Gå til innhold

Har dere røykvarsler i hvert rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått høre at vi har "alt for mange" røykvarslere og at det er bare tull..

Men jeg er veldig opptatt av brannvarsling og tenker at det er bedre med en for mye enn en for lite.

Vi har i hvert rom(Alle soverom, bod, gang) og 3 på stua(I hver ende av stua).

På 130 kvm har vi 8 røykvarslere som er seriekoblet og optisk.

Men det er da ikke hysterisk det vel? Men av og til lurer jeg, siden mange har bare i hver etasje.

(Tenkte bare å høre om det er vi som overdriver, eller om det er flere som har i hvert rom)

Skrevet

Vi har ca 120 kvm fordelt på 2 etasjer, og har vel 6 røykvarslere tror jeg.

Skrevet

Akkurat nå leier vi, så vi har ikke så mange som vi ville hatt i eget hus. Har en på ett av soverommene og en i gangen utenfor 2 av soverommene. Føler vi burde hatt en i gangen i hovedetasje(åpen løsning gang/kjøkken/stue).

Kommer nok til å ha noen flere i huset som vi holder på å bygge, men i alle rom tror jeg nok ikke vi kommer til å ha.

Anonym poster: e0145ce7c62cefc106cf2afc6421ed54

Skrevet

Vi har tre røykvarslere i vår leilighet på nesten 70 kvm. En er seriekoblet (til de andre leilighetene i huset).

En er på soverommet, en mellom kjøkken og soverom, en er mellom stue og gang.

Nei, jeg synes absolutt ikke dere overdriver :)

Skrevet

Vi har på alle soverom. En felles mellom kjøkken og stue. En i kjeller, en i boden. To i andre etasje, en på hver side av skråtaket. Har ikke på badene

Skrevet

Har i hvert rom her og, og på kottet. Hysterisk eller ei, jeg liker det sånn.

Alle unntatt de på kottet er seriekoblede.

Anonym poster: 2214be6880c53bd101ab7cd845a39267

Gjest Morn du
Skrevet

Synes ikke det er hysterisk i det hele tatt.

Vi har på hvert soverom, i gangen oppe og nede og på stua.

På kjøkkenet har vi ikke.

Skrevet

Vi har 8, seriekoblet. En på hvert soverom, en i hver stue, på kjøkken, vaskerom og gangen. De eneste rommene som ikke har er badene. Jeg synes det er galskap å ikke ha det, og skjønner ikke hva de med en røykvarsler i hver etasje tenker på.

Skrevet

bedre sikker nå, enn ikke om det skulle skje noe

Anonym poster: e1b32ff24f6eae81457f968fded87800

Skrevet

Godt å høre det ikke er bare vi som liker å sikre oss så mye som mulig :)

Skrevet

Vi har vel 5 stykker fordelt på 4 etasjer. 4 av de er seriekoblet. Er veldig åpent her vi bor, så det går minst 1 gang i uken ;)

Anonym poster: 50c68711d1b8b2134873187838d1597a

Skrevet

Men jeg er veldig opptatt av brannvarsling og tenker at det er bedre med en for mye enn en for lite.

Men det er da ikke hysterisk det vel? Men av og til lurer jeg, siden mange har bare i hver etasje.

(Tenkte bare å høre om det er vi som overdriver, eller om det er flere som har i hvert rom)

Vi har 4 stk, 2 i 1 etg (en i gangen og en i stua) og to i 2 etg (en på barnas soverom og en i trappegangen rett utenfor vårt soverom.

Det er jo ihvertfall ikke farlig å ha flere brannvarslere enn det det er behov for, heller en for mye enn en for lite! Brannvesenet var her for å gjøre en sjekk av huset og de sa at det eneste rommet som man ikke behøver å ha brannvarsler i på kjøkkenet (for den ville gått av hele tiden pga matos).

Skrevet

Vi leier, men har i alle rom, unntatt badet :) skader vel ingen å ha mange? Bare økt sikkerhet det :)

Anonym poster: 9dc6621a20fc7801fab51fc1b52f8aa5

Skrevet

Vi har i alle rom bortsett fra badene og en liten gang mellom noen boder i kjelleren.

Skrevet

Ehm, nei. Det er litt overkill synes jeg. Vi har 5 soverom, 3 stuer, 2 bad, en wc, kjøkken, vaskerom, kontor og boder... og evt flere i samme rom fordi rommet er stort (som stuen vår som er ca 55 kvm)...ville blitt en 16-17 stykker det da :P Vi har på de mest strategiske stedene, og de er seriekoblet og opp mot en sentral og går både på strøm og har batteri i seg. Det får holde.

Anonym poster: 271b079407b6bfc0310b7af34b128e1b

• 6 måneder senere...
Skrevet

Viktigste er å ha de stedene som er mest utsatt! Hvert rom er kanskje litt i overkant om du har stort hus, men de bør være seriekoblet! ;)

Også bør du tenke på hvor du har optisk og ionisk varsler, da: http://blogg.boligalarmer.com/2013/06/Optisk-eller-ionisk-roykvarsler.html

I tillegg er det jo greit å ha lest deg opp på hva du bør gjøre om det faktisk begynner å brenne: http://www.brann-og-redningsetaten.oslo.kommune.no/ved_brann_ulykke/hvordan_opptre_ved_brann/ Litt sent å begynne å google når det brenner, lisom :D

Skrevet

Vi har 3 stk. En på kjøkkenet, en i gangen oppe og en i gangen nede. De er alle koblet til senga nede, så når de går av rister hele senga .

Skrevet

Vi har i hvert rom unntatt kjøkken og bad. Har i gangene og i bodene også. Bedre med en for mye enn en for lite. Branninspektøren som var her var svært fornøyd.

Anonymous poster hash: 8fd7e...edf

Skrevet

Vi har en i hvert soverom, en i gangen utenfor soverommene, i gangen, rett over trappa, to på stua (ganske stor stue, ene er over tvn og høyttaleranlegget, har ganske mye elektrisk der,og en ca midt i rommet, og en på spisestua. Bare kjøkkenet vi ikke har, men det er åpent mellom kjøkken og spisestue. Bedre føre var...

Skrevet

Vi har på stua og i gangen her i første. Brannslokkningsapparat i yttergang, mellomgang (med brannteppe) og på kjøkkenet. Oppe har vi på soverommene og i gangen. I gangen hr vi også brannslokningsaparat, brannteppe og brannstige. I kjelleren har vi på vaskerom og på fryseboksrommet. Bad og kjøkken har vi ikke noe, men de dekkes da av varslere som er plassert rett utenfor døra. (Åpent fra kjøkken til stue.) En fra hver etg er seriekoblet. Vi tar sikkerheten ganske så alvorlig.

Skrevet

Vi har to i hver etasje og brannslokningsapparat.

Skrevet

Min mann er røykdykker, så her er vi overlesset med brannalarmen, brannsluknibgsapperater, brannteppet og branntepper. Hvert eneste rom (med unntak av en bod på 1 kvadrat tilknyttet kjøkkenet) har seriekoblede røykvarslere. Vi fikk kontroll av brannvesenet for litt siden og de sa det var sjelden, men superflott at vi hadde sikret oss så bra:)

Anonymous poster hash: 68848...9e4

Skrevet

Etter å ha blitt skremt og formana av brannvesenet på brannøvinga i vår har varslarparken auka frå 4 til 8 seriekobla varslarar på 140 m2.  Spesiellt på soverom tilrår dei å ha røykvarslar. Dei demonstrerte kor røykfyllt rommet blei før røykvarslaren i gangen reagerte, og då vil det ofte vere for seint for den som ligg på rommet.

Har ikkje på bada og boden, men i alle dei andre romma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...