Gå til innhold

gidder snart ikke å amme lenger.. herregud.. bare stress. råd?

Anbefalte innlegg

fra dag 1 har det vært problem. Dag 3 kuttet de tråden under tungen for de mente at grunnen til at han ikke kunne gripe fast i bryste var det. samme dag begynte jeg å pumpe annen hver time for å ikke miste melken og lindre blødende brystvorter. Når han fremdeles ikke klarte å suge ut vorten og hadde allerede gått betydelig ned i vekt så fikk jeg låne skjold. Det var himmelsk. han drakk masse og var fornøyd og gikk opp i vekt. fikk beskjed om å pumpe 2 ganger om dagen i tillegg fordi å suge gjennom skjold var ikke like effektiv som uten og kunne bidra til mindre melk.

etter ett par dager fikk jeg plutselig drit mye melk og virket som om alt ville ut ved første sug. det resulterte i eksplosive bæsj, hosting og nesten drukning og svelging av luft og magesmerter. sluttet med pumping.

etter uke 6 ble det bedre da han ble eldre men da begynte han å sovne ved puppen og våkne en gang i timen fordi han var sulten som igjen fikk meg til å tro at jeg ikke hadde nok melk.

uke 8 begynte jeg med NAN i tillegg. han sov i 4 timer i strekk første natta. 5 timer neste. så begynte jeg å pumpe for ¨å se hvor mye melk jeg har og fordi jeg fikk panikk for at jeg skulle miste melken. pumper lett 150ml til 200ml hver gang. nå er det amming/NAN/pumping døgnet rundt. alt etter hva som er best og nærmest og føles riktig der og da.

nå må jeg vaske flasker, pumper, skjold 24-7

blir gal. alt er stress.

sambo jobber mye så jeg får sjelden tid til å pumpe ordentlig. når jeg ammer så drikker han den gjennomsiktige melken og sovner rett før den fete melken kommer. og dermed sover dårlig siden han blir fort sulten igjen. i tillegg kan han ikke sove alene og da har jeg ikke hender til pumping.

begynner å bruke mer og mer NAN og får dårlig samvittighet fordi jeg vet jeg har melk og jeg vet den er best. når jeg får tid til å pumpe så gir jeg det til han og siden det er gjennomsiktig melk og fløte melken blandet sammen så blir han mett og god.

ÅÅÅÅÅHHHHHH hva skal jeg gjøre..... ?????????

Fortsetter under...

Velg ett eller to tidspunkt på dagen hvor du pumper, et tidspunkt der det er litt rolig og sannsynlig at det ikke blir stress. Ikke forsøk å pumpe ellers eller ha dårlig samvittighet, stresse med det.

Du trenger ikke koke pumpeutstyret etter hver pumping, bare skylle i kaldt vann, og så varmt vann.

Kanskje kan samboer koke alt når han kommer fra jobb?

Kjøp flere flasker til pumpa for å minske kokeregimet

Finnes det noe tidspunkt hvor baby ammer uten styr? Velg å amme da. Prøv å fokusere på at det er bra, og ikke ha dårlig samvittighet for nan-måltidene.

Jo mindre melk du har, jo mer konsentrert blir antistoffene, og derfor er ikke "tapet" ifht den gode melka så stort (sies det)

Er det ikke salve som hemmer melkeproduksjonen?

Man kan visst hemme utdrivningrefleksen ved å trykke inn den brystknoppen man ikke ammer på, kanskje det blir enklere for baby da?

Amming er ikke så lett og naturlig som man noen ganger kan få inntrykk av..

trenger man ikke å vaske og koke etter hver gang? jeg har 2 pumper allerede og allikevel finner ikke tid til å vaske og koke til neste bruk.

men om det bare holder å skylle i kaldt vann og varmt vann blir jo stresse mindre.

uansett når på dagen jeg ammer så er det bare stress for det kommer så mye. må pumpe først for å ta det verste så amme og du kan tenke deg hvor suksessfullt det er når babyen er utålmodig og vil ha mat NÅ. da er det så lettere å ty til flaske m NAN.

jeg drikker ammete for å minske luftsmerter hos babyen og for å ikke miste melken.

må liksom pumpe 4-5 ganger om dagen for å ha nok melk om jeg skal slutte å amme og heller gi mm på flaske. det er det som er planen. men får ikke tid og må gi mme som erstatning også får jeg dårlig samvittighet og stresser.

