Gå til innhold

Igangsetting vondere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

har erfaring med begge deler og syntes faktisk igangsettingen var best, men vet ikke om det har noe å si at det var min andre fødsel? første fødsel var lang men lite søvn på forhånd mens nr to følte jeg meg mye mer uthvilt og i formen:)

forskellen hos meg var at med nr 1 så tok det lang tid og jeg ble sliten så fikk riestimmulerende dryp og det var ganske heftig.

med nr to fikk jeg en pille og riene begynte noen timer etter på og etter fire fem timer fra første rie var barnet ute. helt fantastisk!

blir nå satt igang med min nr tre:)

hovedforskjlellen er kanskje at kroppen gradvis venner seg til smertene når det starter natrurlig men er sannelig ikke sikker..

tror uansett det viktigste er å prøve ikke grue seg, ta det som det kommer og prøve så godt man kan å slappe av og lytte til kroppen og jordmor.

blir nok mye bedre enn du tror!:)

Opplevd begge deler og var vondere tidlig i forløpet ved igangsettingen da riene er mer kunstige. Men var tid til epidural og det anbefales ved behov. Men ingen fødsel er lik og noen ganger er det en lettelse med starthjelp. Takk ja til smertestillende hvis du trenger det er mitt råd og lykke til!

Det kommer sikker an på- som alle andre fødselsforløp ;)

Med første så gikk jeg fire timer med rier og brukte to timer fra 4-10cm og måtte ha riestimulerende drypp for å få fart på utddrivningen. Selve pressefasen tok to timer (på drypp).

Nå, med siste, ble jeg satt igang på drypp og det tok to timer fra 3 cm til hun ble født! Ja, det var hektisk og rimelig intenst! Og vondt! Men på en annen side så gikk det såpass fort at kroppen taklet det fint. Og fem, seks pressrier før ungen var ute - for en drøm! Med førstemann så sa jordmor i halvannen time : bare ett par til nå. Nå er han her snart. Der ja, dette blir siste! Babyen kommer før vaktskiftet! - babyen kom ikke før tre kvarter etter vaktskiftet!!! :P

Jeg tror du bare må forberede deg på at det ikke går an å forutse :) konsentrer deg om deg selv, om pustingen. Jeg prøvde å tenke på fine ting under de værste riene - det funket litt. Det funket ikke å sparke i veggen på badet - det gjorde bare vondt værre :P

Bruk de hjelpemidler du kan! For meg så gikk alt så fort at rispose (i korsryggen) og lystgass (husk å lukke øynene og ikke åpne dem - da blir man ikke så fort kvalm) var det eneste jeg fikk. Men det funket det altså :)

Lykke, lykke til!

Du må ihvertfall ikke bruke tid på å grue deg, det er det ingen grunn til. Vondt blir det nok uansett.

Du blir igangsatt av en grunn og det er absolutt ikke ukontrollert. Du er på sykehuset, tar alt som det kommer og er i trygge hender ved hjelp av de som er på jobb den dagen.

Ikke nøl med å si hvordan du har det og om/når du trenger smertestillende.

Jeg har hatt 2 normale fødsler men ble igangsatt med nr.3 og skal bli satt igang med nr.4. For meg er det en trygghet å bli igangsatt, så pust med magen, bruk nettene til å sove best mulig og masse lykke til med fødsel :D

Annonse

Hei det er vel som de fleste her sier, det er veldig individuelt hvordan det går. Ville av den grunn ikke gruet meg over dette. Det er vondt å føde uannsett, for de fleste av oss:).

Min første fødsel startet av seg selv, gikk rimelig fort. Aktiv fase 3 1/2 time. Den andre fødselen ble igangsatt, gikk ennå raskere. Aktiv fase 1 1/2 time. Syntes denne fødselen var værst da det gikk så fort. Hadde intense rier nesten hele tiden. Men igjen dette blir veldig individuelt, og man vet ikke hvor lang fødselen blir.

Vanskelig å vite hvordan en fødsel forløper, så vanskelig å se for seg. Uannsett det er så til de grader verdt det og jeg ville gjort det flere ganger ( bortsett fra at jeg er fornøyd med 2 barn):) masse lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...