Gå til innhold

Dere med store barn som ikke kan/kunne si R

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var de når de fikk hjelp fra logoped?

Jeg har en 1. klassing som straks fyller 7 år og som ikke kan si R. Læreren sa at de bare skulle observere videre, så var ikke noe hjelp å få. Merker at han synes det er vanskelig nå som han lærer å lese og skrive, og i tillegg får han bemerkninger fra andre barn om at han har "babyspråk" -noe han ikke synes er gøy. Far og fars søsken kan ikke rulle på R'n de heller, så mulig det er arvelig (?).

Anonym poster: 05f71900cb4c796c1f00e14c42c448e6

Fortsetter under...

Skrevet

Han burde jo begynne hos logoped ASAP. Helst for en stund siden.

Anonym poster: bbdea2c85c2ca0e5eed02aeb860cd4b7

Skrevet

Tror jeg fikk hjelp da jeg gikk i første eller andre klasse. Ble heldigvis ikke mobba, men noen var jo ekle. Be om å bli henvist til logoped (er jo ikke sikkert de har kapasitet med en gang men da vet dere hvertfall at han kommer til å få hjelp)

Anonym poster: b420f5e870fd20bcd02164f0bdbf5367

Skrevet

Jeg har hørt (og erfart) at gutter har mer vanskeligheter med å si R enn jenter. Lillebroren min sa ikke R før han gikk i 3. klasse. Da hadde vi daglig trening på å si R. Her ble han belønnet med en kalender med klistremerker på. Hver gang han fikk til noen ord riktig, så fikk han ett klistermerke, som ga en premie på enten kake, kino eller en tur til svømmebassenget. Ga guttungen lyst til å lære å si R skikkelig. :) Vi spurte om logoped, men han fikk det aldri.

Samboeren min er 20 år nå, og lærte seg ikke å si R skikkelig før han var 18, faktisk. Ingen som hadde tatt seg bryet å lære ham det skikkelig, så vi hadde en del trening på dette. Han var veldig flau over at han slet med R'er, men er nå meget fornøyd med at han greier det. :)

Logopeder kommer alt for sjeldent inn for å hjelpe, og det er så synd! Men i mellomtiden får foreldre gjøre det de kan for å lære barnet å uttale R-ord skikkelig.

Skrevet

Takk til dere som har svart.

Vi har tatt det opp tidligere også, hos helsestasjonen for et år siden. De tok kontakt med PPT (er det det det heter?), men de sa at det ikke var vits i å søke så tidlig.

Siste året i barnehagen trente vi mye på dette med R'n hjemme, fikk tips av et familiemedlem til ord han skulle øve på (tedipp-tedapp osv). Han har øvd mye, men har ikke hjulpet. Trenger nok skikkelig hjelp fra en som er logoped.

HI

Skrevet

Vår gutt går siste året i barnehagen nå og får logopedhjelp fordi han ikke kan si R pluss at han lesper litt.

Anonym poster: aa7b5ce6f326b7e490d619ad8996a85f

Annonse

Skrevet

Jeg har en gutt i andre klasse som sliter med å si r. Han har vært klar over dette en stund og syns det er litt flaut. Jeg tok det opp på skolen i første klasse og fikk da beskjed om at de ikke gjør noe med det før siste halvdel av andre klasse da de ser at det løsner for mange rundt de tider. Sønnen min begynte med logoped i første halvdel av andre klasse ettersom han selv var så klar over det og syntes det var flaut. Så nå har han logoped time en gang i uken og hun sier at r'en er på tur, så får håpe at det snart snur for han sin del. Så hvis det ikke skulle være noe spesielt med det så begynner de med logoped timer etter juleferien i andre klasse.

Anonym poster: 76ba42713b2256a7141a753248d64241

Skrevet

Jeg ble sendt til logoped som 4-5 åring fordi jeg skarret, og ble lei meg når de voksne kommenterte det hele tiden. "Neeei, skarrer hun? Så søtt, hvorfor gjør hun det?" Fikk vanlig r etter få ganger hos logopeden.

Skrevet

Dere som ikke fikk logoped hjelp/fikk logoped hjelp sent. Er dere fra østlandet?

Bytter barna deres ut R med en J eller L? Eller blir ikke R erstattet med noen bokstaver?

Synes det virker rart at man ikke får hjelp før langt uti barneskolen. Barna jeg har kjennskap til har fått hjelp (logoped) med R fra barnehagen av. Ca 4-5 år!

Dette er da vestlandet og der blir ofte R byttet ut med L eller ingen ting. Da er vel kanskje talefeilen mer tydelig?

Skrevet

Vi har vært i kontakt med logoped med min sønn (som har veeldig dårlig språk, deriblant r), han har fått spes ped i bhg. Og skal til ny vurdering hos logoped ved nærmere fem år (mot slutten av året). Hennes erfaring var at mye løsnet før da og at de derfor så det litt an. Rart de ikke vil sette igang tidligere andre plasser!

Skrevet

Dere som ikke fikk logoped hjelp/fikk logoped hjelp sent. Er dere fra østlandet?

Bytter barna deres ut R med en J eller L? Eller blir ikke R erstattet med noen bokstaver?

Synes det virker rart at man ikke får hjelp før langt uti barneskolen. Barna jeg har kjennskap til har fått hjelp (logoped) med R fra barnehagen av. Ca 4-5 år!

Dette er da vestlandet og der blir ofte R byttet ut med L eller ingen ting. Da er vel kanskje talefeilen mer tydelig?

Vi bor i midt-Norge. Sønnen min bruker som oftest J i stedet for R (rosa=josa, traktor=taktoj).

Ut i fra svarene her så virker det som det varierer veldig når/hvis man får hjelp. Må si jeg synes det er ille at de må vente helt til midten/slutten av 2. klasse...

HI

Skrevet

Jeg har en lillebror som var veeeldig sent ute med alt. Men så tok hverken barnehage, skole eller våre foreldre tak i så mye heller. Da han ble ca 7 og ennå ikke kunne si "r" skjønte de heldigvis at han burde til logoped. Han fikk noen rim og regler å øve på, blandt annet "tada-dada-tada-dada" som han måtte gjenta i det uendelige. En dag ramlet r'en bare ut midt i en setning og gutten så stolt! Om det var øvingen eller hva vites ikke :) (Dette var forresten på østlandet.)

Anonym poster: 6a157f1bd9af44c0a3e1c9ffa0b062d7

Skrevet

Jeg har en 1. klassing som straks fyller 7 år og som ikke kan si R. Læreren sa at de bare skulle observere videre, så var ikke noe hjelp å få. Merker at han synes det er vanskelig nå som han lærer å lese og skrive, og i tillegg får han bemerkninger fra andre barn om at han har "babyspråk" -noe han ikke synes er gøy. Far og fars søsken kan ikke rulle på R'n de heller, så mulig det er arvelig (?).

Her har vi og fått beskjed om at det ikke gis logopedhjelp før 2 klasse. Barnet har blitt henvist 2 ganger til logoped av barnehagen, men de hjelper ikke før den tid.

Dette er på østlandet

Anonym poster: 4ff06466fb0228ee4b7941b24427df8e

Annonse

Skrevet

Her har vi og fått beskjed om at det ikke gis logopedhjelp før 2 klasse. Barnet har blitt henvist 2 ganger til logoped av barnehagen, men de hjelper ikke før den tid.

Dette er på østlandet

Anonym poster: 4ff06466fb0228ee4b7941b24427df8e

Så grusomt :(

Vet dere om det er mulig å betale for en privat logoped? Jeg hadde om nødvendig tatt opp låne for å hjelpe barnet mitt til å kunne snakke rent, det er IKKE greit å vente til det begynner på skolen - så utrolig ydmykende for barnet!

Anonym poster: 6184fa4c39fd6b95da83d34fe4c7a4ec

Skrevet

Denne "vente og se"-strategien er nok dessverre ganske symptomatisk for det norske skolesystemet. Det finnes private logopeder (se eks.hjemmesidene til dysleksiforbundet). Jeg ville tatt kontakt med en av disse i tillegg til hardtrening hjemme.

Lykke til! :)

Skrevet

Dette handler ikke kun om øving, men om modning. At man får logopedhjelp trenger ikke bety at uttalen kommer fortere, men bevisstheten rundt uttalen øker. At femåringer ikke mestrer r-lyden er heller ikke uvanlig. Det er greit med øvelser, men å fokusere på hardtrening og at barnet har feil uttale av R vil kunne gi et selvbevisst og beskjemmet ban som ikke vil snakke mer.

Skrevet

Vi har ei som blir 15 år som ikke kan si R og hun vil nok aldri lære seg det helt heller for hu fikk ikke logoped hjelp før ungd.skolen, men skal sies at vi har prøvd og hjelpe henne hjemme i mange.

Anonym poster: 65cfe1a80ea8119ee5f8a38120425fe0

Skrevet

Dette handler ikke kun om øving, men om modning. At man får logopedhjelp trenger ikke bety at uttalen kommer fortere, men bevisstheten rundt uttalen øker. At femåringer ikke mestrer r-lyden er heller ikke uvanlig. Det er greit med øvelser, men å fokusere på hardtrening og at barnet har feil uttale av R vil kunne gi et selvbevisst og beskjemmet ban som ikke vil snakke mer.

Jeg var visst litt uklar her? Det jeg mener er at foresatte følger opp og at det er kontinuitet i det hele.

Det er helt klart et fysiologisk aspekt her også - det må selvsagt tas hensyn til. "Øvingen" bør absolutt være lystbetont med "tungegymnastikk"/munnmotiriske øvelser (bruke sugerør, blåse såpebobler o.l.) rim og regler - og mestring skal såklart vektlegges. Dette kan hele familien være med på - også morsom aktivitet i samlingsstund i barnehagen ;)

Skrevet

Men når andre mennesker stadig kommenterer at barnet ikke mestrer r-lyden så vil jo det uansett gi et selvbevisst og beskjemmet barn som ikke vil snakke. Det var det som hendte med meg, derfor fikk jeg logoped tidlig (og det hjalp veldig fort på meg). I HI sitt tilfelle kommenterer allerede de andre barna at han snakker babyspråk, så da er det jo bedre å prøve å hjelpe ham enn å tie det ihjel og late som det bare går over av seg selv?

Skrevet

Jeg vet om flere som bruker den andre r-en fordi de ikke fikk det til, altså noen som kan skarre mens de snakker rulle-r-dialekt, og noen i familien som har lært seg å rulle selv om de bor på sørlandet. Hun eldste ga opp å lære skarring da hun var 6 og fant ut at hun kunne rulle, nå har også broren begynt å få taket på rulling. Tror det er litt arvelig. De har en far som ville rulle, men måtte skarre (og en engelskspråklig mor som ruller) Ellers er vel mitt inntrykk at det er vanskeligere å lære å rulle, og en jeg kjenner i Oslo på 8 kan ikke rulle, han klarer skarring som faren gjør siden han er fra Grimstad, men det vil han ikke så han jobber med rullingen. Nå høres de nesten usynlige r-ene inni ord nesten greie ut, altså han triller ikke, men tungen er på riktig plass.

Anonym poster: 709599946eb5c1b0df09aab5c817e3e9

Skrevet

Min erfaring er at foreldre selv må stå på så barnet får hjelp i tide, vent og se er visst standard svar. Han burde fått hjelp av logoped i 5 års alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...