Ikke noe å ha dårlig samvittighet for, funker det å gi mme bedre for deg og babyen så gjør det. Så kan du eller kose deg og nyte babytiden i stedet for å stresse med amminngen, og babyen merker jo at du er stressa.

ja men hva med disse antibiotika godene som kun finnes i morsmelk?

vil jo ikke at gullet skal bli syk hele tiden når han senere begynner i barnehagen fordi jeg syns det var mer lettvint med mme.

snufs snufs.. vil så gjerne gi han mm.

Annonse

Mulig jeg misforstod nå, men du har jo masse melk så hvorfor pumpe 4-5 ganger? Ammete kan jo også øke melkeproduksjonen, og problemet med for mye formelk øker jo for dere.

Jeg ville kuttet pumpingen helt i noen dager, og sett hva som skjedde med melkemengden. De færreste mister melka over natten, men får gradvis mindre. Da kan du øke mengden igjen ved å amme oftere, eller pumpe. Og som sagt, jo mindre melk jo mer konsentrert er antistoffene, så om du så bare gir morsmelk til ett måltid (pupp eller flaske), så vil barnet få i seg antistoffer. Blir det mindre melk, kan det jo hende at jenta di ikke styrer sånn ved puppen.

Skjønner godt at du ikke finner tid til å pumpe og koke mange ganger om dagen. Det er et sabla styr! Det er jo ofte også ganske mye styr ellers med disse små .. :)

Men er ammingen bare styr, så tenk godt igjennom om du vil fortsette med det. Du har jo allerede ammet henne en stund, så hun har jo fått en god start!

Er det ikke mulig å slutte med skjold nå da? Og så kutte ut pumpingen?

Hvis du pumper så mye så trenger du jo ikke å gi MME..? Da kan du jo bare gi flaske med MM? Hvis du er redd han ikke får nok av den fete melka så pump litt av brystene etter amming (men det øker jo produksjonen...)

Jeg ville uansett ha kuttet pumpingen før jeg begynte å tenke på å slutte med ammingen, så ville jeg heller sett hvordan det gikk uten pumping.

Det er ikke meningen at du skal bruke skjoldet et helt år til, men at du skal kunne avvenne det også når babyen er større og mer sugesterk. Og uten skjold og pumping så er jo amming en utrolig behagelig affære :-) I tillegg til å være den beste næringen babyen kan få.

Få tak i en ammehjelper :-) de kan hjelpe deg!

jeg mener, gidder du ikke amme mer, så slutt... ;) ungen klarer seg fint på mme, selv om mm er det beste for barnet, men ikke for en vær pris sier no jeg... slet med amming å styrte fælt med å ikke ville starte med mme, å alt ble veldig negativt, synes alt ble så mye bedre når hun fikk flaske istede. Nå har nr 2 kommet å amminga går supert, å da er det flott å amme...

Jeg ammet og med skjold på det ene brystet fram til 8 uker, og jeg pumpet ikke i det hele tatt. Babyen klarte fint å holde prod. oppe, og jeg lot han bare få god tid ved det brystet jeg brukte skjold på slik at han fikk tømt det godt. Den dag i dag er produksjonen størst på det brystet - og nå er det fem måneder siden jeg sluttet med skjold.

Så, jeg ville også lagt vekk pumpe og NAN en stund og satset på bare amming og gradvis avvenning fra skjold. Det høres ut som du har mer enn nok melk, så da ville det jo være trist å kutte ut ammingen. Ring ammehjelpen og forklar situasjonen. De har sikkert noen gode råd! Lykke til!

ja men hva med disse antibiotika godene som kun finnes i morsmelk?

vil jo ikke at gullet skal bli syk hele tiden når han senere begynner i barnehagen fordi jeg syns det var mer lettvint med mme.

snufs snufs.. vil så gjerne gi han mm.

Jeg har hatt 2 flaskeunger, og de har så og si ikke vært syke til nå (1 og 2 år). Så det kommer ikke bare an på om de får mm eller mme om de er masse syke.

Jeg har en baby som ikke klarte amme i det hele tatt av diverse årsaker. Jeg pumpet de første åtte ukene. Det var utrolig slitsomt. Mating, pumping, vasking og koking døgnet rundt. I tillegg ville ikke babyen finne søvnen selv så alt fokus var å få baby til å sove slik at jeg kunne pumpe.. For et styr. Jeg fikk et helt nytt liv når jeg sluttet med pumpingen og kun gav mme.

