Gå til innhold

Skal jeg "lære" babyen å sove i sprinkelseng eller vil det komme av seg selv?

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 4 mnd (nesten) sover bare i vogna og må rugges i søvn. Prøvde sprinkelseng i dag,hadde tilogmed på gyngeben,men det ble bare skriking så han nesten mistet pusten! Jeg strøk,hysjet,sang,rugget... Ingenting hjalp. Prøvde å bysse i søvn,men han våknet da han kom oppi senga.. Etter en time ga vi opp og hentet vogna igjen.

Skal jeg fortsette å prøve og håpe det går bedre etter hvert? Eller prøve igjen om en mnd og håpe han er klar da? Eller har jeg da bare utsatt problemet og gjort det enda vanskeligere? Han vil jo vokse ut av vognbagen om ikke altfor lenge...

What to do????

Fortsetter under...

Han liker den kanskje ikke fordi den er stor og skummel?

Prøvd å lage et lite "rede" til han? Legg litt rundt så han føler han ligger litt trangt.

Min var det bare å putte i sprinkelsengen uten problemer. Men fikk tips da jeg skulle bytte om å prøve å lage det litt trangt

Jeg har laget den trang..tror jeg.. La et teppe rundt hode-enden,og siveskinnet oppå.det er jo ikke like trangt som i bagen..

Hvordan lagde du det trangt? Og hvor gammel var din da du begynte med sprinkelseng?

Jeg laget det ikke trangt. Jeg prøvde uten å gjøre det, og han brydde seg ikke. Han kan sove hvor som helst.

Han sov i vugge som er like stor som vognbagen frem til han var 3-3,5 mnd ca. Men han er lang, så det ble veldig trangt.

Har du sengekant? Det gir også trygghet.

Vi har hele tiden brukt sprinkelsengen til lek med uroen, så han har ligget i den på dagtid. Kanskje derfor det funket så godt. Vet ikke.

Endret av Lisse_01

Det kan hende det blir for åpent over han også, i vogna er det jo kalesje. Prøv å lag et "tak" kanskje? Til min eldste hang jeg et laken over stativet til uroa (det gikk ned til gulvet og jeg la bøker på som vekter slik at hun ikke fikk trekt ned lakenet over seg). Etter et par uker kunne jeg ta ned "taket" :)

Annonse

Jeg måtte også lage det trangt for min lille gutt. kjøpt en sengekant fra sebra som er ganske stiv i stoffet. la så en pute på siden bak sengekanten som gjorde sengen litt mindre og litt lunere :) prøv litt forskjellig utfra hva du tenker passer.

Iforhold til om du bør legge han i sprinkelseng ikke vogn tenker jeg: Gjør det du har lyst til . om du gjør det nå el om et par månde sår er han jo i litt protest til det uansett . så han må jo vennes til det uansett. en kamp nå el om 2 mnd er vel samma det ? Kan jo hende han om 2 er lettere å vende til større seng ? man vet aldri. gjør det du føler for. ikke noe problem om han sover i vogna. Hørt om mange som gjør det. vi skal være glad det ikke er verre. kolikk med hylskriking og ut å kjøre bil midt på natten for eksempel :)

Virker som du har gjør mye riktig siden du ser hva han trives med og ikke. så kjenn etter hva du har lyst til og ikke tenk så mye på om det er etter boka. :)

https://www.google.no/search?q=sengekant+sebra&hl=no&client=firefox-a&hs=xhm&rls=org.mozilla:nb-NO:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=pRMtUc_AKKiq4ASavYCgBQ&ved=0CE0QsAQ&biw=1280&bih=687

Takk for svar! Tror jeg skal prøve overgangen litt mildere ved å først venne ham til soveskinn (istedenfor vognposen), også ta ned kalesja, og så (det vanskeligste) gradvis rugge mindre. Så får vi se.. Høres jo så enkelt ut ;)

Gjest Hyacinth Bouquet

Mi jente sov i sprinkelseng fra hun var ca 7 mnd. Hadde henne i min seng fram til det. Satt ved siden av henne til hun sovnet 2 kvelder så hun skulle føle seg trygg og etter det var det ikke noe problem å gå ut av rommet med en gang hun var lagt.

Vi "øvde" noen ganger på å legge henne i sprinkelsenga da hun var 4-5 mnd, men hun gråt så mye at jeg ikke hadde hjerte til det. Orket ikke å stresse med det, så hun sov i min seng.

Synes ikke det er noe poeng i å stresse med å gjøre de små så "store", hvis man har muligheten så må det vel være like greit å la de små være baby til de er klare for å sove alene i egen seng osv. Når de blir trygge på at foreldrene ikke forlater de og sånn, så tror jeg det går mye av seg selv. :)

Min er seks måneder og sover i samme seng som oss enda. Har ikke prøvd sprinkelsenga enda. Så lenge det funker bra, hvorfor prøve å endre det da? Ta problemene når de kommer, tenker jeg. Ikke tenk så mye på dårlige vaner, enda... De kan uansett raskt endres, når du er innstilt på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...