Gå til innhold

Har fått brystbetennelse, men har jo ingen klumper..? (Samme som anonym)

Anbefalte innlegg

Fikk 39 i feber i går, og influensasymptomer i tillegg til et rødflammet bryst. (Fødte for 2 1/2 uke siden). Skikkelig hodepine og vondt i kroppen, og frysetokter. Puppen er øm og rødflammet på ene siden inn mot det andre brystet. Paracet hjelper ikke noe særlig mot feber og smerter.

Var hos lege i dag tidlig og fikk antibiotika, Ery-max. Men crp på bare 26. Har lite lyst å begynne på kur, er så redd for bivirkning på lille, så har sett det an ut dagen, men siden jeg ikke føler meg bedre så har jeg akkurat startet på kuren.

Men så har jeg googlet litt, og over alt står det at det følger klumper med brystbetennelse, og at det er viktig å få løst disse opp og tømt puppen. Jeg kjenner ingen klumper, er bare skikkelig øm og rødflammet.. Blir litt forvirret da, hva skal jeg gjøre? Fortsatt massene og få tømt puppen godt? Har hatt tilstoppete melkekanaler tidligere ammekarriere så vet hvordan det føles.

Kan man altså ha brystbetennelse, men uten klumper som symptom??

Takk for alle svar!!

Fortsetter under...

Ja det kan du..jeg er akkurat på bedringens vei med det samme...problemet mitt var at pumpa ikke klarer og tømme puppen helt så har latt gutten.min.suge og suge i to døgn..fikk du utdrivnings nesespray også?? Jeg.anbefaler virkelig og begynne på antibiotikaen...det.kan litt Bull! Problemet er vel at man ikke vet når den er tom!! Masse god bedring!!')

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Brystbetennelse uten klumper/tilstoppinger skyldes ofte bakterielle infeksjoner. Har du hatt sår på brystet? Samtidig pleier bakteriell infeksjon gi høyere CRP. Jeg ville kanskje bedt legen ta ny CRP i dag, da ser du om den går opp eller ned (greit å sjekke før helga).

Uansett behandling så er det viktig å tømme brystet. Amm eller pump minst hver 3. time hele døgnet, helst hver 2. time på dagtid. Det kan ta tid å bli bra, men så lenge du ikke føler deg "veldig syk" så er det ok. Om du får feber og ikke blir bedre innen 1 døgn så er det vanlig å starte behandling med medisin.

Det er ikke unormalt at det tar et par uker før all ømhet er borte.

Tusen takk for svar lillenims!!

Begynte som sagt på Ery-Max igår formiddag. Hadde fortsatt masse feber i natt, opp mot 39,5, men idag virker det som at feberen har sluppet taket og influensasymptomene er borte! Puppen er fortsatt vond og rød og varm, og det har faktisk spredd seg litt!

Jeg får tømt puppen skikkelig, ca hver andre time på dagen og hver tredje på natta. Kjenner ingen klumper! Lurte på å ringe lege siden det har spredd seg litt, men siden feber er borte og allmenntilstand bedre så er jeg jo sånnsett på bedringens vei. Så da er det kanskje bare å ta tiden til hjelp?

Det høres ut som du er på bedringens veg, ja :)

Fortsett med hyppig amming/tømming inntil du føler at brystet er blitt bedre. Det kan ta tid før all ømhet er borte, og du trenger ikke være like streng på å amme hyppig helt til da, men du bør nok gjøre det i minst et par dager til. Eller, så lenge du fullammer og babyen din er såpass nyfødt så er det neppe noe problem å amme hyppig, tenker jeg - du trenger neppe tenke noe særlig på det så lenge babyen suger bra og ikke sovner for fort.

Så lenge det ikke sprer seg noe særlig mer, OG almenntilstanden din fortsatt er bra tror jeg ikke du trenger oppsøke lege. Men er du i tvil så ring legevakta.

Vær obs dersom du får smerter i brystet eller føler deg syk et par dager etter at kuren er over. Da kan du ha fått feil type antibiotika i forhold til infeksjonen, og den vil da kunne blusse opp igjen. I såfall bør du be legen din analysere melkeprøve slik at du kan få riktig medisin.

Annonse

Takk går mye bedre ang brystbetenneksen, men fikk en forkjølelse igår med halsevondt i tillegg, så sikkert derfor det tar litt tid å føle seg helt frisk igjen. Men feberen er borte, brystet er ikke lenger vondt, og det røde partiet på brystet har blitt borte og er ikke lenger varmt. Skimter det så vidt, men nå er det mer en grålig skygge.

Tror at jeg fikk brystbetennelsen fordi jeg var så dum på onsdags morgen å koste og skrape et tonn snø av bilen uten votter så jeg ble rødsprengt på hendene. Fikk brystbet, på onsdag ettermiddag, og torsdagskveld forkjøla i tillegg.. Har ikke vært noe sår på puppene, så skjønner ikke helt at det skal ha kommet smitte til den veien..?

Heldigvis har lille søte babyen vært mer en spisevillig, og hjulpet meg masse i å bli frisk ved å tømme puppen hyppig, tror hun har hatt økedøgn oppi det hele, eller så har min produksjon gått ned i sykeperioden..

Tusen takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...