Jeg støtter forslaget over om å forsøke kun amming i en periode. Hvis det ikke fungerer ville jeg heller gått over til mme og kuttet pumpingen. Det er meningen en skal kose seg og bruke tid på babyen. Så du skal IKKE ha dårlig samvittighet om du etterhvert går over på mme! :-)

Min baby er nå åtte mnd og har ikke vært syk eller forkjølet en eneste gang.

Mulig jeg misforstod nå, men du har jo masse melk så hvorfor pumpe 4-5 ganger? Ammete kan jo også øke melkeproduksjonen, og problemet med for mye formelk øker jo for dere.

Jeg ville kuttet pumpingen helt i noen dager, og sett hva som skjedde med melkemengden. De færreste mister melka over natten, men får gradvis mindre. Da kan du øke mengden igjen ved å amme oftere, eller pumpe. Og som sagt, jo mindre melk jo mer konsentrert er antistoffene, så om du så bare gir morsmelk til ett måltid (pupp eller flaske), så vil barnet få i seg antistoffer. Blir det mindre melk, kan det jo hende at jenta di ikke styrer sånn ved puppen.

Skjønner godt at du ikke finner tid til å pumpe og koke mange ganger om dagen. Det er et sabla styr! Det er jo ofte også ganske mye styr ellers med disse små .. :)

Men er ammingen bare styr, så tenk godt igjennom om du vil fortsette med det. Du har jo allerede ammet henne en stund, så hun har jo fått en god start!

hvis jeg skal slutte å amme og pumpe isteden for så må jeg jo pumpe når jeg egentlig skal amme og det blir jo 4-5 ganger i løpet av dagen. kanskje mer for å kompensere for at jeg ikke pumper på natta og heller ikke ammer men gir flaske. og han drikker 100ml til 150ml hver gang han får flaske. hver 3-4 time.

mens om jeg ammer så er det annenhver time fordi han sovner eller blir frustrert fordi det kommer så mye at han nesten drukner og han gir opp halvveis.

Annonse

Er det ikke mulig å slutte med skjold nå da? Og så kutte ut pumpingen?

Hvis du pumper så mye så trenger du jo ikke å gi MME..? Da kan du jo bare gi flaske med MM? Hvis du er redd han ikke får nok av den fete melka så pump litt av brystene etter amming (men det øker jo produksjonen...)

Jeg ville uansett ha kuttet pumpingen før jeg begynte å tenke på å slutte med ammingen, så ville jeg heller sett hvordan det gikk uten pumping.

Det er ikke meningen at du skal bruke skjoldet et helt år til, men at du skal kunne avvenne det også når babyen er større og mer sugesterk. Og uten skjold og pumping så er jo amming en utrolig behagelig affære :-) I tillegg til å være den beste næringen babyen kan få.

Få tak i en ammehjelper :-) de kan hjelpe deg!

jeg prøver et par ganger i uken uten skjold. han får det ikke til. har til og med pumpet for å få ut brystvorten også gi det til han, han klarer i et par sekunder også slipper han og vorten blir mindre og han får ikke tak i den.

poenget er jo at jeg vil pumpe for å gi han det på flaske. men det er snakk om tid.

jeg finner ikke tid. sambo jobber lange dager og trener hver dag. han er i huset kanskje 3 timer før jeg går og legger meg. så det er det som gjør at jeg tyr til mme fordi jeg ikke har flere hender til å pumpe.

Gutten min klarte heller aldri å suge, og han ble flaskebarn. Hadde det grusomt før vi bestemte oss for dette, og etterpå ble livet lyst igjen :) Nå er han en friskus på 2,5 år, og jeg er sikker på at jeg ikke har gitt han et dårligere liv uten MM ;) Det er viktig at mammen har det bra også, og du skal ikke være redd for å gå helt over på MME hvis det føles riktig for deg. Du blir IKKE en dårligere mor av den grunn!!

Jeg har nok misforstått deg i de første innleggene!

