Gå til innhold

Tips til hjemmelaget middag til baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille pode er nå blitt så stor at jeg nå har lyst å starte å gi han middag på dagen. Fra før av får han to grøtmåltider, morgen og kveld, og kanskje litt frukt til lunsj. Jeg har kjøpt inn poteter, gulrot og brokolli. Tenkte å koke dette, for så å mose det helt i stavmikser og tilsette kokevannet for å få ønsket konsistens. Er dette en bra middag? Har dere eventuelt andre tips til hjemmelagede middager til babyen? :) Han er forresten 5,5 mnd, straks 6 mnd!

Skrevet

ville først gitt han en og en grønnsak sånn at han blir vant til smaken. når han liker de kan du begynne og blande.

ca 100 g potet/grønnsak

vann til og koke i

ca 1/2 dl væske til og mose i (kokevann evntuelt mm/mme)

og eventuelt 1ts olje eller smør

gulerot, brokkoli, potet, kålrot og blomkål er fin og begynne med.

gulerot og potet sammen er mest populært her, lykke til :-)

Skrevet

Etter hvert kan du tilsette litt fisk, kylling, kjøtt i blandingen. Babyen trenger jo fett, så en god olje eller usaltet smør (gir også god smak) er fint å tilsette. Urter er også fint til å lage smak, ellers er gressløk, kardemomme og muskat fint å bruke i små små mengder.

Her er også søtpotet en stor hit, veldig fint å starte med.

Når du blander til middag kan det også være lurt å koke med litt eple, mais eller ananas ring for å gjøre det litt søtere - de liker litt søt smak de små.

Skrevet

her har hjemmelaget fiskegrateng vært en stor hit helt fra begynnelsen.

Skrevet

Ananas i middagen faktisk? han liker veldig godt ananas rent, så kanskje jeg skulle prøve det :) Han har smakt både litt gulrotpure og potetpure før, så det er ikke helt nytt for han dette her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...