3-4tiden i natt hvis han fortsatt er varm - sover han på samme rom som deg - hvis ikke ville jeg ha vurdert å sove inne hos han eller flytta han inn til dere i natt! Jeg har til og med hatt de sovende i senga sammen med meg når de har vært syke.. Men dette er egentlig ikke anbefalt, siden det gjerne blir ganske varmt.. - sørg for at han får i seg nok væske - er han tett? Hev sengeenden littegranne - gjør underverker for en liten tett nese Gi han masse kos og omsorg, og før du vet ordet av det er han frisk igjen god bedring Tusen takk for at du tok deg bry til å skrive! Da skal jeg gjøre som du foreslår: Om han er varm gir jeg enda en stikkpille i 3 tiden. Den vil nok hjelpe, han sovner med engang han får en slik paracet-den roer han ned. Han sover på vårt soverom så da kan jeg følge med på han. Siden han har hatt kolikk i 4 måneder (heldigvis slutt nå) så har jeg 2-3 bøker under de to forbeina på senga hans-han liker å ligge litt i bakke
Puppen og lillemor Skrevet 28. februar 2013 #12 Skrevet 28. februar 2013 Kjedelig når de blir syke.. Men det er jo som oftest bare en uskyldig, dog plagsom, virusinfeksjon! Har han fortsatt feber om noen dager kan det være greit å ta en tur til legen.. God bedring! Og håper dere får en rolig natt!
førskolelæreren Skrevet 28. februar 2013 Forfatter #13 Skrevet 28. februar 2013 Kjedelig når de blir syke.. Men det er jo som oftest bare en uskyldig, dog plagsom, virusinfeksjon! Har han fortsatt feber om noen dager kan det være greit å ta en tur til legen.. God bedring! Og håper dere får en rolig natt! Takk for det :)
*Ninnin* Skrevet 28. februar 2013 #14 Skrevet 28. februar 2013 Termoflash panne termometer er fint og ha når dem sover
førskolelæreren Skrevet 28. februar 2013 Forfatter #15 Skrevet 28. februar 2013 Har jeg desverre ikke Men målte i armhulen nå og den viser 36,2 - er det muulig
mammsien Skrevet 28. februar 2013 #16 Skrevet 28. februar 2013 Hei. Er det en spesiell grunn til at du er redd for feberkramper? Har dere det i familien? Hvis det er det vil jeg anbefale å lese litt om feberkramper slik at du vet hva som skjer og hva du skal gjøre hvis det skulle skje. Min gutt har hatt to komplekse feberkrampe anfall, det ene hadde han faktisk 39,1 i temp. Det kommer ikke an på hvor høy feberen blir, men at feberen stiger for fort til at "termostaten" i hjernen klarer å følge opp slik at de mister bevisstheten og får krampe anfall for lage muskelvarme for å hjelpe "termostaten" å nå temperaturen den har satt seg på. For å forklare det lett. Han har også fått diagnosen kronisk feber syndrom, så feber er det ofte her i huset. Vi gir febernedsettenede ved 38,0 i samråd med lege da det er direkte farlig for han å få feber hvis han skulle fått nye feberkramper da anfallene hans er av alvorlig karakter. Mitt råd ved feber er å gi is, kald drikke, ha på lite klær (i bare bleien om natten) ja, generelt ta ytre virkemiddel i bruk for å få ned tempen. Men pass på at barnet er varm på føttene, alltid gode sokker. Gutten vår ligger med oss når han har feber, vi prøver å ha det kjølig på rommet og han får bare teppe over seg så lenge han har feber. Jeg måler alltid feber rektalt selv om han vokner av det så tar jeg ingen sjangser med å få feil måling pga feberkrampene. Etter tre dager med feber så er det lege for sjekk. God bedring til lille, håper det går fort over og at det er en uskyldig febersykdom
førskolelæreren Skrevet 28. februar 2013 Forfatter #17 Skrevet 28. februar 2013 Hei. Er det en spesiell grunn til at du er redd for feberkramper? Har dere det i familien? Hvis det er det vil jeg anbefale å lese litt om feberkramper slik at du vet hva som skjer og hva du skal gjøre hvis det skulle skje. Min gutt har hatt to komplekse feberkrampe anfall, det ene hadde han faktisk 39,1 i temp. Det kommer ikke an på hvor høy feberen blir, men at feberen stiger for fort til at "termostaten" i hjernen klarer å følge opp slik at de mister bevisstheten og får krampe anfall for lage muskelvarme for å hjelpe "termostaten" å nå temperaturen den har satt seg på. For å forklare det lett. Han har også fått diagnosen kronisk feber syndrom, så feber er det ofte her i huset. Vi gir febernedsettenede ved 38,0 i samråd med lege da det er direkte farlig for han å få feber hvis han skulle fått nye feberkramper da anfallene hans er av alvorlig karakter. Mitt råd ved feber er å gi is, kald drikke, ha på lite klær (i bare bleien om natten) ja, generelt ta ytre virkemiddel i bruk for å få ned tempen. Men pass på at barnet er varm på føttene, alltid gode sokker. Gutten vår ligger med oss når han har feber, vi prøver å ha det kjølig på rommet og han får bare teppe over seg så lenge han har feber. Jeg måler alltid feber rektalt selv om han vokner av det så tar jeg ingen sjangser med å få feil måling pga feberkrampene. Etter tre dager med feber så er det lege for sjekk. God bedring til lille, håper det går fort over og at det er en uskyldig febersykdom Tusen takk for informasjon! Det er nok derfor jeg er så redd-fordi jeg har lite kunnskap på det området. Ingen i familien har hatt det, men jeg har opplevd det i barnehagen. Jeg synes det er skummelt. Jeg kler nok litt mye på gutten, kanskje det er en grunn til at han blir såpass varm på natta? Ikke bra-skal prøve dine råd. Jeg skal ringe til legen imorgen igjenn om ikke han er blitt bedre. Har vært hos legen tirsdagen, de tok blodprøve og sa det bare var en vanlig forkjøllelse\virus. Håper sååå inderlig han snart er frisk..
mammsien Skrevet 28. februar 2013 #18 Skrevet 28. februar 2013 Hei. Er det en spesiell grunn til at du er redd for feberkramper? Har dere det i familien? Hvis det er det vil jeg anbefale å lese litt om feberkramper slik at du vet hva som skjer og hva du skal gjøre hvis det skulle skje. Min gutt har hatt to komplekse feberkrampe anfall, det ene hadde han faktisk 39,1 i temp. Det kommer ikke an på hvor høy feberen blir, men at feberen stiger for fort til at "termostaten" i hjernen klarer å følge opp slik at de mister bevisstheten og får krampe anfall for lage muskelvarme for å hjelpe "termostaten" å nå temperaturen den har satt seg på. For å forklare det lett. Han har også fått diagnosen kronisk feber syndrom, så feber er det ofte her i huset. Vi gir febernedsettenede ved 38,0 i samråd med lege da det er direkte farlig for han å få feber hvis han skulle fått nye feberkramper da anfallene hans er av alvorlig karakter. Mitt råd ved feber er å gi is, kald drikke, ha på lite klær (i bare bleien om natten) ja, generelt ta ytre virkemiddel i bruk for å få ned tempen. Men pass på at barnet er varm på føttene, alltid gode sokker. Gutten vår ligger med oss når han har feber, vi prøver å ha det kjølig på rommet og han får bare teppe over seg så lenge han har feber. Jeg måler alltid feber rektalt selv om han vokner av det så tar jeg ingen sjangser med å få feil måling pga feberkrampene. Etter tre dager med feber så er det lege for sjekk. God bedring til lille, håper det går fort over og at det er en uskyldig febersykdom Tusen takk for informasjon! Det er nok derfor jeg er så redd-fordi jeg har lite kunnskap på det området. Ingen i familien har hatt det, men jeg har opplevd det i barnehagen. Jeg synes det er skummelt. Jeg kler nok litt mye på gutten, kanskje det er en grunn til at han blir såpass varm på natta? Ikke bra-skal prøve dine råd. Jeg skal ringe til legen imorgen igjenn om ikke han er blitt bedre. Har vært hos legen tirsdagen, de tok blodprøve og sa det bare var en vanlig forkjøllelse\virus. Håper sååå inderlig han snart er frisk.. Ja, det er vondt når de små blir syke! Sikkert lurt å følge opp med lege hvis du selv merker at han ikke er i form og feberen vedvarer. Ingen kjenner barnet like godt dom deg vet du Jeg visste ingenting om feberkramper da vår fikk første og jeg kan love deg at jeg fikk sjokk!! Heldigvis klarte jeg å holde hodet kaldt og gjøre det som måtte gjøres, med god veiledning og støtte fra amk sentralen. Hjertet han stoppet og jeg måtte holde liv i han til hjelpen kom. ( Det er IKKE vanlig ved feber kramper, bare sånn at du vet det. Utrolig få som har den typen anfall som han har.) Og hvis du har sett dette før skjønner jeg godt at du er redd for det! Det ser jo helt forferdelig ut og oppleves ganske traumatisk men er heldigvis sjelden farlig. Hvis du skal til legen i morgen likevel kan du jo be om litt info evt hvor de kan anbefale deg å lese om det med sikre kilder. Jeg har leste meg opp på det jeg kunne og har fått masse info fra sykehuset ang min gutt sine anfall. Nå føler jeg meg bedre rustet hvis det skulle skje igjen, og den verste angsten har sluppet taket selv om jeg alltid får en klump i magen når han blir syk. Uansett lykke til og masse god bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå