Gå til innhold

Er det mange som skal sende 1-åringen i brhg?

Anbefalte innlegg

Har du bestemt deg?

Hvor skal mini være når du starter i jobb?

Jeg har søkt full barnehageplass, synes jo han er liten når han begynner-men har ingen annen utvei.

Er selv utdannet førskolelærer og ser at barna har det godt i barnehagen-uansett alder :D:D:D:D

Fortsetter under...

Jeg skal ha han i barnehage når han er 1 år.

Skulle gjerne vært hjemme med han, men jeg må jo tjene til livets opphold.

Hvordan har folk råd til å være hjemme? Skulle gjerne vært det :)

Men han får det fint i barnehagen

Vi skal ikke det. Jeg jobber også i bhg og ser at de minste har det bra, men jeg ser også at de har det bedre hjemme med mor/far en liten stund til :) Så her tar vi permisjon med 80% lønn, og sparer penger det året vi er hjemme. Far skal være hjemme i ulønnet perm i 3,5 mnd + ferie, og da bruker vi at sparepengene + kontantstøtte og barnetrygd.

Ja jeg skal ha henne i samme barnehage som jeg jobber i, men det blir ikke lange dager for pappan går på skole og har veldig lyst til å være sammen med henne masse, så det blir myk start. Mulig vi utsetter starten hennes noen måneder også, hvis han bestemmer seg for å studere på kvelden, men vi får se.Jeg synes det er tidlig, men jeg vet også hvor mye de lærer og hvor bra de har det i barnehagen :)

Annonse

Ja, han skal i bhg når han er ett år. Har søkt ham inn i samme bhg som storesøster, og vi vet at han får det bra der. Jeg har litt fleksibel arbeidstid, så jeg pleier å levere senere eller hente tidligere. Storesøster har sjelden lengre dager enn seks timer. Er veldig glad for at vi kan gjøre det sånn, for det blir fort lange dager for de små.

Vi skal ikke ha jenta i barnehagen før hu er 16 måneder, men det er litt ufrivillig da vi flyttet i min permisjonstid og jeg måtte si opp jobben. Har ikke noen ny jobb og gå tilbake til når permisjonen er over. Jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med å sende 1 åringen i barnehage, tror jenta her hadde hatt veldig godt av det, men, men....

For det første er det ikke sikkert vi får barnehageplass, bor på et sted hvor det er for dårlig dekning. Men uansett tenker jeg å la han få noen måneder ekstra hjemme. Han er født i oktober, men skal i allefall ikke starte før i januar neste år. Han blir altså 14-15 måneder. Har noe ferie jeg kan ta ut + litt ulønnet permisjon. Om vi ikke får barnehage før august neste år så skal vi nok klare oss da også, har noe oppspart, får kontantstøtte og har en mann som også tjener godt. Ned min eldste fikk vi ikke bhg og jeg måtte bli hjemme ulønnet i 6 mnd. Det var trangt, men det gikk :)

Lillebror her skal i bhg fire dager i uka fra han er ca 13 mnd. Jeg skal jobbe 70%-80% og pappaen skal ha gradert uttak av pappaperm (en dag i uka). Skal prøve å gi han så korte dager som mulig i starten, men det er klart det blir en overgang for den lille kroppen. Heldigvis er storebror i samme bhg. Det gikk forøvrig veldig bra med han da han startet i bhg som ettåring.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke jeg hadde orket å være hjemmemamma på heltid mer enn fram til da (tar 3 mnd ulønnet perm for å få et helt år hjemme). Jeg trenger å gjøre voksenting for å ha det bra med meg selv, og har jeg det bra med meg selv er jeg en god mamma og "kone". I min idealverden hadde jeg og pappaen jobbet 50% hver, og delt på å være hjemme, men det lar seg nok ikke gjennomføre verken økonomisk eller praktisk...

Førstemann var veldig klar for barnehagestart da hun var ett år - begynte da hun var 14 måneder! Hunkjedet seg hjemme, og elsket ting som åpen barnehagen osv

Denne babyen har vi også søkt plass til fra han er 14 måneder, men får sikkert ikke plass (født i oktober, bor i Oslo), så blir vel sikkert i hvert fall januar før han begynner!

Her skal småen begynne i bhg når han er 17 mnd, vi har lagt av penger til ekstra permisjon siden jeg ble gravid. Min mann tjener forsåvidt ganske bra, så vi klarer oss. Det blir noen goder vi ikke kan unne oss når jeg går i ulønnet permisjon, men det er verdt det :-) Har ingen betenkeligheter med å sende en ettåring i bhg, men jeg ønsker å være hjemme med han litt ekstra.

Jeg må si at jeg irriterer meg skikkelig over når det sies i media at man IKKE må sende 1 åringer i barnehage osv.

Jeg skulle GJERNE vært hjemme lenger, men samfunnet er lagt opp slik at jeg må jobbe for å tjene til livets opphold når permisjonen er slutt. Jeg har ikke råd til å gå hjemme uten lønn.

