Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i samtale allerede med legen på føden ang om jeg skal ha KS eller føde vanlig. og jeg fikk tilbud om at jeg kunne få KS hvis det blir for vankselig.

jeg skal til samtale med jormoren i april for å høre litt hvordan vi skal gjøre dette, og følges opp av legen på føden hver 6 uke.

når begynner en å planlegge ang fødsel? nå er jeg litt i en annen situasjon, der ikke alt er akktuelt for meg, og den vanlige fødestillingen kan jeg nok ikke bruke.

så jeg er jo litt skeptisk til hvordan i all verden vi skal gjøre det, men nå skulle de også se ann hvordan jeg har det resten av svangerskapet, og hvordan spasmene og krampene i bena er.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144023069-planlegging-av-f%C3%B8dsel-n%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår at du er i en litt spesiell situasjon, men ikke stress med det før du har snakket med jordmor i april i hvertfall. Det jeg kan si er at å legge de størte planene er uansett mer stress enn en nødvendighet, kanskje er det noen fødestillinger som ikke fungerer for deg, men du har jo som regel god tid som førstegangsfødende til å finne ut av det under veis. Ingen fødsler er like uansett, og hvilke stillinger som fungerer for deg finner du nok best ut av under veis. Men det kan jo være noen stillinger som er mer optimale med tanke på spasmer o.l. Det kommer jo også helt an på hvordan fødselen forløper, om du trenger epidural, ekstra overvåkningsutstyr e.l.

Jeg kan bare svare for meg selv da jeg fødte første gang; jeg hadde ikke lagt noen spesielle planer, det eneste jeg var helt klar på til jordmor var at jeg var livredd for å revne, og at jeg ville velge posisjon under pressriene som hun anbefalte for å unngå dette/gi jordmor mest mulig oversikt/kontroll. Så da ble det fødsel på rygg, i "standard" posisjon.

Jeg trodde riene skulle kjennes mest i ryggen, men kjente de kun i magen som ekstreme menssmerter. For meg var det enklest å jobbe meg gjennom riene når jeg var oppe og gikk/gynget fra side til side under riene. Sto gjerne og støttet meg opp på sengen under riene mens jeg tråkket fra side til side. Det var det som fungerte for meg (og heldigvis også det de anbefaler for å jobbe babyen nedover i bekkenet). Men jeg har snakket med andre som ikke klarer å bevege seg under riene, og som har ligget pal i senga de siste timene da de igjen syntes det var lettere å håndtere smertene slik.

Du må rett og slett kjenne på hva som fungerer for deg underveis, vi er så ulike vi damer, og det er fødslene også. Er selv veldig spent på hvordan denne fødselen blir. Men det kan jo være greit å ha snakket med jordmor hvis det er noen stillinger du absolutt bør unngå med din forhistorie. Det viktigste er jo at du er klar over situasjonen din, og det virker det jo som om du er. Så fremt det da ikke skjer noe spesielt under fødselen så får man som regel ganske fritt spillerom når det gjelder bevegelser.

Og hvis du synes det er vanskelig å gi klare beskjeder i en presset situasjon, så ville jeg anbefalt deg å skrive et fødebrev med notater, og gi kjæresten din full oversikt over hvordan du ønsker/ikke ønsker det, slik at han kan ta kontrollen for deg når det røyner på som verst.

Du har jo også keisersnitt i bakhånda, men supert om du prøver/ønsker å føde normalt først, så vet du at hvis det ikke fungerer, så har du muligheten for keisersnitt.

Ny forskni g viser jo at barnet har veldig godt av riene, også hvis det blir forløst ved keisersnitt senere i forløpet. De mener at riene gjør barnet, og lungene mer forberedt på livet utenfor livmora, og det er mindre sannsynlig at barnet må ha pustehjelp etter keisersnittet hvis det har gjennomgått rier først. Så det har absolutt noe for seg å forsøke naturlig fødsel først:)

Mange har jo god erfaring med å føde sitte de på huk fremoverlent i senga. Litt kinkig stilling for jordmor, men da får du også god hjelp av tyngdekraften u der pressriene. Man kan føde på siden, med ene benet opp, man kan føde stående, det finnes til og med en fødekrakk, hvor det nesten blir som å gå på do:/ men du må jo selv finne ut hvile posisjoner som er aktuelle for deg, og kanskje er det du hadde sett for deg helt umulig når det kommer til stykket (jeg tror ikke jeg hadde klart å holde meg oppe under pressriene hvis jeg skulle stått, det hadde blitt for mye å ha fokus på/bruke krefter på). Men det er meg igjen, og det kommer jo helt an på deg der og da hva som fungerer, hvor sliten du er, hvor smertene sitter, osv.

