Gå til innhold

Barnet mitt på 4, klarer ikke å lære fargene... Kan det være en grunn til det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun ser veldig tydelig forskjell og kan si hva som har samme farge som den og den. Men klarer ikke å huske at den er gul eller den er rød. Vi øver hver dag, og har kun fokus på basisfargene.

Vi tar opp gul - barnet sier blå, grønn, hvit.. jeg sier gul

Vi tar opp rød - barnet sier grønn, gul, hvit.. jeg sier rød

Vi tar opp rød - barnet sier grønn.. jeg sier rrrr -barnet sier rrrød

Vi tar opp rød - barnet sier rød

Vi tar opp gul - barnet sier grønn, blå, jeg vet ikke - jeg sier gul

Vi tar opp rød - barnet sier blå.

And so it goes on..

Kan det være en grunn til at det er sånn som det her, noen som har vært borti lignende?

Anonym poster: 9d443ebcce7dcb50ea2b07e4f960b288

Skrevet

Jeg har det helt likt med hun er 3 blir 4 i år

Anonym poster: 15429d46652cc48805d157fa19ba52d6

Skrevet

Jeg har det helt likt med hun er 3 blir 4 i år

Anonym poster: 15429d46652cc48805d157fa19ba52d6

Skrevet

Ja :) Gutten min var kjempetreg med å lære fargene. Tror han var nærmere 5 år gammel før de satt noenlunde.

Bokstaver og tall derimot hadde han ingen problemer med å kjenne igjen.

Skrevet

2-åringen min kan alle fargene, telle til ti (bruker ulike gjenstander og vet hva tallene betyr, ramser det ikke bare opp) og holder nå på å lære bokstavene. H'n kan sin egen, søsknene sine, foreldrene sine og et par til. H'n er tidlig ute...

Anonym poster: 41a846fe9101fb0681709612f89f9bad

Gjest Antarctica
Skrevet

Ikke bry deg om hun kan navnet, se heller om hun kan "finne likedan" eller nevne ting som "har sånn farge."

Kan hun det, har hun godt fargesyn, men mangler begrepene. Kan hun det ikke er hun muligens fargeblind/fargesvak?

Skrevet

2-åringen min kan alle fargene, telle til ti (bruker ulike gjenstander og vet hva tallene betyr, ramser det ikke bare opp) og holder nå på å lære bokstavene. H'n kan sin egen, søsknene sine, foreldrene sine og et par til. H'n er tidlig ute...

Jaja..skrytskryt, var kanskje ikke det hi trengte nå eller ???? Hun VET selvsagt at mange kan det tidlig..ikke det som var spørsmålet..hvor dum går det ann å bli liksom ???? Åhh..så lei av de som på død og liv mååååå skryte av egne avkom ved enhver anledning....

Anonym poster: fd36eadd934ad98694db7ce1290427cb

Skrevet

Men om du sier, kan du gi meg den røde klossen, tar hun frem den røde da ?? Jeg har jobbet i bhg. Og det er kjemepforskjell på dette feltet...som så masse annet. Så lenge hun kan sortere de sp er hun iallefall ikke fargeblind eller noe.. Begynn å bruke farger i dagligspråket deres, si sånn nå tar vi på den røde strømpebuksen,,også de hvite sokkene... Oi så fin og rød fantorangen er, se så blå himmelen er idag osv. Plutselig sitter det. Hvordan er hun med tall og bokstaver og slikt ?

Skrevet

Kanskje hun rett og slett synes øving på farger er kjedelig?!

Synes forslaget over er bra, la henne heller få det inn med hverdagsspråket, er da ingenting å stresse med:)

Og ta morsomme farger først, kanskje lilla, rosa, sølv og sånt er mer stas?

Skrevet

For en vanvittig malplassert kommentar! Håper din sosiale kompetanse er bedre irl. *rister på hodet*

Anonym poster: f15f8af9b6fa15325e83d74790475b82

Skrevet

Det kan hende, som Ikkenonick påpeker over her, at barnet ditt ikke synes at farger er så spennende - ev.at hun ikke ser nytteverdien i det. Når det er sagt, ville jeg nok for sikkerhets skyld få sjekket synet hennes.

Skrevet

Har du vært på fireårskontroll på helsestasjonen ennå? Der gikk de gjennom fargene med min fireåring ihvertfall. Da gir de deg sikkert noen tips også

Skrevet

Ta å velg kun 3 farger å fokusere på først. Hvis hun er glad i rosa feks så velger du den og 2 til. Det har vi gjort. Vi valgte rosa, lilla og blå for det er farger hun har vist interesse for å vite hva heter. Nå kan hun ; gul, rosa, lilla, blå og grønn.

Nettopp blitt 3 år.

Skrevet

La være øvingen en stund. Kommer nok etter hvert,

Skrevet

Mulig barnet er fargeblind. Sønnen til et vennepar av oss var sånn. Han var fargeblind og i tillegg autist.