Har du prøvd blokkamming? Se ammehjelpen.no

Jeg tenker ikke at du skal pumpe til alle måltider. Det blir forferdelig stress for de fleste (ikke hør på sånne superkvinner som pumper til tvillinger som er året :)). Du ønsker veldig gjerne å gi han mm, men du trives ikke med ammingen/pumpingen og blir frustrert. Hva er viktigst for deg? Hva blir best for deg og din familie? Dette med amming er en veldig personlig greie, så det er vanskelig å fortelle folk eller råde dem til hva de skal gjøre. Jeg personlig syns amming er noe forbanna styr, men ammet likevel første til han var over året og fullammet lillebror frem til fem måneder. Jeg personlig vil helst si til folk at de skal gi beng i ammingen, men det blir jo ikke helt riktig. Det er jo faktisk helsefordeler for barnet å få morsmelk, selv om de lærde strides om hvor stor gevinsten egentlig er.

Du MÅ jo heller ikke avslutte ammingen helt. Du kan gi erstatning i løpet av den tiden samboeren din er på jobb, pumpe en gang eller to på kvelden når han er hjemme, og gi denne melka på flaske. Da får babyen antistoffene, som angivelig skal beskytte mot sykdom (de fleste blir syke likevel). Hvis barnet sover i lange strekk om natten trenger du ikke pumpe (med mindre du har veldig spreng). Sov når babyen sover på natten. Er h*n sulten, kan du jo prøve å amme da? Det er jo ofte enklere å slenge ut puppen enn å lage flaske. Men for noen er ammestunden så styrete at å lage en flaske er mye enklere.

Det er IKKE en forbrytelse å ikke amme selv om man har melk!

Endret av Ikkesåallerværst

Det ammepresset er ikke bra tenker jeg.. Kjenner mange både barn og voksne som ikke fikk morsmelk som baby og det er da normale barn og voksne, hverken unormalt syke eller svake. Ammingen har gått fint her med første ungen, men hun var da likevel syk første halvåret i barnehagen, så om du slutter å amme og ungen senere blir syk i barnehagen så tror jeg ikke du skal skylde på deg selv akkurat.. Jeg ammer nå også med nummer to siden det går greit, men skulle det bli styr å amme på noen måte, og det ender opp i stress for både meg og baby så går jeg over til mme med GOD samvittighet! Høres ut som du blir sliten av å holde på på denne måten, jeg ville faktisk bare gi flaske og ikke tenkt noe mer på "burde, skulle...". Lykke til! :)

Jeg tenker ikke at du skal pumpe til alle måltider. Det blir forferdelig stress for de fleste (ikke hør på sånne superkvinner som pumper til tvillinger som er året :)). Du ønsker veldig gjerne å gi han mm, men du trives ikke med ammingen/pumpingen og blir frustrert. Hva er viktigst for deg? Hva blir best for deg og din familie? Dette med amming er en veldig personlig greie, så det er vanskelig å fortelle folk eller råde dem til hva de skal gjøre. Jeg personlig syns amming er noe forbanna styr, men ammet likevel første til han var over året og fullammet lillebror frem til fem måneder. Jeg personlig vil helst si til folk at de skal gi beng i ammingen, men det blir jo ikke helt riktig. Det er jo faktisk helsefordeler for barnet å få morsmelk, selv om de lærde strides om hvor stor gevinsten egentlig er.

Du MÅ jo heller ikke avslutte ammingen helt. Du kan gi erstatning i løpet av den tiden samboeren din er på jobb, pumpe en gang eller to på kvelden når han er hjemme, og gi denne melka på flaske. Da får babyen antistoffene, som angivelig skal beskytte mot sykdom (de fleste blir syke likevel). Hvis barnet sover i lange strekk om natten trenger du ikke pumpe (med mindre du har veldig spreng). Sov når babyen sover på natten. Er h*n sulten, kan du jo prøve å amme da? Det er jo ofte enklere å slenge ut puppen enn å lage flaske. Men for noen er ammestunden så styrete at å lage en flaske er mye enklere.

takk for gode råd. skal tenke på det. akkurat når jeg tenker at jeg ikke orker mer og skal gi det en siste sjanse så kommer det en amme sesjon fra himmelen som får meg til å tenke at det ikke var så aller verst allikevel. slik som nå. han ammet uten problem uten å sovne ved puppen, uten å drukne seg selv og nå sover han... nehei.. hva skal man gjøre.... skal slutte å ha dårlig samvittighet for at jeg bruker mme av og til og pumpe når jeg kan.

