Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #1 Skrevet 27. februar 2013 Det leste jeg i en artikkel på NRK for litt siden. Det var forsket på hvor sunt det egentlig er av Universitetet i Tromsø tror jeg det var. - Fettnivået i reinkjøtt kan måle seg med fett i kylling (reinkjøtt inneholder 2% fett) - 100 gram reinkjøtt inneholder anbefalt dagsdose for omega 3 og 6. - Nivået av jern, B12, sink og selen er høyere sammenlignet med kjøtt fra norsk storfe, svin, lam/sau og kylling. - Det er ikke forbundet med noen helserisiko for brukerne i forhold til for høyt inntak av tungmetaller. - Reinkjøtt smaker godt Her er fem gode grunner til å spise reinkjøtt oftere Anonym poster: f2488ee820c224b18eb97921c1aa52ed
Elsker livet Skrevet 27. februar 2013 #3 Skrevet 27. februar 2013 Hvor får en tak i reinkjøtt? Hvordan tilbereder en det? Må det være en typiske viltstil på middagen?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #4 Skrevet 27. februar 2013 Det er vel egentlig bare prisen som stopper oss fra å spise det ofte. Anonym poster: 4688e46dffa6e78b80b02411958cd5b8
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #5 Skrevet 27. februar 2013 ... bortsett fra at man frarådes å spise det på grunn av radioaktivitet nedfall.. Anonym poster: cc16aa3d9193454a0e1c67067020d53b
stearin Skrevet 27. februar 2013 #6 Skrevet 27. februar 2013 Hvor får en tak i reinkjøtt? Hvordan tilbereder en det? Må det være en typiske viltstil på middagen? Du kan få kjøpt det på rema, ihvertfall her oppe i nord. Tipper man også får kjøpt det lenger sør da Det er et merke som heter Vidda, som har oppskrift på bidus (suppe med kjøtt, gulrøtter, løk og poteter). Man har også en annen type skåret kjøtt man kan lage finnbiff av. Der står også oppskrift på pakken, men jeg pleier bare å peise på med litt fløte, løk og einebær om jeg vil ha en spesiell god smak på middagen. Kanskje litt brunost også. Man kan lage pizza (og andre ting) med reinkjøtt, koke kjøtt og margebein i buljong (som forøvrig er veeeldig godt og trolig det billigste i butikkene!), om du får tak i røkt reinkjøtt er det veldig godt å bare steke det i smør og servere med potet og grønnsaker. Stek er også å få tak i. Om man bor nært sverige, kan det hende at man får billigere kjøtt der. Når man tilbereder reinkjøtt er det godt å bruke smør, siden det er så magert. Om jeg koker reinkjøtt bruker jeg aldri lokk. Det sies at det ikke blir så godt om det koker med lokk.
Elsker livet Skrevet 27. februar 2013 #7 Skrevet 27. februar 2013 Takk Nå er vi slike lavkarbofolk, så poteter og pizza er ikke så aktuelt. Men det går vel med diverse grønnsaker. Enste reinkjøttet jeg har sett er en pose med noe hakket greier som ligger i frysediskene i enkelte butikker. Ser ikke spesielt fristende ut når halve posen er iskrystaller. Men skal prøve om jeg kommer over noe som ser mer innbydende ut, skal se etter. Kan hende det finnes overalt bare at jeg ikke har lagt merke til det.
Mamma4livet Skrevet 27. februar 2013 #8 Skrevet 27. februar 2013 (endret) Takk Nå er vi slike lavkarbofolk, så poteter og pizza er ikke så aktuelt. Men det går vel med diverse grønnsaker. Enste reinkjøttet jeg har sett er en pose med noe hakket greier som ligger i frysediskene i enkelte butikker. Ser ikke spesielt fristende ut når halve posen er iskrystaller. Men skal prøve om jeg kommer over noe som ser mer innbydende ut, skal se etter. Kan hende det finnes overalt bare at jeg ikke har lagt merke til det. Å, du snakker om reinskav (eller finnebiff)! Det er kjempegodt. Hver gang jeg har laget det til venner her sørpå så har de skrytt veldig over hvor godt det er. Det må du prøve. Oppskrift står på posen. Dersom det er i iskrystaller i så har de nok ligget litt lenge i frysedisken. Endret 27. februar 2013 av Mamma4livet
stearin Skrevet 27. februar 2013 #9 Skrevet 27. februar 2013 Takk Nå er vi slike lavkarbofolk, så poteter og pizza er ikke så aktuelt. Men det går vel med diverse grønnsaker. Enste reinkjøttet jeg har sett er en pose med noe hakket greier som ligger i frysediskene i enkelte butikker. Ser ikke spesielt fristende ut når halve posen er iskrystaller. Men skal prøve om jeg kommer over noe som ser mer innbydende ut, skal se etter. Kan hende det finnes overalt bare at jeg ikke har lagt merke til det. Fins det lavkarbopita? I så fall kan jeg anbefale skavet røkt reinkjøtt med litt salat i pita. Dressingen lager du enkelt med tyttebær og rømme (evt. noe lavkarbovennlig) Det er fantastisk godt, kaller det for suovas-pita som rett oversatt er røkt-pita. Kan også lages i tortillalefser.
