Gå til innhold

Ordinær UL gikk ikke helt som planlagt

Anbefalte innlegg

Noen andre som har blitt satt tilbake over 2 uker? Jeg har fått ny termin som tilsier at jeg testet positivt før jeg i det heletatt var blitt befruktet. :(

Jeg vet terminen er feil for jeg testet både etter eggløsning og tidlige gtester allerede 10 dager etter befruktning, så dette kan ikke stemme.

Jeg mistet i SA i vår i uke 11+4, og var på 2 ultralyder før det gikk galt der alt virket ok, og eneste kommentar var at det så ut til å være et vekstavvik.

Jeg blir derfor veldig bekymret når vekstavviket ved ordinær ultralyd er så stort og bekymrer meg veldig for om den lille har det bra i magen.

Fortsetter under...

Ei venninne av meg ble satt tilbake 3(!) uker og hun hadde full kontroll på EL og når hun ble befruktet.

Hun fikk beskjed det gikk ikke an, men hun insisterte på det.

Babyen kom frisk og fin fullbåren, 2 dager etter hennes termin :)

Så jeg ville ha tatt en samtale med legen din og evt. få en ny UL kontroll for å sikre at alt er fint :)

Endret av Liljeduft

Du burde få det undersøkt, om du f. eks går 2 uker over den OUL sin termin, og du egentlig hadde termin 4 uker tidligere, kan det være litt skummelt tror jeg..

Ville tatt kontakt med legen. Du kan jo ikke teste positivt før du er gravid..

Det samme skjedde meg i den ene graviditeten. 2 tidlig ul hos eksperter bekreftet min egen termin, men oul viste 2 uker kortere. Hadde tidlig ul termin/menstermin 13. mars. Oul termin 24.mars. Baby kom på overtid den 2.april...... Jeg var nervevrak på slutten der!! Jeg har født 3 barn og har ikke kommet i gang selv med noen av dem.

Var for øvrig til ekstra ul på sykehuset i uke 21+et par dager fordi det manglet en blodåre i navlestrengen. Da var baby 700 gram og hvis det hadde vært OUL hadde jeg fått termin i februar.

Stoler ikke på UL...

Jeg ble satt tilbake 2 uker selv med begge de to første barna og for meg var det heelt uaktuelt å forholde meg til UL terminen! Fødte nr 1 to dager over min egen mens-termin, men 12 dager før ul-terminen og med nr 2 fødte jeg på selveste mens-terminen. Hadde bosatt meg på fødeavdelingen og nektet å forlate hvis fødslene ikke hadde begynt da og spes hvis de hadde ment at jeg skulle gått 3-4 uker over min egen mens-termin!

Jeg for min del kjenner eggløsninga så godt at jeg VET når jeg ble befruktet- ergo min egen mens-termin stemmer best:) Stå på- trenger ikke være noe galt med vekst av babyen fordi om ul-terminen ble så vidt forskjellig fra din egen- min erfaring- de vokster i rykk og napp:) Lykke til!!:)

Annonse

Takk for svar. Jeg prøver å berolige meg med at den lille har det bra og at det ikke betyr at noe er galt selv om målene er litt mindre enn normalen tilsier.

Det irriterer meg at jeg mest sansynlig kommer til å jobbe frem til jeg føder, slik at jeg går glipp av de 3 ukene med permisjon før fødselen.

Mine to barn har kommet henholdsvis på termin og 2 uker før termin, så jeg er ikke veldig bekymret for å måtte gå langt over min egen termin og dette vil si at jeg føder før jeg får anledning til å gå ut i permisjon.

Siden jeg har en krevende jobb og to viltre gutter på 2 og 4 år som også krever sitt, har jeg sett frem til å få ladet batteriene litt før tredjemann melder sin ankomst, men det får jeg altså ikke på grunn av en idiotisk og helt feil terminberegning. :(

Ja, har vært på 2 tidlige UL i uke 7 og 12 og her har omtrent "riktig" termin blitt beregnet (pluss en dag eller to)

Disse ultralydene er tatt av samme lege som tok ordinær UL og all logikk tilsier jo at det han så i uke 7 umulig kan tilsvare det som nå er blitt uke 4 ifølge ordinær termin beregning. (Ikke mye er synlig i uke 4 og i uke 7 slo hjertet og alt.)

Men villig til å diskutere termifastsettelsen var han likevel ikke :(

Jeg var også på sykehuset for utredning av noe annet da jeg var 5-6 uker på vei og da informerte jeg om at jeg var gravid. I følge ny termin var jeg ikke befruktet ennå på det tidspunktet....

Gjest Håpernestegang:)

Heldigvis kommer jo babyen når den er klar:) går du over din termin får du bare være vanskelig. Sjelden de stritter imot en hysterisk høygravid mamma:)

Håper du koser deg videre i graviditeten uansett termin!

Har hørt om en som fikk termin satt tilbake 2 uker. Avtalen med sykehuset var da at hun ikke gikk på overtid med den nye terminen. Kanskje du kan foreslå det?

