Gå til innhold

Noen som har født uten epidiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange benytter seg egentlig av dette?

Hvor vanlig er det på sykehusene.

Er det flere førstegangs fødene enn fleregangs fødene som bruker epidiral.

Hvorfor ønsket ikke dere det eller kanskje gikk fødselen for raskt så ikke hensiktsmessig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte uten. Jeg ønsket det ikke og fødte på en avdeling der man ikke tilbyr medikamentell smertelindring. Gjør det samme igjen dersom jeg er frisk nok til å føde samme sted denne gangen.

Jeg har lest at 60% av fødslene i Norge skjer med medikamentell smertelindring, og at overvekten er førstegangsfødende. Noe av grunnen til det er vel at det er de lengste fødslene.

Skrevet

Fødte også uten. Ønsket det ikke i utgangspunktet, somlet uansett så mye med å komme meg til føden at det var for sent om jeg skulle ombestemme meg:) Det tilbys ved sykehuset jeg skal føde, men har ingen planer om å benytte meg av det denne gangen heller.

Skrevet

Jeg födte uten med förstemann. Var rett og slett ikke tid til noe smertestillende i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har født to barn uten epidural. Følte ikke behov for det, smertene var helt overkommelige uten. Brukte badekar som smertelindring og hadde veldig god effekt av det. Tenker at epidural er bra hvis det er behov for det. Og at en bør være bevisst på at det er et medikament som settes inn i ryggraden, at det alltid er en risiko og bivirkninger med medikamenter. Tror det er bra å ha tenkt igjennom hva en ønsker på forhånd!

Skrevet

Fødte mine to uten og ønsker det ikke nå med nr tre heller. Ville ikke ha da det kan forlenge fødselen men mest av alt pga mulige skader dersom de treffer feil.

Er så mye annet smertestillende man kan få som funker bra uten samme negative sider.

Skrevet

Jeg fødte uten noe form for smertelidring med førstemann, og skal ikke ha smertelindring med nummer 2 heller. Ønsker ikke epidural pga mulige bibirkningen/ komplikasjoner, og har så raske fødsler at det ikke er mulig å få epidural heller (første fødsel tok 2timer og 20minutter fra start til slutt).

Skrevet

Jeg fødte uten noe form for smertelidring med førstemann, og skal ikke ha smertelindring med nummer 2 heller. Ønsker ikke epidural pga mulige bibirkningen/ komplikasjoner, og har så raske fødsler at det ikke er mulig å få epidural heller (første fødsel tok 2timer og 20minutter fra start til slutt).

Samme her! Fødte førstemann uten epidural, fordi jeg bare ville ha det overstått uten den svakt økte risikoen for kompliksjoner, det stopper opp etc.

MEN: om fødselen ikke hadde hatt den fremgangen den hadde, jeg hadde blitt sliten osv. hadde jeg nok vurdert det annerledes. Aktiv fødsel i ca 12 timer, det var enormt smertefullt men kom meg gjennom det :)

Skrevet

Jeg har født to barn uten noen form for smertelindring. Men med første barnet måtte jeg ha epidural. Jeg hadde før fødselen tenkt at jeg ikke skulle ha det, men fødselen varte sålenge at tilslutt måtte jeg bare ha smertelindring. Med mine to neste barn, var smertene minst like store. Men det er lettere å forholde seg til smerte i kort tid, synes jeg. Videre var jeg da mer klar over hvordan fødselen utviklet seg og visste mer når det nærmet seg ferdig fødsel.

Skrevet

Jeg har født alle tre uten smertelindring. Ærlig talt så var smertene overkommelige og tanken på nål i ryggen som kanskje kunne få fødselen til å ta lengre til og i verste fall gi meg varige skader fristet ikke :(

Skrevet

Jeg har født 2 barn uten epidural. Med førstemann fikk jeg lystgass, men pga misforståelse mellom meg og de ulike jordmødrene som var innom, så trodde de at jeg ønsket en naturlig fødsel.....men det var ikke planlagt å ikke få hjelp. Skulle gjerne hatt mer smertelindring det ble mye styr. Noen timer senere var jeg klar for at det måtte bli flere barn.... :) :-)

Med nummer 2 satt jeg og jordmor og snakket om smertelindring, skulle få føderommet med badekar, akupunktur, epidural om jeg ønsket det....osv.....og så fikk jeg vondt.....og jordmoren sa...uppps...jeg tror det der var ei kraftig rie jeg....åååja....sa jeg.... Ble undersøkt og fikk på sånn målegreier på magen (som jeg aldri husker hva heter....)....og hadde da 8 cm åpning....og da fikk jordmoren fart på seg.....vannet gikk og det var rett og slett ikke mulighet til å få noe form for smertelindring. :) Fikk ei oksygenmaske å puste i underveis - rett og slett for å klare å puste bedre og mer korrekt. Lystgass får en ikke lengre på syekhuset mitt.....

Kanskje jeg rekker epidural denne gangen om jeg føler at jeg trenger det :) Men skal klare meg uten om jeg må!

Skrevet

Jeg fødte uten epidural. Hadde bestemt for å ikke bruke d. Å følte aldri heller behov for det. Søstra mi brukte det å hun ble sengeliggende i tre dager og greide ikke ta seg av den lille. Hun fikk så ondt i ryggen og dårlig skjenerelt. Kommer ikke til å bruke d denne gangen heller.. Brukte lystgass sist, men dette tilbudet er tatt bort. Hadde også god hjelp av akupunktur og saltvannsappler..

Skrevet

Jeg har født uten epidural:)

..og satser på å gjøre det igjen når nr.2 skal komme:)

Smerter overlever man, så jeg såg ikke noe behov i epidural. Jeg hadde en ukomplisert fødsel vel og merke,begynte med rier 2./3.hvert min. I noen timer etterfulgt av harde rier uten noe særlig stopp i en time, så kunne jeg presse:)

Skrevet

Jeg har også født tre uten epidural, fjerdemann kommer også uten :) Men jeg tror det er viktig å være åpen for at kvinner føder forskjellig, og ta imot hjelp om man trenger det ;)

Skrevet

Etter å ha født 3 barn har jeg funnet ut at sånn ikke kan planlegges :)

Har født både med og uten.

Epidural er ikke nødvendigvis valgfritt. Av og til må man ha det pga komplikasjoner.

Skrevet

Jeg fødte uten epidural. Da fødselen satte i gang for fullt, gikk det for fort til å kunne få det. Hadde tilgang til lystgass, men den fikk jeg ikke til, og skulle få akupunktur. Men da begynte pressriene, så det ble ikke tid til det heller. Denne gangen venter jeg tvillinger, og da setter de inn epiduralen tidlig, så den er klar, men skrur den ikke på før ved behov.

Skrevet

Jeg fødte førstemann uten epidural. Men hadde lystgass (denne gangen vil jeg bare ha oksygen - makan til kvalme!) og riestimulerende drypp. Riestimulerende fordi alt stanset opp etter en heftig åpningsfase hvor kroppen tydelig brukte seg opp.

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke epidural fordi jeg er sykt redd for sprøyter, men jeg er også åpen for at neste fødsel ikke vil bli like enkel som den forrige. Og må man, så må man :)

Skrevet

Jeg fødte uten epidural (i natt) var veldig nær ved å spørre om å få, men da var pressriene rett rundt hjørnet og det var bare å stå på! Gikk helt supert

Skrevet

Jeg har født tre barn uten. Jeg har (særlig ved de to første) sett fremgang ved fødselen hele tiden, riene tok seg sakte men sikkert opp, og jeg ønsket ikke noe som kunne forlenge fødselsforløpet. Nummer tre ble også født på jordmorstyrt avdeling (ABC), samme er planlagt med nummer fire.

Men jeg anbefaler ingen å bestemme seg på forhånd siden man aldri vet hvordan fødsel man vil ha. Men det er lurt å sette seg inn i hvordan de forskjellige smertelindringene virker og evt. bivirkninger før fødselen!

Skrevet

Jeg har født alle mine tre uten smertestillende av noe slag. (men føder lett, så ingen bragd det ;)

Epidural kunne jeg aldri tenkt meg, da jeg synes det virker så "skummelt" å få en nål inn i ryggen på det viset. Og heldigvis har jeg aldri hatt behov for det heller. :)

Skrevet

Hvor mange benytter seg egentlig av dette?

Hvor vanlig er det på sykehusene.

Er det flere førstegangs fødene enn fleregangs fødene som bruker epidiral.

Hvorfor ønsket ikke dere det eller kanskje gikk fødselen for raskt så ikke hensiktsmessig?

Første gang jeg skulle føde varte fødselen så lenge, så jeg sovna mellom hver rie.Jordmora sa at om jeg skulle komme meg gjennom fødselen, så måtte jeg ha epidural. Så jeg fikk epidural for å kunne hvile meg, ikke pga smerter.

Andre gang gikk ting mye fortere og var hundre ganger mer vondt,men da var det ikke tid til å få epidural.Egentlig er jeg glad til, er så mye slanger og styr med epidural synes jeg.

Jeg tror det er ganske vanlig å gi/tilby epidural,men det er ingen automatikk i det. Sikekrt fordi man da trenger en lege til å komme og sette sprøyta, og man vet jo aldri om de har tid til å komme...

Jeg vet ikke om det er flere førstegangs eller flergangsfødende som bruker det. Jeg vet bare at neste gang jeg skal føde, så skal jeg ikke ha epidural, for mye styr, samt at den bedøvelsen jeg fikk ( fødespinal) funka bra nok for meg.

Skrevet

Første gang uten

Rakk ikke når jeg først spurte (0-3 cm tok 30 timer, 3 cm - babyen var ute tok seks timer). Fikk veneflon, men rakk ikke mer enn det før jeg hadde nesten full åpning og dessuten lav fosterlyd.

Fødselen ga meg skikkelig fødselsangst, opplevde det helt jævlig. Skulle GJERNE hatt epidural.

Andre gang uten

Hadde bestemt meg for å prøve uten, fordi jeg ville føde på mykenhet. Fra første svake murring til ham var ute tok det fem timer.

Drømmefødsel!

Mener jeg har lest et sted at det er rundt halvparten av alle førstegangs som får epidural? Og at prosenten er mindre for flergangsfødende.

Skrevet

Fødte uten med førstemann. Fikk drypp grunnet manglende fremgang etter snart fire døgn. Var helt utrolig smertefullt og forsvant inn i min egen verden. Slapp, kald og stresset baby med nedsatt apgarscore. Fødsel nr to. Drypp av samme årsak, bare at denne gang slapp jeg å vente lenge pga misfarget fostervann. Valgte epidural og åpnet meg like raskt (fra 4-10 cm på en time) som sist. Sprek og skrikende baby :-)

Vil definitivt ha epidural denne gangen også, dersom forløpet blir det samme.

Skrevet

Som uvitende førstegangsfødende skulle jeg kjenne etter hvor langt jeg kunne "gå" uten smertestillende og da jeg omsider ropte epidural fnøste jordmora av meg og sa at det fikk man ikke når man hadde 8-9 cm åpning- da var meste av jobben gjort;) Følte meg litt snytt akkurat da;) Angret meg der og da, men med andremann var jeg bestemt på å klare meg uten da jeg har helt angst for keisersnitt... Og har ei nær venninne som fikk hasteks pga komplikasjoner ifb med epidural. Så der fikk jeg skrekken..

Håper og ønsker at jeg klarer meg uten med tredjemann:) håper jeg får lystgass/oksygen ihvertfall- i minstefall en pustemaske;)

Skrevet

Jeg fikk epidural med førstemann, og det var ikke noen god opplevelse. Ingen effekt i det hele tatt, og jeg gikk helt i kjelleren. Lang tid tok det, og jeg var lenket til sengen.

Andre gang var jeg sikker på at jeg ikke skulle ha epidural, og fødte på alternativ fødestue. Klarte meg helt fint med badekar og en offensiv holdning. Det tok 14 timer det også, så var tøft underveis. Men var veldig pigg etterpå, og slapp kateteret og styret som følger med epidural.

Skal prøve meg uten kjemisk smertelindring denne gangen også.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...