Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #1 Skrevet 27. februar 2013 Jeg har så lyst til å studere jus!!!! Men jeg er per i dag i full jobb. Noen som vet om det er mulig å ta jus på deltid? Om det er mye obligatorisk undervisning? Og om det ville la seg kombinere med å være i jobb, med flexxitid, og det å være alenemor? Jeg sitter hjemme alene hver bidige kveld, så har god tid til å lese på kveldstid. Har en på påbegynt mastergrad fra før, så er kjent med det å studere på universitetsnivå. Men er ute etter tips/råd fra andre med jusbangrunn. Anonym poster: 467f72400c3bb3e2e3f19b2e2c564f1e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #2 Skrevet 27. februar 2013 I Bergen er det mye obligatorisk, i Oslo ganske lite. Hvis du er glad i å lese kan du fint gjøre mye alene på kveldstid. Noen kurs for også på kvelden så du kan velge det som passer. Men det krever mye. Du bør se for deg ca 8 timer per dag på normert tid, tar du det på dobbeltid, altså over ti år, så fire timer hver dag. Juss er ikke noe man kan surfe gjennom, men det er utrolig gøy og spennende og gir ekstremt mange jobbmuligheter. Hilsen jurist Anonym poster: 4583a4cf03b40754ea8a3c47f1d2bfab
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #3 Skrevet 27. februar 2013 I Bergen er det mye obligatorisk, i Oslo ganske lite. Hvis du er glad i å lese kan du fint gjøre mye alene på kveldstid. Noen kurs for også på kvelden så du kan velge det som passer. Men det krever mye. Du bør se for deg ca 8 timer per dag på normert tid, tar du det på dobbeltid, altså over ti år, så fire timer hver dag. Juss er ikke noe man kan surfe gjennom, men det er utrolig gøy og spennende og gir ekstremt mange jobbmuligheter. Hilsen jurist Anonym poster: 4583a4cf03b40754ea8a3c47f1d2bfab Jeg har alltid vært interessert i jus, men ikke før jeg ble voksen jeg har skjønt at det er denne veien jeg burde valgt for lenge siden. Gjennomsnittlig 20 timer per uke bør jeg kunne klare å sette av, forutsatt at jeg kan legge de timene til kvelder og helger. Tror du jeg vil miste mye læring av å ikke kunne delta på undervisning? Anonym poster: 467f72400c3bb3e2e3f19b2e2c564f1e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #4 Skrevet 27. februar 2013 Jeg lurer også på om det er mye obligatorisk oppgaver? Hvilken eksamensform osv. Det er evt aktuelt å søke på universitetet i Oslo. Anonym poster: 467f72400c3bb3e2e3f19b2e2c564f1e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #5 Skrevet 27. februar 2013 Jeg vet ikke så mye om hvordan det er i Oslo, annet enn at det er mye mindre obligaorisk undervisning der enn i Bergen. Min erfaring er at fakultetet i Bergen har kjempe bra opplegg! Det er obligatoriske grupper hver uke der man diskuterer praktikumsoppgaver. De første årene blir man ledet av en eldre student på disse gruppene, mens senere er man overlatt til seg selv. (ca 12 stk på gruppen) Deretter leverer man inn oppgaven et par dager senere. Til slutt må man gi kommentarer til to andre på gruppen, og man får jo da også kommentarer selv. I tillegg til smågruppene hver uke, må man delta på "storgrupper" som ledes av en fakultetsansatt. Her kan man diskutere case-oppgavene dypere og få svar på ting man ikke har fått svar på. Deltakelse på storgrupper, smågrupper, innlevering av oppgaver og kommentering av andres oppgaver er obligatorisk. Man må ha 70 % oppmøte innen hver av disse kategoriene for å få gå opp til eksamen. I tillegg har man forelesninger, men disse er ikke obligatoriske. Man har ett fag av gangen slik at eksamen er ca hver 3. mnd. Halvveis i faget har man også hjemmeeksamen som man må bestå for å få ta eksamen. Studieopplegget i Bergen har vunnet pris for opplegget og jeg har hørt flere si at de foretrekker studenter fra Bergen fordi de lærer så godt å skrive juss. Det er jo logisk når man har innleveringsoppgaver nesten hver uke, i forhold til Oslo-studentene som ikke skriver så mye utover eksamen. I og med at man lærer veldig mye av forelesninger, grupper, oppgaveskriving, kommentering osv, slipper man en del billigere unna på lesingen. Personlig lærer jeg bedre av å gjøre ting i praksis og ikke bare lese. Det var det jeg kunne si om opplegget i Bergen. I Oslo er det som sagt mye friere, og jeg vet om flere som synes opplegget i Bergen var for strengt og ikke hadde tid til å gjøre det på den måten, og som byttet over til Oslo. Lykke til! Hilsen advokatfullmektig Anonym poster: ad0ef48940acc7069a560765cab2ba71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå