Gå til innhold

hva kan mam forvente av 2 åring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei det forventer jeg ikke i det hele tatt, men når barnet får pakken så ville jeg ha oppmuntret barnet til å si takk. F.eks selv si "takk" når barnet får pakken i hånda og når barnet har åpnet pakken si "nå må du si takk til oldemor og gi henne en klem". Men du kan ikke forvente at barnet på 2 år skal gjøre det og ingenting å bli sur for.

Jeg har oppfordret min 2 åring til å si takk for alt hun får. 3 år nå og takker nesten automatisk når hun får noe. Enten jeg gir henne noe å drikke og bare sier "værsågod er juice'n", "her er skiva di". Så sier hun takk.

Synes ikke man kan forvente at barnet sier takk, men kan så absolutt prøve å lære barnet å gjøre det. Selvom barnet kun er 2 år.

Oldemor har nok glemt hvordan det var å ha en 2 åring selv. :)

Jeg gjør som nevnt over her. Passer på å være til stedet når barnet overrekkes gaven og får barnet til å si takk. Kan hviske det i øret hans, eller si det høyt på en koselig måte. Han har blitt ganske god nå etterhvert. Blir to om en uke. Men sier ikke takk helt uoppfordret, og sre for meg at om det var mange personer og mange gaver, så ville takkefrekvensen sunket betydelig om jeg ikke passet veldig på og fulgte opp;)

Kommer jo litt ann på hvor flink poden er til å snakke og? Min snakker som en foss, og klarer derfor å si takk. Men det kommer ikke hver gang og antar sterkt at ungen ikke aner hva det betyr.

Han har begynt å si takk for maten hjemme da, ikke fordi vi brukte å gjøre det før, men fordi de etterlyste det i barnehagen, og jeg vil at han skal kunne de sosiale konvensjonene.

Men føles jo litt tåpelig å si takk for maten en selv har lagd slik at gutten lærer seg at det er vanlig å si etter at en har spist. Oddsene for at jeg lærer gutten å si det før mannen er høy...

Annonse

Kommer jo litt ann på hvor flink poden er til å snakke og? Min snakker som en foss, og klarer derfor å si takk. Men det kommer ikke hver gang og antar sterkt at ungen ikke aner hva det betyr.

Han har begynt å si takk for maten hjemme da, ikke fordi vi brukte å gjøre det før, men fordi de etterlyste det i barnehagen, og jeg vil at han skal kunne de sosiale konvensjonene.

Men føles jo litt tåpelig å si takk for maten en selv har lagd slik at gutten lærer seg at det er vanlig å si etter at en har spist. Oddsene for at jeg lærer gutten å si det før mannen er høy..Mannen min sier ikke takk for maten automatisk akkurat. .

Toåringer lærer fortsatt, synes ikke man kan kreve at de skal skjønne sosiale normer enda. De er for små til å forstå hva takknemlighet er, men det kommer.

Her sier min takk for maten og veldig ofte når han får et eller annet, men når noen gir ham en gave, så sier han det ikke. Hvis jeg sier "kan du si takk?", så svarer han nei. :-)

Gjest Lykke Fryd ♥

Min 2-åring kan si "takk" og hun takker når hun får noe. Hun kan spørre pent, sier "takk for maten", "unnskyld" når hun gjør noe galt, "vær så snill" osv.

Når jeg vet at hun kan det og skjønner betydningen av det så forventer jeg også at hun sier det. Forventer med et smil da og glemmer hun seg av så minner jeg henne på det :)

Jeg forventer at vesletrollet sier takk når hun får noe (2 år og 3 mnd) - det være seg et glass vann, mat eller presang. Hvis hun glemmer seg (og det skjer mindre og mindre), minner jeg henne på det med å hviske henne i øret hvis vi er sammen med andre eller ved å si "hva sier du da?" hvis vi er alene. Det samme gjelder andre sosiale konvensjoner som å hilse når vi ser noen og si hadet når vi går - hvis hun ikke vil med en gang, går vi ikke videre i "programmet" før hun har gjort det (eksempel: hun må si god dag til resepsjonisten i barnehagen før vi går inn på avdelingen til de andre barna. Hilser hun ikke går vi ikke videre).

Alminnelig høflighet har så mye å si for hvordan man blir oppfattet av andre, så det er noe vi jobber mye med.

Personlig tror jeg ikke jeg hadde blitt sur hvis en toåring (som ikke var min egen) hadde glemt å takke for en presang, men på den annen side kjenner jeg mange større barn som ikke sier takk når de får noe, og det synes jeg er så graverende at jeg heller er for streng med toåringen, så det ikke blir noe problem senere.

Vesletrollet er forresten veldig søt med takkingen sin innimellom. I forrige uke våknet hun midt på natten og kastet opp i sengen sin, og mellom gråt og snufs og kvalme takket hun pent da jeg skiftet pysjamasen hennes og da jeg vasket ansiktet hennes med en varm klut og da jeg skiftet sengetøyet og vasket gulvet...utakknemlige oppgaver som plutselig vel veldig koselige da jeg fikk "takk mamma!" som belønning :)

Lille tøtta: Som sier takk mellom oppkastene. De er nå nydelige småtrollene våre.

Tror min har lært seg at det å si at "mamma er fin" er lurt... under lek ble han så gira at han lugget meg hardt i håret og da ble jeg sint for det var vondt.

To minutter etterpå hører jeg "mamma er fin"

Fungerte da. Ble straks i godt humør igjen.Nå er neste steg å få han til å bli mer forsiktig slik at han ikke har noe å be om unnskyldning/smiske etterpå for :-) Lille luringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...