Gå til innhold

Sparing i fond igang, erfaringer ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har startet fondsparing. To ulike. En med 50/50 renter og aksjer, det andre med 70% aksjer. Sparer 3000 tilsammen hver mnd. Synes det er skummelt mtp at man kan tape penger, men vet jo at man at mer igjen for det enn enn sparekonto.

Noen som vil dele sine erfaringer med en nybegynner ?:)

Anonym poster: a3369e3217c0e3db6dd4ed8ccb7c3e13

Skrevet

Dytt. Vet jo at mange har snakket om fondsparing, så erfaringer må dere vel ha ? :)

Skrevet

Jeg sparer i 100 % rent aksjefond for meg og barnet, og det er fordi dette er langsiktig sparing. Hadde jeg skulle spart i 5 år anbefalte banken meg å ha 50/50 aksjer og renter.

Erfaringsmessig lønner det seg bedre å spare kun aksjer, dersom det er langsiktig. Jeg har det som privat pensjonssparing.

Kundekonsulenten vår i banken har spart i nesten 20 år til barna, og har på dette fått 30 % avkastning av det. Det vil jeg si er lønnsomt:-)

Men det avhenger jo også av hvilke fond man sparer i, snakk med banken din eller Google litt:-)

Skrevet

Takk for svar :) Har allerede snakket med banken, undersøkt på egen hånd i tillegg. Så ville bare høre erfaringer fra de som er i gamet :) Pensjonssparingen satte jeg til 70% aksjer, turte ikke velge 100% :P mulig jeg endrer på dette etter hvert som jeg får erfaring og ser om fond er skummelt eller ikke :P

Den kortsiktige sparingen valgte jeg 50% på ja.

Vet du hvor mye du har satt inn og hvor stor fortjeneste du har til nå? Hvor lenge har du spart i fond?

Skrevet (endret)

Har spart 500 kr mnd siden januar 2011 og har nå en gevinst på ca 1000 kr.

Det er 11,24 % i pluss.

I fjor gikk jo alle aksjefondene voldsomt ned, men så går de opp igjen.

Summa summarum går de alltid i pluss.

Husker jeg sparte 100 % i landkreditt Kina for noen år siden, og det steg med over 400 kr på to døgn,- skikkelig høyrisiko men derav også bedre avkastning:-) da hadde jeg bare 5000 kr på fondet, så prosentandelen gevinst var høy.

Endret av BellaSuz
Skrevet

Ok :) Ja uansett bedre enn kun renter på sparekontoen :) Blir spennende framover dette, alltid gøy å prøve noe nytt :)

Noen flere med erfaring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...