Hvis de forlenger permisjonen MED lønn blir jeg gjerne hjemme lenger

Annonse

Ja, jeg er helt enig med deg :-) I sverige har de 16 mnd permisjon, det skulle vi hatt her også!

Og man har ikke krav på bhg plass til ettåringen hvis baby er født etter 1 september, mange må da ta ulønnet permisjon eller velge dagmamma.

Men ikke bekymre deg hvis du må sende ettåringen i bhg, de får det helt fint i bhg også, det er nok verst for mor/far :-)

Gutten min skal begynne når han er 16 mnd. I tida etter permisjonsutbetaling klarer vi oss økonomisk ved at jeg har ett dagbarn + kontantstøtte. Med avdragsfrihet på lånet i 6 mnd og nedskjæring i forbruk så går det ganske greit.

Var det ingen som så reportasjen om ettåringer i barnehage i Mitt lille land? Det er ikke bra for dem å være borte fra mor(hvis hun er hovedperson) på den måten.

De målte stressnivået og resultatene syns jeg var urovekkende. De som ikke gråt kunne være de med høyest stressnivå.

Men selvfølgelig er det individuelt, noen barn er klare for det, men de fleste er ikke det.

Dere har krav på 1 år ulønnet permisjon og kunne vært for eksempel dagmamma pluss at dere får kontantstøtte.

Når det er sagt så er det forståelig at man ikke har råd til ulønnet permisjon om man har hus, bil osv. Jeg syns det er utrolig teit av regjeringen å sette inn tiltak for å få flest mulig barnehageplasser når de heller kunne brukt de pengene til lenger lønnet permisjon:)

Endret av 2013

Mini skal begynne i barnehage i august er da 15 mnd gammel. Jeg har alltid hatt et positivt syn på barnehage og kan ikke forstå at så mange mener det er bedre for barnet å være hjemme. Det er jo i barnehage de får utviklet seg skikkelig og oppdage og utforske!

Vi har søkt plass til gutten fra han er ett år, men han er født i september så er jo ikke helt sikkert vi får plass (men tror det er relativt god dekning her).

Jeg er student og vil ut i jobb fra høsten av, siden jeg bare har fått studielån og stipend (ikke at det ikke er en god ordning altså, men det blir jo ikke like mye av det som av lønn :) ) så har vi ikke hatt mulighet til å legge av så mye til ulønnet permisjon.

Men om vi ser at gutten ikke er klar så kanskje pappaen kan ta ut ulønnet perm og jeg begynne å jobbe. Hadde jeg hatt en jobb å komme tilbake til så hadde jeg nok blitt hjemme lenger, men siden jeg skal ut på jobbmarkedet så kommer jeg nok til å ta det jeg kan få, i stedet for å vente til januar og kanskje gå mange måneder til før jeg får jobb.

Men hvem vet, kanskje ikke gutten får plass eller jeg ikke får jobb, da blir det hjemmekos lenger :)

vi har søkt inn vesla fra hun er 10 mnd, rett og slett fordi jeg må begynne på skolen til høsten (hvis ikke mister jeg plassen..) og far må jobbe for at vi skal klare oss økonomisk..

så da har vi ikke annet valg. men har ikke søkt 100%stilling, satser på at jeg klarer litt selvstudie...

Jeg har søkt full barnehageplass, men fikk ikke plass :( Venter spent på om vi kommer inn på 2.opptak. Selv om jeg har mine tvil. I vår kommune sliter de tydeligvis med barnehagedekningen da det er flere som har barn født i august som heller ikke har fått plass. Min er forøvrig født tidlig i september..

Jeg må fullføre min studier til høsten, og lurer på hva jeg skal gjøre om han ikke får barnehageplass.. får vel bli dagmamma om jeg finner en god en. Men vil mye heller ha han i barnehage...

Jeg har søkt full barnehageplass, men fikk ikke plass :( Venter spent på om vi kommer inn på 2.opptak. Selv om jeg har mine tvil. I vår kommune sliter de tydeligvis med barnehagedekningen da det er flere som har barn født i august som heller ikke har fått plass. Min er forøvrig født tidlig i september..

Jeg må fullføre min studier til høsten, og lurer på hva jeg skal gjøre om han ikke får barnehageplass.. får vel bli dagmamma om jeg finner en god en. Men vil mye heller ha han i barnehage...

Huff skjønner deg godt.

Ikke lett dette her altså. Om du ikke får plass prøv å skaff en dagmamma så fort som mulig. Tia flyr av sted og plutselig så sitter mann der i august :)

Tror nok det vil ordne seg.

Min skal være hjemme til hun er to år slik som sine søsken.

Skulle ønske permisjonen med lønn var lenger, men å si at samfunnet er bygd opp slik at man MÅ sende barna i bhg er tull,du velger livet ditt selv. Vi har tatt mange økonomiske grep for å klare et år uten lønn, for barnets skyld.

Jeg jobber også i bhg og jeg ser ikke at de små har det så veldig bra, det går -ja, men de har det bedre hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...