Gå til innhold

Kan jeg gi paracette stikkpille i munnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk at det bør gå minst 8 timer mellom hver tablett.

Anonym poster: 3848422ced7e3ca6897d5ed852bcdf3b

er du autorisert helsepersonell av noe slag? Det er jeg, og jeg har lært 4 timer. Veldig dumt å gi råd når de ikke er riktige.

Dumme meg stoler på det en overlege sier. Sorry, skal ikke gjenta seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kiwi er åpen til kl 23, eller stikk på bensinstasjonen;-)

Anonym poster: ad0bab8148a7efe4182227b4caca530f

Ja, for alle bor i ditt nabolag :P

Anonym poster: bb38378fad1d0997ffd55725883c43d4

Skrevet

er du autorisert helsepersonell av noe slag? Det er jeg, og jeg har lært 4 timer. Veldig dumt å gi råd når de ikke er riktige.

Kan godt hende overlegen sier det, men jeg velger å høre på det som står på pakningsvedlegge. Så får jeg heller kontakte legen om det ikke skulle holde :-)

Skrevet

Hvor mye veier ungen din?

18 kg ish?

Skrevet

Enten lyver du om den autorisasjonen din eller så bør den inndras.

Du tar feil!

Skrevet

Ifølge pakningsvedlegget skal det gå minst 4-5 timer mellom hver dose, men maks 3 x i døgnet. Pakningsvedlegget fant jeg på statens legemiddelverk sin side. (de bør vel vite hva som er riktig)

Anonym poster: 1eb6796343c59f82bbe269b6aae6459d

Skrevet

Da er det 250 mg tabletter, eller 270 mg hvis man skal være pinlig nøyaktig. Har du "voksen" paracet eller?

Skrevet

Hvis det er 250 mg du skal gi, så kan du jo gi en halv vanlig voksen paracet. De er på 500 mg. Mer info finner du her: http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/paracet-weifa-562628 og der kan du lese om de ulike typene. Smeltetablett med banansmak kan være populært. Så veit du det når du skal på innkjøpsrunde.

Tusen takk for linken, men jeg vet hva jeg skal bruke og hvor mye. Problemet var heller at jeg ikke hadde det guttungen foretrekker ;-)

Skrevet

Det kan helt sikkert vente til i morgen HI, protesterer han stort så er han trolig ikke så syk at han MÅ ha paracet nå :) Man kan også først prøve å få ned feberen ved å ta av klær og kjøle ned med kalde kluter :)

Jeg gir bare paracet ved ca 40 gr. (da er de utslått) eller ved smerter/ubehag.

Når de er såpass syke bryr de seg ikke om å få stikkpille.

(gir jeg ved mild feber og de bare er småsyk protesterer de villt)

Skrevet

Da er det 250 mg tabletter, eller 270 mg hvis man skal være pinlig nøyaktig. Har du "voksen" paracet eller?

Har bare stikkpiller 250mg, men bruker å gi en halv 500 mg, altså 250 mg :-) kommer langt ved å lese på pakka :-)

Skrevet

Akkurat når det gjelder paracet stikkpille er det nok ingen umiddelbar fare ved å gi det oralt (via munnen), det er samme virkestoff som vanlig paracet, iblandet et fettstoff for å løse det raskt opp i tarmen. Smaker neppe godt, og kan sikkert få ekle oppstøt av det, men farlig ved engangshendelse? Neppe. Ring heller legevakten og hør med dem hvis det blir krise i stedet for å spørre her.

At døgndosen er gange tre, er IKKE det samme som at minstetid mellom dosering er 8 timer, en farmasøyt burde vite forskjell på disse to tingene! En hver lege vil svare deg at det skal gå minimum 4 timer mellom hver disse, men at foretrukket, og anbefalt tid, er 8 timer for å opprettholde jevn døgndosering. Der det er nødvendig selvfølgelig.

Og man trenger ikke være autorisert helsepersonell for å lese et pakningsvedlegg, selv om jeg er det.

Anonym poster: da9e321e43a867de3787f8c1fcf8aa07

Skrevet

Akkurat når det gjelder paracet stikkpille er det nok ingen umiddelbar fare ved å gi det oralt (via munnen), det er samme virkestoff som vanlig paracet, iblandet et fettstoff for å løse det raskt opp i tarmen. Smaker neppe godt, og kan sikkert få ekle oppstøt av det, men farlig ved engangshendelse? Neppe. Ring heller legevakten og hør med dem hvis det blir krise i stedet for å spørre her.

At døgndosen er gange tre, er IKKE det samme som at minstetid mellom dosering er 8 timer, en farmasøyt burde vite forskjell på disse to tingene! En hver lege vil svare deg at det skal gå minimum 4 timer mellom hver disse, men at foretrukket, og anbefalt tid, er 8 timer for å opprettholde jevn døgndosering. Der det er nødvendig selvfølgelig.

Og man trenger ikke være autorisert helsepersonell for å lese et pakningsvedlegg, selv om jeg er det.

Satt akkurat og tenkte på det samme. Det står jo ganske klart i pakningsvedlegget. Skjønner ikke at det er noe å diskutere. Max 3x i døgnet og min. 4-5 timer mellom hver dose.

Skrevet

Håper dere får en rolig natt da :)

Han sover nå, så håper det :-) har våkna to ganger på en time nå å spurt om vi snart er fremme :P

Skrevet

Takk, da fikk jeg svar på det jeg egentlig lurte på :-) når det gjelder døgndosen har jeg alltid gitt etter behov, da gjerne tre ganger mellom kl 0600 og 24 så regner med det går fint å fortsette med det :-)

Skrevet

Takk, da fikk jeg svar på det jeg egentlig lurte på :-) når det gjelder døgndosen har jeg alltid gitt etter behov, da gjerne tre ganger mellom kl 0600 og 24 så regner med det går fint å fortsette med det :-)

Som sagt, ring gjerne legevakt og hør med dem, forklar situasjonen. Å svelge dem vil forresten sannsynligvis gi noe dårligere effekt enn å gi dem i rumpa som de er ment til. Greit å vite.

Angående døgndosering kan det være greit å gi inntil fire ganger i døgnet i meget korte perioder og der det er strengt nødvendig. Ellers ville jeg prøvd å holde meg til tre ganger i døgnet, fordelt slik jeg, eller den som kjenner barnet, anser det best. Lykke til i natt :)

Skrevet

? what? Står jo til og med på pakken til både mikstur, smeltetablett, tablett og brusetablett inntil 3 ganger i daglig! (noen av de 4 ganger daglig) Så hver 4 time blir jo alt for ofte!!! OG JA Jeg er utorisert helsepersonell! 24 timer delt på 3 ganger er hver 8 time!

Skrevet

Ta deg sammen! Du skriver spydig til noen "er du autorisert helsepersonell av noe slag? Det er jeg, og jeg har lært 4 timer. Veldig dumt å gi råd når de ikke er riktige."

Da må du vel tåle å få høre det når du tar feil. Nå er det plutselig en overlege som har sagt dette til deg. Som sagt i enkelte tilfeller kan det være tilrådelig å gi paracet oftere, men det er untaket og ikke regelen. Det burde du jo vite som AUTORISERT HELSEPERSONELL. :) Derfor er det ingen grunn til å hakke på noen som faktisk gir riktig informasjon.

Anonym poster: 9baa40dbaed2ffaec1cfc29199c2b8c3

Skrevet

Her hjemme bestemmer vi voksne!

Om han er så dårlig får han stikkpille uansett.

Anonym poster: 2f0dc4a7321c8cc17ab915aeb386ea2a

Skrevet

? what? Står jo til og med på pakken til både mikstur, smeltetablett, tablett og brusetablett inntil 3 ganger i daglig! (noen av de 4 ganger daglig) Så hver 4 time blir jo alt for ofte!!! OG JA Jeg er utorisert helsepersonell! 24 timer delt på 3 ganger er hver 8 time!

Nå må du holde tunga rett i munnen. Max døgndose gir ingen eksakt pekepinn på NÅR dosene skal gis. Men at det skal gis feks Max 250 mgx3 hvilket vil si Max 750 mg i døgnet. Så gis det en anbefaling på va 8 timer mellom hver dosering, for å unngå for sterk dose på for kort tid, og for å fremme maksimal og jevn smertelindring eller febernedsettende effekt i løpet av dette døgnet. Men paracetens effekt avtar betraktelig etter de fire første timene, og hvis det da virkelig er nødvendig, kan det gis ny dose etter disse fire timene. Men da går det selvfølgelig ut over resten av døgnets dosering. Det er bare å lese pakningsvedlegget og spørre en lege. Nå har jeg brutt det ned så enkelt som mulig, det ble nesten litt uoversiktlig.

Skrevet

3.       HVORDAN DU BRUKER PARACET

Hvis du har vært i kontakt med lege eller har fått legemidlet på resept skal du alltid følge legens anvisning. Kontakt lege eller apotek hvis du er usikker.

Til barn anbefales generelt en enkeltdose på ca 15 mg pr. kg kroppsvekt, vanlig anbefalt døgndose er 45 mg pr. kg kroppsvekt, og maksimal døgndose er 60-75 mg pr. kg kroppsvekt. Det bør gå minst 4-5 timer mellom hver dosering.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva som er så vanskelig å forstå, det står jo svart på hvitt, enten man er autorisert helsepersonell eller revisor :P

Skrevet

Et annet eksempel kan være f.eks. antibiotika, som Selexid 200 mg, som som regel skal tas tre ganger i døgnet. Da gir man den jo morgen, middag og kveld (ofte kl 8, 13-14 og 20) når pasienten er våken, man venter jo ikke åtte timer mellom hver (08, 16 og 24).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...