han sover ikke gjennom natta enda. og hvor lenge han sover om natta kommer an på hvor mye "fløte" han har fått. om jeg kun gir mme på kvelden så sover han 4-5 timer.

takk for gode råd. skal tenke på det. akkurat når jeg tenker at jeg ikke orker mer og skal gi det en siste sjanse så kommer det en amme sesjon fra himmelen som får meg til å tenke at det ikke var så aller verst allikevel. slik som nå. han ammet uten problem uten å sovne ved puppen, uten å drukne seg selv og nå sover han... nehei.. hva skal man gjøre.... skal slutte å ha dårlig samvittighet for at jeg bruker mme av og til og pumpe når jeg kan.

han sover ikke gjennom natta enda. og hvor lenge han sover om natta kommer an på hvor mye "fløte" han har fått. om jeg kun gir mme på kvelden så sover han 4-5 timer.

ps. fant ingenting under blokkamming på ammehjelpen.no, men har sendt de e-post

Jeg er ammehjelper :) Du kan sende meg epost på ammehjelper.lillenims @ gmail.com om du vil.

Her er artikkelen du leter etter, tror jeg: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Slik du beskriver det har du mange av de symptomene, så jeg anbefaler at du forsøker metoden som står der. Du skal altså pumpe "tomt" på begge sider, deretter ammer du så ofte babyen vil ha, men kun én pupp om gangen, og amm på samme side i noen timer (feks. 3 timer) før du tilbyr den andre siden - fremdeles bare en pupp om gangen altså.

Du skal (i utgangspunktet) ikke pumpe flere ganger enn den gangen i starten når du pumper "tomt" begge sidene.

Det er vanlig å starte med 3 timer på ett bryst før du bytter side, men det er individuelt. Amm så lenge på den ene siden at du får litt spreng på den siden du ikke ammer på, så bytter du. De fleste opplever bedring etter et døgn omtrent - babyen sover lengre, gulper mindre, får mindre vondt i magen, ikke lenger grønn bæsj osv (avhengig av hvilke symptomer den hadde på forhånd) - men noen trenger en ny runde med pumping, vent i såfall minst et par døgn etter den første pumperunden.

Har du kuler i brystet i tillegg til at den er øm? Eller kjennes den sprengt? Begge deler kan tyde på tilstopping, som kan føre til brystbetennelse. Den eneste kuren som hjelper er å tømme brystet - helst ved amming, om det ikke går så pump eller håndmelk, gjerne under en varm dusj eller du an legge på varmeflaske eller varme kluter (varmen hjelper for å få ut mer melk). Ikke bry deg om produksjonen, bare få tømt brystet, ellers kan det utvikle seg til brystbetennelse.

har holdt på siden igår morres med å massere bort kulen.

fant en gedigen kul på undersiden av brystet. hadde skikkelig influensa symptomer med kaldsvette og vanlig svette og vondt i hode. hadde 38.5 i feber i dag tidlig. men etter å ha ligget i badekaret og brukt dusjstråle og massert brystet så tror jeg det har endelig løsnet. det er fremdeles ømt og jeg mener jeg kjenner kulen enda men ingen rødhet og jeg pumpet ca 100ml for et par timer siden i forhold til 20ml igår kveld. har pumpet annenhver time i 24 timer nå og lagt mini på det bryste som var tett men selvfølgelig så klikket han fordi det ikke kom ut noe. men i ettermiddag så kom det plutselig masse. og feberen er borte.

hvor lenge etter at man har tømt kulen skal det være ømt? jeg kan kjenne kulen enda men den er liksom på innsiden og ned under brystet. ikke i nærheten av brystvorten

Endret av peanutts82

Flott at du har fått den bort! Vevet er ofte irritert/ømt ei god stund etterpå, noen dager er ikke uvanlig ved tilstoppinger og et par uker eller enda litt lengre etter betennelse. Følg med kulen og gjenta tiltakene for å fjerne den om den blir vondere eller større.

Dersom du får kraftige influensasymptomer og det ikke blir bedre innen 1 døgn, eller dersom du plutselig får kraftig feber og blir skikkelig syk, så kontakt lege(vakt).

takk for svar og hjelp :)

så kulen kan være der selv etter at jeg har klart å løsne der det var tett?

og om jeg har hatt litt influensa symptomer (har de ikke lenger) så betyr det vel ikke at jeg har betennelse? eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...