stearin Skrevet 27. februar 2013 #10 Skrevet 27. februar 2013 Takk Nå er vi slike lavkarbofolk, så poteter og pizza er ikke så aktuelt. Men det går vel med diverse grønnsaker. Enste reinkjøttet jeg har sett er en pose med noe hakket greier som ligger i frysediskene i enkelte butikker. Ser ikke spesielt fristende ut når halve posen er iskrystaller. Men skal prøve om jeg kommer over noe som ser mer innbydende ut, skal se etter. Kan hende det finnes overalt bare at jeg ikke har lagt merke til det. Å, du snakker om reinskav (eller finnebiff)! Det er kjempegodt. Hver gang jeg har laget det til venner her sørpå så har de skrytt veldig over hvor godt det er. Det må du prøve. Oppskrift står på posen. Dersom det er i iskrystaller i så har de nok ligget litt lenge i frysedisken. Hvordan lager du det? Har du prøvd noe annet enn oppskriften på pakken? Trenger litt inspirasjon til flere spennende middager med reinskav
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #11 Skrevet 27. februar 2013 Reinbiff er helt nydelig. Jeg lagde wok med en reinbiff skåret i biter. Helt utrolig mørt og godt. Anonym poster: 490a009ecc95af3caf370c29557afdc4
Major HotLips Houlihan Skrevet 27. februar 2013 #12 Skrevet 27. februar 2013 ... bortsett fra at man frarådes å spise det på grunn av radioaktivitet nedfall.. Anonym poster: cc16aa3d9193454a0e1c67067020d53b Nøyaktig hvor står det? For at det radioaktive stoffet i reinen skal bli farligfor oss mennesker så er det betydelige mengder som må konsumeres. Og dette gjelder bare rein i sør-Norge
Modesty Blaise. Skrevet 27. februar 2013 #13 Skrevet 27. februar 2013 Takk Nå er vi slike lavkarbofolk, så poteter og pizza er ikke så aktuelt. Men det går vel med diverse grønnsaker. Enste reinkjøttet jeg har sett er en pose med noe hakket greier som ligger i frysediskene i enkelte butikker. Ser ikke spesielt fristende ut når halve posen er iskrystaller. Men skal prøve om jeg kommer over noe som ser mer innbydende ut, skal se etter. Kan hende det finnes overalt bare at jeg ikke har lagt merke til det. Vi er sånne sære lavkarbo mennesker vi også Og vi spiser reinskav ganske ofte, og lager gryte av det. Vi steker kjøttet sammen med masse løk, har det opp i en gryte sammen med masse sopp, eventuelt sellerirot,og lar dette koke inn med en god del fløte. Mot slutten så har vi oppi brokkoli, og smaker til med salt og pepper. Nammenam!!
Major HotLips Houlihan Skrevet 27. februar 2013 #14 Skrevet 27. februar 2013 Takk Nå er vi slike lavkarbofolk, så poteter og pizza er ikke så aktuelt. Men det går vel med diverse grønnsaker. Enste reinkjøttet jeg har sett er en pose med noe hakket greier som ligger i frysediskene i enkelte butikker. Ser ikke spesielt fristende ut når halve posen er iskrystaller. Men skal prøve om jeg kommer over noe som ser mer innbydende ut, skal se etter. Kan hende det finnes overalt bare at jeg ikke har lagt merke til det. Å, du snakker om reinskav (eller finnebiff)! Det er kjempegodt. Hver gang jeg har laget det til venner her sørpå så har de skrytt veldig over hvor godt det er. Det må du prøve. Oppskrift står på posen. Dersom det er i iskrystaller i så har de nok ligget litt lenge i frysedisken. Hvordan lager du det? Har du prøvd noe annet enn oppskriften på pakken? Trenger litt inspirasjon til flere spennende middager med reinskav Vi bruker å ha reinskav i pitabrød, med grønnsaker, salat og rømme på Om du får kjøttet oppmalt så kan du lage omtrent alt med. Reinkarbonader for eksempel er kjempegodt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå