Gå til innhold

hvem har skyld i denne kollisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle på en resturant i byen, der er det en parkeringsplass utfor der man kjører rett frem..så når jeg hadde kjørt frem at plassen var for handicappede, og skulle da rygge ut..hålpå og rygge forsintig da en annen bil skulle kjøre inn på siden og vi traff med baklykten min og fronten hannes..hvem har skyld? Håper noen skjønte hva jeg mente.. beklager skrivefeil..

Anonym poster: 58db817428924108fd81e4c7d306a3d1

Skrevet

Man har alltid vikeplikt for alle andre når man rygger, dvs din skyld.

Anonym poster: d6eadb2e4a04cb8bef740464e7405f94

Skrevet

Som #3 skriver: Den som rygger har ALLTID vikeplikt.

Jeg ble påkjørt på samme måte og hun som rygget fikk selvfølgelig skylden siden hun rygget i meg. Fikk dekket skadene av hennes forsikringsselskap.

Anonym poster: 970325d19c89c3960a62985ae0a42087

Skrevet

Nr 3 og 4 har rett. Den som rygger har vikeplikt, og dermed skylden.

Anonym poster: 56c56dce380c71958a487f3e972c154a

Skrevet

Din skyld.

Anonym poster: 2d01f53354e11b8647bb4dd8ba7ab5c1

Skrevet

Din skyld så lenge bilen din var i bevegelse.

Skrevet

Du har vikeplikt for alt og alle når du rygger, så det er som de andre sier her: din skyld.

Skrevet

Jeg ikke forstå...

Da er ikke du så lur...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Den gang jeg tok lappen hadde man vikeplikt for de som rygget fra høyre inne på parkeringsplasser....

Skrevet

Jeg ikke forstå...

Da er ikke du så lur...

Oi, så meggete vi var i dag da?

Anonym poster: e1d03ea73beecc4976197a963a351dbb

Skrevet

Den gang jeg tok lappen hadde man vikeplikt for de som rygget fra høyre inne på parkeringsplasser....

Sakset fra "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)":

§ 11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

<a href="http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html">http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html

Skrevet

Sakset fra "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)":

§ 11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

<a href="http://www.lovdata.n...321-0747-0.html

Linken min funket visst ikke. Prøver igjen. ;)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#7

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jo, det er greit. Men sikker på det gjelder inne på en parkeringsplass? Det er jo samme hvis du kjører på en vei hvor du har vikeplikt, man har jo ikke det for de som kommer fra parkeringsplass....?

Skrevet

Jeg har nylig tatt førerkort (2012) og da hadde jeg vikeplikt for alle (gående, andre biler som kjørte fremover osv) når jeg rygget.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har nylig tatt førerkort (2012) og da hadde jeg vikeplikt for alle (gående, andre biler som kjørte fremover osv) når jeg rygget.

hmm... Vranglære på meg da? mannen lærte det og, for hundre år siden :P men kanskje nye regler nå?

Skrevet

Jo, det er greit. Men sikker på det gjelder inne på en parkeringsplass? Det er jo samme hvis du kjører på en vei hvor du har vikeplikt, man har jo ikke det for de som kommer fra parkeringsplass....?

Ja, det er jeg sikker på. Hvis det hadde vært et unntak for denne regelen på parkeringsplass, så ville det stått i trafikkreglene. Det gjør det ikke.

Og det er ikke det samme som hvis du kjører på en vei hvor du har vikeplikt, men ikke har vikeplikt fra noen som kommer fra en parkeringsplass. Når man kommer kjørende fra en parkeringsplass og ut på en annen vei har man vikeplikt for de andre fordi man kommer fra en parkeringsplass. Dersom man kommer ryggende ut fra en parkeringsplass har man vikeplikt for andre trafikanter både fordi man kommer fra en parkeringsplas og fordi man rygger.

I tillegg kan man se på definisjonene for trafikkreglene som står i paragraf 1:

§ 1. Definisjoner

1. I trafikkreglene forstås med:

a) Veg: Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.

Altså er parkeringsplass å anse som en veg, hvor de vanlige trafikkreglene gjelder, og dermed også bestemmelsene for vikeplikt ved rygging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...