Takk for tips :) får se hvordan det går med samtale med jordmor. Jeg skulle få slippe å føde vanlug hvis det tok alt for lang tid med fødselen. Heldigvis. Kommer jo ann på hvor mye kramper jeg får i benet. For jeg jeg spenner meg under stress og npr jeg får vondt ellers så da blir det dobbelt opp under fødselen. Men vi får jo se hvordan det går:)

Veldig enig med 1+1=3!!!

Jeg stod det meste av fødselen sist, og fødte på kne i senga. Går nok for noe lignende denne gang.

Thie: til deg som er treningsdame vil jeg si at for meg fungerte pusteteknikk veldig godt! Jeg sammenlignet riene litt med trening (noe statisk eller veldig slitsomt) og når jeg følte jeg ikke klarte mer så fokuserte jeg på å trekke pusten inn gjennom nesen (123) og ut gjennom munnen (12345). Noe jeg lærte på en yoga/pilates/thai chi trening jeg pleier å gå på. Og det fungerte kjempe fint for meg i åpningsfasen! Mannen måtte telle på de hardeste riene, og nåde han om han ikke fulgte med ;) kan jo hende fokus på pust kan hjelpe kroppen din å slappe av :)

Veldig enig med 1+1=3!!!

Jeg stod det meste av fødselen sist, og fødte på kne i senga. Går nok for noe lignende denne gang.

Thie: til deg som er treningsdame vil jeg si at for meg fungerte pusteteknikk veldig godt! Jeg sammenlignet riene litt med trening (noe statisk eller veldig slitsomt) og når jeg følte jeg ikke klarte mer så fokuserte jeg på å trekke pusten inn gjennom nesen (123) og ut gjennom munnen (12345). Noe jeg lærte på en yoga/pilates/thai chi trening jeg pleier å gå på. Og det fungerte kjempe fint for meg i åpningsfasen! Mannen måtte telle på de hardeste riene, og nåde han om han ikke fulgte med ;) kan jo hende fokus på pust kan hjelpe kroppen din å slappe av :)

Regner med en bytter litt stillinger underveis, men jeg kan ihvertfsll ikke ligge med bena høyt og opp. Da blur det masse kramper og benet stivner helt :/ det er generelt også det skjer. Så må ha godt " fotfeste" hsr sett litt på den med man står på knærne. Og det kan jo være aktuelt :) kommer til å ta det som en intervall rie-press ut pusteøkt. Haha. Glad jeg er vant til hard trening. Ellers tror jeg at jeg må gå mye, gor å ligge i sengen gjør at benet ikke får slappe av da heller. Samme med p sitte. Så det blir veldig interessant det her gitt..

Annonse

Veldig enig med 1+1=3!!!

Regner med en bytter litt stillinger underveis, men jeg kan ihvertfsll ikke ligge med bena høyt og opp. Da blur det masse kramper og benet stivner helt :/ det er generelt også det skjer. Så må ha godt " fotfeste" hsr sett litt på den med man står på knærne. Og det kan jo være aktuelt :) kommer til å ta det som en intervall rie-press ut pusteøkt. Haha. Glad jeg er vant til hard trening. Ellers tror jeg at jeg må gå mye, gor å ligge i sengen gjør at benet ikke får slappe av da heller. Samme med p sitte. Så det blir veldig interessant det her gitt..

Det går nok fint :) akkurat pressetiden er ikke så lang, og før det kan du jo gjøre akkurat som du vil :) (be om samtale med føden og skriv et fødebrev. tror det er vanlig å bli lagt i seng med riemåler når man kommer inn. Men man kan fint stå med den riemåleren! Jeg gjorde det sist. Jeg vil absolutt ikke ligge. lurt om du planlegger litt med mannen også, slik at han kan fortelle hva du ønsker, så du ikke behøver bruke energi på det). skulle du føle det ikke går så får du jo keisersnitt :)

Ja, tror det skal gå greit. Vondt gjør det jo uansett. Og jeg er ihvettfall ikke redd for det. Men vi sksl nok klekke en plan. Ikke på den mpten at jeg vil ha det sånn og sånn. Men så de vet at de må væte obs på det med spasmene og at de vet at enkelte ting blir vanskeligere. Ellers skal jeg nok klare og ordne meg selv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...