Gå til innhold

Bør jeg slutte å tvangsfore babyen min?

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen helsesøster eller lege, men dette syns jeg høres veldig rart ut! Jeg har selv to barn som gikk mye ned i vekt etter fødsel, hadde gulsott og/eller lav fødselsvekt så litt erfaring har jeg jo med dette. Du har fått utrolig dårlig hjelp, råd og oppfølging av de du skal kunne stole på og komme med spørsmål til, nemlig fødestedet ditt og helsestasjonen. Det er helt normalt å gi flaske til barn som må ha tillegg for en eller annen grunn og de skal kunne gi deg gode råd om dette på lik linje med amming. Jeg blir sint når du sitter litt rådvill, oppgitt og lurer på hva du skal gjøre og ikke får den hjelpen du har krav på!

Fortsetter under...

Jeg var ikke ferdig :) Over til deg :) Du er kjempe flink som fortsatt gir mat hver tredje time både natt og dag! Det er slitsomt, det vet jeg alt om! Det vi fikk beskjed om når vi tvangsforet var at når de hadde tatt igjen fødselsvekten sin og litt til da var de klare for å styre det selv! Ikke stress med hvor lite/mye barnet drikker, dette vil garantert øke etterhvert! Gi enten malt eller bytt mme hvis det blir alt for mye luft (de får ofte det når de spiser så ofte, magen jobber konstant. Så dette kan endre seg). Vi brukte collett, men barna reagerer så forskjellig. Tilby samme mengde mat hver gang og la barnet drikke seg mett :) ikke stress! :)

Til sammenligning (noe man om i grunn ikke skal gjøre) veide min jente nr. 2 2880 g ved fødsel og var 6920 g på 8 mnd kontrollen. Helsesøster syns dette er supert da hun følger sin egen kurve. Det er DET som er viktig! :) Og at de ikke har mikro på helsestasjonen syns jeg er tragisk! Kjøp deg en liten termos og ha med deg! Vær stolt over å gi flaske! Begge mine har måttet få tillegg og de er sunne, friske og flinke barn begge to :) :)

Lykke til videre :) (Når det gjelder å gi ekstra pulver i flasken skal dette samrådes med lege, det ville jeg droppet!)

Jeg var ikke ferdig :) Over til deg :) Du er kjempe flink som fortsatt gir mat hver tredje time både natt og dag! Det er slitsomt, det vet jeg alt om! Det vi fikk beskjed om når vi tvangsforet var at når de hadde tatt igjen fødselsvekten sin og litt til da var de klare for å styre det selv! Ikke stress med hvor lite/mye barnet drikker, dette vil garantert øke etterhvert! Gi enten malt eller bytt mme hvis det blir alt for mye luft (de får ofte det når de spiser så ofte, magen jobber konstant. Så dette kan endre seg). Vi brukte collett, men barna reagerer så forskjellig. Tilby samme mengde mat hver gang og la barnet drikke seg mett :) ikke stress! :)

Til sammenligning (noe man om i grunn ikke skal gjøre) veide min jente nr. 2 2880 g ved fødsel og var 6920 g på 8 mnd kontrollen. Helsesøster syns dette er supert da hun følger sin egen kurve. Det er DET som er viktig! :) Og at de ikke har mikro på helsestasjonen syns jeg er tragisk! Kjøp deg en liten termos og ha med deg! Vær stolt over å gi flaske! Begge mine har måttet få tillegg og de er sunne, friske og flinke barn begge to :) :)

Lykke til videre :) (Når det gjelder å gi ekstra pulver i flasken skal dette samrådes med lege, det ville jeg droppet!)

Tusen takk for gode råd! Fødselsvekten tok hun igjen på dag 10, så jeg kunne nok spart meg mye stress hvis jeg hadde fått samme info som du... Jeg har latt henne regulere seg selv et par døgn nå. Og det går stortsett bra. Hun sover bedre og spiser bedre, men strever med luft enda. Helsesøster sa jeg kunne fortsette med minifom så lenge det var behov.

Når det gjelder malt så har vi begynt med det også, men jeg aner ikke hvos mye hun skal ha. Vi har gidd malt i 1,5 døgn nå, men jeg merker ikke noe resultalt av det. Helsesøster mente det ville gi oftere avføring, men kanskje hver 2.dag er normalt for jenta mi? Hun er jo ikke hard i magen. Eller kanskje malten ikke virker så raskt? Har ingen erfaring med det...

Så bra ting har roet seg litt. Etter bare 10 dager? Og så har du måttet holde på så lenge med dette? Herregud! Stakkars deg :( Jåper du klarer å roe deg og bare kose deg fremover! :) Malt hjelper jo stort sett på hard mage og kan dessverre gi mer luft også. Hvis det ikke har effekt ville jeg kuttet det ut faktisk. Mine har ikke tålt det og fått mer vondt i magen. Hver 2. dag er jo helt normalt. Min siste jente hadde hver 8-10 dag de første 3 mnd :) Får hun det ut er det bare å roe deg med hvor ofte ;) Bare promper hun eller har hun virkelig vondt i magen av luften? Noen babyer promper VELDIG mye uten at det er farlig. Lukt lager de og ;) Hvis hun har knip kan du prøve å gi et varmt, avslappende bad og massasje med olje etterpå. Press beina mot magen og få ut luft, roer de ofte :)

Så bra ting har roet seg litt. Etter bare 10 dager? Og så har du måttet holde på så lenge med dette? Herregud! Stakkars deg :( Jåper du klarer å roe deg og bare kose deg fremover! :) Malt hjelper jo stort sett på hard mage og kan dessverre gi mer luft også. Hvis det ikke har effekt ville jeg kuttet det ut faktisk. Mine har ikke tålt det og fått mer vondt i magen. Hver 2. dag er jo helt normalt. Min siste jente hadde hver 8-10 dag de første 3 mnd :) Får hun det ut er det bare å roe deg med hvor ofte ;) Bare promper hun eller har hun virkelig vondt i magen av luften? Noen babyer promper VELDIG mye uten at det er farlig. Lukt lager de og ;) Hvis hun har knip kan du prøve å gi et varmt, avslappende bad og massasje med olje etterpå. Press beina mot magen og få ut luft, roer de ofte :)

Er du sikker på det ang malt?

Skule akkurat til å legge ut en tråd om det. Har nemlig gidd malt i hver flaske i 2 døgn nå å ikke kommer det mer avføring og hun er så utrolig urolig. Bare hyler og spreller og strever MYE mer med å få ut luften.

Ja, jeg er HELT sikker! Mine fikk mye mer luft og ikke hjalp det på avføringen. Den kom like sent likevel. Jeg ville kuttet den ut! Dersom hun får hard mage av mme er saken en annen. Men høres ikke ut som at det er noe problem med din jente (?)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...