Gå til innhold

fagbrev eller studiepoeng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd og noen meninger om dette.

Jeg er i den situasjonen at jeg har nada utdannelse. Har 2 år på vgs,men strøk 3 året.

Jeg har jobbet som konsulent innen lønn/administrasjon/personal nå i 5 år og vurderer å skaffe meg litt dokumentasjon på kunnskapen min.

Hva tror dere jeg har mest igjen for? Litt studiepoeng her og der, eller fagbrevet på kontor administrasjon.

Å ta en master eller bachelor er uaktuellt.

På forhånd takk :)

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg vet ikke hva du tenker på i forhold til studiepoeng - men jeg vil umiddelbart tro at du uansett har så gode referanser og beskrivelser av kompetansen din at du vil tjene mest (om ikke i penger så i anseelse) ved å skaffe deg noen relevante studiepoeng - eneste er at du må vel ha generell studiekompetanse for å få dem, om du ikke kan komme inn på realkompetanse, men det kjenner jeg lite til. Finn deg noen spennende enkeltemner som også henger godt sammen med jobben du har og/eller ønsker å ha, pass på at det framstår som en brukelig helhet, and Bob's your uncle.

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Hva tenker du på når du sier litt studiepoeng her og der? Tenker du enkeltfag ved en høyskole eller et universitet? Eller tenker du å ta ferdig videregående?

Jeg personlig ville nok tatt opp igjen de fagene jeg strøk i på videregående, slik at du har generell studiekompetanse. Da står du mer fritt ved en senere anledning til å søke på det du måtte ønske av høyere utdanning. Tror vel de fleste også krever at du har fullført videregående.

Vet dessverre lite om fagbrev innenfor kontor og administrasjon, men etter å ha lest litt om det er jeg usikker på om jeg hadde valgt det. Du har da selvsagt et fagbrev å slenge i bordet, men på den andre siden vet jeg ikke hvor mye det er verdt i det lange løp. Og hvis jeg har forstått det riktig etter å ha tittet på diverse nettsider, så trenger man heller ingen kompetanse for å ta det studiet (kun penger!).

Men du får gjøre det du føler er riktig for deg og din videre karriere :)

Skrevet

Jeg vil aldri få råd til å ta høyere utdanning nå. Så det er igrunnen valgt bort.

Siden jeg jobber med lønn og personal vil det evnt bli fag fra universitet som jeg har realkompetanse til å ta.

Jeg har veldig gode referanser på cv, men så lenge jeg ikke har noen form for skole føler jeg at uansett så er jeg sist i en søkerbunke.

Noe ( fagbrev) er vel bedre enn ingenting?

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Aldri si aldri, da jeg gikk på universitetet var det en eldre herre på 77 år som tok sin første bachelor ;)

Joda, et fagbrev er absolutt bedre enn ingenting!

Det er som du sier ofte slik at de som ikke har noen form for utdanning sjelden blir plukket ut til intervju, og da er det vanskelig å bevise hvilken kompetanse du faktisk innehar. Jeg tenker at all utdanning er bedre enn ingen, og det kan være greit å ihvertfall ha noe relevant på CV`en sin.

Skrevet

Hehe, sant nok. Men skal jeg studere som pensjonist så skal det kun være artige ting, ikke noe karriere rettet ;)

Skrevet

Jeg ville tatt fagbrev og de fagene du mangler for å få studiekompetanse. Da har du veldig mange muligheter åpne for senere. Da kan du f.eks. ta bedriftsøkonomi ved en senere anledning som du kan bygge videre til en bachelor i økonomi og administrasjon om det skulle være et ønske. Hva du har råd til/mulighet til å ta bør ikke være en hindring for å legge til rette for å kunne ta noe seinere om du har lyst og muligheten byr seg

Skrevet (endret)

Har du fått vurdert din realkompetansse slik at du har den skikkelig dokumentert? Vet du om du har voksenrett eller ei (har du det får du jo ta generell studiekompetanse gratis).http://www.vilbli.no/?Artikkel=016409

Fagbrev på videregående nivå er kanskje ikke så attraktivt (?), det er masse fag/kurs å ta innen kontor/adm. o.l. på nett og på deltid. F.eks. BI, NHH med mange flere. Alternativt til støtte i Lånekassen kan en søke støtte om en er f.eks medlem i LO / Handel og kontor. De støtter utdanning (både lavere/høyere utd.). Enkelt å søke.

Endret av trintra
Skrevet

Ingen vits i studiepoeng dersom du ikke går for en grad.

Ville satset på fagbrev.

Skrevet

Oi, her var mye i formasjon jeg aldri har hørt om før.

Ser at jeg kvalifiserer til voksenrett. Jeg får sjekke det nærmere.

Skolepenger har jeg til, men jeg har ikke råd til å miste inntekt for å være student på full eller deltid. Så vi snakker ren kveldskole over lengst mulig tid. altså få timer pr uke pga reisevei.

Siden jeg har huslån så er igrunnen studielån også uaktuelt.

Slik jeg har forstått det så er jeg enig med Doppler. Studiepoeng til pynt er lite matnyttig.

Takker dere alle for gode råd. Jeg kommer til å bruke endel tid på å sjekke opp i hva jeg har rett på, og om jeg har nok erfaring til realkompetansen til fagbrevet jeg ønsker.

Imens kommer jeg til å ta slike kiipe IT kurs som ITIL ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...