Gå til innhold

Prøving etter SA

Lilyal

Anbefalte innlegg

Jeg (31) har ett barn fra før, og var gravid i uke 11+4, da jeg for 4 dager siden spontanaborterte. Dette var min første spontanabort, og en grusom opplevelse. Det var liv i uke 8+2, og str på fosteret viste at det kan ha vært dødt en ukes tid før aborten. Dagen etter var jeg hos gynekolog og fikk gjort en utskrapning. Jeg er selvfølgelig i sorg, og føler at en ny graviditet er eneste "medisin" som vil hjelpe. Jeg ønsker så fort som mulig å komme tilbake til normalen, og få ny menstruasjon og deretter starte prøving igjen. For å få et slags utgangspunkt, så tok jeg i dag en graviditetstest som var negativ. Jeg tok også en eggløsningstest, da jeg har sluttet å blø og jeg i dag begynte å få seig utflod. Denne testen var positiv på eggløsning i løpet av de neste 1-2 døgn. Stemmer dette at jeg så raskt etter en spontanabort og utskrapning vil kunne få ny eggløsning, eller er det en falsk positiv test? Tenker at den stemmer siden graviditetstesten var negativ. Dette vil jo isåfall være oppløftende, siden det betyr at mensen vil komme om et par uker og vi etter den kan begynne ny prøving igjen.

Fortsetter under...

Jeg stusser litt på at graviditetstesten var negativ siden man har hcg i kroppen i mange uker etter en abort (såvidt jeg vet). Jeg hadde positive tester i fire uker etter utskraping, og eggløsningstestene var også positive, som de er under graviditet. Akkurat hvor tidlig eggløsning man kan ha vet jeg ikke, men de sier at man får mens 4-6 uker etter utskraping... kan sikkert hende tidligere og. Det er en frustrerende periode å være inne i, jeg skjønner godt hvordan du har det.. kan ikke gi deg bedre råd enn å vente:/

Huff så trist.

Jeg har selv vært gjennom 4 SA og 1MA, men aldri mistet så sent.

Vi har vært heldige likevel og fått 2 barn og venter nummer 3 om ett par måneder.

Vi har ventet en mens og deretter blitt gravid i neste syklus. Tror det strides om hva som er best for kroppen. Da har en kanskje bedre kontroll på terminberegningen, men noen blir gravide uten å ha hatt mens.

Jeg tror det er viktig å være psykisk klar for å prøve på nytt. Du må tillate deg til å sørge. Som trøst, så er de fleste tidligaborter forårsaket av at noe er galt med fosteret ogikke forenlig med liv.

Siden dufikk utskrapning, mener jeg at fosteret blir undersøkt for å se om de finner årsaken. Dessverre så finner de ikke alltid ut av det. Jeg fikk som svar at det hadde vært ett foster - som om jeg ikke visste det....

Lykke til med videre prøving

Jeg stusser litt på at graviditetstesten var negativ siden man har hcg i kroppen i mange uker etter en abort (såvidt jeg vet). Jeg hadde positive tester i fire uker etter utskraping, og eggløsningstestene var også positive, som de er under graviditet. Akkurat hvor tidlig eggløsning man kan ha vet jeg ikke, men de sier at man får mens 4-6 uker etter utskraping... kan sikkert hende tidligere og. Det er en frustrerende periode å være inne i, jeg skjønner godt hvordan du har det.. kan ikke gi deg bedre råd enn å vente:/

Ja, stusset litt selv. Tatt to g-tester to dager etter hverandre og begge er neg. Hcg halveres vel hver dag etter aborten, men syns også det var raskt, særlig siden fosteret nok ikke hadde vært dødt lenge. Får bare vente og se.

Annonse

Huff så trist.

Jeg har selv vært gjennom 4 SA og 1MA, men aldri mistet så sent.

Vi har vært heldige likevel og fått 2 barn og venter nummer 3 om ett par måneder.

Vi har ventet en mens og deretter blitt gravid i neste syklus. Tror det strides om hva som er best for kroppen. Da har en kanskje bedre kontroll på terminberegningen, men noen blir gravide uten å ha hatt mens.

Jeg tror det er viktig å være psykisk klar for å prøve på nytt. Du må tillate deg til å sørge. Som trøst, så er de fleste tidligaborter forårsaket av at noe er galt med fosteret ogikke forenlig med liv.

Siden dufikk utskrapning, mener jeg at fosteret blir undersøkt for å se om de finner årsaken. Dessverre så finner de ikke alltid ut av det. Jeg fikk som svar at det hadde vært ett foster - som om jeg ikke visste det....

Lykke til med videre prøving

Takk:) Huff, ser du også har vært gjennom noen tøffe ting, så bra dere venter nr 3!

Jeg fikk utskrapning dagen etter spontanaborten, så jeg så fosteret selv. Det ble ikke undersøkt videre. Størrelsesmessig tilsvarte det 10-11uker, vanskelig å vurdere mer. Det levde jo i uke 8+2, så noe har jo skjedd etter det. Sannsynligvis må det jo være noe feil med blodforsyningen vil jeg tro.

Ja, det går nok litt tid før alt blir normalt både fysisk og psykisk, men jg kjenner at det hjelper å tenke på å begynne å prøve igjen. Heldigvis har vi en aktiv liten kar hjemme som gjør det lettere, og jeg vet at jeg kan bære fram et barn:)

Lykke til med nr 3!

Ja, stusset litt selv. Tatt to g-tester to dager etter hverandre og begge er neg. Hcg halveres vel hver dag etter aborten, men syns også det var raskt, særlig siden fosteret nok ikke hadde vært dødt lenge. Får bare vente og se.

Forresten, eggløsningstester er vel ikke pos under grav? De måler jo LH, og LH undertrykkes vel av progesteron fra corpus luteum/morkaka?

Forresten, eggløsningstester er vel ikke pos under grav? De måler jo LH, og LH undertrykkes vel av progesteron fra corpus luteum/morkaka?

Mine billigtester var knallsterke når jeg var gravid. Google det så finner du mye, eks: http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143928352-vil-el-test-alltid-forbli-positiv-hvis-man-er-gravid/

Har selv hatt Ma i uke 12, 9 og 7... Og to sa i uke 6, og en dødfødsel i uke 21:( så vet hvordan du har det.. Ta deg tid til å komme deg litt!!

Oi, det høres helt forferdelig ut!! Har det gått bra til slutt? Ønsker deg alt godt!

takk:) Nei, jeg hadde min siste MA for to uker siden:( Vet ikke om vi klarer å få en til... Vi har verdens fineste Selma som er 6 år :)

• 5 uker senere...

hei damer! jeg mistet min lille engel nå 6.Mars. to uker senere ble graviditetstestene negative. vi fikk beskjed om å vente en mens før vi prøvde igjen, men uansett hvor lite vi prøvde er jeg nå blitt gravid igjen- uten mens imellom og er i dag 4+3 på vei! så det kan gå veldig fort <3 :D

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...