Gå til innhold

Tapas og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen jeg kjenner skal ha bursdagsselskap og det skal bli servert tapas.

Hvordan vet jeg hva, eventuelt OM jeg i det hele tatt kan spise noe av det som blir servert? Vet jo ikke om de har ordnet spekematen og oster eller hva, og så tatt på kjøttbollene rett etterpå heller? Vet jo ingenting.

Er det tryggest å la være og ta noe, og heller bare være i selskapet og smile pent? ;)

Føler meg ikke trygg på den tapasen..

Anonym poster: 8b882ae7583f7697b304a57d0e878c75

Skrevet

Du er gravid, det er en tilstand ikke en sykdom.

Det går fint ann å ikke være hyper sensetiv også i den tilstanden.

Skrevet

Så lurt at du er forsiktig, men det er mye av den mest vanlige tapas'en som du trygt kan kose deg med - du trenger ikke bekymre deg ;)

Tapas kan jo være så mangt ;) Men hvis vi tar høyde for at det serveres "skikkelig" tapas tenker jeg som følger:

- Jeg ville ha droppet osten (eks.manchego) dersom den er laget på upasteurisert melk. Du kan jo ev.høre med vertskapet og lese på pakken?

I tillegg ville jeg styrt unna spekematen og østers dersom det serveres,

- Når dette er sagt kan du trygt spise brød og allioli (hvitløksmajones), gambas (reker), kjøttboller og de andre varme rettene. Noen serverer dadler med bacon rundt (nam!!) - disse kan du nyte med god samvittighet :) Du kan også kose deg meg tortilla (omelett), oliven, mandler/nøtter og patatas bravas :)

Skrevet

Greit å være forsiktig, men det får være grenser.

Hvis du er så livredd, bør du nok holde deg hjemme.

Anonym poster: bff381cba720528657325ca9f141ce4c

Skrevet

Bli hjemme du. Herregud, hva så om dem har tatt på spekemat før kjøttboller? Du får ikke toksoplasmoae av det. Da må du nok spise skinka gitt. Førstegangsmomzilla kalles sånne som deg.

Anonym poster: f4fb576f154f72d5be97377de459ca40

Skrevet

Tapas er småretter. Det er altså flere retter. Noe bør du, som flere over skriver, holde deg unna som feks. spekeskinke og spennende oster (om de serverer dette). Resten er vanlig mat. Det serveres som regel alltid brød til tapas, kan du da ikke spise det brødet fordi det heter "tapas"? S P E S I E L T.

Anonym poster: 2721acbfb244eeb8f4000ef887f88f04

Skrevet

Eneste jeg ikke spiste av tapas når jeg er gravid er spekeskinke.

Manchegoosten var av pasteurisert melk og derav trygg.

Alt det andre er varmebehandlet og derfor ok, brød, salat, aioli og baconsurret dadler er også trygt.

Ikke vær så hysterisk;-) det går så bra!!

Skrevet

Bli hjemme du. Herregud, hva så om dem har tatt på spekemat før kjøttboller? Du får ikke toksoplasmoae av det. Da må du nok spise skinka gitt. Førstegangsmomzilla kalles sånne som deg.

Anonym poster: f4fb576f154f72d5be97377de459ca40

Hvorfor er dere så forbanna suuuure her på denne sida? Hm? Hvorfor skal man ikke få lov til å spørre om en jævla dritt uten å måtte bli hakka på av sånne suuure, ekle hurper?

Anonym poster: 8b882ae7583f7697b304a57d0e878c75

Skrevet

Det er ikke alltid lett å være førstegangs. Jeg føler at jeg så gjerne vil gjøre "alt riktig" - da er det lett å bli litt stresset. Vi vil jo for en hver pris beskytte livet i magen, ikke sant?

Spørsmål som HI stiller her tenker jeg at det må være takhøyde for å stille og at det bedre å spørre en gang for mye :)

Skrevet

Så ukoselige dere er! HI, det er jo bare flott at du bryr deg om nurket i magen og vil gjøre det riktige:) Hold deg til matportalens regler så er du trygg. Jeg ville ikke bekymret meg for om noen har tatt på spekeskinka før de tar på det du skal spise, toxoplasmoseparasitten finnes *inni* kjøttet, så du må spise det for å få det i deg. Uvasket salat kan vel teoretisk sett smitte via redskaper, om det drysser infisert jord fra salaten over på det du skal spise, men det får være måte på katastrofetenkning. :)

Noen sier over her at manchego er trygg fordi den er pasteurisert. Pasteuriserte oster er IKKE nødvendigvis trygge. Derimot er den trygg fordi det er en "hard" ost (også upasteurisert!), hvor listeria ikke trives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...