Anonym poster: bfb1b3f1e3e8c11700340e3e4d7fe182

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Tenker også at han kanskje er fargeblind eller bare uinteressert?

Har du prøvd å gjøre øvingen mer spennende? Som fargene i skogen (kombinere øvingen med en skogstur), farger på biler (min likte det godt og hun lærte seg fargene via farger på bilene), klærne i skapet el. Finn noe han er interessert i og øv fargene utfra det.

Og så kan det være lurt med en synstest om han skulle være fargeblind.

Skrevet

Ikke gjør det til en spørrekonkuranse. Snakk heller med henne om fargene. Fokuset på en - to farger i uken. "Se der er en blå bil, nå skal vi tegne med den blå fargen" osv. hun er bare fire år så ikke stress med det!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Ta å velg kun 3 farger å fokusere på først. Hvis hun er glad i rosa feks så velger du den og 2 til. Det har vi gjort. Vi valgte rosa, lilla og blå for det er farger hun har vist interesse for å vite hva heter. Nå kan hun ; gul, rosa, lilla, blå og grønn.

Nettopp blitt 3 år.

Jeg valgte også 3 farger til å begynne med. Blått, grønt og gult. Det fungerte bra (kombinert med bilene :) ) Hun var nettopp fylt 2 år og nå kan hun alle fargene, men hun er kjapp med slikt (altså ikke for å skryte)

Skrevet

Takk for svar.

Hun ikke finne den røde klossen hvis jeg sier det, da er det vill gjetting.

Hun kan finne like farger, hvis jeg tar frem en rød kloss så kan hun finne ting i rommet som har lik farge. Sorterer fargene når vi perler f.eks.

Helsestasjon sa at vi måtte øve mer på farger, synstesten gikk greit, sleit veldig med å få henne til å fokusere og se se på tavla, men hun svarte riktig. Ville dere allikevel tatt en synstest??

Hun har ingen favorittfarge, altså det betyr ikke noe om kjolen er hvit, svart, rosa eller oransje. Skal prøve å velge ut noen jeg tror kan fenge.

Er enig i at hun ikke syns farger er spennende og helt uinteressant.

Jeg prøver å være flink til å benevne fargen i hverdagen, men glemmer det litt og syns det blir litt unaturlig, men her SKAL jeg bli flinkere! :) I naturen, når vi leser, klær og gjøremål er lettest her.

Hun kan mange fargeord, men aner ikke hvilken farge det hører

til.

Har hatt fokus på en farge en helge og en annen neste helg, men det har ikke hjulpet noe, så jeg ga liksom litt opp det igjen..

Hun kan første bokstaven i navnet sitt, mitt og etternavnet vårt, eller så husker hun ikke fler. Dette er ikke noe vi har fokusert på i det hele tatt, da jeg føler andre ting må på plass først.

Hun kan telle til 20, men kan ingen tall (det har vi heller ikke øvd på.

Glemmer hva enkelte ting i hverdagen heter.. f.eks at brus blir kalt saft HVER gang vi snakker om brus. Hun kan si brus veldig tydelig, men klarer ikke huske ordet for alt i verden hvis hun skal si hva hun har lyst på. Hun har opp til 10 slike ord som hun ikke husker. Jeg pleier bare å gjenta det riktige ordet.

Stresser ikke altså, syns bare det er litt merkelig!

Takk for svar!

Skrevet (endret)

Sånn som du skriver nå sist, ville jeg fokusert minste på farver og bokstaver og kanskje funnet noen morsomme leker med stimulering av hukommelse og konsentrasjon. F.eks Kims lek, memory, puslespill flere ganger etter hverandre. Kanskje også snakke om tingene. Kims lek-få henne til å forklare tingen som er borte. Så ser dette sammen om det er riktig når du tar fram tingen. Memory-hvorfor er brikkene like/hvorfor er de ikke like. ... puslespill for hukommelse. Ha et morsomt puslespill som hun kan pusle helt til hun"husker" det. Snakk om brikkene og hva som er på de

Endret av rollergirl
Gjest sussie77
Skrevet

Kanskje hun har problemer med å konsentrere seg? Siden hun noen ganger ikke klarer å fokusere på ting.

Skrevet

Det finnes jo et par bilder som man kan vise barnet som kan hjele iforhold til å finne ut om hun kan være fargesvak. Det har de sikkert på helsestasjonen?

Skrevet

Takk for bildet, det skal jeg forsøke for å være på den sikre siden.

Ja hun sliter med konsentrasjonen, har alltid vært distre og oppfatter ikke ting så fort.

Skrevet

Be om å få en henvisning fra lege til øyelege, det skader ikke å undesøke. Da vet man i alle fall, kan hende jenta di har vanskelig for konsentrere seg fordi hun er sliten av å anstrenge øynene.

Det med at hun ikke klarer å konsentrere seg, kan jo bare være et vimsete karaktertrekk, eller det kan være "noe." Kan hende Bup kan hjelpe?:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...