Endret av Håpernestegang:)

Det samme skjedde meg i den ene graviditeten. 2 tidlig ul hos eksperter bekreftet min egen termin, men oul viste 2 uker kortere. Hadde tidlig ul termin/menstermin 13. mars. Oul termin 24.mars. Baby kom på overtid den 2.april...... Jeg var nervevrak på slutten der!! Jeg har født 3 barn og har ikke kommet i gang selv med noen av dem.

Var for øvrig til ekstra ul på sykehuset i uke 21+et par dager fordi det manglet en blodåre i navlestrengen. Da var baby 700 gram og hvis det hadde vært OUL hadde jeg fått termin i februar.

Stoler ikke på UL...

Fikk du en frisk SUA baby? Jeg har og bare en arteri i navlesnoren,men babyen så grei ut på UL

Tidlig Ul er din viktigste dokumentasjon for svangerskapslengde. Ved vekstavvik er det viktig å ha målt CRL Før uke 12. Dette er for at man ved vekstavvik kan få en feilaktig termin ved OUL, som du har. Stå på kravene, det er du som vet best her. Råder deg til å få oppfølging med UL ut svangerskapet. Det er faktisk en del babyer som ikke kommer, selv om de er klare. Da er det å bli satt tilbake to uker uten opoføkging ikke noe særlig.

Ei venninne av meg fikk ekstra ultralyd for å kontrollere veksten siden det vsr så stort avvik mellom hennes termin og ultralyd termin. Du fikk ikke tilbud om det?

Hun ble satt 3 uker frem i tid. Dvs hun trodde det var en mars baby, men var en februar baby i følge ultralyd. Den siste stemte nok.

Annonse

Stoler ikke på UL...

Fikk du en frisk SUA baby? Jeg har og bare en arteri i navlesnoren,men babyen så grei ut på UL

Ja, heldigvis :) De fant ingen andre avvik på UL, så da fikk jeg beskjed om at det "bare" var 1/3 sjanse for at hun hadde syndrom. Var noen nervepirrende måneder! Hun var heller ikke liten da hun ble født (4140 g). Hun har hele veien ligget foran jevnaldrende i språk og modenhet. Hun er nå en smart liten jente som snart fyller 4 år :) Helt frisk!

Huff ja, det samme skjedde med meg forrige gang. Hadde stålkontroll på EL og positiv test, men ble satt 14 dager tilbake. Og på toppen av det hele gikk jeg 15 dager over ul-terminen!!! Var nervevrak på slutten. Jeg var i tillegg veldig dårlig på slutten og redd for den lille i magen, men ble ikke hørt. Men ut kom en søt liten gutt på 3,2 kilo og som var frisk som en fisk! Krysser fingrene for deg!

Har de tatt doppler-ul for å måle gjennomstrømmningen i navlestrengen? Lite vekst kan tyde på dårlig næringsutveksling, jeg sier KAN, og vil ikke skremme deg. Jeg personlig ville ha krevd ny ul ganske kjapt, for å utelukke noe som kan gi lite vekst(infarkter e.l) bare for å være på den sikre siden, og siden du har 2 tidlige ul.

Håper selvsagt alt er i skjønneste orden, men krev heller litt mer, enn litt for lite. Roer deg også:-)

Siden du mistet såpass sent sist, og de tror det skyldtes vekstavvik, du går vel ikke på Albyl-e eller annen blodfortynnende nå?

Jeg ble spurt om jeg ønsket å begynne på blodfortynnende dene gang og jeg svarte at jeg ikke visste og at det fikk legen vurdere. Da valgte han å ikke sette meg på det, og inntil nylig har jeg altså ikke vært bekymret for vekstavvik.

Jeg fikk tilbud om en ny kontroll om 4 uker for å følge med veksten siden jeg er så bekymret, og det er jo positivt. Men termin er fastsatt og den diskuterer han ikke på ny.

Tror jeg må få meg en deal på at jeg ikke får gå på overtid når ny termin blir stående.

Jeg håper alt er bra med den lille. Det er min største bekymring og alle historiene her om andre med store avvik ser jo ut til å ha gått bra og det er betryggende å høre. :)

En ting til om du er trygg på egen termin kan du søke permisjon 3 uker før din menstermin da legger du bare til ti uker og søker perm 5 uker dør ul termin. Så justeres jo permisjonen etter fødsel av NAV :) Lykke til. Stå på kravene om du får over egen termin. Jm her var veldig opptatt av termin satt på tidlig ul. Hadde det blitt avvik ville jeg fått oppfølging.

Da jeg gikk gravid sist gang, så ble jeg også satt tilbake 2 uker. JM som tok UL da, mente at ny termin dato var den 15.11, men jeg nektet å godta det, og ba hun sjekket det på nytt igjen. For jeg har alltid hatt stabilt syklus på 28 dager. Etter mye om og men, satt hun ny termindato som var den 30.10. Det godtok jeg siden i flg min mens termin så var det den 02.nov. Nurket kom til verden den 04.nov. Hadde jeg ikke stått på mitt, så hadde jeg mistet 11 permisjonsdager! Men det verste scenariet er dersom nurket måtte ligge for lenge i overtid i magen min. Det var det som skremte meg mest...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...